Panssari-Sisu GTP

Sekaisin pyörä- ja telakalustoa, pst muistaakseni yrittää Paseilla pysyä CV90-ryntövaunuilla etenevien jägstereiden perässä.
Voiko se olla kenties tavoite? Tiestöllä ei varmaan ongelmaa ole ja tarvitseeko pst telakalustoa välttämättä? Eikö pääosin teitä pitkin joukot kuitenkin kulje ryhmittymisalueille, eikä röntyile pitkin metsiä ja soita suomessa? Pst on ymmärtääkseni torjuntaa varten ensisijaisesti eli sitten kun on hyökkäyksen jälkeen ryhmitytty puolustustasalle asemiin on pst:n vuoro torjua mek.hyökkäyksiä jalkaväen ja tykistön kanssa.

Ei kai omat panssarijoukot jää useinkaan puolustamaan jotain aluetta, vaan ne vedetään huoltamaan tai toisaalle missä tarvitaan mekanisoitua joukkoa hyökkäämään (vastahyökkäykseen tai hyökkäyksen kärkenä)? Näin minä ainakin olen ymmärtänyt asian.
 
Voiko se olla kenties tavoite? Tiestöllä ei varmaan ongelmaa ole ja tarvitseeko pst telakalustoa välttämättä? Eikö pääosin teitä pitkin joukot kuitenkin kulje ryhmittymisalueille, eikä röntyile pitkin metsiä ja soita suomessa? Pst on ymmärtääkseni torjuntaa varten ensisijaisesti eli sitten kun on hyökkäyksen jälkeen ryhmitytty puolustustasalle asemiin on pst:n vuoro torjua mek.hyökkäyksiä jalkaväen ja tykistön kanssa.

Ei kai omat panssarijoukot jää useinkaan puolustamaan jotain aluetta, vaan ne vedetään huoltamaan tai toisaalle missä tarvitaan mekanisoitua joukkoa hyökkäämään (vastahyökkäykseen tai hyökkäyksen kärkenä)? Näin minä ainakin olen ymmärtänyt asian.
Tuskin tavoite, lähinnä kait käytännön sanelema pakko. Toisaalta kun venäläisten tontuilua Ukrainassa katsoo, niin ei suuri haitta. Ryssät näkyy tykkäävän tiellä ajelusta.
 
Tuskin tavoite, lähinnä kait käytännön sanelema pakko. Toisaalta kun venäläisten tontuilua Ukrainassa katsoo, niin ei suuri haitta. Ryssät näkyy tykkäävän tiellä ajelusta.
Hieman OT Sisu GTP-keskusteluun liittyen, mutta todellakin harmillista miten näiden kolmen "valmiusprikaatin" luominen tyhjästä ja ohi PV:n strategisen pitkän aikavälin suunnittelun meni reisille kuten se meni. Porilaiset ryntövaunut eli AMV:t joita vain vähän aseistettiin itkoilla, CV9030-vaunuja ei riittävästi vaan paikkaillaan Paseilla, tykistörykmentit supistuivat patteristoksi, pataljoonia neljän sijaan kolme, ...

Takaisin vitjaan, eli toivon mukaan GTP ottaa markkinansa, Suomen vahvuus voisi olla tuottaa näitä edullisempia taistelukentän takseja, kun suuret maat rakentavat näitä absoluuttisen turvallisia, uber-panssaroituja miehistönkuljetusalustoja. Luulisi näillekin markkinansa olevan.
 
Hieman OT Sisu GTP-keskusteluun liittyen, mutta todellakin harmillista miten näiden kolmen "valmiusprikaatin" luominen tyhjästä ja ohi PV:n strategisen pitkän aikavälin suunnittelun meni reisille kuten se meni. Porilaiset ryntövaunut eli AMV:t joita vain vähän aseistettiin itkoilla, CV9030-vaunuja ei riittävästi vaan paikkaillaan Paseilla, tykistörykmentit supistuivat patteristoksi, pataljoonia neljän sijaan kolme, ...

