Palaute

Saattoi mennä hiukan överiksi kun otti päähän. Yksi asia mikä on ottanut aivoon on juuri tuo överiksi vetäminen. Sitä on esiintynyt esim. suhteellisen vähäpätöisten ja kokonaisuuden kannalta pienten operaatioiden hintakeskustelussa. Pohjanmaan Somalian keikan hinnaksi sanottiin n. 10 milliä. Islannin keikan hinnaksi arvioidaan n. miljoona ekiä, mistä lentotoimintaan kuluisi n. 60-70% eli nettohinta olisi vajaat 400 000 euroa. Omakotitalon verran. Nämä ovat puolustusmiljardeissa pelkkää hyttysen kusta. Palstaa lukemalla voisi saada kuvan, että näillä rahoilla olisi paljon suurempi merkitys. Näiden operaatioiden hinnasta nillittäminen osoittaa kykenemättömyyttä nähdä metsää puilta. Tekstiä on metritolkulla vähän joka foorumilla hinnasta ja nuukailemisesta. "Kun samaan aikaan suljetaan varuskuntia, miten voidaan, nönnönnöö" Näiden operaatioiden kustannuksilla ei ole juuri mitään merkitystä mihinkään. Sen sijaan ne ovat erittäin kustannustehokkaita jos halutaan saada läntiseltä yhteisöltä jotain goodwilliä ja halutaan näyttää lippua. Voin suorastaan kuulla mitä vähättelevää hymähtelyä sanapari "lipun näyttäminen" voi vain aiheuttaa. Kannattaisi hetki miettiä millainen strategia, ei vuosineljänneksen päähän ulottuva taktiikka, on kaikkein eniten Suomen eduksi. Eikä vain sitä mikä tällä sekunnilla justiinsa on halvinta. Jonkun yksittäisen operaation konkreettinen hyöty on todella hankalasti käsitettävä ja määritettävä. Vaikka onhan tietysi esim. jonkun alueen vakaus, merirosvopaatin upotus tai tunnistuslentovalmiudessa oleminen selvää konkretiaa jos sellaista on mainittava. Näihin kaikkiin tarvitaan ukkoja ja vehkeitä.

Maalaisjärjellä ajatellen asia on juuri kuten JOKO kertoo. (Paitsi kauppalaivaston osalta mitä Suomella on ja sitä liikkuu silläkin alueella. Ei tietenkään kovin usein, mutta liikkuu kuitenkin. Uusien kannusteiden eli tonnistoveron ja sekamiehityksen ansiosta kauppalaivasto vihdoin kasvaa sisäänliputuksien ansiosta juuri nyt tuntuvasti. Konttikuljetukset Suomeen tulevat samaa reittiä Euroopan pääsatamiin josta ne sitten feederaluksilla kuljetetaan edelleen muualle, mm. Suomeen. Se että jättikonttialukset eivät suoraan aja tänne ei merkitse sitä etteikö siellä kulkisi Suomeen päätyviä kuljetuksia. Noin yleisesti. Lisäksi EU on yksi kauppa-alue ja suomalaiset ostavat esim. verkkokaupasta EU-laajuisesti. Somalian ruoka-apukuljetukset ovat oma lukunsa, niissä taas peruste on toinen. Tämä Somalian hankkeista) Tässä on vaan se, että pelkällä maalaisjärjellä ja satojen tuhansien laskemisella ei pärjää kansainvälisessä politiikassa ja diplomatiassa eli se ei ole Suomen strategisen edun kannalta paras lähestymistapa. Järjellä ajateltuna esim. naapurimme Venäjä on ihmisoikeuksia polkeva läpikorruptoitunut ympäristörikollinen valtio joka pullistelee ja laittaa Pussy Riotin ihanan söpön Tolokonnikovan poseen. Mitä ei tietenkään saisi tehdä. Maalaisjärjellä ajatellen Venäjällä on puikoissa jengiä joka viis veisaa oikeusvaltioperiaatteista ja vielä pahempaa jengiä on kärkkymässä valtaa. Putinilla on täysi duuni pitää ohjat käsissä kun maton alta vetäjää on vähän joka puolella ja ei niistä kaikista tiedä. Diplomatian kielellä Venäjä on kuitenkin hyvä naapuri. Mitä parhain ja luotettava ystävä, joskin kielen ja kulttuurin erilaisuus ovat haasteina erinomaisissa kahdenvälisissä suhteissa. Tai jotain tämäntapaista. Diplomatia, kansainväliset suhteet ja niiden ylläpito kieltämättä maksaa jonkin verran rahaa. Ja on pirun kimuranttia touhua. Tämän palstan järjellä tuolla rahalla pitäisi harjoitella kotimaassa tetsaamista. Sillai torellisesti, turpa ja perse turpeessa, ei ne silloinkaan ole pystyssa kun terästä lentää ilmassa ja paska osuu tuulettimeen (möreällä sotilasäänellä).

