Yritän vastata kysymyksiisi (vaunuekspertti = vaunuressu? :a-rolleyes
:
1. Alustan liikkuvuudesta sanon vain sen verran, että taitaa Leopard olla tällä hetkellä CV:n jälkeen nopein vaunu maastossakin, joten kauheasti ei ole tarvetta ainakaan 2A4:n painoisella vaunulla lisäteholle, sillä muuten muut eivät pysy perässä nykyisenkään vertaa. Suolle ei ole asiaa, mutta muuten vaunu liikkuu oikein näppärästi paikoissa, jossa ihminenkään ei pysty ilman suksia menemään, kunhan vauhtia ylläpidetään. Ongelma lähinnä pois paikoiltaan lähtevät telat...
2. En täysin ymmärrä, mitä tarkoittaa hunter-killer toiminnan
modernisaatio, sillä nykyiselläänkin johtaja-ampuja -toiminnot ovat varsin mainiot. Esim. uralla, jolla on sivu-uria, voidaan pääase pitää uraa päin, ja johtajan periskooppi sivu-uran suuntaan, ja jos johtaja havaitsee sivu-uralla maalin, saa hän yhden napin painalluksella tornin kääntymään maksiminopeudella suoraan kohteeseen, ja tarpeen vaatiessa pystyy itse ampumaan pääaseella täysin ilman ampujan toimenpiteitä. Tosin johtajan periskoopista puuttuu pimeätoimintaominaisuudet.
3. Väittäisin, että Leopardissa on päädytty kyseiseen ratkaisuun tähtäinprisman sijoittelun kohdalla, koska mitä lähempänä tähtäin on putkea, sitä pienemmällä todennäköisyydellä esim. torniasemasta ammutaan edessä olevaan penkkaan, kun tähtäinlinja ja putki ovat lähes samalla tasolla.
Tähtäinlinjan voi tosin aina varmistaa vapaaksi varatähtäimestä, mutta tämä vie aikaa. Ongelmaa ei ehkä jossain persianlahden aavikoilla ole, mutta täälläpäin on totuttu käyttämään maastoa erilailla hyväksi. Suojaus on varmasti tähtäimen kohdalla heikompi. Korkeammasta tähtäimen paikasta ei sikäli olisi hyötyä edes tähystyksen kannalta, koska johtajan ja ampujan tähtäimet ovat suunniltu toimimaan yhdessä. 2A4:sta tosin puuttuu edelleen se lämpö/yö-tähtäin johtajan periskoopista... Ehkä tässä yksi syy, miksi Leo ja Abrams erosivat toisistaan projektina.