Panssarivaunut

Jos kartat (sähköiset) ovat hyvät, niillä voi suunnistaa, muuten panssarijääkärit eteen ja heidän ohjauksessaan eteenpäin. Vauhti taas antaa suojaa RKP,täällä vastaan.

Vaunun sisältä näkyvyys on huonompi kuin luukulta. Savun läpi voi tietysti tähystää lämppäreillä, mutta puutteensa sillä on.

Tilannetietoisuus taas voidaan rakentaa yhdessä muiden vaunujen kanssa.
 
Miten foorumin ps-miehet kuvaisivat seuraavaa:

lopetatte tänään klo 1200 vahvistettua Nato-aikaa joutavan kantri-köröttelyn ja joudutte ajamaan sanotaan nyt Leopardin asemakaavaltaan tyypilliseen pohjois-afrikkalaiseen mainioon kaupunkiin. Siellä käy valtava pauke, sinne on juuttunut monikansallinen jääkärikomppania, joka on yrittänyt poistaa jonkun pahisjoukon liikenteestä. Gepsi ohjaa kulkuanne, samoin ilmatähystys auttaa, perässänne on toinen tankki ja kolme rynnäkkövaunua ps-jääkäreineen. Homma kulkee kuin unelma, kunnes johtovaunun kattoluukun tähystäjän on pakko panna kansi kiinni ja pyyhkiä pölyt laseistaan. Miten tankin sisältä käsin voi hahmottaa ko. ahtaiden ja sokkeloisten kuvioiden tosiolevuutta, miten ihmeessä säilyttää tilannetietoisuus? Alue on savun täyttämä, pitää varoa miinoja ja rpg poikineen suhahtelee osuen milloin peltiin, milloin huti. Riittääkö tankin sisällä vallitseva tilannetieto mihinkään vai pitääkö jonkun auttaa kädestä pitäen, jotta mitään tolkullista saadaan aikaan?

Paha paikka panssareille. Kapeilla kaduilla kerrostalojen katoilta voi kaataa tervaa ja höyheniä kadullakulkijoiden päälle. Saudit ovat tilaamassa tilanteen varalle uusimman Leopardin.

The Leopard 2A7+ was first shown to the public during the Eurosatory 2010, featuring the label "Developed by KMW - tested and qualified by German MoD". The Leopard 2A7+ has been tested by the Bundeswehr under the name UrbOb (urban operations). The Leopard 2A7+ is designed to operate in low intensity conflicts as well as in high intensity conflicts. The tank's protection has been increased by modular armour; the frontal protection has been improved with a dual-kit on the turret and hull front, while 360° protection against RPGs and mine protection increase the survivability of the tank in urban operations. It can fire programmable HE munitions and the turret mounted MG3 has been replaced with a stabilized FLW 200 remotely controlled weapon station. The mobility, sustainability and situational awareness have also been improved. (Wikipedia)
 
Pitivaan mielipidettä kysyä, että miten mielestänne tuo merkavan tyyppinen konstruktio sopisi suomalaiseen maastoon/doktriiniin/etc? Ei välttämättä merkava suoraan, mutta kevyemmän kokoinen serkku. Olisiko suomalaisessa panssarisodassa tuon takaluukun mahdollistama nopeampi lataus nopeus hyödyllinen vai ei? Varmaan on väännetty tästäkin 1000 kertaa, mutta muisti ja etsintä taito heikko. Taas tällaisia joulupukin kirjeitä. :-P
 
Merkavasta tehtyjen APC:den käyttö voisi olla Suomessa kivaa, kun vastapuolella on kuitenkin tankkeja jokapaikassa. :-)
 
Tuossa katselin syyria osastossa videota ja siitä tuli mieleen juurikin tuo yllä oleva kommentti.

Embedded media from this media site is no longer available

Ajattelin, että jos Merkavasta pitäisi tehdä jokin ajoneuvo, niin se olisi hinauspanssari. Missään muussa vastaavassa taida olla tilaa evakuoida myös miehistö siinä samalla ja panssarin suojassa. Vai onko parempaa tietoa?

Mitä muuta tuosta videosta voi päätellä, niin olisiko se, että kuskin pakoluukku saattaa olla heikko kohta pohjassa tai sitten tuo miina vain sattui räjähtämään sopivassa kohdassa.

Osaako muuten panssarimiehet arvailla, että muinka kauan menisi korjata nuo teloihin syntyneet vahingot?
 
Rajoittuuko tuossa vahinko teloihin vai menikö jo pyörästöä ja akselistoa lunastukseen? Kategorisesti sanotaan - tela poikki - vahinkoa voi olla jo syvemmälläkin ajokissa.
 
