Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kansat ovat sosiaalinen konstruktio. Usein siinä konstruktiota tehtäessä käytetään kieltä ja etnisyyttä, muttei aina. On siis monikielisiä ja -etnisiä kansoja (Brasilia lienee äärimmäisin esimerkki) ja toisaalta on erillisiä kansoja, jotka ovat etnisesti ja kielellisesti toisistaan erottamattomia (vaikkapa Englanti ja Skotlanti).
Eiköhän se Kataisen 1,8 miljoonaa tämän vuosikymmenen luku.
24.8.2015 - 15.05 http://www.tallinna24.ee/artikkeli/311781-kristiina-ojuland-suomi-on-tehnyt-kohtalokkaan-virheen
YHTEISKUNTA
Kristiina Ojuland: ”Suomi on tehnyt kohtalokkaan virheen”
Kristiina Ojuland sanoo, että hänen puolueensa keräämässä kansalaisadressissa on nyt noin 13 000 nimeä.
Albert Truuväärt
Kansan yhtenäisyyden puolueen puheenjohtajan, Viron ex-ulkoministerin Kristiina Ojulandin pakolaistenvastainen sanoma kiinnostaa myös Suomessa. Ojuland sanookin, että hänen puolueensa siteet ja suhteet Suomeen vahvistuvat päivä päivältä.
– Yksi keskeinen tavoitteemme onkin kasvattaa yhteistyötä suomalaisten kanssa, hän toteaa Tallinna24:n haastattelussa.
Ojulandin mukaan Suomi on tehnyt yksiselitteisesti virheen ottaessaan vastaan pakolaisia ja valmistautuessaan ottamaan heitä lisää.
– Suomi on tehnyt kohtalokkaan virheen ja sitä virhettä ei Viron pidä toistaa, hän painottaa.
Viron hallitus on nyt lupautunut, kansainvälisen painostuksen alla, ottamaan Viroon 150 pakolaista seuraavan kahden vuoden aikana, mutta Ojulandin mukaan Viro ei saisi ottaa ainuttakaan.
– Koko kuvio perustuu suurimpaan valheeseen, mitä olen nähnyt kaksikymmenvuotisen poliitikonurani aikana. On selvää, että jos pakolaisia otettaisiin, tulisi heitä pian lisää. Mitä luulette, mihin nekin 10 000 neekeriä lopulta päätyvät, jotka pelastettiin Välimerellä taas viime viikonloppuna?
Ojulandia on helppo nimittää rasistiksi hänen kielenkäyttönsä vuoksi, mutta omasta mielestään hän ei ole rasisti.
– Ei, en ole mikään rasisti, vaan suuri isänmaan ystävä. Rakastan Viroa! Kutsun kaikkia Euroopan alkuperäiskansoja yhdistymään ja puolustamaan kansallisvaltioitamme.
- En ole rasisti vaan isänmaan ystävä.
Ojulandin mukaan Viro on kantanut jo riittävästi vastuuta myös turvapaikkahakijoiden maahan päästämisen suhteen.
– Viro on ottanut turvapaikanhakijoita vuodesta 1997 lähtien ja yhteensä heitä on otettu 18 vuoden aikana jo 114 kappaletta. Se lukumäärä on sopiva Virolle ja niin monesta me pystymme huolehtimaan.
Ojuland korostaa, että kaikki Euroopan unionin suunnitelmat pakottaa jäsenvaltioita ottamaan lisää pakolaisia ovat laittomia. Ne kuulemma asettavat vaakalaudalle Euroopan kansallisvaltioiden toimintakyvyn, tulevaisuuden, kulttuurin ja kielen.
Viron täti jatkoi eilen Hyvien ihmisten™ pöyristyttämistä.
Joku on naputellut pinta-alat exceliin ja saanut tuon luvun. Mitä sitten?
