Panssarivaunut

Mikä oli hankalinta oppia Carrie vaunuhommissa? Mitä arvelet, millä tavoin kehittäisit vaunumiehistöjen osaamista ja kouluttamista nykyisten palvelusaikojen puitteissa?

Kysymys ei ollut minulle, mutta alan kirjoituksissa naristaan eniten siitä että koulutussykleistä / eri paikkakunnista (sama paikkakuntakaan ei välttämättä auta asiaa) johtuen ei päästä harjoittelemaan yhteistoimintaa jääkäreiden kanssa/toisin päin ainakaan riittävästi vaikka kovassa paikassa komppaniat ovat liki aina jollain tapaan ristiin alistettuina toisilleen ja siten hyvinkin läheisessä tekemisessä toistensa kanssa.
 
Eiköhän tuo liity johonkin erityisen peitteiseen maastoon kuten ahtaaseen kaupunki sotaan jos jalkamiehien täytyy oleskella luokaa alle 10m päässä tst-vaunuista, tuolloinkin liike on jo luonnollisesti pysähtynyt.

Käsittääkseni nykyinen aktiivijärjestelmä on täydet kolmesataakuuskyt astetta ympäriinsä, samalla kun tutkan keilat luovat kuvaa koneelle viistoista astetta kanttiinsa. Mutta samalla tuo on tietoverkko ongelma, missä vaunun johtajalla pitäisi olla tilannetietoisuutta pystyäkseen kytkemään tiettyjä sektoreita pois päältä, jos niitä kavereita on jemmassa tankin sivustoilla. Joten, jos vihollinen ampuu ohjustimen vaunua kohden, niin se voidaan koittaa pysäyttää aktiivisuojalla tietyillä sektoreilla ilman, että oman puolen kaiffa tarvitsee pelätä henkensä puolesta. Tai ainakin noin minä tekesin tuon ratkaisun näiden laitteiden kanssa, mitä esim. löytyy hyllytuotteena t72b3 kalustolle (ja hyvin luultavasti bmpt-2lle).
 
Kysymys ei ollut minulle, mutta alan kirjoituksissa naristaan eniten siitä että koulutussykleistä / eri paikkakunnista (sama paikkakuntakaan ei välttämättä auta asiaa) johtuen ei päästä harjoittelemaan yhteistoimintaa jääkäreiden kanssa/toisin päin ainakaan riittävästi vaikka kovassa paikassa komppaniat ovat liki aina jollain tapaan ristiin alistettuina toisilleen ja siten hyvinkin läheisessä tekemisessä toistensa kanssa.

Tuon voin allekirjoittaa. Meiltä oli silloin aikanaan käytännössä jatkuvasti yksi panssarijääkärijoukkue alistettuna panssarivaunukomppanialle. Meillä oli sentään hyvä tilanne, kun oli peräti 4 yhteistä harjoitusta Parolan tankkimiesten kanssa, mutta jotkut panssarijääkärit eivät ole harjoitelleet ollenkaan yhteistoimintaa vaunukomppanian kanssa.
 
Luulisin että, kun aktiivijärjestelmät kehittyvät tämän ja ensi vuosikymmenen ajan, niin myös tajutaan tehdä niitä aktiivijärjestelmiin hakeutuvia ammuksia, missä kuormana on sitten pakon saattamana rypäleammuksia suojaamassa pääasetta. Tällä hetkellä naapurin ja iippojen järjestelmä perustuu millimetrialueella keilaavaan tutkaan, joka sitten laukaisee suoraan kohti tulevaa ammukseen tietokoneen voimin vasta-ammuksen.
 
Eiköhän tuo liity johonkin erityisen peitteiseen maastoon kuten ahtaaseen kaupunki sotaan jos jalkamiehien täytyy oleskella luokaa alle 10m päässä tst-vaunuista, tuolloinkin liike on jo luonnollisesti pysähtynyt.



Rippunee ihan maastosta, aukealla tietysti aina tst-vaunut keulilla ja peitteisessä sitten enemmän jääkäripainotteisesti. Mitään ps-jääk.pataljoonia ei kyllä ihan hetkeen ole enää ollutkaan (vai puhutko rauhanajan koulutusyksiköstä) vaan ps.pataljoona joka koostuu sekä tst-vaunu/ps.jääk. komppanioista. Yleisin tapa on kaiketi käyttää tst-vaunu ja ps.jääk. komppanioita pareittain tai muuten ristiin alistetusti, se kumpi tai mikä osa menee kärjessä riippunee vanhasti maastosta/siitä mitä oletetaan kohdattavan. Toki noita voidaan käyttää erikseen ihan eri urillakin jos tilanne niin vaatii.

Muistelin menneitä. Nykyinen tapa + kalusto on minulle luonnollisesti vieras. Kunhan nyt osaavat pelata sitä peliä yhdessä sitten.
 
