Panssari-Sisu GTP

Sanosin kanssa, että 10 on aika liioittelua. Siis sen mitä sisätiloja itse päässyt näkemään. Varsinkin jos tulee ryhmämateriaalia sisään. Sanosin 2 x 4-6 ois optimi. Esim spol, tulenjohto, vip, kaupjääk yms. Rahtiversio varmaan ois omiaan lennokkiporukalle yms. Antennit katolle, lava täyteen multikoptereita/lennokkeja ja pysyy autolla liikkeessä kun ohjaa niitä. Se että oisko tosta jollekin pst-porukalle tai it poppoolle, en osaa sanoa. Mutta etulinjaan sillä ei passaa mennä, mutta 1km taaempana voisi olla.
"Viisipaikkainen" ja "kymmenpaikkainen", tossa täytyy kuljettajan ja apukuskin paikka olla mukana luvuissa. Silti samaa mieltä, 2+6 näyttäisi käytännön maksimilta tohon kuljetusversioon, ja silloinkin näyttäisi tulevan ahdasta.
 
oisko tosta jollekin pst-porukalle tai it poppoolle, en osaa sanoa. Mutta etulinjaan sillä ei passaa mennä, mutta 1km taaempana voisi olla.
Minulle tuli ensimmaisena mieleen raskas-krh... tieda sitten, etta mahtuisiko ukkojen lisaksi myos kranuja mukaan. Ajatuksesi suoran tulen vyohykkeesta pois pysymisesta toteutuisi.
 
Noita kun saataisiin poliisille, niin avot. Muutama päivä sitten panssari mersu meni pillit päällä ohi liikenteessä. Kyllä siitä saa kylmät väreet.
 
Nyt näyttää hyvältä! Eikä muuten pahasti oo kustantanut, jos oikeasti 3,8 milj € (630 k€ kpl) on saanut 6 testiajoneuvoa. Testivaiheessa kappalehinta on kuitenkin todennäköisesti korkeampi kuin sarjassa. Ei tietysti ole mahdotonta jos tuohon on kuulunut muitakin tilauksia.

Toisaalla sanotaan, että toimitukseen sisältyy myös varaosapaketteja ja kenttähuolto-ohjeistusta:

 
Toisaalla sanotaan, että toimitukseen sisältyy myös varaosapaketteja ja kenttähuolto-ohjeistusta:

Paremmat kuvaversiot tuossa artikkelissa kuin Ruotuväessä, näkyy tuo "kymmenpaikkainen" versio paremmin:

SISU-delivery-GTP_02.jpg


Miksei tohon taakse menisi neljäkin rinnan, nyt kun on parempi kuvakulma... :rolleyes:

SISU-delivery-GTP_03.jpg
 
Paremmat kuvaversiot tuossa artikkelissa kuin Ruotuväessä, näkyy tuo "kymmenpaikkainen" versio paremmin:

Miksei tohon taakse menisi neljäkin rinnan, nyt kun on parempi kuvakulma... :rolleyes:

Eikös GTP ole virallisesti Sisun mukaan aina ollut 2+8 eli jutussa mainittu kymmenen.

Tässäkin ketjussa ajoneuvon sopivuutta suomalaiselle 9 jääkärin ryhmälle on spekuloitu. Nythän se testataan.

Käytännössä apukuljettajan täytyy olla ryhmän johtaja/varajohtaja/tms, jotta saadaan koko porukka mahtumaan kyytiin. Isompien aseiden, reppujen ja viestivälineiden kanssa tulee varmasti ahdasta ja ainakin joukkuekalusto tulee kuskata erikseen kuorma-autolla. Ehkä tuohon on tarkoitus tunkea vain taisteluvarustuksessa ja kaikki muu varustus kulkee sitten ka/pa.
 
"Viisipaikkainen" ja "kymmenpaikkainen", tossa täytyy kuljettajan ja apukuskin paikka olla mukana luvuissa. Silti samaa mieltä, 2+6 näyttäisi käytännön maksimilta tohon kuljetusversioon, ja silloinkin näyttäisi tulevan ahdasta.
Käytännössä apukuljettajan täytyy olla ryhmän johtaja/varajohtaja/tms, jotta saadaan koko porukka mahtumaan kyytiin. Isompien aseiden, reppujen ja viestivälineiden kanssa tulee varmasti ahdasta ja ainakin joukkuekalusto tulee kuskata erikseen kuorma-autolla. Ehkä tuohon on tarkoitus tunkea vain taisteluvarustuksessa ja kaikki muu varustus kulkee sitten ka/pa.

