Panssarintorjunta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Second
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Haisuli kirjoitti:
Second kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Juu-u, en ole missään nimessä ajoneuvoasenteisen pst-ohjuksen kannattaja, joku visio/hyöty siitäkin lienee kuitenkin olemassa koska pohjoiseen on rakennettu vartavasten TeKa TOWin alustaksi. Toki tämä ei lity enää jääkäreiden vaunuihin yhtään mitenkään.

Minulla on vaikeuksia keksiä että mitä ne edut ovat noilla tekavaunuilla. Liikkuvuus ja asemiin meno ja irtaantuminen on nopeampia toki, mutta kun koulutuksessa painotettiin naamiointia, naamiointia, naamiointia sekä huomaamattomuutta niin siltä pohjalta tekalla asemiin ajaminen tuntuu viho viimeiselle virheelle minkä ohjusjannut voi tehdä.

No minulle tulee ensimmäisenä mieleen pohjoisen hanget + asemat mistä ei ammuta kuin yhden kerran. Voin vain kuvitella kuinka ripeää asemiin meno ja sieltä lähteminen olisi TOW kanssa vyötäröön asti ulottuvassa hangessa jalkaisin...

Hanki itsessään piilottaisi vaunun rungosta varmaan helposti puolet ja jos se ajetaan sopivan matalaan risukkoon joka peittää vähintään osittain loput vaunun rungosta mutta aseen tähtäyslinja jää risukon yläpuolelle niin asemat kuulostavat jo aika hyviltä erityisesti jos homma pitää toteuttaa muutamassa minuutissa eikä kymmenissä minuuteissa/tunneissa. Tähän päälle perusperiaate sivustan tuliasemista +suurehkö A-etäisyys + mahdollisimman pienissä erissä maalialueelle saapuvat maalit, niin homma alkaa olemaan jo aika mallillaan.

Kesällä sopivan korkuinen nuori lepikko tms. ryteikkö ajaisi saman asian jopa paremmin kun lehdessä oleva kasvillisuus peittäisi vaunun helpommin kokonaan.
En tiedä mistä olen saannut päähäni että TOW-TeKassa olisi mahdollista säätää sitä ampumalaitteen korkeutta vaunun runkoon nähden?


Pohjoisessa riittää laajoja soita ja soiden keskellä maakannaksilla kulkevia teitä. Kuvittelisin tekoille löytyvän runsaasti kohtuullisia ampuma-asemia soiden takaisista näreiköistä. Yksi laukaus ja karkuun. Asemaanajo ja naamiointi seuraavaan paikkaan, kun siellä ei ole mitään ampumasektorissa. Odotetaan maalia, ammutaan ohjus ja livistetään jälleen.
 
JOKO kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Second kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Juu-u, en ole missään nimessä ajoneuvoasenteisen pst-ohjuksen kannattaja, joku visio/hyöty siitäkin lienee kuitenkin olemassa koska pohjoiseen on rakennettu vartavasten TeKa TOWin alustaksi. Toki tämä ei lity enää jääkäreiden vaunuihin yhtään mitenkään.

Minulla on vaikeuksia keksiä että mitä ne edut ovat noilla tekavaunuilla. Liikkuvuus ja asemiin meno ja irtaantuminen on nopeampia toki, mutta kun koulutuksessa painotettiin naamiointia, naamiointia, naamiointia sekä huomaamattomuutta niin siltä pohjalta tekalla asemiin ajaminen tuntuu viho viimeiselle virheelle minkä ohjusjannut voi tehdä.

No minulle tulee ensimmäisenä mieleen pohjoisen hanget + asemat mistä ei ammuta kuin yhden kerran. Voin vain kuvitella kuinka ripeää asemiin meno ja sieltä lähteminen olisi TOW kanssa vyötäröön asti ulottuvassa hangessa jalkaisin...

Hanki itsessään piilottaisi vaunun rungosta varmaan helposti puolet ja jos se ajetaan sopivan matalaan risukkoon joka peittää vähintään osittain loput vaunun rungosta mutta aseen tähtäyslinja jää risukon yläpuolelle niin asemat kuulostavat jo aika hyviltä erityisesti jos homma pitää toteuttaa muutamassa minuutissa eikä kymmenissä minuuteissa/tunneissa. Tähän päälle perusperiaate sivustan tuliasemista +suurehkö A-etäisyys + mahdollisimman pienissä erissä maalialueelle saapuvat maalit, niin homma alkaa olemaan jo aika mallillaan.

Kesällä sopivan korkuinen nuori lepikko tms. ryteikkö ajaisi saman asian jopa paremmin kun lehdessä oleva kasvillisuus peittäisi vaunun helpommin kokonaan.
En tiedä mistä olen saannut päähäni että TOW-TeKassa olisi mahdollista säätää sitä ampumalaitteen korkeutta vaunun runkoon nähden?


Pohjoisessa riittää laajoja soita ja soiden keskellä maakannaksilla kulkevia teitä. Kuvittelisin tekoille löytyvän runsaasti kohtuullisia ampuma-asemia soiden takaisista näreiköistä. Yksi laukaus ja karkuun. Asemaanajo ja naamiointi seuraavaan paikkaan, kun siellä ei ole mitään ampumasektorissa. Odotetaan maalia, ammutaan ohjus ja livistetään jälleen.

TOWilla pysäytetään kärki ja sitten raketinheitinpatterilla siitä kärjestä taaksepäin... nam!
 
Haisuli kirjoitti:
Second kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:
Juu-u, en ole missään nimessä ajoneuvoasenteisen pst-ohjuksen kannattaja, joku visio/hyöty siitäkin lienee kuitenkin olemassa koska pohjoiseen on rakennettu vartavasten TeKa TOWin alustaksi. Toki tämä ei lity enää jääkäreiden vaunuihin yhtään mitenkään.