Yhdestä yksittäisestä operaatiosta ja siihen tarttumisesta tullaan helposti kiistelyyn kunkin operaation mielekkyydestä mikä ohjaa fokuksen pois kokonaisuudesta. Kyllä mäkin voin olla monesta kansainvälisestä operaatiosta ja pyynnöstä sitä mieltä, että mitä Suomi siellä tekee ja onko juuri tämä mielekästä? On kuitenkin eri asia jos on kaikista hankkeista tai ainakin melkein kaikista säännönmukaisesti tuota mieltä. Suomella on oma vastuunsa, olkoon pieni, mutta vastuu kuitenkin. Mun mielestä ei ole oikein jos emme auta toisia vaan se on aivan pirun väärin. Meillä ukko ainakin opetti humaania otetta elämään vaikka en suinkaan ole mikään humanisti sanan yleisesti ymmärtetyssä muodossa. Humanistina ylpeästi kuitenkin itseäni pidän. Sitten kun siitä luovutaan eipä ole mitään puolustamistakaan. Suomi ei voi rajata kaikkea itselleen epämiellyttävää, kallista tai muuten satsauksia vaativaa täysin pois. Suomen puuhastelut ovat suhteellisen harmittomia ja taatusti on ihan totta, että jos Suomi ei tekisi mitään olisi se melkein sama maailman kannalta. Pieniä ja vähäpätöisiä juttuja isoille pojille mutta ei meille. Mutta kasvaa se suuri virta pienistä puroista tässäkin. Voi olla, että joskus näemme senkin päivän kun sen virran suunta on Suomenniemelle päin. USA, EU, Saksa, Ranska, Britannia tai Venäjä tarvitsevat Suomea paljon vähemmän kuin Suomi näitä. Siksi Suomen osana on aina olla hiukan nöyrä. Mutta mitä muutakaan tässä voidaan?

Raha on muutenkin vain yksi ulottuvuus ja numeroina helppo käsittää. Varsinkin suhteellisen pieni summa, esim. muutama miljoona tai satatonnia. Juuri niitä summia Suomen puuhastelut tyypillisesti maksavat. Tällaisista konaisuuden kannalta aivan olemattomista summista pidetään överiksi vedettyjä palopuheita. No joo, tietty pienistä puroista kasvaa suuri virta jne. Periaatteessa mä olen aina nuukuuden kannalla, mutta kannttaa todella tarkkaan miettiä missä ja milloin säästetään ja mikä on kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu. Koska Suomi on niin pieni maa onneksemme kukaan ei kovin hirmuisia satsauksia voine Suomelta odottaa.

Mä näen suomalaisten moraalisena velvollisuutena auttaa toisia läntisen yhteisön valtioita kun ne sitä pyytävät ja tietty kolmannen maan nälkää ja kurjuutta näkeviä. Mahdollisuuksien mukaan tietysti. Mahdollisuuksia on jonkin verran ja näen Suomelle koituvan selvää hyötyä siitä, että ollaan "kilttejä" aina kun vähänkin kiltti kannattaa olla. Sopivassa paikassa. Ei todellakaan aina. Esim. EU:n raha-asioissa meidän ei minun mielestäni olis pakko olla ihan niin kilttejä kuin menneinä vuosina on oltu, mutta jos joka paikassa oikein äänekkäästi korostaa omaa napaa niin sitä menettää helposti paljon maineessa. Se on vähän niinkuin pallokori, kun halvalla saa niin pluspalloja kannattaa kerätä aina. Miinuspallot kannattaa säästää tosipaikkaan, esim. vaikka nyt johonkin EU-budjettineuvotteluihin. Viisas valitsee "taistelunsa" harkiten, saa vähän "vihamiehiä" ja kerää paljon ystäviä.

