Panssarintorjunta

Ei, ellei sitten tehty helvetin hyviä kauppoja. Luulen, että erä on selitettävissä toimitusviiveellä.

Eikös puolustusvoimilla ole tapana tehdä helvetin hyviä kauppoja? ;)
 
Lupasin muutama päivä sitten, että postaisin maanantaina jotakin uutta tietoa foorumille. No, tässä se nyt tulee, Siprin tiedot vuodelta 2017.

Päädyin postaamaan panssarintorjuntaan, koska suurin uutinen on mielestäni NLAW. Niitä tuli viime vuonna Siprin arvion mukaan 500 kpl. Olisiko osa jotakin aiempaa erää vai selittyykö koko määrä sillä pienellä, parin millin optiolla?

Ilmeisesti Ruotsista on Torpedokaupan osana tilattu myös harjoitusmaaleja?

Katso liite: 20051

http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php

Year of order on 2017, eli tilaus olisi tehty viimevuonna. Ei löydy Hilmasta.
 
Löytyykö panssarivaunu vs telamiina videoita. Yleensä on aina joku IED vs MBT.

Anti-Tank Mine Disables Syrian Tank
http://www.military.com/video/ammun...itank-mine-disables-syrian-tank/1733674967001

Tein Doriassa hakuja sanoilla "telamiina" ja "IED" Tellu sai 4 osumaa ja IED 239.

http://www.doria.fi/discover?scope=10024/72633&query=telamiina&submit=
http://www.doria.fi/discover?scope=10024/72633&query=ied&submit=

Pohjamiina 4.
http://www.doria.fi/discover?scope=10024/72633&query=pohjamiina&submit=
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö panssarivaunu vs telamiina videoita. Yleensä on aina joku IED vs MBT.

Anti-Tank Mine Disables Syrian Tank
http://www.military.com/video/ammun...itank-mine-disables-syrian-tank/1733674967001

Tuo on muuten sinällään ihan mielenkiintoinen video. Jos videolta näen oikein, niin miina osui kameran puoleiseen telaan noin keskivaiheille runkoa. Jos tämä pitää paikkansa, niin oletan tämän johtuvan siitä, että miina oli asetettu jonkin törkykasan taakse jonka yli tankki kulki, tai sitten tankki kääntyessään hivuttautui miinan päälle sivuttain. Tuo törkykasa toimii kätevästi naamiona miinalle. Vaikka tuo kasa ei peittäisikään tankin kuskin näkyvyyttä miinansijaan, niin siitä huolimatta se luultavasti hämää sen verran, että miinaa ei havaita vaikka miinansijaa ei olisikaan kätketty erityisen hyvin.

Toinen kysymys mikä tulee mieleen on se, että toimisiko TM-65 jos tankki rullaisikaan sen yli, vaan "pyyhkäisisi" kääntyessään laukaisinta sivuttain? Jos se toimii, niin tuo varmaankin kannattaisi huomioida miinoja aseteltaessa, koska uskoisin kääntyvällä tankilla olevan suurempi "pyyhkäisyala" (paremman termin puutteessa) telamiinan kannalta.
 
Mielenkiintoinen puheenaihe ja mielenkiintoinen oli videokin. Kiitoksia miheikille tästä.
Itsekkin olen usein telamiina asioita mietiskellyt. Telamiinahan on yksi Suomen PV:n tärkeimmistä panssarintorjuntakeinoista joka opetetaan kaikille.
Saa aivan liian vähän huomiota verrattuna raflaavimpiin panssarintorjuntaohjuksiin.
Olen SJ:n kanssa samaa mieltä siitä, että miina oli laitettu jonkin kasan/näkösuojan taakse. Katsoin videon moneen kertaan hidastettuna. Tässä huomioni:
1521707796798.png 1521707807248.png 1521707816116.png
1521707834150.png
 
Noihin lähi-idän räjähdyksiin kannattaa aina suhtautua pienellä varauksella, tai siis siihen että mikä ja miten räjähdys tapahtuu.
Voi hyvinkin olla että se on täysiverinen tellu, se voi myös olla joku paikallinen viritelmä missä laukaisu tapahtuukin omalla viritelmällä mikä voi olla tehty vaikkapa sahanteristä mitkä osuessaan yhteen muodostavat virtapiirin.

