Palaute

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TomTom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ongelma ratkeaa helposti: luet vain omat viestit koska ne näkyvät hyvin ja ongelmaa ei siten edes ole.

Tosiaan ainakin copypasteissa tulee joskus muotoilu mukana. Asiaa ei välttämättä huomaa itse.
Tässä foorumisoftassa on kyllä jotain pahasti vialla kun näitä tahattomia fontin värin vaihdoksia tapahtuu tämän tästä. Samaa olen havainnut muillakin XenForo foorumeilla.
Katso liite: 124702
Sorry OTsta.
No ei huomaakaan. Lainaamallani Nato-sivulla ei ollut tummaa pohjaa: ei ollut omin silmin havaittavaa poikkeavaa muotoilua. Viestini kirjoitin normaalisti tänne vaaleaan kenttään, koska en halunnut kopioida engelskaa. Tarvitsin vain Naton sivuston osoitteen. Täppäsin siten lopuksi alkuperäisen linkin osoitteen juttuni perään. Ja teksti siinä linkissäkin avautuu minulle vain tavallisella teemalla!

Ja kaikki omat ja toisten tuhannet viestit palstalla näyttävät edelleen omaan silmääni tavalliselta teemalta. Jo vuodesta 2010. Sekä puhelimella että läppärillä. Tuo @johnadoe lainaamasi, joka siis näkyy sinulle tummana, näkyy toki tuossa lainauksessasi minullekin eri teemalla, joten pääsen vähän makuun. En vain keksi, mitä enempää voin tehdä.

Ja kaikki omat ja toisten tuhannet viestit palstalla näyttävät edelleen omaan silmääni tavalliselta teemalta. Jo vuodesta 2010. Sekä puhelimella että läppärillä. Tuo @johnadoe lainaamasi, joka siis näkyy sinulle tummana, näkyy toki tuossa lainauksessasi minullekin eri teemalla, joten pääsen vähän makuun. En vain keksi, mitä enempää voin tehdä.
Foorumin vaaleassa teemassa normaali värittämätön teksti on mustaa ja jos sitten syystä taikka toisesta tekstin väriksi valikoituu musta, niin tietenkään se ei näy vaaleaa teema käytettäessä mitenkään eri tavalla. Silloin kun teksti on "väritön" osaa foorumi näyttää käyttäjän valitseman teeman mukaisesti joko tumman tai vaalean tekstin.

Itse käytän foorumilla tummaa teemaa, koska pajon valkoista/vaaleaa sisältävät sivustot rasittavat silmiä ihan liikaa kun ruudun edessä on ensin jököttänyt kokonaisen työpäivän ja sitten vielä vapaa-ajalakin tunti pari lisää.

Se tässä eniten hämmästyttääkin, että tuo värin vaihtuminen tapahtuu tahattomasti, sinullakin tuossa kesken lauseen.

Yksi tapa tarkistaa oma viesti värinvaihdosten varalta on käyttää editori BB-kooditilassa ennen lähetystä.
Tällä namiskalla viestieditorin tila vaihtuu BBkooditilan ja normaalin kirjoitustilan välillä:
1757749718169.webp

Esimerkki.
Tämä rivi on neutraalia, väritöntä tekstiä.
Tällä rivillä teksti on mustaa.
Tällä rivillä teksti on valkoista.

Yo. kolme esimerkkiriviä näyttää BBkooditilassa tältä:
1757749978730.webp
Värimuotoilut saa poistettua editorissa maalaamalla koko tekstin ja klikkaamalla pyyhekumia värivalinnasta.
1757750238324.webp

Meneehän se vähän turhan työlääksi jokaista omaa viestiä tarkistaa ennen lähetystä, mutta ehkä edes ne, joihin on liitetty sisältöä muualta.

En vain keksi, mitä enempää voin tehdä.
Kun liität tekstiä, valitse "Paste as plain text" (näppäinyhdistelmä yleensä Ctrl+Shift+V). Silloin tulee pelkkä teksti ilman muotoilua. Näin kaikki näkevät tekstin oikein, eikä se vaadi sinulta mitään erillisiä korjaavia toimenpiteitä.

Kun liität tekstiä, valitse "Paste as plain text" (näppäinyhdistelmä yleensä Ctrl+Shift+V). Silloin tulee pelkkä teksti ilman muotoilua. Näin kaikki näkevät tekstin oikein, eikä se vaadi sinulta mitään erillisiä korjaavia toimenpiteitä.
Jeps. Siitä onkin pian kymmenen vuotta, kun olen oikein näppäimistön kanssa tälle palstalle kirjoittanut. Osaatko kertoa, miten androidilla voi vähentää näitä ongelmia? Joskus oman viestin jatkoksi lainaan jotain verkkosivustoa, kuten tuossa edellisessä esimerkissä oli.

Tiedoksi tälläinen jokseenkin kyseenalainen mainonta näillä sivuilla.
IMG_7037.webp

Ja sitten toive/vinkki: mainosta klikatessa voisi linkki avautua automaattisesti omana sivunaan taustalle. Näin mainoksia voisi klikata ihan tukimielessäkin keskustelujen lomassa.

