Panssarintorjunta

Mahtoikohan tuo Spike SR olla silloin vielä valmis?
Ei Spike SR tainnut olla vielä valmis tuote silloin kymmenen vuotta sitten (vai kauanko siitä on?) kun NLAW valittiin.

Spike SR:n ensiesittely ilmeisesti vuonna 2012:
http://defense-update.com/20120214_...dable-member-of-the-spike-missile-family.html

Ensimmäiset vientikaupat/toimitukset tehtiin viime vuonna:
http://www.defensenews.com/story/de...4/rafael-spike-sr-anti-tank-missile/85863524/

Vuoden vaihteessa sitä esiteltiin sotilasdelagaatioille: http://www.armyrecognition.com/dece...ernational_military_delegations_13012161.html
 
BILL-2:ssa on top attack ja kaksoisontelo (EFP):

81Vcwsm.jpg


Mutta tarkoitit varmaan, että tuota on vaikea mahduttaa NLAW-kokoluokan ohjukseen.

Itse pitäisin top attack -lentoprofiilia tärkeänä nimenomaan aktiivisten omasuojalaitteiden (Arena, Iron Fist jne.) vuoksi.
Luin jostain että myös NLAW:n on mahdollista saada 2 onteloa.
 
Aika monessa lähteessä mainitaan epämääräisesti, että NLAW käyttää samaa "tandem warhead"-järjestelyä kuin BILL-2. Tämä ei kyllä minun tietääkseni pidä paikkaansa. NLAW:n piirroksissa näkyy selvästi vain yksi ontelo.

Itse olen nähnyt mainintoja, että taistelukärki olisi sama kuin Bill-2:n. NLAW:ssa ei vaan ole sitä precursor -kärkeä.
 
Käsittääkseni testeissä ei ollut kuin PZF-3 ja NLAW. Mahtoikohan tuo Spike SR olla silloin vielä valmis? Ja mielestäni tuo ei ole yhtä hyvä kuin NLAW, joskin kelpaisi NLAW:n puutteessa. Ja se ratkaiseva tekijä on NLAW:n top-attack -kyky. Voi metsästää tankkeja myös esteiden takaa (ainakin tietyssä määrin)

Tuolla linkatulla Spike SR videolla ensimmäinen ohjus menee musta selvästi top attackina. Muut videolla ammutaan suorasuuntauksella. Ensimmäinen ohjus lähtee taivasta kohti ja kuva kuvalta hidastettuna pystyy näkemään, kuinka ohjus tulee maaliin varsin korkeasta kulmasta.

Ei hullumman oloinen peli. Käyttää ir-sensoria maalin hakuun sekä halpaa lämpökameratähtäintä tähtäykseen, pieni, kevyt ja kantamaa mukavasti. Mikähän on sitten hinta....
 
~80 tonnia per paukku ilman laitetta.

Eikös Spike SR ole kertakäyttöinen? Näin olen antanut itseni ymmärtää.

The system's small CLU (Control Launch Unit) is designed to be disposable as it does not have its own sensors, just a simple OLED screen and controls that enable the operator to acquire a target using the missile's seeker.
 
Eikös Spike SR ole kertakäyttöinen? Näin olen antanut itseni ymmärtää.

Minä olen ymmärtänyt että se on javelin tapainen, joten putkella ja näytöllä on hintaa vaikka ovatkin pois heitettävissä. Voin tietenkin olla väärässä mutta OLED ei ole halvin näyttöratkaisu millään suhteella.
 
Tuolla linkatulla Spike SR videolla ensimmäinen ohjus menee musta selvästi top attackina. Muut videolla ammutaan suorasuuntauksella. Ensimmäinen ohjus lähtee taivasta kohti ja kuva kuvalta hidastettuna pystyy näkemään, kuinka ohjus tulee maaliin varsin korkeasta kulmasta.

Ei hullumman oloinen peli. Käyttää ir-sensoria maalin hakuun sekä halpaa lämpökameratähtäintä tähtäykseen, pieni, kevyt ja kantamaa mukavasti. Mikähän on sitten hinta....

Spike omaa 2 moodia, "Top Attack" ja "Direct Attack", ne on valittavissa.
 
Minä olen ymmärtänyt että se on javelin tapainen, joten putkella ja näytöllä on hintaa vaikka ovatkin pois heitettävissä. Voin tietenkin olla väärässä mutta OLED ei ole halvin näyttöratkaisu millään suhteella.