Tuo on melko tyypillinen tapa hiekkamaassaa. Tielle saatettaan kasata hiukan isompaa kiveä ja vastaavaa miinan eteen.
Tämä aiheuttaa sen että kun pienemmillä kulkupeleillä liikutaan tiellä, väistävät ajat kiviä (mopot, henkilöautot).
Kun isompi kalusto tulee tielle, ei se jaksa alkaa muutamia "isompia" kiviä väistämään ja ajavat surutta kivien yli jolloin tapahtuu räjähdys.
Se on tavallaan paikallisten "valikoiva" räjähde.
 
Tarviin kertausharjoituksen. Sotatekniikka ajoi ohi että humahti. :)



Tosiaan tuo video on melko mielikuvituksellinen.
Parasta kuitenkin on se että olen nähnyt hyvin vastaavan videon monta vuotta sitten minkä alkujaan esitteli muistaakseni Darpa.
Missä mietittiin melko rohkeasti tulevaisuuden aseita.
Melkeinpä video härskisti kopioitu siitä.
 
Linkissä S -tankkeja rääkätään telamiinalla.

http://www.military.com/video/ammun...dish-antitank-mines-put-to-test/3823824773001
Swedish Anti-Tank Mines Put to the Test
Share
Swedish Anti-Tank Mines Put to the Test
The FFV 028 is a series of steel cased Swedish anti-tank mines that use electronic fuzes. The mines are circular, with a large Misznay Schardin effect warhead in the center of the mine, with the fuzing and sensor electronics located in the dead space


Posted Oct 06, 2014 by Member 30091762
thumb_up 2 | thumb_up thumb_down
The FFV 028 is a series of steel cased Swedish anti-tank mines that use electronic fuzes. The mines are circular, with a large Misznay Schardin effect warhead in the center of the mine, with the fuzing and sensor electronics located in the dead space above the main charge. The design of the mine dates from the 1970s and uses a magnetic influence sensor to detonate the mine, making it able to attack the full width of armoured vehicles.

Haeskelin doriassa tietoa suluttamisesta. Kaikki tellujutut taitaa olla suojaustaso IV:n alla
 
Ihan mielenkiintoinen video jossa kokeiltiin eri räjähdysmäärien vaikutuksia vaunuun. Vaunukukin hyppäsi ihan kivasti kun R-ainetta alkaa olemaan riittävästi.
Tais olla aika vanha video.
Itseäni huvitti tämä oranssiseen pukuun pukeutunut kaveri jolla oli mustat pitkäkärkiset kengät. Se oli kuin vanhojen mykkäelokuvien näyttelijä tai sitten marssista tullut ukkeli :alien:;)
 
Mielenkiintoinen puheenaihe ja mielenkiintoinen oli videokin. Kiitoksia miheikille tästä.
Itsekkin olen usein telamiina asioita mietiskellyt. Telamiinahan on yksi Suomen PV:n tärkeimmistä panssarintorjuntakeinoista joka opetetaan kaikille.
Saa aivan liian vähän huomiota verrattuna raflaavimpiin panssarintorjuntaohjuksiin.
Olen SJ:n kanssa samaa mieltä siitä, että miina oli laitettu jonkin kasan/näkösuojan taakse. Katsoin videon moneen kertaan hidastettuna. Tässä huomioni:
Katso liite: 20407Katso liite: 20408Katso liite: 20409
Katso liite: 20410

Kas kummaa, minä katselin että siinä videon loppuosassa tankin kolmas telapyörä olisi näyttänyt vahingoittuneelta.
 
Tosiaan tuo video on melko mielikuvituksellinen.
Parasta kuitenkin on se että olen nähnyt hyvin vastaavan videon monta vuotta sitten minkä alkujaan esitteli muistaakseni Darpa.
Missä mietittiin melko rohkeasti tulevaisuuden aseita.
Melkeinpä video härskisti kopioitu siitä.
Tuota minäkin mietin että oon nähny tämän jo aikoja sitten. Jännästi mainostetaan Venäläisenä mutta kaikki kalusto on Yhdysvalloista videolla
 
Venäläisillä niin väliä...ovathan ainakin pari kertaa jäänyt kiinni siitä että ovat ottaneet kohtauksen pelistä ja väittäneet olevan oikeaa taistelua.
Tuo on youtuubbi video, ”militaryvideos” tililtä.

Tuo on se sama vanha video mistä täällä edellä puhuttiin, joku on vaan menny otsikoimaan sen uudelleen.
 
Back
Top