Panssari-Sisu GTP

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aamulehden juttu GTP:n koeajosta sekä Sisu-auton omistuspohjasta.

Tätä artikkelia ei taida olla saatavissa ilman tilausta?
 
Sisu Auto on muuten päivittänyt nettisivunsa ( https://www.sisuauto.com/en ) ja Defence-osiossa on tällä hetkellä esillä Sisu GTP ja Sisu GTT. Perinteiset maastokuorma-autot on tiputettu sivuilta pois ja samalla GTT on nostettu vahvasti esille. GTT:n käyttökohteista nostetaan esille miehistönkuljetus-, ambulanssi-, komentopaikka-/viestiasema- ja kranaatinheitinversiot. Esitteessä on lisäksi mainittu logistiikkaversio 10' konttikiinnikkeillä.
 
Jos PV on tuossa Patrian tuotteessa mukana niin ei ole vaikea arvata.
Onko mahdollista, että puolustusvoimat hankkisivat sekä Patria Tracxeja että Sisu GTT:eitä? Sisu yrittää selvästi panostaa paljon GTT:hen ja tällä voisi olla oma roolinsa Tracxin rinnalla esimerkiksi logistiikka-, komentopaikka- ja KRH-ajoneuvona.
 
Nykyaikaisen kuljetuspanssarivaunujen kategoriassa maailmalla ei taida olla yli tarjontaa. Joten ihan varmasti järkevää SISU:lla yrittää tuoda oma tuote markkinoille
 
Sisu Auto on muuten päivittänyt nettisivunsa ( https://www.sisuauto.com/en ) ja Defence-osiossa on tällä hetkellä esillä Sisu GTP ja Sisu GTT. Perinteiset maastokuorma-autot on tiputettu sivuilta pois ja samalla GTT on nostettu vahvasti esille. GTT:n käyttökohteista nostetaan esille miehistönkuljetus-, ambulanssi-, komentopaikka-/viestiasema- ja kranaatinheitinversiot. Esitteessä on lisäksi mainittu logistiikkaversio 10' konttikiinnikkeillä.
On kyl erikoista. Luulisi että perinteiselle panssaroidulle maastokuorma-autolle olisi kysyntää ja tämä olisi suht helppo rakentaa tukki auton yms alustalle.
 
Sisu Auto on muuten päivittänyt nettisivunsa ( https://www.sisuauto.com/en ) ja Defence-osiossa on tällä hetkellä esillä Sisu GTP ja Sisu GTT. Perinteiset maastokuorma-autot on tiputettu sivuilta pois ja samalla GTT on nostettu vahvasti esille. GTT:n käyttökohteista nostetaan esille miehistönkuljetus-, ambulanssi-, komentopaikka-/viestiasema- ja kranaatinheitinversiot. Esitteessä on lisäksi mainittu logistiikkaversio 10' konttikiinnikkeillä.
On kyl erikoista. Luulisi että perinteiselle panssaroidulle maastokuorma-autolle olisi kysyntää ja tämä olisi suht helppo rakentaa tukki auton yms alustalle.
Brosyyrissä on esillä yhä panssari-Eemeli.
 
Ehkä Sisu GTT kävis joillekin erikoisjoukoille, kuten rajanjoukoille, niillähän on jo nytkin joitakin TEKA:ja käytössä.
Pohjoiseen ilmatorjunnalle kuten Ruotsilla.
Ihan varmasti GTT:lle on mahdollista keksiä käyttöä vaikka missä tehtävissä. Ihan niin kuin lähes mille tahansa välineelle.

Ei kuitenkaan pidä harhautua olennaisen ääreltä. Ratkaisevaa on löytyykö kaivattuja ominaisuuksia sellaisella kustannustehokkuudella että noita päädytään hankkimaan.

Ehkä löytyy, ehkä ei. Kehitystyön onnistuessa Trackx on ilmeinen pääväline pohjoisten joukkojen liikkuvuutta kehitettäessä. Nyt tiedetään, että sen rinnalla kaavaillaan olevan Bankkuja vielä vuosikymmeniä. Mihin lokeroon GTT tuossa kokonaisuudessa sujahtaisi?
 