Minulla on vaikeuksia keksiä että mitä ne edut ovat noilla tekavaunuilla. Liikkuvuus ja asemiin meno ja irtaantuminen on nopeampia toki, mutta kun koulutuksessa painotettiin naamiointia, naamiointia, naamiointia sekä huomaamattomuutta niin siltä pohjalta tekalla asemiin ajaminen tuntuu viho viimeiselle virheelle minkä ohjusjannut voi tehdä.

No minulle tulee ensimmäisenä mieleen pohjoisen hanget + asemat mistä ei ammuta kuin yhden kerran. Voin vain kuvitella kuinka ripeää asemiin meno ja sieltä lähteminen olisi TOW kanssa vyötäröön asti ulottuvassa hangessa jalkaisin...

Hanki itsessään piilottaisi vaunun rungosta varmaan helposti puolet ja jos se ajetaan sopivan matalaan risukkoon joka peittää vähintään osittain loput vaunun rungosta mutta aseen tähtäyslinja jää risukon yläpuolelle niin asemat kuulostavat jo aika hyviltä erityisesti jos homma pitää toteuttaa muutamassa minuutissa eikä kymmenissä minuuteissa/tunneissa. Tähän päälle perusperiaate sivustan tuliasemista +suurehkö A-etäisyys + mahdollisimman pienissä erissä maalialueelle saapuvat maalit, niin homma alkaa olemaan jo aika mallillaan.

Kesällä sopivan korkuinen nuori lepikko tms. ryteikkö ajaisi saman asian jopa paremmin kun lehdessä oleva kasvillisuus peittäisi vaunun helpommin kokonaan.
En tiedä mistä olen saannut päähäni että TOW-TeKassa olisi mahdollista säätää sitä ampumalaitteen korkeutta vaunun runkoon nähden?



Second kirjoitti:
Noille koulutetaan jamppoja nähtävästi loppujen lopuksi aika vähän (eihän siitä löydy oikein kuviakaan eikä JPr:n vuosikertomuksissakaan puhuta aiheesta juuri mitään). En tiedä mikä se koulutuslinjaus niiden suhteen on. Jotkut kertoi että silloin tällöin koulutetaan varusmieserä tuolle laitteelle.

Sellainen haju että nämä voisivat olla ylijohdon Pst-Ohjusjoukkueiden kirjoissa eikä määrä varmasti ole kummoinen. Ylijohdon alaisuuteen kuuluvien Telak91 määrä on 18kpl ja niille koulutettaan myös varusmiehiä todella harvoin.

Second kirjoitti:
Sille nuo matalalle vaikuttavat koulutusmäärät ja ilmeisen korkeat hankintamäärät vaikuttaisi vihjailevan, nimittäin niille saisi kouluttaa uusia miehistöjä lähes vuosittain.

Mistä olet bongannut/keksinyt korkeat hankintamäärät?

No minulle ensimmäisenä tulee taas mieleen että jätit sitten lainaamatta ja lukematta koko meikäläisen tekstin joka jo mielestäni vastaa aika hyvin noihin ehdotuksiisi, toki voi olla että et vain toiminnan vaatimuksia ja edellytyksiä tunne. No joka tapauskessa koitetaas avata tätä dilemmaa vähän lisää.

Lumihankien tarjoaman suojan varaan en tätä laskisi kun riittävän korkeita hankia on ehkä jopa yhden kuukauden vuodessa TunturiLapissa. Naamionti itsessään ei ole ongelma koska PV:tä varmasti riittää naamioverkkoja jakaa tarpeellinen määrä. Voihan sen teka vaikka havuttaakkin. Jalkapelissä toimiville joukoille on tarjolla jopa liikuteltavia sirpale- ja luotikatoksia joihin tulee aika pätevä naamioverkko päälle.

Ongelmat on tuliasema puolella, tuliasemien löytäminen tärkeimäpänä, joka omasta mielestäni on PST-toiminnan tärkein ja vaativin osuus. Ongelmia luo vihollisen suuri mielenkiinto juuri PST-asemia kohtaan. Jos jalkapelissä toimimalla koitti löytää asemat jotka täyttivät kaksi kolme tärkeintä tuliasemiaa koskevaa vaatimusta niin siinä meni helposti aikaa tunti ja haravoitava alue oli puolen kilometrin luokkaa pituudeltaan. Ja tällöinkään ei tahtonut löytyä asemia jotka eivät olisi sijainneet eturinteessä, joka on jo iso synti sekin koska liike asemiin ja asemista on suhteellisen näkyvää niin mahdollisille tiedustelijoille kuin tuli-alueella oleville vihollisillekin. Tekalla normaalissa maastossa toimimalla voi olla että asemat jää löytämättä tai ainakaan asemat ei vastaa sitä mitä tekalla toimimalla pitäisi olla. Eli tekan taistelukestävyys voi olla hivenen huono eikä sillä kyllä todellakaan ajella näppärän nopeasti tuliasemasta toiseen. Todennäköisesti käy niin että se tuhoutuu jo kun se siirtyy ensimmäisiin asemiin koska eturinne asemat eivät hirvittävästi suojaisia siirtymäreittejä tarjoa. Liike näkyy ja ISO liike näkyy vieläkin paremmin. Eli on parempi jalkauttaa ohjusryhmä, kaivaa poterot ja pysyä asemissa koko taistelun ajan. Asemia vaihdetaan silloin kun vihollisella ei ole suoraa tähystysyhteyttä asemiin eikä vihollinen ole työntymässä tulialueelle (eli taisteluiden suvantovaiheissa).

Siksi Teka ei toimi meikäläisen kokemusten mukaan kuin paljaan harjun, kukkulan, tunturin päällä takarinne asemissa runko harjanteen takana suojassa... Joita Suomessa on loppujen lopuksi todella vähän.