Mitä tarkoitat tuolla tukemisella? Kuten sanoit, kysehän on sosiaalisesta konstruktiosta ja sosiaaliset konstruktiot lähtevät siitä, mitä yksilöt ovat asioista mieltä. Jos riittävä määrä ihmisiä pitää konstruktiota mielekkäänä, se on olemassa, jos ei, niin se katoaa. Ei ole mitään oikeista ihmisistä erossa olevia herra Passiiveja, jotka tukisivat ja ylläpitäisivät yhtään mitään.Kysymys olikin miksi sitä konstruktiota tuetaan ja ylläpidetään siirtolaisten osalta mutta vähätellään maiden kohdalla jonne heitä siirrellään.
Mitä tarkoitat tuolla tukemisella? Kuten sanoit, kysehän on sosiaalisesta konstruktiosta ja sosiaaliset konstruktiot lähtevät siitä, mitä yksilöt ovat asioista mieltä. Jos riittävä määrä ihmisiä pitää konstruktiota mielekkäänä, se on olemassa, jos ei, niin se katoaa. Ei ole mitään oikeista ihmisistä erossa olevia herra Passiiveja, jotka tukisivat ja ylläpitäisivät yhtään mitään.
Mikä tuossa nyt oli sitä vähättelyä?Tutkimuksesa ehdotettiin että siirtolaisia ohjattaisiin alueille kielen ja etnisyyden perusteella.
Mikä tuossa nyt oli sitä vähättelyä?
Kotimaa 25.8.2015 klo 11:59 | päivitetty 25.8.2015 klo 11:59
Poliisina toimiva forssalaispäättäjä torppasi pakolaiset: En voi tukea katastrofiin johtavaa toimintaa
Forssan kaupunginhallitus ei halua pakolaisten tilapäistä hätämajoituskeskusta kaupunkiin. Kielteisen kannan ratkaisi kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mika Penttilän (kok.) ääni. Hän pelkää, että pakolaiset olisivat tukehduttaneet poliisin työmäärällään.
Mika Penttilä on itse siviiliammatiltaan poliisi. Hän on ollut julkisuudessa jo pitkään huolissaan poliisin määrärahoista. Kuva: YLE / Eeva Hannula
Forssan tyhjillään olevaan Rantasipi-hotelliin ei tule tilapäistä pakolaisten hätämajoituskeskusta.
Forssan kaupunginhallituksen kielteinen päätös syntyi maanantai-iltana äänin 6 vastaan ja 5 puolesta.
Sekin olisi ollut meidän säälittävän ja naurettavan rajamailta olevista resursseista pois
– Mika Penttilä
Äänestyksessä puoluerintamat hajosivat.
Puolesta äänestivät Emmi Lintonen (sd.), Janne Nieminen(vas.)Ilkka Joenpalo (sd.), Marjo Kotioja-Partanen (kok.), ja Jaana Lähteenkorva (kok.).
Vastaan olivat Tuula Forsblom (ps.), Johanna Häggman (kesk.), Sami Latva (kok.), Pentti Jolanki (kesk.), Eino Järvinen (sd.) sekä puheenjohtaja Mika Penttilä (kok.).
Mielensosoittajat eivät vaikuttaneet päätökseen
Forssan kaupungintalon edustalla oli kaupunginhallituksen kokouksen alla kaksi eri mielenosoitusta, jossa kylttejä heiluttelivat molemmat rintamat.
Forssan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mika Penttilä ei usko, että ne kuitenkaan vaikuttivat lopulliseen päätökseen.
Miksi itse äänestit tilapäistä hätämajoituskeskusta vastaan?
– Kyse on valtavasta tutkinnan määrästä ja työstä, mitä ulkomaalaisten tulijoiden pelkät rutiinirekisteröinnit, haastattelut ja kartoitukset teettävät poliisilla.
Mika Penttilä on itse siviiliammatiltaan poliisi. Hän on ollut julkisuudessa jo pitkään huolissaan poliisin määrärahoista.
Penttilän kielteiseen päätökseensä vaikutti paitsi poliisin lisääntyvä työmäärä, mutta myös tieto että pakolaisten takia ulkomaalaistutkintaan olisi saatu vain yksi henkilö lisää. Muuta apua ei olisi tullut.
