Panssarijoukot – kautta aikain

1980-luvun "puolenvälin kieppeillä" jääkärit ja tankkimiehet kohtasivat ainakin PsRUK:ssa, jossa oli jääkärilinja ja tankkilinja. Osaksi harjoiteltiin yhdessä ja osaksi erikseen. Hätilässä ja Niinisalossa oli yhteistoimintaharjoituksia. Pisin yhtäjaksoinen leiri oli kolme viikkoa sotaa lokakuussa ja koko ajan s-tana satoi vettä ja räntää.

Mutta ei sentään kukaan ampunut kohti, joten lungiahan se oli. Viihtyisää retkielämää.

Tästä tuli mieleen Niinisalon leiri (vain 3vko) AUK kurssin aikana. Itte mentiin harjoituksissa Bemareilla yleensä T-55:n edellä koska tiedustelujoukkueessa. Osa meitin Bemareista sitten tuli jäljempänä "lähimiehinä" taisteluvainujen kanssa. T-55:n päällä ei lähimiehiä tietty ollut, kovat kun oli usein piipussa. Korkeintaan yksi kapiainen per vaunu yritti pysyä kyydissä....

HämJP:n nuljukumit olivat yleensä ihan eri reiteillä. En todellakaan edes taisteluammuntojen aikaan muista yhtään ns. yhteistoimintaharjoitusta varsinaisen PsJ porukukan kanssa o_O ?.

Tuolla sattu sinällään hauska sattuma. Meitä oli oikeasti kaksi oppilasta samalla nimellä, toinen 3 VK:ssä PsP:ssä ja toinen HämJP:n aukissa (alokkaina muuten samassa komppaniassa ts 1. VK, tästäkin lienee tarkina jo aiemmin kerrottu).

Mielenkiintoinen ilmiö syntyi kun harjoitusjohtaja huuteli avoimella kanavalla 'Oppilas Nönnönnöö: ilmoittautukaa, kuuntelen". Oli kerrankin radioissa stereo-ominaisuudet ja lievä lievä kaiku sekä äänialat kohdallaan. Toinen huutelee takasin Bemarista ja toinen BTR:stä: oli kuulema duo kohdallaan; toinen basso ja toinen tenori... :p.

Niis siis oikeasti; ei mitään yhteistoimintaharjoituksia minun aikana. Toki varmaan PsRUK:n tyypit yhteen harjoittelivat. Selkeästi minusta oli siten, jotta vaunukomppanian omat jägsterit kulkee tst-vaunujen mukana ja perässä tulee nurmiporat nuljukumeillaan ...
 
Tästä tuli mieleen Niinisalon leiri (vain 3vko) AUK kurssin aikana. Itte mentiin harjoituksissa Bemareilla yleensä T-55:n edellä koska tiedustelujoukkueessa. Osa meitin Bemareista sitten tuli jäljempänä "lähimiehinä" taisteluvainujen kanssa. T-55:n päällä ei lähimiehiä tietty ollut, kovat kun oli usein piipussa. Korkeintaan yksi kapiainen per vaunu yritti pysyä kyydissä....

HämJP:n nuljukumit olivat yleensä ihan eri reiteillä. En todellakaan edes taisteluammuntojen aikaan muista yhtään ns. yhteistoimintaharjoitusta varsinaisen PsJ porukukan kanssa o_O ?.

Tuolla sattu sinällään hauska sattuma. Meitä oli oikeasti kaksi oppilasta samalla nimellä, toinen 3 VK:ssä PsP:ssä ja toinen HämJP:n aukissa (alokkaina muuten samassa komppaniassa ts 1. VK, tästäkin lienee tarkina jo aiemmin kerrottu).