Hosseli tietää hakintamäärät paremmin ja onpas postannut ne joko tänne tai Susi1.netin ja ne ovat 20 kappaleen luokaa (Hösseli korjatkoot jos muistaa paremmin). Tämän kun suhteuttaa TOW koulutettujen ohjusryhmien määrään vuositasolla niin tuo 20 kappaletta on aika paljon.

SJ: Kyllä sen saa irti helpostikin. Luulen että kyllä nuokin ryhmät on täysivahvuisia eli jalkautettu toiminta onnistuu oikein hyvin. Jenkeillä on vähän sitä ongelmaa että heillä ohjuslaitetta käsittelee 3-4 miehinen puoliryhmä ja jalkautettu toiminta on todella ongelmallista. Jopa mahdotonta meikäläsessä mielessä (eli ajoneuvoa ei ole pakko ajaa ohjuslaitteen viereen). Itseasiassa jalantoimimista ei koulutetta juuri ollenkaan sattuneesta syystä, niiden ameriikkalsiten TOW-miesten puheiden perusteella joita itse olen jututtanut.

En ihan tarkkaan muista taka-osan mitoituksia ja vapaata tilaa, mutta luulen että kyllä majoitustarvikkeet ja miehistö mahtuu kykkimään siellä taka-osassa kohtuullisesti. Meno ei ehkä ihan täytä rauhanajan turvamääräyksiä kuitenkaan, mutta sodassa menettelee varmaan ihan OK. :D Ukot istuu ahkion päällä ja pitää kiinni laidoista. Turvakaarista, 3-pistevöistä, saati katoksesta ei ole tietoakaan. Välillä joku tipahtaa kyydistäkin.
 
Second kirjoitti:
En ihan tarkkaan muista taka-osan mitoituksia ja vapaata tilaa, mutta luulen että kyllä majoitustarvikkeet ja miehistö mahtuu kykkimään siellä taka-osassa kohtuullisesti. Meno ei ehkä ihan täytä rauhanajan turvamääräyksiä kuitenkaan, mutta sodassa menettelee varmaan ihan OK. :D Ukot istuu ahkion päällä ja pitää kiinni laidoista. Turvakaarista, 3-pistevöistä, saati katoksesta ei ole tietoakaan. Välillä joku tipahtaa kyydistäkin.

Montakos ukkoa teillä siellä on porukassa mukana, kun eikös siihen etuosaankin mene aika monta ukkoa, vaikka miten olisi se jalusta keskellä takapenkkiä?
 
SJ kirjoitti:
Second kirjoitti:
En ihan tarkkaan muista taka-osan mitoituksia ja vapaata tilaa, mutta luulen että kyllä majoitustarvikkeet ja miehistö mahtuu kykkimään siellä taka-osassa kohtuullisesti. Meno ei ehkä ihan täytä rauhanajan turvamääräyksiä kuitenkaan, mutta sodassa menettelee varmaan ihan OK. :D Ukot istuu ahkion päällä ja pitää kiinni laidoista. Turvakaarista, 3-pistevöistä, saati katoksesta ei ole tietoakaan. Välillä joku tipahtaa kyydistäkin.

Montakos ukkoa teillä siellä on porukassa mukana, kun eikös siihen etuosaankin mene aika monta ukkoa, vaikka miten olisi se jalusta keskellä takapenkkiä?

7 (pitää sisällään kuskin). Minulla on muistikuvat aika huonot siitä etuvaunun ratkaisustakin, mutta koitetaas jotakin turista.

Hyvin varma olen tästä asiasta: Ohjusjärjestelmä on siinä etu ja takapenkkien välissä olevassa palkissa olematta oikeastaan kenenkään tiellä.

Vähemmän varma olen tästä: Yksi ongelma on se että ampuja ei saa alleen tasaista alustaa vaan toinen polvi on muistaakseni moottoritilan päällä ja toinen penkillä. tasainen seuranta voi olla vähän vaikeaa. Kyllä sinne saa sen 4 miestä menemään etuosaan ihan penkkipaikkojen puolesta (2 edessä + 2 takana), moottoritilan päälle mahtuu vielä viideskin mutta se ei välttämättä kovassa menossa ole kovin hyvä paikka, vaan enemmin sinne sikaosastolle takavaunuun ne 3 yli jäänyttä miestä.

Tästä en ole sitten ollenkaan varma: Joukkuueen pomopartio onneksi ja toivottavasti istuu varmaan siinä joukkueen kolmannessa umpinaisessa tekassa lämpimässä sinkoryhmän kanssa. sikäli mikäli ohjusteka joukoissa tämmöistä porukkaa on.
 
Second kirjoitti:
Eli on parempi jalkauttaa ohjusryhmä, kaivaa poterot ja pysyä asemissa koko taistelun ajan. Asemia vaihdetaan silloin kun vihollisella ei ole suoraa tähystysyhteyttä asemiin eikä vihollinen ole työntymässä tulialueelle (eli taisteluiden suvantovaiheissa).

Ehkäpä niillä muutamalla TeKalla pyritään vastaamaan tilanteeseen jossa luettelemasi tavat toimia ovat pois suljettuja lähinnä ajankäytön takia.

Second kirjoitti:
Siksi Teka ei toimi meikäläisen kokemusten mukaan kuin paljaan harjun, kukkulan, tunturin päällä takarinne asemissa runko harjanteen takana suojassa... Joita Suomessa on loppujen lopuksi todella vähän.