Mikä oli hankalinta oppia Carrie vaunuhommissa? Mitä arvelet, millä tavoin kehittäisit vaunumiehistöjen osaamista ja kouluttamista nykyisten palvelusaikojen puitteissa?

Komppaan tuota yhteistoiminnan haastavuutta. Sitoo hirvittävän määrän vaununjohtajan ja ampujan kapasiteettiä kun pitää pysyä kärryillä missä on omia, missä on vihollista, mihin tulee epäsuoraa, mihin pitää mennä, ketä pitää tukea. Samaan aikaan tulee välttää viimeiseen asti mitään radioviestintää. Ennen tositilannetta varmaan löytyy mahdollisuus harjoitella tuotakin niin että toiminta rutinoituu ja radioviestinnän määrä laskee. Jos joskus vaunuihin asennetaan jokin tilannejohtamisjärjestelmä niin ehkä tuokin helpottaa. Kestää myös aikansa ennenkuin vaunumiehistö oppii "lukemaan" toisiaan. Otat johtajan, ampujan ja ajajan eri vaunuista niin eivät toimi läheskään yhtä hyvin yhteen kuin jo pitkään samassa vaunussa ollut miehistö.

edit:
Luulisin että, kun aktiivijärjestelmät kehittyvät tämän ja ensi vuosikymmenen ajan, niin myös tajutaan tehdä niitä aktiivijärjestelmiin hakeutuvia ammuksia, missä kuormana on sitten pakon saattamana rypäleammuksia suojaamassa pääasetta. Tällä hetkellä naapurin ja iippojen järjestelmä perustuu millimetrialueella keilaavaan tutkaan, joka sitten laukaisee suoraan kohti tulevaa ammukseen tietokoneen voimin vasta-ammuksen.

RPG30 väitetään kykenevän läpäisemään aktiivisuojauksen. Puolustusjärjstelmä laitetaan tuhlaamaan ensimmäinen paukku hämäykseen ja ennenkuin se ehtii ladata, pamahtaa tandem-ontelo kylkeen.

1458.JPEG
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee APS:ien reaktioaikoihin, AMAP-ADS:lle luvataan 560 mikrosekunnin reagointi aikaa, minkä pitäisi pystyä riittämään KEPpeihin reagoimiseen.
Toinen kysymys on sitten mitä käy tositilanteessa. Ja onko AMAP-ADS:än ontelopaukussa riittävästi tehoa KEPin epävakauttamiseen/pilkkomiseen.
 

 
Tänään psv-kauppa sitten julistettiin myös tapahtuvaksi. Osaako muuten kukaan sanoa, miksi Hollanti myy 100 hyväkuntoista taisteluvaunua hintaan alle 200 milliä? Siis miksi se luopuu niistä ja tuohon hintaan?
 
Tänään psv-kauppa sitten julistettiin myös tapahtuvaksi. Osaako muuten kukaan sanoa, miksi Hollanti myy 100 hyväkuntoista taisteluvaunua hintaan alle 200 milliä? Siis miksi se luopuu niistä ja tuohon hintaan?

Teknisesti siksi, että on päätetty luopua koko panssariaselajista, ja tarpeettomien vaunujen ja tykötarpeiden varastointi maksaa. Jos voi valita, ottaako koko ajan valuvan pienen kulun, vai myyntivoittoja ja varastokulun poistumisen, ei tarvita rahoituksen opintoja siihen kumpi valitaan.

Se, miksi on päätetty luopua panssariaselajista, on eri kokoluokan kysymys, jos sitä tarkoitit...
 
Teknisesti siksi, että on päätetty luopua koko panssariaselajista, ja tarpeettomien vaunujen ja tykötarpeiden varastointi maksaa. Jos voi valita, ottaako koko ajan valuvan pienen kulun, vai myyntivoittoja ja varastokulun poistumisen, ei tarvita rahoituksen opintoja siihen kumpi valitaan.

Se, miksi on päätetty luopua panssariaselajista, on eri kokoluokan kysymys, jos sitä tarkoitit...

Ei, kyllä tämä riittää.
 
Euroopassa on nahtavissa turvallisuuden osalta trendi, jonka mukaisesti turvallisuustuotantoa ulkoistetaan unionin ulkokehalle. Rajavalvonnan ja poliisin tapauksessa tata tuetaan EU:n yhteisesta kassasta ja hommassa on joku pointti, kun taas puolustuksen kanssa asia hoidetaan niin, etta keskusvallat pudottavat housunsa ja paskovat allensa iloisesti kikattaen kun rajoilla, varsinkin idassa taas kalastellaan rikkalapiolla tuon paskan seasta kultahippuja, jotka voi ladata omiin pakon sanelemana olemassaoleviin sotalinkoihin.
 