Mielenkiintoinen ilmiö syntyi kun harjoitusjohtaja huuteli avoimella kanavalla 'Oppilas Nönnönnöö: ilmoittautukaa, kuuntelen". Oli kerrankin radioissa stereo-ominaisuudet ja lievä lievä kaiku sekä äänialat kohdallaan. Toinen huutelee takasin Bemarista ja toinen BTR:stä: oli kuulema duo kohdallaan; toinen basso ja toinen tenori... :p.

Niis siis oikeasti; ei mitään yhteistoimintaharjoituksia minun aikana. Toki varmaan PsRUK:n tyypit yhteen harjoittelivat. Selkeästi minusta oli siten, jotta vaunukomppanian omat jägsterit kulkee tst-vaunujen mukana ja perässä tulee nurmiporat nuljukumeillaan ...

Iso organisaatio... Reservissäkin... Minä asuin PsRUK:n jälkeen Helsingissä, veljeni kävi kaksi vuotta myöhemmin asevelvollisuutensa Porin Prikaatin panssarintorjunnassa. Hän asui silloisen Tampereen läntisen sotilaspiirin alueella, jossa minä olin asunut. Hän sai kutsun Parolaan kertaamaan aika pian intin jälkeen. Harjoituksissa joku kantahenkilökuntaan kuuluva oli kuulemma väitellyt hänen kanssaan siitä, oliko pikkubroidi palvellut Parolassa vai ei. Broidi väitti että ei, mutta hänelle sanottiin: "Kyllä te täällä olitte. Minä muistan hyvin." Harmi, ettei veljeni muistanut tämän henkilön nimeä. Minä olisin varmasti tuntenut!
 
Tulee lämpimästi mieleen bemari miehistöjen katkeruus kun käytiin niinisalossa cv llä sotimassa :)
Ei me sitä tosiaan hirveesti piiloteltu koskaan. Kyllähän toi bemari on lähinnä teloilla siirrettävä konetykkipesäke ja CV on sitten rynnäkkövaunu. Ikäeroa vaan sukupolvi. Katsotaan miten puntit tasoittunevat päivityksen myötä. Tervetuloa jengiin Peuhkis! :)
 
Kiitos kiitos. Ja muistan kyllä että parolan pojat ei päivällä ainakaan ollut mikään vitsi kyllä ne osas meitä choco cv miehiä välillä kurmoottaa. :) edit. Korjasin asiattomuuden tekstistäni.
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta kolmanteen, onko bmp-2 vaunuissa minkään näköistä ammunnanhallintaa notta löytyykö laseretäisyys mittaria ja joutuuko liikkuviin maaleihin itse laskemaan ennakot?
 
13.2.2014 klo 6:18
Katse oikeaan päin! - Panssarivaunu tervehtii pian ohikulkijoita moottoritien penkalla Hattulassa
Hattulan kunta ja Panssariprikaati Parolassa saavat pian uljaan maamerkin koristamaan moottoritien vartta. Leopard- taistelupanssarivaunu paljastetaan juhlallisuuksien kera tulevana vappuna kolmosmoottoritien ja Hattulan rampin välissä.

Maamerkiksi luovutettava panssarivaunu on tyyppiä Leopard 2A4. Kuva: Puolustusvoimat
Mistä on kyse?
  • Hattulan kunnan ja Panssariprikaatin maamerkiksi moottoritien varteen tulee Leopard-taistelupanssarivaunu
  • Vaunu paljastetaan juhlalllisuuksien kera vapunpäivänä
  • Samalla juhlistetaan panssarivaunjoukkojen 95-vuotisjuhlavuotta
Hattulan kunnan ja Parolan Panssariprikaatin maamerkiksi moottoritien varteen tulee Leopard-taistelupanssarivaunu. Panssarivaunu sijoitetaan kolmosmoottoritien Hattulan rampin tuntumaan niin, että se näkyy ohi ajaville. Alunperin maamerkiksi suunniteltiin vanhempaa kalustoa T-72:sta, mutta lopulta päädyttiin isoon kissaan.