Unohdat laajemmat ja erityisesti rikkonaiset aukeat joissa vastustajaa ei todellakaan tuijoteta suoraan tykinputkesta sisään, aukealla etenevillä vaunuilla voi olla tähystettävänään km kaupalla metsänreunaa jopa 300-asteen sektorilla. Mikään ei estä ajamasta OhjusTeKaa sellaiseen asemaan että vaunut ovat tavallaan ajaneet jo osittain asemien ohi ja näköyhteyskin vaunuihin saadaan vasta tässä vaiheessa, parhaassa tapauksessa kärkivaunu ammutaan siinä vaiheessa kuin muita ei edes vielä nähdä. Tilanteessa ohjusryhmä on jo osittain jäännyt hyökkääjän kärjen taakse ja sieltä voi olla lopulta hyvinkin kova kiire takaisin omien tasalle tms.

Ajoneuvon suojaan saaminenkaan ei vaadi välttämättä maaston korkeuseroja, TeKa voidaan ajaa tuliasemaan esittämäni kaltaisen aukeaa reunustavan matalan ryteikön ja täyskasvuisen metsän rajalle (ei kuitenkaan aukean laitaan) josta vaunu saadaan pakittamalla järeämmän metsän suojaan parhammillaan muutamassa sekunnissa tms (metsä lienee Suomessa todennäköisempi suojan antaja kuin mäen nyppylät ihan tst-vaunujenkin tuliasema toiminnassa). TeKassa on se hyvä puoli että maastoliikkuvuus mahdollistaa vaunun ajamisen aika pahoihinkin paikkoihin ja sopivasti vesakoituneessa maastossa nostaa ampumalaitteen juuri sopivasti pusikoiden ja heinien yläpuolelle. Tälläisessä tapauksessa jalkautettu laukaisin joutusi menemään asemiin lähelle aukean reunaa jotta A-alan raivaaminen onnistuisi järkevässä ajassa.

Kyllä niitä maastoja on monenlaisia, jos pv:llä olisi vapaat kädet mellastaa aktiivisesti siviilien mailla todellisten toimintaympäristöjen maisemissa, avautuisi silmät vähän erilailla.
 
Haisuli kirjoitti:
Second kirjoitti:
Eli on parempi jalkauttaa ohjusryhmä, kaivaa poterot ja pysyä asemissa koko taistelun ajan. Asemia vaihdetaan silloin kun vihollisella ei ole suoraa tähystysyhteyttä asemiin eikä vihollinen ole työntymässä tulialueelle (eli taisteluiden suvantovaiheissa).

Ehkäpä niillä muutamalla TeKalla pyritään vastaamaan tilanteeseen jossa luettelemasi tavat toimia ovat pois suljettuja lähinnä ajankäytön takia.

Second kirjoitti:
Siksi Teka ei toimi meikäläisen kokemusten mukaan kuin paljaan harjun, kukkulan, tunturin päällä takarinne asemissa runko harjanteen takana suojassa... Joita Suomessa on loppujen lopuksi todella vähän.

Unohdat laajemmat ja erityisesti rikkonaiset aukeat joissa vastustajaa ei todellakaan tuijoteta suoraan tykinputkesta sisään, aukealla etenevillä vaunuilla voi olla tähystettävänään km kaupalla metsänreunaa jopa 300-asteen sektorilla. Mikään ei estä ajamasta OhjusTeKaa sellaiseen asemaan että vaunut ovat tavallaan ajaneet jo osittain asemien ohi ja näköyhteyskin vaunuihin saadaan vasta tässä vaiheessa, parhaassa tapauksessa kärkivaunu ammutaan siinä vaiheessa kuin muita ei edes vielä nähdä. Tilanteessa ohjusryhmä on jo osittain jäännyt hyökkääjän kärjen taakse ja sieltä voi olla lopulta hyvinkin kova kiire takaisin omien tasalle tms.

Ajoneuvon suojaan saaminenkaan ei vaadi välttämättä maaston korkeuseroja, TeKa voidaan ajaa tuliasemaan esittämäni kaltaisen aukeaa reunustavan matalan ryteikön ja täyskasvuisen metsän rajalle (ei kuitenkaan aukean laitaan) josta vaunu saadaan pakittamalla järeämmän metsän suojaan parhammillaan muutamassa sekunnissa tms (metsä lienee Suomessa todennäköisempi suojan antaja kuin mäen nyppylät ihan tst-vaunujenkin tuliasema toiminnassa). TeKassa on se hyvä puoli että maastoliikkuvuus mahdollistaa vaunun ajamisen aika pahoihinkin paikkoihin ja sopivasti vesakoituneessa maastossa nostaa ampumalaitteen juuri sopivasti pusikoiden ja heinien yläpuolelle. Tälläisessä tapauksessa jalkautettu laukaisin joutusi menemään asemiin lähelle aukean reunaa jotta A-alan raivaaminen onnistuisi järkevässä ajassa.

Kyllä niitä maastoja on monenlaisia, jos pv:llä olisi vapaat kädet mellastaa aktiivisesti siviilien mailla todellisten toimintaympäristöjen maisemissa, avautuisi silmät vähän erilailla.

Isoin ajallinen kysymys on tiedustelu- valmisteluosastossa toiminen, ja juuri niiden tuliasemien löytäminen, jos niitä ei löydä niin oikeastaan ei ole edes edellytyksiä toimintaan. Asemien löytäminen, kuten jo aiemmin sanoin, voi olla todella vaikeaa ja siihenkin menee tunti aikaa että haravoi jollakin tavalla tiedusteltavan alueen läpi, kunnollisten asemien löytämisestä en ole sanonut vielä mitään :lanssi: (Tievalle yleensä oli kaksi tuntia aikaa käskyineen sun muineen!) Poteron kaivaminen sekä jalan siiryiminen asemiin sekä asemien miehittäminen on tässä mielessä aika pienikin juttu.

