Tällä toiminnalla poliitikot varmistavat lopujenkin kansalaisten luottamuksenrippeiden menettämisen....
Videossa pelkkä ääniraita. Joitakin epäselvästi kuuluvia kommentteja kirjoitettu videoon tekstinä näkyviin.
...
häntä kiinnostaa missä minä asun, että "Asutko täällä lähellä?". "No kyllä minä asun tässä ihan lähellä." "Asutko tuolla, tuolla vai tuolla?" "Mä sanon, et mä asun tuolla." Lähdin kävelemään siitä, niin hän huutaa mun perään "I will come to get you later!"
...
Vastaanottokeskus kiukuttaa kirkkonummelaisia – Äiti: Lapseni pelkäävät
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...tiset-seuraa-tilannetta-paikan-paalla/5279912
…
Kuntalaiset kertovat parhaillaan mielipiteitään keskuksesta heitä varten järjestetyssä kuulemisessa.
…
Osa kuntalaisista vastustaa keskusta ja pelkää turvallisuutensa puolesta. Eräs keskuksen vieressä asuva Arla-Netta Österman kertoi tapahtumassa, että hänen perheensä lapsensa pelkäävät.
Äidin mukaan heidän pihallaan on toistuvasti käynyt luvatta vieraita vastaanottokeskuksesta.
…
Paikallinen isä puolestaan kommentoi, että keskus on liian suuri Kirkkonummelle ja pelkää 13-vuotiaan tyttärensä takia.
…
Närää herätti muun muassa se että keskukseen tuli vain nuoria miehiä.
Tilaisuuteen osallistunut nainen kertoi olleensa yhteydessä poliisiin kysyäkseen, mitä tehdä ongelmatilanteissa. Hänen mukaansa poliisi vastasi, että paikalle ei voi tulla yhden partion voimin. Useamman partion saaminen kestää kauan, koska partiot tulevat kaukaa.
…
Poliisi ei uskalla paikalle kahden aseistetun miehen voimin, mutta aseettomilla naapureilla ei ole mitään syytä huoleen.
Maahanmuuttovirasto infosi: Tunteet kuumina – vastauksia vähän
http://www.viisykkonen.fi/uutiset/maahanmuuttovirasto-infosi-tunteet-kuumina-–-vastauksia-vähän
…
Sairauksista ja kulkutaudeistakin kysyttiin. Kaikki keskuksen asukkaat käyvät Espoossa lääkäriasema AVA:n tarkastuksissa, ja oma terveydenhoitaja työskentelee Evitskogin keskuksessa, oli vastaus.
…
Kunniakansalaisille yksityislääkäriaseman palvelut. Valtava määrä suomalaisia joutuu käymään terveyskeskuksissa, jos nyt sattuu ajan saamaan. Terveystarkaustuskin on vapaaehtoinen vain epäillyissä tuberkuloosi tapauksissa hoito ja tutkimus on pakollista.
Vastaanottokeskus hämmentää kirkkonummelaisessa kylässä – osa vanhemmista ei enää anna tyttöjensä kulkea yksin
http://www.hs.fi/kaupunki/a1440468141971
Osa pikkukylän vanhemmista ei enää anna tyttöjensä kulkea kotimatkaa yksin, kertoo vastaanottokeskuksen naapurissa asuva Tarja Tenkanen.
…
Noin kuudensadan asukkaan Evitskog on pieni maalaiskylä. Opistotien ja Harvsintien risteyksessä asuvat äiti ja poika, kertovat, että vastaanottokeskus on herättänyt kyläläisissä epäluuloja.
"Vanhemmat ovat alkaneet hakea tyttölapsia bussipysäkiltä. Heidän ei enää uskalleta antaa kävellä yksi kotiin", Tarja Tenkanen sanoo.
…
Tenkaset ovat muuttaneet Evitskogista hankkimaansa rivitaloasuntoon vasta noin kuukausi sitten. Tarkoitus oli tulla maaseudun rauhaan, paikkaan, jossa auton avaimet voi jättää virtalukkoon. Nyt niin ei kuulemma enää voi tehdä.
…
Pasi Tenkanen kritisoi vastaanottokeskuksen perustamiseen liittyvää tiedotusta.
"Sitä ei käytännössä ole ollut. Yhtäkkiä päätettiin, että vastaanottokeskus tulee tänne ja seuraavana päivänä täällä olikin jo turvapaikanhakijoita."
…
Wilen kertoo rakentaneensa tonttinsa takaportille aidan. Kävelylle lähteneet turvapaikanhakijat eivät olleet ymmärtäneet, että tien vieressä oleva tontti on yksityisaluetta.
…
Vastaleivotussa vastaanottokeskuksessa on meneillään tiedotustilaisuus. Keskuksen johtoon juuri palkattu Veikko Pyykkönen pitää tulijoille puhetta. Turvapaikanhakijajoukko kuuntelee hiljaisena. Pyykkönen on oikeastaan jo eläkkeellä, mutta kokemuksensa vuoksi häntä pyydettiin palaamaan vielä hetkeksi töihin, johtamaan uuden vastaanottokeskuksen perustamista.
"Te tulette erilaisista maista ja erilaisista kulttuureista. Nyt meidän pitää kuitenkin oppia elämään rauhassa yhdessä", Pyykkönen kertoo.
Evitskogiin on sijoitettu pelkästään miehiä. Muutama tappelu on jo nähty.
…
Työntekijöistäkin on pulaa. Evitskogin vastaanottokeskukseen yritetään pikapikaa löytää kaksi sairaanhoitajaa, kaksi sosiaalityöntekijä, toimistosihteeri ja 10–11 ohjaajaa.
…
Irak, Turkki, Kreikka, Makedonia, Serbia, Unkari, Itävalta, Saksa, Tanska, Ruotsi ja Suomi. Bagdadista lähteneen Omar Hassanin matka pohjoiseen on ollut pitkä. "Käytin käytännössä kaikkia kulkuvälineitä", Hassan sanoo.
Viimeinen etappi Ruotsista Suomeen kulki Lapin kautta kuorma-auton kontissa. Mutta nyt Hassan on perillä. Se hymyilyttää.
"Minä olen irakilainen", hän sanoo suomeksi.
Matkalla on ollut aikaa opiskella puhelimen ja Youtuben avulla kieliä.
Erikoisinta Hassanin tarinassa on, että siinä ei oikeastaan ole mitään erikoista. Hän on tullut Suomeen täsmälleen samaa reittiä, kuin suurin osa tänne kesän aikana saapuneista turvapaikanhakijoista. Hän on myös irakilainen, niin kuin suuri osa tänne saapuneista. Ja hänen nimensä on Omar, niin kuin monen täällä Evitskogissa asuvan turvapaikanhakijan nimi on.
"Omar on sunni-nimi. Meille ei ole tilaa Bagdadissa. En uskaltanut enää lähteä kotoani ulos, koska ihmisiä tapettiin heidän uskontonsa vuoksi", Hassan sanoo.
Sunnit ovat shiia-valtaisessa Irakissa vähemmistössä. Hassanilla on Suomessa vain yksi tavoite: uusi alku.
"Minulla on Irakissa viisi lasta ja vaimo. Nuorin lapseni syntyi vain 13 päivää ennen kuin lähdin. Haluaisin aloittaa Suomessa uuden elämän ja saada perheeni tänne", hän sanoo.
…
Ovet menevät lukkoon, aidat nousevat ja tyttöjen ei uskalleta antaa liikkua yksin ulkosalla; mutta kellään ei toki ole mitään turvapaikanhakijoita vastaan...