Huhta
Greatest Leader
1. Ajatus ei ollutkaan, että sytytin tietäisi mistä suunnasta hyökätään vaan läpäisijä laukaistaan kun tietyt ehdot täyttyvät. Panssarivaunun runko on aina pidempi kuin mitä se on leveä, tämäkin tuo oman lisäksi ja tosiaan ei voida olla varmoja onko lentorata tasan keskilinjan suunnassa (olipa se sitten edestä taaksepäin tai vasemmalta sivulta oikealle sivulle). Tunnustan että liikun tässä vaarallisilla vesillä, koska en tunne moderneita antureita hyvällä tarkkuudella. Lunttasin wikipediasta mitä NLAWin toiminnasta sanotaan, sinne on kirjoitettu näin: LÄHDE
Against tanks and other armoured vehicles, the overfly top attack (OTA) mode is used; the missile flies about one metre above the line of sight, detonating the warhead above the target's weaker top armour via proximity fuze and magnetic sensors
Jos tulkitsen tuota oikein niin jonkinlainen radiolähetin joka kuuntelee heijastuksia ja ehkä voi olla tallennettu muistiin erilaisia muotoja, joista se voi tunnistaa vaunun muodon ja asennon. Tämän lisäksi on yksi tai useampia magneettiantureita jotka arvatenkin havaitsevat vaunun aiheuttaman muutoksen maan magneettikentän voimassa. Sivun mukaan ohjuksella on INS-järjestelmä joten tiedetään jollain tarkkuudella lähtöaika sekä muutokset kiihtyvyydessä, joten lentorataa voidaan ohjata halutusti. Oletan että nämä yhdessä laativat "tilannekuvan" jonka perusteella voinee arvioida milloin ollaan "1 metri vaunun rajapinnan sisäpuolella eli vaunun päällä jostain suunnasta" tai vastaavaa, jotta vaikuttaja räjäytetään vaunun yllä eikä esim. laidan päällä.
Jos katsotaan T-72 vaunun panssaroinnin paksuutta, niin keulassa kuljettajan tilan päällä sekä tornin etuosassa se on tietysti suurin, mutta tornin katto ja moottoritilan kansi ovat selvästi heikommat. Jos katsotaan vaunua ylhäältä alaspäin niin valtaosa pinta-alasta on tätä heikommin panssaroitua. Todennäköisyys läpäisylle on siis hyvä, ammuttiinpa mistä suunnasta vain MIKÄLI läpäisijä osuu näihin heikommin panssaroituihin kohtiin. Jos katsoo alla olevaa kuvaa, niin rungon "yläpelti" ja tornin etuosa ovat ne vahvimmat panssarit mutta muualla on heikompaa.
En nyt tiedä, olemmeko me samaa vai eri mieltä. Sitä kuitenkin epäilen, että NLAW:n sytytin pystyisi analysoimaan maalin tyypin ja asennon ja säätämään laukeamislogiikkaa. Jos mmw-tutka/laserkeilaus/CCD/IIR tunnistaisi maalin tyypin ja asennon, niin mihin tarvitaan magneettiantureita? Ja jos näin hyvä sensori on laitettu, niin eikö se kelpaisi myös ohjuksen hakeutumiseen? Jos sensori pystyy läheltä tunnistamaan maalin tyypin ja muodon, niin voisi kuvitella, että NLAW:n maksimikantamaltakin sensori näkisi siellä olevan jotakin, mihin hakeutua, kunhan ampuja osoittaa maalin ohjukselle. Puhutaan kuitenkin vain sadoista metreistä (NLAW:n maksimikantama).
Arvaisin, että tuo "proximity fuse" on hyvin simppeli laitos, joka mittaa ohjuksen lentokorkeutta. Yhdistettynä magneettikentän muutokseen tiedetään oltavan vaunun päällä (eikä esim. ison kiven).
Perustelen tätä "simppelit sensorit" -ratkaisua myös sillä, että aseen kehitystyö alkoi 90-luvun lopulla ja saatiin valmiiksi 00-luvulla, jolloin tekniikka ei vielä ollut niin halpaa kuin nykyään. Muihin, jonkinlaista älyä sisältäviin PST-aseisiin verrattuna se on myös hyvin edullinen. Jos perinteinen Spike/Javelin-ohjus maksoi tuolloin pyöreät 100 k€, niin muutaman kymppitonnin aseeseen ei ole voitu saada kovin ihmeellisiä sensoreita. Bonuksien hinnaksi tuli Suomen kaupassa 50 k€ per laukaus, ja siinähän on vain pakattu kaksi itsenäisesti maalia etsivää tytärammusta 155 mm kranaattiin... eli 25 k€ per tytärammus ja leijonanosa Bonuksen hinnasta syntynee nimenomaan maalin tunnistavasta elektroniikasta. NLAW:ssa maksaa myös PLOS-ohjaus, rakettimoottori, INS...