Toisekseen jälleen palaan noihin tuliasemiin. Nuo "vesakon yli ampumiset" on todenäköisesti liian hienoja että ne toimisi. Pitää olla sopivan korkuisia puita, sopivan leveällä sektorilla, maaston pitää olla tasainen, että ylipäätään voidaan tähystää ja vaikuttaa koko ampumasektorille kunnolla (siksipä se ohjuslaukaisin pitäisi saada ihan selvästi vesakon latvuston yläpuolelle). Jälleen kerran toistan: kun edes ei voida hyödyntää edes eturinnettä vältteleviä asemia niin kuinkas sitten noita esittämiäsi tuliasema kriteereitä jotka on erittäin tarkkoja ja rajaavia :D

Avomaastossa niin pääsääntöisesti homma menee siis aivan kuten jalkapelissäkin, mennään sinne metsän rajasta niin kauas kuin vielä näkee tähtystää ja tulittaa koko sektoria. Jos metsänreuna on pajukkoa niin raivataan siitä pois sen verran kuin sektori vaatii. Ohjustekalla tässäkin tulee se ongelma että jos reunassa on harvennusikäistä vesakkoa niin ampuminen jopa estyy latvuston vuoksi. Vaatii melko isojakin (ja pahimmillaan tiedutelulle näkyviä) raivauksia, ellei tekaa ajeta sitten ihan metsänreunaan, aivan kuten jalkapelissä toimiessa. Ne intin ampumaalueiden raivaukset näki Sokea Reettakin kilometrien päähän, nätti kiilamainen raivaus nousee kukkulan rinnettä ylös.

EHKÄ silloin tällöin ohjusteka toimii viivytystoiminnan aikana, jolloin liikkuvuudella ja irtaantumisnopeudella voi olla enemmän merkitystä, mikäli asemat sallivat hyvän suojan tiedustelulta ja jotenkuten suojaisan siirtymäreitin. Tuo on vain minun mielestäni aika hatara peruste hommata noita vehkeitä. Olisivat vaikka kehitelleet talveksi kunnollisen ahkion ja kesäksi jonkin kärry/kelkka mallin jolla jalkauteuttua TOW:ia voi liikutella ilman että sitä täytyy purkaa.

En ole kyllä kuullut että Tekan ohjuslaitetta voisi nostella ylös tai alas päin. Miksipä näin ei olisi mutta hirvittävästi en luottaisi tuon tuomaan pelivaraan. Sitä pitäisi olla se parisen metriä ainakin että edes jollakin tapaa systemaattisesti voisi ampua jostakin vesakon keskeltä kaukana metsän rajasta. Eipä sillä muutaman kymmenensentin säätövaralla kolmijalallakaan tehnyt oikein mitään. Ampujalla kuitenkin pitää olla tukeva luonnollinen asento että kykenee ulosmittaaman tarkkuuden aseesta.

Nämä on sellaisia ikäviä "pikkujuttuja" jotka käytäntö on opettanut ja joiden vuoksi vieläkin 10 vuotta palveluksen jälkeen herään hikisenä öisin.
 
Tuo ohjusteka toimisi vissiin paremmin Spikellä? Ei näet ole niin kranttu asemien suhteen.
 
En oikein jaksa uskoa. Maastosta pitäisi etsiä parhaat asemat jotka tarjoavat suojaa ja ampuma-alaa hyvin (yleensä päädytään kompromissiin). Ongelmana ohjus ajoneuvoa käytettäessä on lähinnä se ajoneuvo, iso ja näkyvä maali jota voi olla hankala piilottaa (ainakaan ensimmisen laukauksen jälkeen) ja jonka liikkuminen näkyy ja kiinnittää huomiota. TOW ja Spike taas sitä vastoin on hyvin samankaltaisia, samankokoisia ja toimivat aika pitkälle samalla tavalla, eli noilla ei eroja ole juurikaan asemien valinnan suhteen. Molemmissa on kyllä omat rajoituksensa, mutta pääasialliset ongelmat asemien valinnan suhteen tulee suojasta ja ampuma-alasta. Spiken latvaosuma riski voi toki olla aika potenttiaalinen ja merkittäväkin ongelma josta toki pääsee sahalla ja kirveella eroon. TOW:lla vastaavaa voi tulla veden kanssa ja auringon kanssa (toki näihin ei paljoa voi alikessu vaikuttaa jos pataljoonan/prikaatin PST-vastaava on päättänyt sijoittaa ohjusryhmän juuri tuolle kohtaa karttaa).

Ajoneuvo asennus on TOW:lle juuri siksi että se lisää TOW-ryhmän kykyä irtaantua kosketuksesta nopeasti, Spikellä tätä ongelmaa on vähemmän koska se on nopeampi ottaa kantoon. Toki molemmat jäävät asemiin eivätkä liiku mihinkään jos ne joutuvat tulen alle. Toki TOW:kin on täysin mahdollista siirtää purkamatta: kolme ukkoa kolmijalasta kiinni, yksi ukko kantaa ohjausykiskön ja patterit lämpötähtäimelle sekä loput tuo ohjukset ja mahdollisesti irroitetun tähtäinyhdistelmän. Toki tätä ei tietääkseni rauhanaikana kouluteta ja luulen että syynä on välineiden rikkoutumisen vaara (optiikat kun helähtää kivikkoon niin huoltohenkilöstö on ihmeissään!). Jos itse olisin siinä iässä ja asemassa että minä olisin sodan ajan RJ niin kyllä tuota pitäisi kokeilla ainakin epävirallisesti.

Noin yleisesti: Tuossa muuten tuli mieleen että ehkäpä Teka TOW:t on panssariprikaatin käyttöön? Noiden liikkuvammalla taistelutavalla ja keskittymisellä avoimempiin maastoihin voi olla että Teka on jopa vaatimus. Ohjusjärjestelmien käyttö kun voi olla muutenkin hyvin toisenlaista kuin tavallisessa jääkäripumpussa. Jääkärit kuitenkin hyökkää huomattavasti "suunnitellummin", eli aikaa jää soluttautumisille ja aika perusteellisillekin tehtävätaktisille kuvioille, jossa jo taistelun alkumetreillä pyritään rajaamaan vihollisen liikettä sen omassa selustassa (esim juuri PST:llä).