– Sekin olisi ollut meidän säälittävän ja naurettavan rajamailta olevista resursseista pois. En voi olla tukemassa toimintaa, joka johtaa muualla katastrofiin. Poliisin tutkijoiden työmäärä on jo nyt huikea, Penttilä huokaa.
Forssan kaupunginhallituksen kokous venähti pitkäksi, sillä alussa SPR:n edustajat selittivät aluksi hallitukselle millaista toiminta hätämajoituskeskuksessa olisi.
Paljon kysymyksiä jäi ilmaan
Mika Penttilän mukaan kaupunginhallituksen jäsenille nousi SPR:n esityksen jälkeen paljon uusia kysymyksiä pintaan.
Myös hotellikiinteistö itsessään arvelutti.
– Yksi kysymys liittyi Rantasipin kiinteistöön ja yritysjärjestelyihin. Päättäjiä hämmensi yrittäjän nettisivut ja toiminta mitä siihen (kiinteistöön) suunniteltiin.
Kaupunginhallituksen maanantain lopullista päätöstä edelsi vielä kahden tunnin keskustelu, joka päättyi lopulta äänestykseen, jossa kielteinen kanta voitti.
Se yllätti, että tästä syntyi näin iso kohu
– Mika Penttilä
– Kyllä se erittäin perusteellisesti tuli monelta kantilta harkittua. Nyt tulos oli tällainen.
Penttilä myöntää, ettei ole koskaan aiemmin saanut niin paljon yhteydenottoja kaupunkilaisilta, sekä puolesta ja että vastaan.
– Se yllätti, että tästä syntyi näin iso kohu.
Mika Penttilä arvelee, että hätämajoituskeskus on nyt käsitelty Forssan osalta. Sellaista ei kaupunkiin tule.
LUE MYÖS
Selitäpä lisää. Se lainaamasi kohta meni siis näin:"If the pool of potential candidates for relocation is sufficiently large, certain criteria such as language or ethnic group relations could be applied in deciding to which Member State some people should be relocated". Minusta tuo "ethnic group relations ja language" viitaa juuri siihen, että otetaan huomioon alueella jo asuvien etnisten ryhmien yhteensopivuus uusien tulijoiden kanssa.Uusien etnisten ryhmien laajamittainen siirto alueille joilla asuu joku muu etninen ryhmä, Stalin alaisuudessa tapahtuneet on luokiteltu rikoksiksi.
Suomi ei voi samaan aikaan sanoa "tehneensä osaansa" ja lykänneen kaiken paskan muiden harteille. Nämä ovat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Minä hyväksyn sen mielipiteen, että "paskat muusta maailmasta, tulkoon toimeen omillaan". Siis hyväksymisellä tarkoitan tässä sitä, että tuo on konsistentti mielipide, vaikken itse sitä kannatakaan. Tuolla tavoin edetessä voidaan tosiaan lopettaa kokonaan kiintiöpakolaisten ottaminen (mikään sopimus ei käsittääkseni tähän velvoita) ja turvapaikanhakijoiden kohdalla vetää tiukinta mahdollista linjaa sen päälle vielä taata niille, joille turvapaikka annetaan, vain kaikkein minimaalisin elanto. Tämä todennäköisesti johtaisi ainakin lyhyellä aikavälillä suomalaisten edun maksimointiin, jos ei huomioida sitä mahdollista haittaa, mikä osalle suomalaisista tulisi siitä, että heidän omatuntoaan kolkuttaisi se, että maailman paska oli jätetty muiden maiden siivottavaksi. Pidemmällä aikavälillä voisi tulla vastaan sitten se, että suomalaisia itseään kohtaan ei tunnettaisi juurikaan solidaarisuutta, koska olisimme olleet vetämässä tätä "rusinat pullasta" -linjaa muiden hoitaessa isompia ongelmia. Esimerkiksi jos Venäjä hyökkäisi aseellisesti Suomeen, niin se, että Suomella on takataskussa moraalista pääomaa, jonka perusteella olemme ns. Hyvä Valtio, tuottaisi todennäköisesti kovastikin poliittista painetta muissa valtioissa heidän poliitikoilleen ryhtyä auttamaan Suomea.