– Itseasiassa paremminhan tämä Leopard kuvaa meidän nykyistä kalustoa ja tilannetta, sanoo Panssariprikaatin esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Jari Vuorela.

Idea maamerkistä tuli alunperin hattulalaisilta yrittäjiltä ja sitä on viety ripeästi eteenpäin. Kyseessä on kunnan, Panssariprikaatin, Millog Oy:n ja reserviläisten yhteinen ponnistus ja työt tehdään talkoohengellä ja kustannukset jaetaan. Leopard-vaunun imago-arvon Vuorela uskoo olevan suuri niin Hattulan kunnalle kuin Panssariprikaatillekin.

– Kyllä mä näen, että tämä on aika merkittäväkin imago-kysymys. Parola toki nimenäkin yhdistetään Panssariprikaatiin ja kun vielä saadaan se panssarivaunu moottoritien rampille, niin näen sen hienona maamerkkinä joka kertoo, että prikaati on alueella.

Ennen kuin Leopard uljaasti tervehtii moottoritietä pitkin kiitäviä, pitää panssarivaunu tehdä toimintakelvottomaksi.

– Millog Oy ottaa seuraavaksi vaunun käsittelyynsä ja deaktivoi sen. Vaunu hiekkapuhalletaan ja teräskuoresta poistetaan kaikki käyttökelpoinen, jota voidaan vaikka varaosina muissa vaunuissa hyödyntää.

Joku irvileuka voisi ajatella, että Hattulassa laitetaa rautaa rajalle turvaksi naapurikuntien kosiskeluita kuntaliitokseen, mutta everstiluutnantti Jari Vuorela näkee vaunu arvon pikemminkin symbolisena.

– No ainakin rautaa moottoritien varteen. Tämä on tämmöinen symbolinen muistomerkki eikä ainoa sellainen. Taitaa tuolla pohjoisempana moottoritien varrella olla Valkeakosken kohdalla jalkapallo ja Iittalassakin Lasimuseota markkeeraavia merkkejä.

Vaunu on tarkoitus saada paikoilleen jo vapuksi, kertoo everstiluutnantti Jari Vuorela. Se paljastetaan juhlallisuuksien kera vapunpäivänä ja samalla juhlistetaan osaltaan Panssarivaunujoukkojen 95-vuotisjuhlavuotta.

– Ei muuta kun katse oikealle, kun tulette Helsingin suunnasta kohti Tamperetta, kehottaa everstiluutnantti Jari Vuorela.
 
Kiitos kiitos. Ja muistan kyllä että parolan pojat ei päivällä ainakaan ollut mikään vitsi kyllä ne osas meitä choco cv miehiä välillä kurmoottaa. :) edit. Korjasin asiattomuuden tekstistäni.

Tähän väliin voisin sanoa että kyllä ne Cv:t olivat usein hätää kärsimässä, kun oikeat taisteluvaunut saatiin paikalle

Asiasta kolmanteen, onko bmp-2 vaunuissa minkään näköistä ammunnanhallintaa notta löytyykö laseretäisyys mittaria ja joutuuko liikkuviin maaleihin itse laskemaan ennakot?

Muistaakseni bemari miehistöissä olleet tutut puhuivat vain tähtäinkaukoputkesta, eli tykkimiehen kolmio ja venäläinen tähtäinristikko ovat olleet kovassa käytössä
 
Onneksi kovassa tilanteessa Parolan ja Vekaran heput on samalla puolella ja isoja kissoja löytyy myös CV-lauman seasta.
 
Mielestäni se oli aika virkistävää, että Vekarakin alkoi tuottamaan panssarijoukkoja. Varmasti tuo uudenlaista vipinää ja ajatuksia Parolankin koulutukseen, kun valtakunnasta löytyy toinen vastaavaa koulutusta antava joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia, sekä kanssa harjoitella.
 