PS.
Oikeasa olet baikal, palstan tasoa voi jokainen yrittää nostaa. Lupaan kohentaa tyyliäni. Pari päivää sitten tein tällaisen aloituksen: http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=1880

En nyt edes esitä, että tuo nyt mikään maailman onnistunein alustus olisi, mutta aika äkkiähän tuo vajosi tuonne nollapostauksien hautausmaalle. Tässä on sellainenkin juttu, että tällaisella "yhden asian" palstalla aika moni asia on jo "keskusteltu puhki" eikä mulla ole niihin mitään uutta annettavaa. Lisäksi otin, ainakin omasta mielestäni, kantaa laivastokeskusteluissa ja pidin ihan kohtalaisen puolustuspuheenvuoron kotimaisen asevelipalveluksen puolesta ja tulevaisuudennäkymistä, vaikka itse sanonkin. Ehkä se meni hiukan vikaketjuun kuitenkin:

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=1623&pid=58404#pid58404

Tän enempään ei rahkeet riitä ja enhän mä nyt kovin kauaa ole täällä ehtinyt rekisteröityneenä hämmentää, vaikka sudetinta jo luinkin. (kuten useimmat). Mieluummin kirjoitan harvemmin paljon tai sit asiaa. Tai ainakin yritän, toisethan sen arvioivat. Varsinainen asiaosaaminen on ohutta ja siinä missä se on syvää niin ala taas on melko kapea eikä se ole Suomen puolustusratkaisun valtavirtaa. Uskon kuitenkin olevani reserviläisenä siinä mitä tein hyödyksi enemmän kuin vaikkapa jälkaväessä. Olen pahoillani ettei mulla ollut aikaa kirjoittaa tämän lyhyemmin.
 
baikal kirjoitti:
noska kirjoitti:
On se kauheaa kun Norjakin on jättäytynyt EU:n ulkopuolelle ja eristäytynyt kuin kylmän sodan ajan Albania... eikun...

nokuniilläon öljyä ja hyvia hiihtajia.

Niin ja Sveitsilläkin on hyviä hiihtäjiä ja öl... tai siis ainakin käkikelloja
 
kimmo.j kirjoitti:
Tällä ja muillakin banneilla sivusto antaa viestin lukioilleen

[sarkasm] Onko tällä sivustolla ihan oma lukiokin tai siis useampia? [/sarkasm]
Näin adam7:n hengessä.



En silti osallistu pitkiin yhteissuihkuihin adamin ja bannista syntyneen adam7 fan clubin kanssa.
 
Voikko meillä olla tässä sotilasarvossa että 6000 viestejä saa sotilas arvon Marsalkka ja 8000 viestin jälkeen saa Fuhrer (ReichFuhrer) :D
 
pstsika kirjoitti:
Moderointi on kehittynyt viime kuukausien aikana huikeasti. Erityisesti setämies ansaitsee kiitosta aktiivisesta työstään.

Palautetta annettava (positiivista). Vuoden olen ollut poissa kuvioista, mutta kehitys on ollut huimaa ja positiiviseen suuntaan. Josko sitä aktivoituisi...
 
Kohteliaimmin ehdottaisin, että Taktiikka ja strategia/Alueellisten joukkojen uusi taistelutapa -threadissa viime päivinä ollut sinänsä hauska "Milf.fi" -aiheinen keskustelu siirrettäisiin Iltavapaisiin tai poistettaisiin kokonaan.
 
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*
 
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Ei sitä tule. Liian kallis on. Jos sen välttämättä haluat niin judut itse maksamaan. Kakssataa euroa kun lähetät Tomtomille niin saadaan chatti kolmeksi kuukaudeksi.
 
pstsika kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Chat on nykyään tuolla "Lahjoittajat"- osiossa.