No, miksi ylipäätään otamme edes niitä burmalaisia? Jos siis lähtökohtamme on se, että muut huolehtikoon Lähi-Idän ja Afrikan pakolaisongelmat, koska sieltä tulevista huolehtimien on vaikeampaa, niin miksemme tee samaa burmalaisten suhteen?
Toiseksi. Tämän tialstokeskuksen vuoden 2011 jutun mukaan :"Korkein työttömyysaste oli Sudanin, Somalian, Irakin, Afganistanin ja Myanmarin kansalaisilla. Näiden maiden kansalaisten työttömyysaste oli kaikilla yli 50 prosenttia." Eli samanlaisia "kultamunia" (hommaforumilla käytetty rasistinen eufemismi) ne myanmarilaiset ovat kuin Lähi-idän ja Afrikan tulijatkin.
Miten määritellään kansallinen etu? Vain yksilöillä voi olla preferenssejä. Kansa on ehkä jonkinlainen kollektiivi näistä eduista, jotka voivat hyvinkin olla ristiriitaisia. Oleellista on joka tapauksessa, ettei ole mitään "kansallista etua", joka olisi jotenkin irrallaan kansalaisten mielipiteistä. Ja mitä sitten ovat kansalaisten mielipiteet? Nämä vaihtelevat, mutta on selvää, että ainakin osa kansalaisita katsoo saavansa etua siitä, että Suomi tekee osansa maailman kurjuuden vähentämiseksi. He saanevat tästä hyvän omantunnon, joka on hyvinvointia siinä kuin uusi peli älypuhelimeenkin. Tietenkin sitä voidaan pohtia, mikä on tehokkain tapa käyttää resursseja tuon hyvän omantunnon tuottamiseksi. Mutta tämä on vasta seuraava askel siitä, että ylipäänsä hyväksytään ajatus, että toisten ihmisten altruistisesta auttamisesta voi olla itselleenkin hyötyä. Jostain syystä hyväksymme tämän kansallisella tasolla itsestäänselvyytenä. Hyväksymme sen, että heikoimpia autetaan jopa silloin, kun siitä ei ole auttajille itselleen mitään suoranaista hyötyä, vaan hyöty tulee sitä kautta, että tunnetaan kuuluvamme yhteen johonkin suurempaan, jossa kaikista pidetään huolta ja tämä tuottaa hyvänoloa. Ja tätä hyvänoloa syntyy siis enemmän kuin vain se ajatus, että jos itse olisimme jossain vaiheessa avun tarpeessa, niin sitten muut vastavuoroisesti auttaisivat meitä. Emme esim. halua, että terveydenhoito hoidettaisiin vakuutuksilla, jotka tuottaisivat siis hyvätuloisille ihan yhtä hyvän turvan kuin nykysysteemi, mutta jättäisivät köyhät ilman mitään turvaa. Ja kun sanon tässä "me", niin tämä sisältää Suomessa suunnilleen kaikki, myös ne, joilla olisi tuollainen vakuutus varaa hankkia.
Mutta kyse on resursseista - millä resursseilla länsimaat pystyisivät toteuttamaan vaihtoehdon A eli luomaan niihin lähtömaihin kunnollisen hallinnon? Samalla pitäisi nujertaa ikiaikaiset perinteiset tavat, mikä monessa maassa tarkoittaa sitä, että koko yhteisöllisyyskäsite pitäisi murskata - lukemattomissa Afrikan ja Aasian valtioissa kun lähtöajatus on se oma perhe ja suku ja klaani, samaan sarjaan on laskettavissa heimo-ajatus eli kun ikiajat on opittu elämään siten, että ajatellaan sen oman yhteisön kannalta ja sen saamaa hyötyä, on tällaisesta äärimmäisen vaikea murtautua pois ja ryhtyä ajattelemaan laajemmin - koko kansaa/valtiota ja sen etua.