Taitaa olla ajateltu niin, että GTP ei tarvitsisi ajoneuvon johtajaa, vaan ajaja riittäisi, jolloin tietenkin etupenkillä apukuskin paikka olisi käytettävissä.
 
Taitaa olla ajateltu niin, että GTP ei tarvitsisi ajoneuvon johtajaa, vaan ajaja riittäisi, jolloin tietenkin etupenkillä apukuskin paikka olisi käytettävissä.
Epäilen itsekin näin. Voisiko kupletin juoni olla siinä, että ajoneuvo on nelipyöräinen ja riittävän pieneksi tulkittava toimiakseen ilman johtajaa?

Johtajana sitten aina vähintään au tai kokelas ja ajoneuvon johtaminen otetaan sivujuonteeksi johtajakoulutukseen.
 
Eihän tuo ole mitoiltaan edes Masin kokoinen, eikä sekään vaadi johtajaa. Eikä muuten edes Pasin kokoinen KrAZ, ainoastaan peruuttaminen on kielletty ilman merkinantajaa, joka voi olla kuka tahansa (ilmeisesti kirjaimellisesti, kalustojoukkueessa kaikki olivat kuljettajia joten kysymys siitä pitikö merkinantajan olla kuljettaja oli triviaali). Tai no melkein, sillan kanssa KrAZ taitaa olla 20 cm kapeampi kuin Pasi.
Näissä tämän sukupolven panssariajoneuvoissa esmes kulmakamerat ovat jo käytännössä vakiovaruste, joten jo senkin puolesta kuljettaja pärjännee omatoimisesti paljon paremmin kuin 80-luvun ajoneuvojen kanssa.

Heittimen vetäjänä tuo APC-variantti kuljettanee sen ryhmän, mutta a-tarvikkeista ei kannattane haaveilla. Eikö se aika luonnollisesti korvaisi Masit tässä tehtävässä vaikka kokoonpanolla 4 heittimen vetäjää + 2 ammusajoneuvoa? Nekin kuorma-autot pitää korvata joskus, ja tässä olisi sirpalesuojattu vaihtoehto. Ammusajoneuvoksihan olisi tarjolla myös kaksipaikkainen avolava hiiopilla, joka varmaan on käytännöllisempi.
 
Tuosta (vas.) 5-paikkaisesta 10 henkiloon (oik?) ponkaisu vaikuttaisi, kuvan perusteella, aika ahtamiselta?

Rauhanturvaajalehden koeajoartikkelista tähän liittyen: "Pieni päältä mutta tilava sisältä. Tämänkin sain todeta. Kuljettaja+johtaja ja kahdeksan muuta, kaikkiaan kymmenen henkeä mahtuu sisälle todella hyvin - jopa tilavasti."

 
Niin,ja mitahan sille kolmen maan yhteiskehitysprojektille tapahtui... eikos se ollut juuri moisen ajopelin kehittamiseen/ hiomiseen sovittu?

Mika tuosta Latvian kisasta tekee mielenkiintoisen, on etta mukanaolevista
". Taktisen ajoneuvon valinnan finaalikierroksessa ovat Sisun lisäksi mukana Paramount Group (Etelä-Afrikka), Israel Aerospace Industries Ltd -yhteenliittymä, AS UPB (Latvia), Otokar (Turkki) ja Amerikasta AM General sekä Oskosh Defence." listan viimeisin on USAn voittaja , joka nostaa tuotantosarjat monikymmenkertaisiksi kilpailijoihin nahden) ja toka-vika sille havinnyt, muttei valttamatta huonompi, mutta havisi kai jo alkuunsa hinnalla ja nykytilanne tuota hajurakoa senkun vaan lisaa
- esim. Englantiin periaate-tilattua OshKossia testataan viela 2 v siihen lisatyin varustuksin, ennen tilausta
- Latvia on nakojaan muissakin yhteisprojekteissa mukana, vai mika tuo AS UPB on?
 
Taitaa olla ajateltu niin, että GTP ei tarvitsisi ajoneuvon johtajaa, vaan ajaja riittäisi, jolloin tietenkin etupenkillä apukuskin paikka olisi käytettävissä.

Lähtökohtana pitäisi olla että kaikki panssaroidut ajoneuvot sekä muut "taisteluajoneuvot" tulisi aseistaa, osa kuorma-autoista myös. Pasit taitavat jo nyt olla. Silloin tarvitaan henkilö joka käyttää aseistusta eli kahden hengen miehistöllä johtaja (ampuja). Aseistuksena 12,7 ITKK, 7,62 KK tai 40 mm KRKK.