Rajoittuuko tuossa vahinko teloihin vai menikö jo pyörästöä ja akselistoa lunastukseen? Kategorisesti sanotaan - tela poikki - vahinkoa voi olla jo syvemmälläkin ajokissa.

Katsoppa tuo video kohdasta n.7min eteenpäin, tela on itseasiassa jäännyt ehjänä paikoilleen vaikka useampi telapyörä on lähtenyt maatakiertävälle radalle + vaunun pohja repeytynyt auki. Kuskin työpiste täysin tuhoutunut.
Eipä tuo vaurio kyllä pelkästä telamiinasta lienekkään peräisin, epäilisin jonkinlaista pohjamiina viritystä joka ei räjähtänyt ihan telan, vaan pohjan alla. Äkkiseltään tulee mieleen että meidän itä-saksalaisiin telamiinoihin vasta kehitetty/hankittu uusi sytytin/lisäpanos tekisi jotain tuon näköistä jälkeä vaunulle... Uusien miinojen esittelytilaisuudessa sellainen oli T-55M alla kosautettu, onko kellään osunut kuvia silmään? Tuo Syyrialaisten T-72 on varmaankin korjauskelvoton ainakin kenttäolosuhteissa koska pohja repeytynyt auki + tehnyt tuhoa vaunun sisäpuolella. Jos pelkkä tela olisi poikki ja telapyörä irti/rikki, niin ei se kummoinen operaation korjausporukalle kentälläkään olisi.

Tuosta revenneestä pohjasta voi muuten arvioda pohjassa olavan paksuutta luokkaa 20-30mm, kotimaisen yhdistelmän luvataan läpäisevän 50mm.
 
Juu, pohdin vain sitä, että joko tuossa on akselikkokin siinä kunnossa, että varikolle menee? Eikä tuosta tiedä, paljonko tavaraa on alla räjähtänyt, voi olla, että on ollut yli kymppi?
 
Katsoppa tuo video kohdasta n.7min eteenpäin, tela on itseasiassa jäännyt ehjänä paikoilleen vaikka useampi telapyörä on lähtenyt maatakiertävälle radalle + vaunun pohja repeytynyt auki. Kuskin työpiste täysin tuhoutunut.
Eipä tuo vaurio kyllä pelkästä telamiinasta lienekkään peräisin, epäilisin jonkinlaista pohjamiina viritystä joka ei räjähtänyt ihan telan, vaan pohjan alla. Äkkiseltään tulee mieleen että meidän itä-saksalaisiin telamiinoihin vasta kehitetty/hankittu uusi sytytin/lisäpanos tekisi jotain tuon näköistä jälkeä vaunulle... Uusien miinojen esittelytilaisuudessa sellainen oli T-55M alla kosautettu, onko kellään osunut kuvia silmään? Tuo Syyrialaisten T-72 on varmaankin korjauskelvoton ainakin kenttäolosuhteissa koska pohja repeytynyt auki + tehnyt tuhoa vaunun sisäpuolella. Jos pelkkä tela olisi poikki ja telapyörä irti/rikki, niin ei se kummoinen operaation korjausporukalle kentälläkään olisi.

Tuosta revenneestä pohjasta voi muuten arvioda pohjassa olavan paksuutta luokkaa 20-30mm, kotimaisen yhdistelmän luvataan läpäisevän 50mm.

Tuossa videossa muuten näkyy kun nuo telapyörät ovat "maatakiertävällä" radalla. Hyvin matalalla radalla muuten ja ympärillä oleva jalkaväki olisi huomattavassa vaarassa, kun nuo tekee matalalentoa.

Videon kuvauksessa oli maininta, että kyseessä olisi ollut radiolla laukaistava pommi.
 
Akseleiden ja ripustusten korjaaminen onnistuu kyllä kentälläkin jos vain on osaavat miehet ja oikeat välineet.
Mitään hienomekaniikkaa toiminta ei kyllä ole. Vietnamissa Jenkkien panssarimiehet irroittivat juuttuneet vääntösauva jouset pienellä C-4 moukulla.

Tuollainen paukku voi aihettaa myös muualle erilaisia vaurioita, joten ihan yhden tunnin homma ei ole kyseessä.
Kuvan vaunua ei toimintakuntoon saada ilman varikkotason hoitoa.
 
Akseleiden ja ripustusten korjaaminen onnistuu kyllä kentälläkin jos vain on osaavat miehet ja oikeat välineet.
Mitään hienomekaniikkaa toiminta ei kyllä ole. Vietnamissa Jenkkien panssarimiehet irroittivat juuttuneet vääntösauva jouset pienellä C-4 moukulla.