Ihan varmasti GTT:lle on mahdollista keksiä käyttöä vaikka missä tehtävissä. Ihan niin kuin lähes mille tahansa välineelle.

Ei kuitenkaan pidä harhautua olennaisen ääreltä. Ratkaisevaa on löytyykö kaivattuja ominaisuuksia sellaisella kustannustehokkuudella että noita päädytään hankkimaan.

Ehkä löytyy, ehkä ei. Kehitystyön onnistuessa Trackx on ilmeinen pääväline pohjoisten joukkojen liikkuvuutta kehitettäessä. Nyt tiedetään, että sen rinnalla kaavaillaan olevan Bankkuja vielä vuosikymmeniä. Mihin lokeroon GTT tuossa kokonaisuudessa sujahtaisi?
Näinhän se on, aika näyttää löytyykö tarpeeksi käyttö kohteita, jotta kustannukset ajoneuvoa kohti ovat kilpailukykyisiä, itse ajoneuvo kyllä julkisten tietojen pohjalta vaikuttaa hyvältä.
Toivottavasti syntyy lisää kauppoja Sisu GTP:lle jospa siitä olis töitä Uudenkaupungin autotehtaalle.
 
GTT ja Trackx kilpailevat samoilla markkinoilla. Molemmat ovat vielä kehitysvaiheessa ja varmasti vielä paljon ongelmia edessä ennen, kuin tuote on valmis sarjatuotantoon.
GTT:ssä on etuna se perävaunun modulaarisuus, käy mm. 10 jalan kontti, jos siihen tulee jonkinlainen nosto ja lasku mekaniikka niin sitten on oiva peli lapin huolto hommiin, miksei muuallakin. Muutenkin on helppo muokata eri käyttö tarkoituksiin, vaihtamalla takavaunuun sopivan viritelmän.

TRACKX vaatii jo suurempia rakenteellisia muutoksia, jotta samanlaiseen monitoimisuuteen päästään.

Kyllähän ne toistensa kilpailijoita ovat ja TRACKX monessa suhteessa vaikuttaa paremmalta, mutta mie näkisin kyllä tarvetta myös GTT:lle.
 
Onko mahdollista, että puolustusvoimat hankkisivat sekä Patria Tracxeja että Sisu GTT:eitä? Sisu yrittää selvästi panostaa paljon GTT:hen ja tällä voisi olla oma roolinsa Tracxin rinnalla esimerkiksi logistiikka-, komentopaikka- ja KRH-ajoneuvona.
Trackxin operatiivisen liikkumisen etu menetetään jos tukevat osat kyntää kuuttakymppiä?
 
GTT:ssä on etuna se perävaunun modulaarisuus, käy mm. 10 jalan kontti, jos siihen tulee jonkinlainen nosto ja lasku mekaniikka niin sitten on oiva peli lapin huolto hommiin, miksei muuallakin. Muutenkin on helppo muokata eri käyttö tarkoituksiin, vaihtamalla takavaunuun sopivan viritelmän.

TRACKX vaatii jo suurempia rakenteellisia muutoksia, jotta samanlaiseen monitoimisuuteen päästään.

Kyllähän ne toistensa kilpailijoita ovat ja TRACKX monessa suhteessa vaikuttaa paremmalta, mutta mie näkisin kyllä tarvetta myös GTT:lle.
Eiköhän Patrian TRACKX ole myös helpsosti muokattavissa korin/rungon puolesta erikoisemppiin versioihin. Jos sellaisille on markkinoilla kysyntää riittävästi. Eihän rungon muokkaaminen ole rakettitiedettä vaan käytännössä metallitöitä. Suurimmat haasteet varmasti liittyvät telakoneistoon, vaihteistoon ja ohjauskoneistoon -> mitkä ovat samat on kyseessä perusmalli tai erikoismalli.