Mielestäni se oli aika virkistävää, että Vekarakin alkoi tuottamaan panssarijoukkoja. Varmasti tuo uudenlaista vipinää ja ajatuksia Parolankin koulutukseen, kun valtakunnasta löytyy toinen vastaavaa koulutusta antava joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia, sekä kanssa harjoitella.

Kilpailu on yleensä vain hyvästä. Evoluutioteorian mukaan jos mennään, niin toinen osapuoli putoaa pelistä......lähivuosina?:rolleyes:
 
Mielestäni se oli aika virkistävää, että Vekarakin alkoi tuottamaan panssarijoukkoja. Varmasti tuo uudenlaista vipinää ja ajatuksia Parolankin koulutukseen, kun valtakunnasta löytyy toinen vastaavaa koulutusta antava joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia, sekä kanssa harjoitella.

Jonkun verran olen lueskellut esim. aamukamman CV ketjua: Kovasti ovat pitäneet tästä "harjoituksesta" Parolan porukoita vastaan. Tuolta tietty uhkuu käsitys, jotta "CV voitti ja voittaa aina". Kellään täällä ajantasaista tietoa tästä ?. Periaatteessahan kysymys on myös koulutuksen tasosta (tai ainakin näin luulen). Tosin CV:llä on oikeasti etua näistä lämppäreistä ja ammunnanhallinnasta, mutta käsittääkseni (=tuolta aamukamma ketjusta) saivat väliin turpiinsakin ihan huolella kun maasto ja olosuhteet olivat otollisia?. Tosin eivät tosiaan tykänneet jos isompi lauma isoja tuli paikalle :cool:...
 
13.2.2014 klo 6:18
Katse oikeaan päin! - Panssarivaunu tervehtii pian ohikulkijoita moottoritien penkalla Hattulassa
Hattulan kunta ja Panssariprikaati Parolassa saavat pian uljaan maamerkin koristamaan moottoritien vartta. Leopard- taistelupanssarivaunu paljastetaan juhlallisuuksien kera tulevana vappuna kolmosmoottoritien ja Hattulan rampin välissä.

Maamerkiksi luovutettava panssarivaunu on tyyppiä Leopard 2A4. Kuva: Puolustusvoimat
Mistä on kyse?
  • Hattulan kunnan ja Panssariprikaatin maamerkiksi moottoritien varteen tulee Leopard-taistelupanssarivaunu
  • Vaunu paljastetaan juhlalllisuuksien kera vapunpäivänä
  • Samalla juhlistetaan panssarivaunjoukkojen 95-vuotisjuhlavuotta
Hattulan kunnan ja Parolan Panssariprikaatin maamerkiksi moottoritien varteen tulee Leopard-taistelupanssarivaunu. Panssarivaunu sijoitetaan kolmosmoottoritien Hattulan rampin tuntumaan niin, että se näkyy ohi ajaville. Alunperin maamerkiksi suunniteltiin vanhempaa kalustoa T-72:sta, mutta lopulta päädyttiin isoon kissaan.....

Tänne värvätään Facebookin Panssakilta ryhmästä miehistöä vastuulliseksi laitoksen ylläpidosta ... En itse asiassa muista onko suljettu ryhmä, todennäköisesti, mutta
tässä linkki kuitenkin https://www.facebook.com/groups/15925455202/.

Tässä yksi hyvä kommentti tuolta : "Töhrijöitä ja vihollisia vastaan viuhkamiinat ympärille." :p ...
 
Iso organisaatio... Reservissäkin... Minä asuin PsRUK:n jälkeen Helsingissä, veljeni kävi kaksi vuotta myöhemmin asevelvollisuutensa Porin Prikaatin panssarintorjunnassa. Hän asui silloisen Tampereen läntisen sotilaspiirin alueella, jossa minä olin asunut. Hän sai kutsun Parolaan kertaamaan aika pian intin jälkeen. Harjoituksissa joku kantahenkilökuntaan kuuluva oli kuulemma väitellyt hänen kanssaan siitä, oliko pikkubroidi palvellut Parolassa vai ei. Broidi väitti että ei, mutta hänelle sanottiin: "Kyllä te täällä olitte. Minä muistan hyvin." Harmi, ettei veljeni muistanut tämän henkilön nimeä. Minä olisin varmasti tuntenut!