Harvassa valtiossa kun on kansallista ajatusta, että olemme "nigerialaisia" tai "kenialaisia" vaan tavattoman usein ajatuksen lähtökohta on se, että olemme "heimoa/klaania xx" ja vasta sen jälkeen jotain muuta. Eli jo tämä lähtöajatus olisi muutettava siten, että he ymmärtäisivät ajatella laajemman kokonaisuuden kannalta, mikä hyödyttää maata eikä vain siten, että mikä hyödyttää omaa klaania/heimoa. Tämän ajattelutavan muuttaminen vie aikaa ja rahaa, se ei tapahdu vuodessa eikä edes vuosikymmenessä - siihen mennee sukupolvia! Joten mistä löytyy halu sitoutua tällaiseen projektiin vuosikymmeniksi ja mistä löytyy rahat ja joukot?
Siperiaan mahtuu vielä enemmän ja Kanadassakin on valtavia erämaa-alueita josa ei asu kukaan. Kyllä sinne mahtuu.Suomeen on EU:n elimissä laskettu mahtuvan 62,323,045 ihmistä.
Suomi on ymmärrykseni mukaan sopimuksin sitoutunut ottamaan tietyn määrän kiintiöpakolaisia vuodessa eli jos Suomi ottaa 0 kiintiöpakolaista, Suomi rikkoo sopimuksen - jos Suomi ottaa 200 kiintiöpakolaista Suomi on tuolloin tehnyt oman osansa.
Sen sijaan turvapaikanhakijoiden kohdalla Suomi voi antaa teoriassa (käytöntö on eri) vaikka jokaiselle hakijalle kielteisen päätöksen ja pistää heidät sinne mistä ovat tulleetkin.
Suomi ei ole sitoutunut ottamaan turvapaikanhakijoita n+ kpl per vuosi, kiintiöpakolaisia Suomi on sitoutunut ottamaan vuodessa tietyn määrän. Tässä kohdin Suomen tulee siis toimia itsekäästi ja kun sopimuksin on sitouduttu tietyn ryhmän ottamiseen maahan, tulisi Suomen selektiivisesti noukkia joukosta soveltuvimmat yksilöt sen sijaan, että otetaan sekalainen joukko eritaustaisia henkilöitä Suomeen.
Kiintiöpakolaisia vastaanottaa noin 25 maata. Yhdeksän maata, mukaan lukien Suomi, ottavat pakolaisia vuosikiintiön mukaan, kun taas seitsemällä maalla on pakolaisten asutusohjelmia yhteistyössä UNHCR:n kanssa. Muut maat ottavat kiintiöpakolaisia vastaan erityistapausperiaatteella. EU-maista kuusi ottaa vastaan kiintiöpakolaisia. Suomessa kiintiöpakolaisten vuosittaisesta määrästä päätetään eduskunnassa. Vuodesta 2001 alkaen Suomeen otettavien kiintiöpakolaisten määrä on ollut 750 henkilöä vuodessa.
Tietenkin Suomi voisi erota sopimuksesta ja olla ottamatta pakolaisia - enkä minä vastustaisi tätäkään ratkaisua. Olettamukseni vaan on se, että Suomi ei tule eroamaan näistä sopimuksista, joten tuolloin on järkevää ajatella asiaa kansallisen edun kannalta ja ottaa pakolaisia vastaan niin vähän kuin mahdollista ja otettavien kohdalla valikoida "parhaat päältä".
Ainakin teoriassa turvapaikanhakijoiden kohdalla on mahdollista määritellä turvalliset maat ja tällöin kyseisestä maasta tulleille voitaisi antaa kielteinen päätös hyvinkin helposti, ja tässä kohdin päätöksen antoa tulisi ehdottomasti nopeuttaa esim. vaikkapa nämä albanialaiset elintasopakolaiset. Albaniassa ei ole mitään hätää, jollain yksittäisellä henkilöllä voi olla taustasta johtuen ongelmia (vainoa tms.) mutta teoriassa olisi mahdollista toimia näiden albaanien kohdalla siten, että "telttaleirille" ja haastattelu - päätös - ja jos se on kielteinen niin välittömästi takaisin (maahantulokiellolla varustettuna).