NIMENOMAAN! Qui desiderat pacem, praeparet bellum. Itse en kunnioita tippaakaan ketaan, joka jattaa oikeita ratkaisuja tekematta siksi, etta niista ei saa ylimaaraisia kansainvalisen eliitin rinkirunkkauspisteita. Nykyisessa tilanteessa, jossa oikeat, kauaskantoisesti yhteiskunnan etua ajavat valtiomiehet ja -naiset ovat tassa maanosassa harvassa ja kaikkialle politiikassa syovan lailla leviavat pyrkyrit, seka oman etunsa tavoittelijat tekevat peliliikkeita vain seuraavaa palkkaporrastaan silmaillen on rikollista liittya "kylla joku hoitaa"-kerhoon.

Ihminen on erittain kyvykas sokeutumaan vaaroille ja teoreettisille uhkille kun eletaan tilanteessa, jossa rahalla saa ja autolla paasee maamiinoja vaistelematta, eika turvallisuuspoliittisia asioita pakoteta miettimaan enaa edes yleisen maanpuolustusvelvollisuuden kautta.
 
Siinä olis tuolla aikaisemmin mainitusta vaunusta mainos video...
 
Puolalaisten markkinaosasto saa kyllä tehdä palkkansa eteen paljon töitä. Ensimmäiset vibat PL-01:stä tuo mieleen CV90120:n kaikilla lisävarusteilla. 120mm kanuunalla varustettu CV90 ei ole käynyt kaupaksi, joten PL-01:tä kohtaan ei varmaan ole suurta mielenkiintoa. Puolan asevoimat varmaan ostaa noita poliittisena päätöksenä ja muut mahdolliset asiakkaat seuraavat puolan kokemuksia vaunusta.

Miehittämätön ja mahdollisimman pieni torni on pitkään nähty panssarivaunujen kehityssuuntana, mutta heti tulee mieleen muutama ongelma. MBT70-projektissa ajaja oli sijoitettu pyörivään torniin rungon ollessa miehittämätön. Huomasivat että välillä ajajat olivat sekaisin kuin seinäkellot kun silmät ja keho antoivat vaunun liikkeestä ristiriitaista tietoa aivoihin. Sama ongelma varmasti toistuu ampujan kohdalla jos ei pääse tornin mukana pyörimään. Johtajan tietoisuus ympäristöstä saattaa myös kärsiä ellei tarjolla ole selkeää ja laadukasta 360° kuvaa kameroiden välityksellä. Peitteisessä maastossa toimittaessa johtaja joutuu usein auttamaan ajajaa tai ampujaa ihan kädestäpitäen jotta vaunu saadaan minne halutaan ja putki osoittaa oikeaan suuntaan, ilman että telat ja putki kärsii osumaa kivistä/kannoista/puista.

PL-01 vaikuttaa kalliilta sekasikiöltä jolle ei löydy ostajia. 120mm kanuunan korvaaminen yhdellä tai kahdella 30-40mm konetykillä sopisi monen mahdollisen asiakkaan tarpeisiin paremmin.
 
Puolalaisten markkinaosasto saa kyllä tehdä palkkansa eteen paljon töitä. Ensimmäiset vibat PL-01:stä tuo mieleen CV90120:n kaikilla lisävarusteilla. 120mm kanuunalla varustettu CV90 ei ole käynyt kaupaksi, joten PL-01:tä kohtaan ei varmaan ole suurta mielenkiintoa. Puolan asevoimat varmaan ostaa noita poliittisena päätöksenä ja muut mahdolliset asiakkaat seuraavat puolan kokemuksia vaunusta.

Miehittämätön ja mahdollisimman pieni torni on pitkään nähty panssarivaunujen kehityssuuntana, mutta heti tulee mieleen muutama ongelma. MBT70-projektissa ajaja oli sijoitettu pyörivään torniin rungon ollessa miehittämätön. Huomasivat että välillä ajajat olivat sekaisin kuin seinäkellot kun silmät ja keho antoivat vaunun liikkeestä ristiriitaista tietoa aivoihin. Sama ongelma varmasti toistuu ampujan kohdalla jos ei pääse tornin mukana pyörimään. Johtajan tietoisuus ympäristöstä saattaa myös kärsiä ellei tarjolla ole selkeää ja laadukasta 360° kuvaa kameroiden välityksellä. Peitteisessä maastossa toimittaessa johtaja joutuu usein auttamaan ajajaa tai ampujaa ihan kädestäpitäen jotta vaunu saadaan minne halutaan ja putki osoittaa oikeaan suuntaan, ilman että telat ja putki kärsii osumaa kivistä/kannoista/puista.

PL-01 vaikuttaa kalliilta sekasikiöltä jolle ei löydy ostajia. 120mm kanuunan korvaaminen yhdellä tai kahdella 30-40mm konetykillä sopisi monen mahdollisen asiakkaan tarpeisiin paremmin.

Eiköhän Puolassa olla tehty tutkimusta. Tuskin sikaa säkissä olla vaunua kehitetty.
 
Johtajan tähystysmahdollisuus on hyvä huomio. Vaikea uskoa, että kameroilla voitaisiin korvata kokonaan ihmissilmä, on se tietysti mahdollista.
 
Back
Top