Meitä oli aikoinaan kaksi saman sukunimen omaavaa alokasta. Melkoinen härdellis joskus; kävi nimittäin siten, että tämä toinen oli laukonut suustaan jotain sellaista joka ei sopinut silloinsen prikaatinkomentajan "Tankki-Masan" korville. No, kerran jälleen tuolla Niinisalossa oltiin leirin "Päämajan porteilla" vahdissa. Taistelijapari veti hirsiä teltassa, itte päivystin portilla. Huomasin, jotta isoja herroja tulee, ja tunnistin Tankki-Masan. Toki piti pysäyttää ja tarkistaa henkilöllisyys; varoiksi tein ilmoituksen ensin. Jeppe nousi maasturista ja pyysi "... oppilas Te, tulkaapas tänne vähän sivummalle...". Sitten alkoi mutta asiallisesti vakavasävyinen puhuttelu: "Mitäs oppilas Te oikein tarkoititte tällä <muistan asian, mutta tässä Gekados> ....?". Hölmönä ihmettelin jotta mitä olen tehnyt, selittelin jotta mitään ymmärrä jne. Onneksi päällikkö oli pelimies ja älysi kysyä: "Onko teitä oppilas Te samannimisiä kaksi?". Vastasin, että kyllä muuten on, toinen on oppilas Se ja se on HämJP:ssä. Jotta tämmönen tarina tällä kertaa nurmiporista nuljukumeissaan... :rolleyes:
 
Jonkun verran olen lueskellut esim. aamukamman CV ketjua: Kovasti ovat pitäneet tästä "harjoituksesta" Parolan porukoita vastaan. Tuolta tietty uhkuu käsitys, jotta "CV voitti ja voittaa aina". Kellään täällä ajantasaista tietoa tästä ?. Periaatteessahan kysymys on myös koulutuksen tasosta (tai ainakin näin luulen). Tosin CV:llä on oikeasti etua näistä lämppäreistä ja ammunnanhallinnasta, mutta käsittääkseni (=tuolta aamukamma ketjusta) saivat väliin turpiinsakin ihan huolella kun maasto ja olosuhteet olivat otollisia?. Tosin eivät tosiaan tykänneet jos isompi lauma isoja tuli paikalle :cool:...

Jos CV:t ja bemarit rähisee keskenään, niin 20 vuotta tuoreempi rynnäkköpanssarivaunu on useammin parempi. Taistelupanssarivaunut vie kumpaakin yleensä 6-0. Ei sinänsä mitään ihmeellistä. Useimmiten Parolalla on isojen kissojen ylivoima, ja joskus Vekaralla ei ole yhtään Leopardia.
Kaikki osapuolet ovat kyllä hävinneet aina välillä. Ylivoima, toiminnan nopeus, yhteistoiminta, maasto, koulutustaso, taktiikka ja taistelutekniikka vaikuttaa.
 
Jos CV:t ja bemarit rähisee keskenään, niin 20 vuotta tuoreempi rynnäkköpanssarivaunu on useammin parempi. Taistelupanssarivaunut vie kumpaakin yleensä 6-0. Ei sinänsä mitään ihmeellistä. Useimmiten Parolalla on isojen kissojen ylivoima, ja joskus Vekaralla ei ole yhtään Leopardia.
Kaikki osapuolet ovat kyllä hävinneet aina välillä. Ylivoima, toiminnan nopeus, yhteistoiminta, maasto, koulutustaso, taktiikka ja taistelutekniikka vaikuttaa.

Mietiskelin tässä....