Ja sitten toive/vinkki: mainosta klikatessa voisi linkki avautua automaattisesti omana sivunaan taustalle. Näin mainoksia voisi klikata ihan tukimielessäkin keskustelujen lomassa.
Hiiren keskinappi (tai ctrl-click) on keksitty ihan tätä varten. Saapi avattua linkit juuri sinne minne haluaa, eikä kenenkään ole pakko aukoa uusia välilehtiä jos ei halua.

Hiiren keskinappi (tai ctrl-click) on keksitty ihan tätä varten. Saapi avattua linkit juuri sinne minne haluaa, eikä kenenkään ole pakko aukoa uusia välilehtiä jos ei halua.
Voi herttinen. Kyllä minä osaan iphoneani käyttää (jossa tuo on muuten hieman näppäinoikotietäsi helpompaa).

Ja tämä toive pätee myös läppäriä käyttäviin joita tosin lienee reilusti vähemmän. Yleisesti käytetty toiminnon automaatio vain helpottaa mainosten aukaisua lukemisen ohessa ja tuottaisi enemmän klikkauksia sivustolta. Pieni juttu mutta lisää tuloja.

Viimeksi muokattu:
Voi herttinen. Kyllä minä osaan iphoneani käyttää (jossa tuo on muuten hieman näppäinoikotietäsi helpompaa).

Ja tämä toive pätee myös läppäriä käyttäviin joita tosin lienee reilusti vähemmän. Yleisesti käytetty toiminnon automaatio vain helpottaa mainosten aukaisua lukemisen ohessa ja tuottaisi enemmän klikkauksia sivustolta. Pieni juttu mutta lisää tuloja.
Ratkaisuni toimii kaikissa tietokoneissa. Puhelimilla harvempi klikkailee.

Mutta pointti on se, että sivuja ei oletuksena avata uuteen välilehteen ilman käyttäjän valintaa, se on huonoa suunnittelua.

Mainosten klikkauksiakin itse pyrkisin lähinnä minimoimaan. ;)

Ratkaisuni toimii kaikissa tietokoneissa. Puhelimilla harvempi klikkailee.

Mutta pointti on se, että sivuja ei oletuksena avata uuteen välilehteen ilman käyttäjän valintaa, se on huonoa suunnittelua.

Mainosten klikkauksiakin itse pyrkisin lähinnä minimoimaan. ;)
No en viitsi macistäni tarkistaa kun Trackpadillä tai kynällä nämä Multi-Touch-eleet ovat enemmän selkärangassa ja useimmiten pudotusvalikossa useiden komentojen vaihtoehto. Viihdekäyttöön riittää paremmin iphone ja AppleTV kun mac palvelee sitten photoshopista exeliin ja muuta raskasta siltä väliltä.

Mainosten klikkaus vaikka et niitä katsoisikaan tuo tuloja tämän sivuston ylläpitoon mutta ei se tietenkään kaikkia liikuta. Itse vain arvostan vastavuoroisuutta mitä saamiseen ja antamiseen tulee.

Ja sivustoja suunnitelleena juuri se, että et menetä edellistä sivua avatessasi siitä uuden - on juurikin hyvää suunnittelua - jos vain valittu alusta sen sallii.

Mainosten klikkaus vaikka et niitä katsoisikaan tuo tuloja tämän sivuston ylläpitoon mutta ei se tietenkään kaikkia liikuta. Itse vain arvostan vastavuoroisuutta mitä saamiseen ja antamiseen tulee.

Ja sivustoja suunnitelleena juuri se, että et menetä edellistä sivua avatessasi siitä uuden - on juurikin hyvää suunnittelua - jos vain valittu alusta sen sallii.
Sivustoa voi tukea myös paremmilla tavoilla. Itse en suostu mainoksia netissä katsomaan.

Sivustoja suunnitelleena ja käyttäneenä, uuden välilehden avaamisen pakottaminen ei ole hyvää suunnittelua. Sivu on helppo avata uuteen välilehteen halutessaan. Pakotetun avaamisen estäminen on tuskaisen vaikeaa.

Pakotetun avaamisen estäminen on tuskaisen vaikeaa
?

Ja tottakai parempia tukitapoja on. Mutta se ei poista sitä, etteikö em voisi olla käytössä. Halusi klikata mainosta sitten mistä syystä tahansa.

Kun klikkaa (puhutaan nyt puhelimista*) - tietsikoilla avaus taustalle nyt on samantekevän yksinkertaista), mutta siis puhelimessa mainos useimmiten vaihtaa lukemasi sivuston. Mutta se voisi myös aueta automaattisesti omaksi välilehdeksi ja lukemasi sivu pysyy ennallaan.

Tästä on myös markkinointitutkimus mutta ei se taida auttaa jos on tyytyväinen oksaansa.

btw - huomaan, täällä jotkut mainokset toimivat mainitsemallani tavalla. 🫵

*) Älypuhelin oli omassa käytössä 91 prosentilla suomalaisista ja matkapuhelin on suosituin laite netin käyttöön.
Tilastokeskus (jo 2019)

Viimeksi muokattu:
?