Et ilmeisesti ymmärtänyt sitä, että burmalaisella ei tarkoitettu kirjaimellisesti Myanmarin alueelta tulevaa henkilöä vaan kyseessä oli viittaus siihen, että yleisesti Kaakkois-Aasian suunnalta tulevien kohdalla kotoutuminen on onnistunut olennaisesti paremmin mitä esim. Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan (ja osin mustan Afrikan) alueelta tulleiden kohdalla on käynyt.
Toki jälkimmäiseenkin ryhmään mahtuu poikkeuksia ja heissä on sellaisia pakolaisia/turvapaikanhakijoita jotka ovat sopeutuneet ja integroituneet Suomeen hyvin, mutta kokonaisuudessa he ovat vähemmistönä ja tässä kohdin on tarkasteltava kokonaisvaltaista hyötyä ja jos tilastollisesti jonkin maan/alueen jäsenten integroituminen on ongelmallisempaa niin tuolloin on luonnollisesti järkevää valikoida sellaiselta alueelta tulevia henkilöitä joiden kohdalla integroituminen on vaivattomampaa.
Ja ehkäpä näillä Myanmarista (eli Burmasta) tulleilla pakolaisilla on vuonna 2011 huomattavan korkea työttömyysprosentti sen tähden koska Suomeen alettiin ottaa enemmän pakolaisia Burmasta vasta tämän vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen aikana, ensimmäiset myanmarilaiset valittiin Thaimaan leireiltä vasta v. 2005 eli Suomeen he ovat saapuneet saman tai seuraavan vuoden aikana ja siitä mennee se vuosi kaksi ennenkuin pääsevät uusiin kotikuntiin ja kotouttamisohjelmaan. Eli heidän kotoutumisprosessi on vasta tuolloin ollut aluillaan, joten
2011 lukemista ei voida vetää suoraa johtopäätöstä sen suhteen, että kuinka hyvin burmalaiset lopulta integroituvat Suomeen. Suomen Pakolaisavun välittämän tiedon mukaan (parin vuoden takaa), alueelta tulleet pakolaiset ovat integroituneet suhteellisen hyvin Suomeen, he ovat haluttuja pakolaisia ja etenkin nuorien kohdalla nähdään tulevaisuudennäkymät positiivisina.
Mutta kuten todettua, burmalaisella ei tarkoitettu suoranaisesti kansallisuutta vaan maantieteellistä aluetta, josta tulleet ovat integroituneet Suomeen paremmin mitä esim. Somaliasta tulleet.
Miten määritellään kansallinen etu? Mielestäni teet kysymyksestä nyt hiukan liian monimutkaisen, ja kuten tiedettyä, kansakunnat määrittelevät itselleen tavattoman usein tiettyjä suuntaviivoja, joiden mukaan pyritään toimimaan - näitä suuntaviivoja voi kutsua kyseisen kansakunnan "kansalliseksi eduksi". Eri valtioilla nämä voivat poiketa radikaalistikin toisistaan, jopa EU:n sisällä on selkeitä alueellisia eroja, jotka vaikuttavat siihen millaista politiikkaa kussakin maassa harjoitetaan ja harjoitettu politiikka on usein sidoksissa siihen "kansalliseen etuun".
Sanotaan, että taloyhtiössä lumityöt hoidetaan asukkaiden yhteisvoimin. Yksi asukkaista sitten käy vähän heiluttamassa luutaa sunnuntaiaamuna ja jättää kaiken kolan työntämisen työpäivän jälkeen muiden harteille sillä perusteella, että se on ikävää, siihen menee aikaa ja tulee vielä hikikin. Ok, noin voi tietenkin tehdä, etenkin jos koko lumenluonti perustuu vapaaehtoisuudelle, eikä siitä kieltäytyville seuraa sanktioita,