Niin siis eivät taida eri vaunutyyppien pojat välttämättä miettiä mikä tässä on oikeasti takana. Se on oikea sota ja tehtävä: Oletusarvoisesti CV:t ovat parempia kuin Bemarit. Bemareiden taktiikan on siis oltava yllätyksellistä, jos meinaavat selkävoiton ottaa. Toisaalta taasen jos CV porukat tuudittautuvat liialliseen "tekniseen ylivoimaan", niin mites sitten kun 20 CV:tä kohtaa Kymenlaaksossa oikeasti 200 ryssän Bemaria?. Sama asia jos on 20 Bemaria. Näin se vaan on: kummankin osapuolen pitää osata varautua toisen yllätykselliseen taistelutaktiikkaan, kehittää omaansa, jotta selviää kunnialla.

Järki tässä Parolan ja Kymen porukoiden vuosittaisissa tappeluksissa oikeasti on.

Toivottavasti jatkossa kun mukaan saadaan LeoA6:t niin isoja kissoja riittää molemmille osapuolille "sopivasti täydentämään tätä FEB:n kohtaamishärdelliä"...
 
mites sitten kun 20 CV:tä kohtaa Kymenlaaksossa oikeasti 200 ryssän Bemaria?

Ammutaan toisteltakin linjalta :D

Mutta vakavasti puhuen olet ihan oikeassa. Rauhan ajan harjoituksista saa jonkinlaisen kuvan mahdollisen vastustajan kalustosta ja toiminnasta, mutta määrät jäävät aina liian pieniksi. Komppanian toiminnan tajuaa vasta, kun koko pumppu on oikeasti maastossa. Sama homma muissakin joukkokokonaisuuksissa. Parolassa ja Vekaralla voi sentään jo varusmiesaikana saada jotain kuvaa mekanisoitujen joukkojen toiminnasta, mutta muualla Suomessa panssarivaunujoukko on harvinaisuus. Miten hyvän PST-miehen pystyy kouluttamaan, jos kouluttajakaan ei ole koskaan nähnyt panssarivaunua (joukkueesta tai komppaniasta puhumattakaan)?
 
Mutta vakavasti puhuen olet ihan oikeassa. Rauhan ajan harjoituksista saa jonkinlaisen kuvan mahdollisen vastustajan kalustosta ja toiminnasta, mutta määrät jäävät aina liian pieniksi. Komppanian toiminnan tajuaa vasta, kun koko pumppu on oikeasti maastossa. Sama homma muissakin joukkokokonaisuuksissa. Parolassa ja Vekaralla voi sentään jo varusmiesaikana saada jotain kuvaa mekanisoitujen joukkojen toiminnasta, mutta muualla Suomessa panssarivaunujoukko on harvinaisuus. Miten hyvän PST-miehen pystyy kouluttamaan, jos kouluttajakaan ei ole koskaan nähnyt panssarivaunua (joukkueesta tai komppaniasta puhumattakaan)?

Varusmiespalveluksen hauskimpia kokemuksia oli se, kun asetuttiin uralle T-54:n telan eteen, josta sitten pyörähdettiin sivuun kouluttajan napauttaessa karahkalla kypärään. Seuraavaksi mentiin telojen väliin ja vaunulla ajettiin päältä. Ihan eri tavalla sykettä olisi nostanut se, jos olisi ollut tilaisuus kokea kokonaisen vaunukomppanian jyräävän omien asemien yli.
 
Tänne värvätään Facebookin Panssakilta ryhmästä miehistöä vastuulliseksi laitoksen ylläpidosta ... En itse asiassa muista onko suljettu ryhmä, todennäköisesti, mutta
tässä linkki kuitenkin https://www.facebook.com/groups/15925455202/.

Tässä yksi hyvä kommentti tuolta : "Töhrijöitä ja vihollisia vastaan viuhkamiinat ympärille." :p ...

ViuhkaPANOS. Panos. Ei miina. Miinat ovat hyihyituhmaa. Panokset ovat jees. ;)
 
Back
Top