Tietenkin jos tahdotaan että vaunu on uintikykyinen, niin rungon/korin muokkaus tuo varmasti tähän kykyyn omat haasteet.

Huollollisesti tietenkin olisi järkevää että eri valmistajan vaunuja olisi mahdollisimman vähän. Ja kaikki käytössä olevat vaunut perustuisivat hyvin pitkälle samoihin komponenteihin. On sitten kyseessä perus jalkaväen siirtämiseen tarkoitettava kuljetuspanssarivaunu tai kunnossapitoryhmän kevythinauspanssarivaunu tai tulitukiryhmän kranaatinheitinpanssarivaunu.
 
Trackxin operatiivisen liikkumisen etu menetetään jos tukevat osat kyntää kuuttakymppiä?
80km/h kuulostaa aika hurjalle vauhdille telavehkeelle. Varmaan pystytään hyödyntämään aika vähissä paikoissa kyseistä suorituskykyä.

- Maantiellä (ainenkaan) liukkaalla kelillä ei pysty ajamaan järkevästi 80km/h telavehkeellä (sivuttaispito olematon ja jarrutus matkat satoja tai jopa tuhat metriä)
- Maastossa ehkä järven jään tai pellon ylittäminen voisi olla 80km/h nopeudella ajettavia paikkoja, mutta muuten maastosssa turha suorituskyky
- 80km/h suorituskyky vaatimus varmasti tuo valmistamiselle haasteita (vaihteisto, telakoneisto ja ohjauskoneisto) ja täten varmasti tuo hintaa lisää tai saattaa olla pois vaikka taktisesta liikkuvuudesta tai ajettavuudesta
 
Eiköhän Patrian TRACKX ole myös helpsosti muokattavissa korin/rungon puolesta erikoisemppiin versioihin. Jos sellaisille on markkinoilla kysyntää riittävästi. Eihän rungon muokkaaminen ole rakettitiedettä vaan käytännössä metallitöitä. Suurimmat haasteet varmasti liittyvät telakoneistoon, vaihteistoon ja ohjauskoneistoon -> mitkä ovat samat on kyseessä perusmalli tai erikoismalli.
Tietysti saa muokattua johonkin erikois käyttöön, kuten heitinvaunuksi tai ampulanssiksi korinrakennetta ja muotoja muuttamalla, mutta ne on sitten aika pysyviä muutoksia, ei muuteta helposti muuhun käyttöön, paitsi ampulanssiversio (korotettu miehistötila), käy miehistönkuljetukseen ja komentoajoneuvoksi sekä viestiajoneuvoksi sisustusta muuttamalla.

GTT:ssä on GPT:n tapaan (nopesti vaihdettava kori, sama alusta) takavaunuun nopeasti ja helposti nosturilla vaihdettavissa erikäyttöön tarkoitettuja "kontteja" miehistänkuljetukseen, ampulanssiksi, viestiajoneuvoksi, avolava tavaran kuljetukseen ja komentotilaksi sekä Tremos heitin systeemi voidaan asentaa sille.
10 jalan konttikin kuulema käy takavaunun päälle, sille kun olisi lastaussysteemi niin että GTT vois pudottaa sen metsää tai noukkia sen kyytiin.

TRACKX sopii taisteleville joukoille erinomaisesti MT-LBv tapaan, hyvä vaan jos voidaan Lapissa korvata TEKA kalustoa, minusta taas GTT sopisi taas huolto- ja tukevillejoukoille kuten viesti- ja ilmatorjunta yms. GTT:n tuleva hinta tietysti ratkaisee, kuinka kilpailikykyinen se on, sen tehtäviä voidaan hoitaa myös kunnon maastokuorma-autolla, joskin GTT:ssä on joitain ominaisuuksia (panssarointi ja maastoliikkuvuus) jotka tekisivät sen soveltuvammaksi pohjoisen olosuhteissa, maastokuorma-auto taas on nopeampi maantiellä, mutta se hinta, kannattaako investoida GTT:hen, huollonn kannalta siinä on GPT kanssa yhteen sopivia osia mikä on etu.
 
Back
Top