Pahus täytyykös munkin alkaa lahjotella että pääsen chattiin jota ei Hejsan sotke.
 
noska kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Chat on nykyään tuolla "Lahjoittajat"- osiossa.

Pahus täytyykös munkin alkaa lahjotella että pääsen chattiin jota ei Hejsan sotke.

:D.....Noska ,oska noska , eikai minä mitä chattia soteka, minähän pidän sen elossa! :)

Ei voi olla totta? Tomtom voisikko sinä antaa mulle paikan siellä lahjoittajat tråådissa? :D
 
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Ei sitä tule. Liian kallis on. Jos sen välttämättä haluat niin judut itse maksamaan. Kakssataa euroa kun lähetät Tomtomille niin saadaan chatti kolmeksi kuukaudeksi.

Hmmm eikai chatti maksa mitään erikseen?
 
Hejsan kirjoitti:
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Ei sitä tule. Liian kallis on. Jos sen välttämättä haluat niin judut itse maksamaan. Kakssataa euroa kun lähetät Tomtomille niin saadaan chatti kolmeksi kuukaudeksi.

Hmmm eikai chatti maksa mitään erikseen?

Kyllä se pojjaat maksaapi. Kaistankulutus lisääntyy gigatolkulla, kun kaikki tiedustelupalvelut käyvät aina latailemassa hejsanin uusimmat kommentit. Sitten on vielä kaikki moderaattoreille aiheutettu ylimääräinen huoli ja sairaspoissaolot, niin...
 
RPG83 kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Ei sitä tule. Liian kallis on. Jos sen välttämättä haluat niin judut itse maksamaan. Kakssataa euroa kun lähetät Tomtomille niin saadaan chatti kolmeksi kuukaudeksi.

Hmmm eikai chatti maksa mitään erikseen?

Kyllä se pojjaat maksaapi. Kaistankulutus lisääntyy gigatolkulla, kun kaikki tiedustelupalvelut käyvät aina latailemassa hejsanin uusimmat kommentit. Sitten on vielä kaikki moderaattoreille aiheutettu ylimääräinen huoli ja sairaspoissaolot, niin...

Niin siis @Hejsan: 5 e TomTom:lle niin saat ensimmäisen mitalisi ja pääset osallistumaan 'Lahjoittajat' tråådiin... :D. Ei paha summa: Kustantaa vissiin samat kuin siellä yksi "mellan-öl" pullo...
 
Asiahan ei minulle millään tavalla kuulu... mutta jos joku ehtii ja jaksaa, niin selkeyden vuoksi pari viimeistä päivää F-35 JSF -keskustelusta voisi siirtää IT-keskusteluun. Kiitän och pockar.
 
RPG83 kirjoitti:
Kaistankulutus lisääntyy gigatolkulla, kun kaikki tiedustelupalvelut käyvät aina latailemassa hejsanin uusimmat kommentit.

:D...+1
 
veffeade kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
noska kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Eikö sitä chattia lulekaan??? *itku*...*määrisen* *kyynelet valuu silmistäin*

Ei sitä tule. Liian kallis on. Jos sen välttämättä haluat niin judut itse maksamaan. Kakssataa euroa kun lähetät Tomtomille niin saadaan chatti kolmeksi kuukaudeksi.

Hmmm eikai chatti maksa mitään erikseen?

Kyllä se pojjaat maksaapi. Kaistankulutus lisääntyy gigatolkulla, kun kaikki tiedustelupalvelut käyvät aina latailemassa hejsanin uusimmat kommentit. Sitten on vielä kaikki moderaattoreille aiheutettu ylimääräinen huoli ja sairaspoissaolot, niin...

Niin siis @Hejsan: 5 e TomTom:lle niin saat ensimmäisen mitalisi ja pääset osallistumaan 'Lahjoittajat' tråådiin... :D. Ei paha summa: Kustantaa vissiin samat kuin siellä yksi "mellan-öl" pullo...

:D...joo mutta minä olen YV:llä Tomtomille selitänyt että mä voin näin tehdä jos hän haluaa rahaa foorumiin mutta hän ei ole suostununt siihen.
 
Back
Top