Takaisin vitjaan, eli toivon mukaan GTP ottaa markkinansa, Suomen vahvuus voisi olla tuottaa näitä edullisempia taistelukentän takseja, kun suuret maat rakentavat näitä absoluuttisen turvallisia, uber-panssaroituja miehistönkuljetusalustoja. Luulisi näillekin markkinansa olevan.
AMV ei ollut alkuperäisessä varusteluohjelmassa lainkaan ja CV:täkin piti tulla Vekaralle vain yhdelle pataljoonalle. Tavoitetasohan ylittyi roimasti :rolleyes:
 
Paitsi ilmamekanisointi jäi vaillinaiseksi...
 
Nosto:

Onko ajoneuvoja tarkoitus hankkia vielä lisääkin Sisulta?

”Tällä erää on tehty päätös vain tästä erästä, mutta jatkohankinnat ovat hyvin mahdollisia. Kuten sanoin, olemme havainneet valmistajan ajoneuvot suoritus- ja kilpailukyvyiltään hyviksi”, Skyttä sanoo.

 
Tulevatkohan nämä 25 täydentämään/korvaamaan RG-32:sia, joihin ollaan käsittääkseni oltu aika tyytymättömiä?
 
Tulevatkohan nämä 25 täydentämään/korvaamaan RG-32:sia, joihin ollaan käsittääkseni oltu aika tyytymättömiä?

Tyytymättömiä? Muistelen kyllä maastoliikkuvuutta kehutun foorumillakin ammattilaisten toimesta. Noitahan on ostettu ainakin kolme erää. Luulisi, että ensimmäisen erän jälkeen olisi siirrytty johonkin muuhun, jos ne huonoja olisivat?

Mutta tosiaan erän koosta (ja hiton korkeasta hinnasta) voisi päätellä, että ajoneuvot on menossa johonkin rauhanturvaamiseen tai erikoisjoukoille. Tuohan on enemmän kuin esisarjassa, eikö? Sehän oli kai kuusi ajoneuvoa ja oliko yhden hinta siinä 600 k€?
 
760 000 € on kyllä vähän suolainen hinta. Kai tuossa näkyvät suunnittelykustannukset ja varustelu?
 
Tyytymättömiä? Muistelen kyllä maastoliikkuvuutta kehutun foorumillakin ammattilaisten toimesta. Noitahan on ostettu ainakin kolme erää. Luulisi, että ensimmäisen erän jälkeen olisi siirrytty johonkin muuhun, jos ne huonoja olisivat?

Mutta tosiaan erän koosta (ja hiton korkeasta hinnasta) voisi päätellä, että ajoneuvot on menossa johonkin rauhanturvaamiseen tai erikoisjoukoille. Tuohan on enemmän kuin esisarjassa, eikö? Sehän oli kai kuusi ajoneuvoa ja oliko yhden hinta siinä 600 k€?
Marttila sanoo, että uusilla monikäyttöajoneuvoilla korvataan aiemmat Puolustusvoimien käyttämät kevyesti panssaroidut RG32M-maastoajoneuvot.
 
Marttila sanoo, että uusilla monikäyttöajoneuvoilla korvataan aiemmat Puolustusvoimien käyttämät kevyesti panssaroidut RG32M-maastoajoneuvot.
Niitä oli ilmeisesti 74 kpl. hankittu kolmessa erässä 2010-2012. Ei kuulosta ikivanhalta raudalta, mutta olleet ehkäpä kovassa käytössä rauhanturvaajilla. 2012 tilauksessa 25 kpl hintaan 12,5M€, joten inflaatio huomioiden ehkä ihan vertailukelpoinen GTP:n kanssa?

 

Korvaa tosiaan RG32M:t, jokos ne on paskana? On kait sitten, tai voihan ne olla lähteny tai lähdössä ulkomaan matkalle.
Ainakaan vielä ei ole Ukrainassa sellaisia näkynyt. En myöskään oikein usko, että Etelä-Afrikka antaisi jälleenvientiluvan Ukrainaan. Viimeviikollahan paljastui mahdollinen asemyynti EA:sta Venäjälle. Ei sillä, ei EA tee enää mitään aseita, joista meidän kannattaisi välittää ja voimme aivan hyvin mielestäni jättää kysymättä niitten mielipidettä.
 
Back
Top