Panssariprikaatin toiminta on kaiketi enemmän suoraviiviasta hyökkäystoimintaa jossa täytyy pyrkiä pitämään aloite itsellä ja täten hyökkäykseen käytettävä aika minimissään. Tämä vaikuttaa sitten ohjustekankin toimintaan siten että se toimii enemmän kuten normaali taisteluajoneuvo hyvinkin läheisessä yhteistyössä muiden ajoneuvolla taistelevien taistelujoukkojen kanssa, periaatteessa siis osallistuu rintamahyökkäyksiin kuten rynnäkkötykit aikanaan... Ohjustekan toimintaa PsPr:n osana siis voisi verrata enemmänkin rynnäkkötykkitoimintaan kuin panssarintorjuntatykkien toimintaan 2 ms aikana.

Eli tässä mielessä Haisuli voi olla hyvinkin lähellä totuutta. Meikäläinen on vain niin jalkaväki jääkäriä että ei oikein tätä tule ajateltua. Eli nyt pitää ehkä tunnustaa oma tyhmytensä heti kerta heitolla.
 
Second kirjoitti:
Noin yleisesti: Tuossa muuten tuli mieleen että ehkäpä Teka TOW:t on panssariprikaatin käyttöön? Noiden liikkuvammalla taistelutavalla ja keskittymisellä avoimempiin maastoihin voi olla että Teka on jopa vaatimus. Ohjusjärjestelmien käyttö kun voi olla muutenkin hyvin toisenlaista kuin tavallisessa jääkäripumpussa. Jääkärit kuitenkin hyökkää huomattavasti "suunnitellummin", eli aikaa jää soluttautumisille ja aika perusteellisillekin tehtävätaktisille kuvioille, jossa jo taistelun alkumetreillä pyritään rajaamaan vihollisen liikettä sen omassa selustassa (esim juuri PST:llä).

Panssariprikaatin toiminta on kaiketi enemmän suoraviiviasta hyökkäystoimintaa jossa täytyy pyrkiä pitämään aloite itsellä ja täten hyökkäykseen käytettävä aika minimissään. Tämä vaikuttaa sitten ohjustekankin toimintaan siten että se toimii enemmän kuten normaali taisteluajoneuvo hyvinkin läheisessä yhteistyössä muiden ajoneuvolla taistelevien taistelujoukkojen kanssa, periaatteessa siis osallistuu rintamahyökkäyksiin kuten rynnäkkötykit aikanaan... Ohjustekan toimintaa PsPr:n osana siis voisi verrata enemmänkin rynnäkkötykkitoimintaan kuin panssarintorjuntatykkien toimintaan 2 ms aikana.

Tuo olisi hyvä teoria mikäli meillä edelleen olisi panssariprikaati tai kaksi, vaan ei ole sitä ensimmäistäkään. Ps-prikaatin pst-ohjuskomppanialla ja ps-pataljoonien joukkueilla oli ainakin julkisten lähteiden mukaan kalustona BMP-2.

Itse olen nähnyt TOW-Bankun, tai itse asiassa kaksi, jossain isommassa sotaharjoituksessa tms. Säkylän maastoissa 90-luvun lopulla. Ampumalaite oli etuvaunussa jonkinlaisen säädettävän jalustan ("haarukan") nokassa, jolloin korkeutta sai tuliasemassa ehkä puolen metrin asteikolla hienosäädettyä. Teka oli mallia cabriolet, eli tuulilasi taittui eteen alas ja katon sai päälle pressusta.

Tai sitten muistan detaljit jostain juutuubivideosta, ei uskalla luvata varmaksi :a-huh:

Ruotsi käytti samaista värkkiä muistaakseni myös raskaan singon lavettina, joten jossain maastotyypissä värkki lienee käyttökelpoinen.
 
Hösseli kirjoitti:
Second kirjoitti:
Noin yleisesti: Tuossa muuten tuli mieleen että ehkäpä Teka TOW:t on panssariprikaatin käyttöön? Noiden liikkuvammalla taistelutavalla ja keskittymisellä avoimempiin maastoihin voi olla että Teka on jopa vaatimus. Ohjusjärjestelmien käyttö kun voi olla muutenkin hyvin toisenlaista kuin tavallisessa jääkäripumpussa. Jääkärit kuitenkin hyökkää huomattavasti "suunnitellummin", eli aikaa jää soluttautumisille ja aika perusteellisillekin tehtävätaktisille kuvioille, jossa jo taistelun alkumetreillä pyritään rajaamaan vihollisen liikettä sen omassa selustassa (esim juuri PST:llä).

Panssariprikaatin toiminta on kaiketi enemmän suoraviiviasta hyökkäystoimintaa jossa täytyy pyrkiä pitämään aloite itsellä ja täten hyökkäykseen käytettävä aika minimissään. Tämä vaikuttaa sitten ohjustekankin toimintaan siten että se toimii enemmän kuten normaali taisteluajoneuvo hyvinkin läheisessä yhteistyössä muiden ajoneuvolla taistelevien taistelujoukkojen kanssa, periaatteessa siis osallistuu rintamahyökkäyksiin kuten rynnäkkötykit aikanaan... Ohjustekan toimintaa PsPr:n osana siis voisi verrata enemmänkin rynnäkkötykkitoimintaan kuin panssarintorjuntatykkien toimintaan 2 ms aikana.

Tuo olisi hyvä teoria mikäli meillä edelleen olisi panssariprikaati tai kaksi, vaan ei ole sitä ensimmäistäkään. Ps-prikaatin pst-ohjuskomppanialla ja ps-pataljoonien joukkueilla oli ainakin julkisten lähteiden mukaan kalustona BMP-2.