Ja tottakai parempia tukitapoja on. Mutta se ei poista sitä, etteikö em voisi olla käytössä. Halusi klikata mainosta sitten mistä syystä tahansa.

Kun klikkaa (puhutaan nyt puhelimista*) - tietsikoilla avaus taustalle nyt on samantekevän yksinkertaista), mutta siis puhelimessa mainos useimmiten vaihtaa lukemasi sivuston. Mutta se voisi myös aueta automaattisesti omaksi välilehdeksi ja lukemasi sivu pysyy ennallaan.
Tämä on nyt viimeinen kerta kun jaksan kirjoittaa nämä samat argumentit.

- Jos nettisivu on määritelty avaamaan linkki uuteen välilehteen (<a href="https://mainospaskaa.com" target="_blank">), sen pakottaminen avautumaan samassa välilehdessä on loppukäyttäjälle huomattavan hankalaa. Tämä on surkeaa suunnittelua. Älä tee näin.

- Puhelimella ei klikata. Hiirellä klikataan.

- Jos puhelimella tahdot avata linkin uuteen välilehteen, painat linkkiä pitkään ja valitset "Open in new tab". Ja taas käyttäjä sai itse valita, eikä kukaan pakottanut mitään.

En minäkään jaksa enempää. Kaikki tuon tietää mitä selostit mutta puhuin eri asiasta. Ja puhuin ”klikkauksesta” jotta ymmärtäisit kun kerran neuvoit klikkaamaan. Täältä maan päältä jätän asian oksallesi.

Olen 25+ vuotta tehnyt webin ympärillä töitä, niin muutama kommentti nettimainonnasta. Mulla ei ole mitään kontakteja mp.netin ylläpitoon (paitsi joskus 5v sitten vaihdettu muutama priva-viesti), eli esitän ihan henk kot mielipiteitä.

Kommentti mikæl ja Patu keskusteluun että mielestäni mp-netin mainokset on ärsyttäviä, teknisesti kökösti toteutettuja ja jopa harhaanjohtavia, mutta se ei ole mitenkään erityisesti tämän foorumin erityispiirre. Maailmassa on vain muutama mainosbanneri-välittäjä, ja kaikkien mainosverkot on ihan samanlaisia.

Mp-netin kaltaisen foorumin ylläpito ei ole kovin halpa harrastus. Tyypilliset rahoitus-vaihtoehdot ovat jäsenmaksut, tuotemyynti, avustukset ja mainokset.

Maksullisuus tuskin toimii, kun military-asioista voi keskustella myös ilmaisllla foorumeilla. Tuotemyynnin volyymit on Suomessa aika pieniä. Avustukset on oma viidakkonsa, pääsääntöisesti säätiöt yms jakavat tukea vain omalle sisäpiirilleen. Ihan ymmärrettävää että mp-net on päätynyt mainosrahoitukseen.

Sivuston ylläpitäjä ei voi paljoakaan vaikuttaa miten bannerien linkitykset yms toimii. Ne tulevat ihan annettuna sieltä mainosverkosta. Sivuston omistaja voi joitakin rajoituksia tehdä mainossisältöjen perusteella, mutta jos rupeaa liian ronkeliksi niin on riski että tulee potkituksi ulos mainosverkosta.

Mainostoimistojen ykkösehto masinosbannereille on about "Tämän meidän mainos on niin tärkeä ja kiinnostava, että se pitää näyttää koko ruudulla ja mielellään autetaan ihmistä siirtymään meidän sivustolle jos eivät itse huomaa sitä tehdä". Eli mainosverkoilla on paine kehittää bannerikoodit sellaisiksi että riittävät moni klikkaa (tarkoituksella tai vahingossa), mutta juuri ja juuri eivät ylitä liian monen ihmisen sietokykyä.

Mainosala on aina kipuillut nettimainosten kanssa, taiteellisille ihmisille on myrkkyä että vaikuttavuutta voi mitata suoraan. Mainosmaakarit kaiholla muistelevat aikaa kun työ oli printtiä, radiota ja telkkaria. Silloin asiakkaat eivät kyselleet tylsän numerodatan perään.

Mainostajat tienaavat leipänsä sillä että tuottavat bannereita jotka generoivat mitattuja transaktioita (näytöt, klikkaukset, ostot). Se on johtanut siihen että mainoksista on tullut isompia, äänekkäämpiä ja ärsyttävämpiä.

PS. Kaivoin nostalgia-syistä yhden mediatalon banneriohjeen vuosituhannen alusta:

Yläbanneri: 468x60 pikseliä ja kilotavumaksimi 30kt.
Suurtaulu: koko on 140x350 pikseliä ja kilotavumaksimi 25 kt.
Formaatti: JPG tai GIF. GIF-animaatiossa enimmillään 3 kiertoa.

Kuka vielä muistaa kun nettimainokset oli pieni soiro sivuston reunassa?

Back