Honcho
SMLNKO M/83
Täällä on moneen kertaan, monen henkilön toimesta jeesusteltu ongelman ratkaisemisesta sen tapahtumapaikoilla. Mitä tuolla todellisuudessa tapahtuu? Esimerkiksi kehitysavusta leikataan rutkasti. (Monet samat naamat näköjään hurrasivat myös sille.) Eli käytännössä mitään näyttöä edes aikeista ratkoa ongelmaa tapahtumapaikoilla ei ole. Sen sijaan tuolla ulkona on miljoonia ihmisiä, joilla on hätä nyt.
Minä kannatan sitä, että valtio hieman katsoo miten paljon kehitysapuun käyttää, etenkin kohdemaat ja auttamisen tavat pitää syynätä läpi. Suora tuki rauhallisten maiden budjetteihin pois, tilalle akuuttia kriisiapua pahoissa tilanteissa oleville alueille. Vaikka ison perheen ja yhden tulonsaajan taloudessa on välillä vähän tiukempaa, niin lahjoitan itse joka kuukausi vähän rahaa kehitysapujärjestölle, joka auttaa noitakin ihmisiä esim. toimittamalla puhdasta vettä, huopia ja lääkintätarpeita. En tiedä onko se sitten mielestäsi jeesustelua, mutta ei se veroraha mistään taikaseinästä ilmesty vaan se maksetaan ihmisten toimesta, joten sen perään pitäisi katsoa paremmin.
Korkeampia aitoja pystyttämällä lähinnä taataan salakuljettajille elinkeinon jatkuminen, aivan samalla tavalla kuin kieltolailla taattiin viinatrokareille toimeentulo. Ihmisten halu päästä Eurooppaan ei vähene vaikka aidat olisivat minkälaisia; ja tässä ollaan kohta jo pisteessä, missä siirtolaisuuden vastustamisen nojalla ollaan antamassa poliisille aika kyseenalaisia valtuuksia ja siten nakertamassa koko avoimen yhteiskunnan ideaa. On helvetin naiivia kuvitella että rajavalvonta olisi mahdollista saada sellaiseen kuosiin että salakuljettaja ei siitä aukkoa löytäisi. Tulijoiden määrä voisi vähentyä, ja riskit tulemisesta kasvaisivat - eli niitä kuolleita ihmisiä olisi enemmän - mutta salakuljettajien voitot pysyisivät ennallaan tai kasvaisivat entisestään. Nytkin salakuljettajat käyttävät kaikkein ruosteisimpia löytämiään kaukaloita Välimeren ylitykseen koska ne takavarikoidaan ja tuhotaan jo nyt. Yllätys yllätys, ne eivät ihan aina sitten pysy pinnalla ja satoja hukkuu.
Tällä hetkellä tulijat pääsevät läpi vailla rajoituksia, ja se innostaa lukemattomat uudet koittamaan onneaan. Vaikka miten tätä kääntelet ja selittelet, niin Australian mallissa hukkuneita tulisi vähemmän. Ei salakuljettajat ole mitään supersankareita, jotka pystyvät aina löytämään reittejä, toki aina joku pääsee läpi mutta nykyisenkaltainen massiivinen bisnes loppuu kun se lopetetaan, eikä siihen todellakaan mitään tähtitieteellisiä rahasummia tarvita.
Mitä tulee tulijoiden ikä- ja sukupuolijakaumaan - olisiko mitenkään mahdollista että ilmiön dynamiikkaan pyrittäisiin perehtymään ennen näitä populistisia heittoja? Jakaumaan on varsin hyvät syyt.
No alapa esittää argumentteja sen puolesta, miten tuo kertoo mistään muusta kuin siitä että vahvimmat lähtevät paremman elintason toivossa. Keskustellaan!