Itse olen nähnyt TOW-Bankun, tai itse asiassa kaksi, jossain isommassa sotaharjoituksessa tms. Säkylän maastoissa 90-luvun lopulla. Ampumalaite oli etuvaunussa jonkinlaisen säädettävän jalustan ("haarukan") nokassa, jolloin korkeutta sai tuliasemassa ehkä puolen metrin asteikolla hienosäädettyä. Teka oli mallia cabriolet, eli tuulilasi taittui eteen alas ja katon sai päälle pressusta.

Tai sitten muistan detaljit jostain juutuubivideosta, ei uskalla luvata varmaksi :a-huh:

Ruotsi käytti samaista värkkiä muistaakseni myös raskaan singon lavettina, joten jossain maastotyypissä värkki lienee käyttökelpoinen.

Juu tosiaan minulla tuli kirjoitusvirhe kirjoitin: On. Olisi pitänyt lukea että: Oli. prkl. Hankintojen aikaan PsPr (se yksi) oli voimissaan ja näytti elävän vielä vuosikymmeniä :a-kiss: Ei arvattu että se joutaa lähtemään stenausjonoon koko lafka.

Siis tosiaan kuten sanoin niin paljaammassa maastossa nuo toimii hyvin, jos voidaan hyödyntää avonaisia kukkulan harjanteita niin ne toimii oikeinkin hyvin verrattuna jalkaisin toimintaan. Olipa aseena sitten sinko tai ohjus. Tai vaikka konekivääri. Jenkeillä on muistaakseni ihan joukkueen kokoisia kootusti toimivia hummeri-joukkoja joilla aseinaan TOW:ja, konekivääreitä ja KrKK:ta. Toki nämä hoitelee muistini mukaan klassista keveän ratsuväen virkaa, häiriköintiä ja rähinöintiä vihollisen selustassa sekä omien sivustojen tiedustelua, Mihinkään taisteluiden painopisteeseen niitä ei ole tarkoitus käyttää. Eli käyttötarkoituksia on monia, kuten jo myönsin niin itse katselen kotimaan asioita liikkaa JPr ja JP keskeisesti ehkä kuitenkin.

50-70 luku oli oikeaa maastoautojen ja sinko yhdistelmien kulta-aikaa. Niitä kai oli liki jokaisella armeijalla.

EDIT: juubituubi ei ainakaan vastausta kerro. Löytyi pari "teka kiinni ojassa"-videota.
 
http://www.blocket.se/jamtland/Hagglunds_bandvagn_PVBV2062_28607498.htm

http://www.foreningenp5.com/page56.html

ja sitä juutuupia

http://www.safetv.me/watch/nYYv3_OPq48/Robotplutonen--06-Revingehed-part1.html
 
Second kirjoitti:
Maastosta pitäisi etsiä parhaat asemat jotka tarjoavat suojaa ja ampuma-alaa hyvin (yleensä päädytään kompromissiin). Ongelmana ohjus ajoneuvoa käytettäessä on lähinnä se ajoneuvo, iso ja näkyvä maali jota voi olla hankala piilottaa (ainakaan ensimmisen laukauksen jälkeen) ja jonka liikkuminen näkyy ja kiinnittää huomiota.

Tässä on nyt näkemys ero juuri tämän "ensimmäisen laukauksen" jälkeisiin tapahtumiin. Jos toimitaan jalkaisin TOWin kokoisella aseella, niin ei ole ihme jos asemat pyritään järjestämään esittämälläsi tavalla aikaa vievästi ja asemista ajatellaan jatkettavan toimintaa ensimmäisen laukauksen jälkeenkin. Kun ase on ajoneuvossa mahdollistaa se poistumisen tuliasemasta aivan erilaisella nopeudella.

Aseen liikuteltavuuteen liittyy myös se että A-alan ei tarvi olla välttämättä kaiken kattava koska asemia ja siten uusia A-aloja kyetään vaihtamaan vaivatta ja nopeasti. Ja haluan korostaa että aseen nouseminen n.1m:stä + 2m ei ainakaan vaikeuta niiden asemien valintaa. En myöskään edelleenkään pidä soita, hakkuuaukeita tai "pirstaloitunutta" peltomaisemaan kovin harvinaisina Suomessa. Ottaen huomioon TOWin suuren A-etäisyyden saadaan puikko matkaan tällaisessa maastossa usein hyvinkin odottomattomasta suunnasta ilman mitään havaintoa lähtöpöläyksestä ja A-sektori voidaan tarkoituksella pitää niin kapeana että muut vaunut eivät vielä ole näkyvissä, eivätkä näin voi vaikuttaa suojaan siirtyvään TeKaankaan.

Tilanteita ja maastoja on monenlaisia, toisiin soveltuu ajoneuvoalustainen ase paremmin ja toisiin jalkautettu. Jos/kun TOW-TeKat ovat ylijohdon pst-ohjusjoukkueiden kalustoa niitä todennäköisesti käytetään maastossa/tilanteissa joissa ajoneuvoalustasta on todennäköisemmin hyötyä. Eiköhän TeKa ole hommattu alustaksi osalle aseita juuri tätä silmällä pitäen.

Second kirjoitti:
Noin yleisesti: Tuossa muuten tuli mieleen että ehkäpä Teka TOW:t on panssariprikaatin käyttöön? Noiden liikkuvammalla taistelutavalla ja keskittymisellä avoimempiin maastoihin voi olla että Teka on jopa vaatimus. Ohjusjärjestelmien käyttö kun voi olla muutenkin hyvin toisenlaista kuin tavallisessa jääkäripumpussa. Jääkärit kuitenkin hyökkää huomattavasti "suunnitellummin", eli aikaa jää soluttautumisille ja aika perusteellisillekin tehtävätaktisille kuvioille, jossa jo taistelun alkumetreillä pyritään rajaamaan vihollisen liikettä sen omassa selustassa (esim juuri PST:llä).

