No ei tuo sergein ylläkkö ollut meidän ensimmäinen tuhoutuminen. (Edustettiin siis keltaista joukkuetta. ) Edellisenä yönä jouduttiin ällitällillä sissien väijytykseen. Olivat laittaneet tien viereen kylkimiinan jonka laukasivat kun oltiin kohdalla. Ja heti perään rynkyillä tuliylläkkö. Se oli sisseiltä oikein mallikelpoinen suoritus. Kavereista ei näkynyt vilaustakaan. Oli suorastaan kadehdittavaa toimintaa. Tuomareita ei ollut, niin jatkettiin vain matkaa.
Itse asiassa tämä mun ryhmä ei ollut saanut ikinä minkäännäköistä koulutusta panssaritiedusteluun. Ilmoitettiin vain, että tällainen isohko sotaharjoitus alkaa ja te toimitte nyt panssaritiedustelijoina tehden "röyhkeää" tiedustelua. Olin, että aijaa. Ei mitään käsitystä koko hommasta. Mukaan tuli yliluutnantti niin ajattelin, että eiköhän tuo tiedä mitä pitää tehdä.
Ällitälli piti helvetin kovaa ääntä kun sillä kaasutteli kesäyössä menemään. Jumalauta jo äänestä vihollinen olisi pystynyt päättelemään, että nyt tuolta on joku tulossa.
Ihan sama kuin oltaisiin jo etukäteen puhelimella soitettu, että ollaan tulossa ootteko valmiina.
Ois nyt ollu edes PASI. Ne oli niin hiljaisia, että pitivät harjoituksissa oranssista vilkkua käynnissä. Tasainen hurina vaan kuului. Mutta, että ällitällillä tiedustelemaan. Ei saatana. En tiedä Karjalanprikaatista, mutta ainakin Parolassa on nykyään erikseen Panssaritiedustelijalinja. Hyvä niin. Varmaankin saavat tiedusteluun paremman koulutuksen. Sitähän ei siis minun aikana varsinaisesti annettu ollenkaan. Youtubesta löytyy panssaritiedusteluvideo viimevuodelta:
ja kohdassa 2:30 näkyy, että vieläkin on kulkuvälineenä ällitälli. Sen suhteen ei siis edistystä ole tapahtunut. Toivottavasti Vekaralla on asiat paremmin.
Kateellisena katsoin kun omat kaverit nukkui ällitällin kyydissä ja itse valvoin. Tuli nukuttua kokonaista neljä tuntia tuon neljäpäivää ja kolme yötä kestävän harjoituksen aikana.
Parhaat saavutukset olivat sillan kunnon tiedustelu, vihollisen kuuden raskaan vaunun löytäminen asemista ja siitä ilmoittaminen pataljoonaan, eräs harhautustoimenpide jonka ansiosta vastapuoli asetti komppanian verran ukkoja tulpaksi asemiin useiden tuntien ajaksi vaikka ketään keltaisista ei ollut tulossa. Ja JSP-paikan löytäminen ja siitä ilmoittaminen. Oman puolen jääkärit kävivät sitten tuon JSP:n niistämässä matalaksi josta jäi mulle hieman roisto-olo.
Kaksi kertaa siis tuhouduttiin. Kun päästiin takas kassulle totesin itsekseni, että ei ole mun hommaa tällainen itsemurhatiedustelu. Mutta tositilanteessa joku ryhmä tuotakin joutuu ilmeisesti tekemään. Mutta luulisi koulutuksen olevan jo paremmalla mallilla.