Niin no, onhan kaikki poisheitettävissä :)

Mutta pieni tähtäimeen sijoitettu OLED-näyttö nyt ei välttämättä ole kallis suhteessa laukaisun hintaan, kymppejä? Uusimpien kännyköiden OLED näyttöjen vaihtohinnat pyörii 150-200€ tuntumassa kuluttajallekin, sisältäen työn. OLEDia löytyy televisioissakin ja niiden koko ja tarkkuus nyt on ihan eri planeetalta kuin tuo ”just a simple OLED screen and controls that enable the operator to acquire a target using the missile's seeker”. Eli kuva tulee ohjukselta, tähtäin toimii vain näyttönä kuvalle ja yhdelle silmälle tarkoitettu näyttö tuskin on postimerkkiä paljoa isompi, kännykän kokoinen nyt ei ainakaan.

Tuossa Janesin Spike SR artikkeli
http://www.janes.com/article/67222/rafael-reveals-spike-sr-details

Mielenkiintoinen tapaus tämä Spike SR.
 
Ei hullumman oloinen peli. Käyttää ir-sensoria maalin hakuun sekä halpaa lämpökameratähtäintä tähtäykseen, pieni, kevyt ja kantamaa mukavasti. Mikähän on sitten hinta....
Viisi vuotta sitten valmistaja lupaili, että Spike SR tulee olemaan "slightly more expensive", kuin mm. NLAW. ~80k per paukku hinta-arvio voi olla hieman yläkanttiin.

http://defense-update.com/20120214_...dable-member-of-the-spike-missile-family.html
The company positions the new weapon at a level well above RAFAEL’s own Matador rocket system, Talley SMAW or SAAB AT4, as well as the SAAB MBT LAW. According to Rafael, despite the much improved precision, performance and probability of kill, Spike SR will be slightly more expensive than those other unguided rockets.
 
Spike-SR on kiistämättä mielenkiintoinen. Odotan kuitenkin innolla, että Israelissa tai jossakin päin länttä kehitettäisiin ase, jolla vastata aktiivisten suojausjärjestelmien haasteeseen. Voi tosin olla liikaa pyydetty, kun Israel itse on yksi aktiivisten suojausjärjestelmien edelläkävijöitä.

Venäläiset jo kyhäsivät jotakin tämänsuuntaista RPG-30:n kanssa. Milloin tulee tarjolle vastaava, mutta kauppapoliittisesti hyväksyttävä, kertakäyttöinen panssarintorjunta-ase?
 
Vanha dokumenttipätkä/esittelyvideo Bundeswehrin PST(ohjus)-helikoptereista. Videolla puhutaan saksaa, eikä siinä ole tekstityksiä, mutta siitä saa silti minun mielestä hyvän kuvan miten ko. hekot operoivat.

 
Luultavasti olisivat kokeneet kovat tappiot, tuo heli-PST, koska piti passia ilmassa ja lanka-ohjata ohjusta kunnes osui. Siinä olivat monta sekuntia puulatvojenm yläpuolella näkyvissä alttiina vastatulelle.
 
Tuskin, puun latvoissa leijuvan helikopterin erottaminen parin kolmen kilometrin etäisyydeltä on melkoisen haastavaa, varsinkin vaunun sisältä. HOT näyttää wikin mukaan lentävän äärikantamalleen 17,3 sekunnissa, joten minuuttikaupalla ei tarvitse tyrkyllä olla.
 
Luultavasti olisivat kokeneet kovat tappiot, tuo heli-PST, koska piti passia ilmassa ja lanka-ohjata ohjusta kunnes osui. Siinä olivat monta sekuntia puulatvojenm yläpuolella näkyvissä alttiina vastatulelle.
Kokeiltiin tuota intissä, helvetin vaikea nähdä kopteria edes tähtäimen läpi, vaikka tarkoituksellisesti sellaista etsit ja karkea suunta on tiedossa.
 
http://www.defence24.com/576987,polish-armed-forces-eye-acquisition-of-new-atgms

Polakeilla on oudot ajatukset. Haluavat sekä Spike LRää paremman ohjuksen että jonkun karvalakkimallin Spiken ja sinkojen väliin. Luulenpa ettei Spikea parempaa kauheasti ole, MMP ei ainakaan omaan silmääni vaikuta muulta kuin ranskalaiselta Spikelta. Karvalakkimallin hankinnan ymmärrän alueellisten joukkojen suhteen, koska halutaan ostaa bulkkina, mutten tuota paremman ohjuksen hankintaa.
 
Kokeiltiin tuota intissä, helvetin vaikea nähdä kopteria edes tähtäimen läpi, vaikka tarkoituksellisesti sellaista etsit ja karkea suunta on tiedossa.

Monessa kopterissa oli tähtäin ohjaamon katolla joten siitä ei näkynyt paljoa muuta kuin roottori. Ei tosiaan mikään helppo maali kun TOW/HOT vielä lentävät sen nelisen kilometriä.
 
Back
Top