Panssariprikaatin toiminta on kaiketi enemmän suoraviiviasta hyökkäystoimintaa jossa täytyy pyrkiä pitämään aloite itsellä ja täten hyökkäykseen käytettävä aika minimissään. Tämä vaikuttaa sitten ohjustekankin toimintaan siten että se toimii enemmän kuten normaali taisteluajoneuvo hyvinkin läheisessä yhteistyössä muiden ajoneuvolla taistelevien taistelujoukkojen kanssa, periaatteessa siis osallistuu rintamahyökkäyksiin kuten rynnäkkötykit aikanaan... Ohjustekan toimintaa PsPr:n osana siis voisi verrata enemmänkin rynnäkkötykkitoimintaan kuin panssarintorjuntatykkien toimintaan 2 ms aikana.

Eli tässä mielessä Haisuli voi olla hyvinkin lähellä totuutta. Meikäläinen on vain niin jalkaväki jääkäriä että ei oikein tätä tule ajateltua. Eli nyt pitää ehkä tunnustaa oma tyhmytensä heti kerta heitolla.

Lienee turha alkaa kiistelemään siitä minkä joukon käyttöön TOW-TeKat on tarkoitettu, kuten jo todettu, todennäköisesti ylijohdon, jolloin niitä heitetään tilanteen mukaan sellaisen yhtymän tueksi joka niitä kipeiten kaipaa. Ja kyllä tässä kohtaa suuntaisin katseeni vahvasti Jp90 suuntaan joiden nimenomaan sanotaan soveltuvan hyvin viivitystaisteluun. Jatkossa se voi olla moot.tst-osasto tai vastaava.
Kyllä niissä avoivemmissa maastoissa joutuu toimimaan moni muukin joukkotyyppi kuin mekanisoidut yhtymät.

En sotkisi TOW tekoja (tai TOW yleisestikkään) hyökkäystoimintaan, olen melko varma että ykköskäyttökohde on toiminen pst-reservinä jollekkin puolustavalle/viivyttävälle yhtymälle josta edellä heitin arveluja. Luonnollisesti aseet ryhmitettäisiin mahdollisemman aukean maaston alueelle jolloin niistä saadaan suurin hyöty irti+tuettavalla yhtymällä ei välttämättä ole mitään pst-asetta jonka A-etäisyys kyseisessä maastossa edes riittäisi.
 
No olkoot minun puolestani tässä.

Edelleen väitän ja osoitan sormella omaan kokemukseeni tuliasemien valinnassa ja siihen että sinulla ei nähtävästi ole hajuakaan miksi minä pidän niitä ongelmallisina. Sen osoittaa selvästi tuo sinun palaamisesi siihen asiaan että asemien etsintä on hankalaa koska TOW:lla ei ehditä tulen alta pois... Joka on aika pitkälle väärä.

Vähän sama asia väittäisi että Vaunu Y on parempi koska se etenee aukoin läpi 10 sekunnissa kun taas vaunu X etenee 20 sekunnissa.... Kun tosiasiassa kumpikaan ei ehdi edetä edes 5 sekuntia ennenkuin ne tuhotaan.
 
Tommoisen löysin nettihelvetistä:

http://www.wired.com/video/laserguided-rocket-launchers/660659848001

Aseesta löytyy vain vähän tietoa NAMMOn sivuilta.

Vaikuttaisi mielenkiintoiselta aseelta paikallisjoukoille.
 
The RPG-29 is indeed an impressive AT weapon

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1551418/MoD-kept-failure-of-best-tank-quiet.html

"The unit's commander described the moment the tank was hit by the missile in a letter he wrote to the wounded soldier in March. The officer wrote: "I recall seeing it [the RPG-29 being fired] and thinking, 'Oh Christ, that's bad.'
"As it slammed into the hull, I was picked up by the shock wave of the blast and thrown against the back wall of the turret. The explosion singed my eyebrows and burnt my face slightly. The tank was full of acrid smoke and fumes. I became aware of you screaming, 'I'm hit, I'm hit. My foot's off.'
"Daz [another crew member] and I looked at each other in slight disbelief - after all, what could possibly breach a CR2's [Challenger's] armour?"
 
Tässä on rpg-28 ja sitten sen tuhot kuvaana.

RPG-28.jpg


4606.m84_2D00_38.jpg


4743.m84_2D00_54.jpg


175784a_0_rfB9G.jpg
 
Hejsan kirjoitti:
Tässä on rpg-28 ja sitten sen tuhot kuvaana.

Yhdessäkään noissa tankeissa ei näy ERA panssarointia ja ainakin alin näyttää T-55:lta, eli en innostuisi isommin noista kuvista.
 
Hejsan kirjoitti:

Löytyykö tämä kuva jostain isompana? Vaunun keula näyttää olevan levällään. Olisin utelias vilkaisemaan tarkempaa kuvaa.

Öhh. Itse itseäni heti korjaten. Se taitaakin olla vaunun perä. Ilmankos näytti niin oudolle.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Tässä on rpg-28 ja sitten sen tuhot kuvaana.

Yhdessäkään noissa tankeissa ei näy ERA panssarointia ja ainakin alin näyttää T-55:lta, eli en innostuisi isommin noista kuvista.

Ylemmät taitavat olla modernisoimattomia Jugoslavialaisia M-84:sia, eli panssaroinniltaan sitä alkuperäisintä T-72:sta vastaavia. Tosin jos rungon kylkeen lokasuojan ja telapyörän väliin on osunut niin eipä siinä mallimerkinnän viimeinen kirjain paljoa hetkauta, aika ohutta terästä niissä kaikissa T-xx vaunuissa tuosta kohtaa löytyy.
 
Back
Top