Sen toisen ajoneuvomiehistön jäsenen tehtävät eivät liity pelkästään ajoneuvon ajattamiseen vaan siellä on paljon muutakin. En tiedä miten suomessa toimitaan ajoneuvomarsseilla, mutta silloin voisi olla tilanteesta riippuen loogista että johtajaksi valitaan ajoneuvomiehistön vanhin. Lisäksi on paljon ajoneuvon huoltoon liittyviä juttuja sekä varakuskina toimiminen, unohtamatta ampujan ja suojamiehen roolia.

Eiköhän se ole kuitenkin selvää että GTP ei tule 9-henkisen jääkäriryhmän käyttöön. Ei huolta muun tyyppisiäkin kokoonpanoja on ja tulee olemaan.
 
Heittimen vetäjänä tuo APC-variantti kuljettanee sen ryhmän, mutta a-tarvikkeista ei kannattane haaveilla. Eikö se aika luonnollisesti korvaisi Masit tässä tehtävässä vaikka kokoonpanolla 4 heittimen vetäjää + 2 ammusajoneuvoa? Nekin kuorma-autot pitää korvata joskus, ja tässä olisi sirpalesuojattu vaihtoehto. Ammusajoneuvoksihan olisi tarjolla myös kaksipaikkainen avolava hiiopilla, joka varmaan on käytännöllisempi.

Mitenkäs tuo pick-up malli toimisi kevyen heittimen vetäjänä? Tai nostaa vaikka lavalle, jos siltä tuntuu, mutta voisiko heitinryhmä toimia noin pienellä ryhmällä? Siis maailmallahan tuota tehdään, mutta kärsiikö esim. tulinopeus tai meneekö vartiointi liian vaikeaksi? Oman ymmärrykseni mukaan heitinryhmän koko on mitä on, koska on haluttu tarpeeksi ukkoja kuskaamaan tarvittaessa heitintä miesvoimin ja jopa hieman ammuksia.
 
Saa heitinmiehet vastata tohon kysymykseen, mulla ei oo pioneerina kompetenssia ryhmän kokoonpanoon enkä ees tiiä onko nykysessä heitinjoukkueessa tuo 4 + 2 kuorma-autoa. Taitaa olla eroa siinäkin puhutaanko 81 vai 120 mm heittimestä.

Kait mulla oli tossa sellanen kantava ajatus, että kun ammusautot joka tapauksessa ovat tulitoiminnan ajaksi sidottuja tuliasemaan, niidenkin miehistöt lasketaan joukkueen vahvuuteen.
 
Saa heitinmiehet vastata tohon kysymykseen, mulla ei oo pioneerina kompetenssia ryhmän kokoonpanoon enkä ees tiiä onko nykysessä heitinjoukkueessa tuo 4 + 2 kuorma-autoa. Taitaa olla eroa siinäkin puhutaanko 81 vai 120 mm heittimestä.

Kait mulla oli tossa sellanen kantava ajatus, että kun ammusautot joka tapauksessa ovat tulitoiminnan ajaksi sidottuja tuliasemaan, niidenkin miehistöt lasketaan joukkueen vahvuuteen.

Minä taas ajattelin, että tässä maassa ryhmä voi ehkä saada oman panssaroidun ajoneuvon, mutta ne voivat saada vain yhden sellaisen.
 
Minä taas ajattelin, että tässä maassa ryhmä voi ehkä saada oman panssaroidun ajoneuvon, mutta ne voivat saada vain yhden sellaisen.

Mä siis ajattelin tota heitinyksikköä joukkueena. Eihän heittimiä yksittäin juuri kukaan käytäkään, kuten tykitkin toimivat pattereina. Siksi sitä on loogista ajatella sinä orgaanisena yksikkönä, johon kuuluvat tukiajoneuvot. Onhan tykkipatterissakin ammuskuorma-autot jne.
 
Mä siis ajattelin tota heitinyksikköä joukkueena. Eihän heittimiä yksittäin juuri kukaan käytäkään, kuten tykitkin toimivat pattereina. Siksi sitä on loogista ajatella sinä orgaanisena yksikkönä, johon kuuluvat tukiajoneuvot. Onhan tykkipatterissakin ammuskuorma-autot jne.

Eikös asekohtainen hajauttaminen ala olla epäsuoran arkea? Siihen sopii vähän huonosti se, että ammukset kulkevat jossakin muussa kuin vetäjässä.
 
Back
Top