Tuollainen paukku voi aihettaa myös muualle erilaisia vaurioita, joten ihan yhden tunnin homma ei ole kyseessä.
Kuvan vaunua ei toimintakuntoon saada ilman varikkotason hoitoa.

Kuinka kauan noiden akseleiden ja ripustusten korjaaminen veisi? Onko miehistön itse tehtävissä, vai meneekö komppanian/pataljoonan tasolle? Siis olettaen, että vaunun runko ei olisi ottanut vahinkoa kuten tuossa tapauksessa.
 
No itä-vaunussa homma olisi miehistöltä melkoinen urakka, syynä työkalujen puute.
Räjähdys tuppaa vääntämään osia nii, ettei niiden iroittaminen ole kovin helppoa. Asentajat oikeilla koneilla, tekevät varmaan puolessa päivässä.
Kokemuksen puuttessa kuitenkin arvailua.

Leon kohdalla en osaa sanoa mitään.
 
No itä-vaunussa homma olisi miehistöltä melkoinen urakka, syynä työkalujen puute.
Räjähdys tuppaa vääntämään osia nii, ettei niiden iroittaminen ole kovin helppoa. Asentajat oikeilla koneilla, tekevät varmaan puolessa päivässä.
Kokemuksen puuttessa kuitenkin arvailua.

Leon kohdalla en osaa sanoa mitään.

Ts. Kyseinen vaunu voidaan laskea tuhotuksi ainakin niiden taisteluiden ajaksi, ellei tuo sitten satu olemaan "ainoita" menetyksiä? Tarkoitan, että huoltoporukalla olisi muutakin tekemistä, joka olisi helpompi saada kuntoon? Tai sitten se vaunu korjattaisiin ja muut vahingot odottaisivat?
 
Lisäksi jos hinaus kapasiteettia ei ole riittävästi, jää tuollainen vaunu helposti jälkeen, jolloin se päätyy kannibalisoitavaksi, tai jää viholliselle.
 
Lisäksi jos hinaus kapasiteettia ei ole riittävästi, jää tuollainen vaunu helposti jälkeen, jolloin se päätyy kannibalisoitavaksi, tai jää viholliselle.

Itse luulin, että tuo kannibalisointi tapahtuu enemmän varikolla. Kentällä vaunusta otetaan talteen vain irtonaiset osat mitä voidaan yhä käyttää hyväksi, muuhun ei varmaan olisi aikaa, kun eteenpäin olisi mentävä.
 
Kannibalisoitin alkaa aina pienestä, varaosien tarve ja saatavuus vaikuttaa enten. Myös taiteluiden liikkuvuus ja tempo vaikuttavat. Kiihkeimmässä vaiheessa ei isoja korjauksia ehdi tehdä.
Toisaalta jos varikolle ei tule vaurioituneita vaunuja joita voitaisi kannibalisoida, jos evakointi taistelukentältä ei toimi.
 
Juu, pohdin vain sitä, että joko tuossa on akselikkokin siinä kunnossa, että varikolle menee? Eikä tuosta tiedä, paljonko tavaraa on alla räjähtänyt, voi olla, että on ollut yli kymppi?

Voipi olla, ihmetyttää vaan miten tela olisi pysynyt kasassa jos kyseessä olisi isompi paukku (liki telan vieressä tuo on kuitenkin paukkunut). Pohjassa olevan repeämän keskellä näyttää siltä että siitä olisi mennyt joku suunnattuun räjähdykseen perustuva "sula" läpi. Tiedä näistä...
Harmi että siitä ei ole tosiaan eksynyt kuvaa eetteriin kun T-55m alla se uusi kotomainen yhdistelmä pamautettiin :/
 
Itse luulin, että tuo kannibalisointi tapahtuu enemmän varikolla. Kentällä vaunusta otetaan talteen vain irtonaiset osat mitä voidaan yhä käyttää hyväksi, muuhun ei varmaan olisi aikaa, kun eteenpäin olisi mentävä.

Jos oma liike menee eteenpäin, niin vaurioituneita vaunuja on aikaa purkaa osiin perästä tulevan huollon toimesta. Jenkitkin purkivat Irakissa vauriotuneista M1:tään mm. telakoneistoja niillä sijoillaan, jotain olka-akseleita niissä ainakin kului oletettua runsaammin jne.
 
Katsoppa tuo video kohdasta n.7min eteenpäin, tela on itseasiassa jäännyt ehjänä paikoilleen vaikka useampi telapyörä on lähtenyt maatakiertävälle radalle + vaunun pohja repeytynyt auki. Kuskin työpiste täysin tuhoutunut.
.

Selittäkääpä panssarimiehet tyhmälle kiväärijantterille, miksi kaikki kiinnittävät vaunun korjauskelpoisuutta arvioitaessa huomiota vain noihin teloihin ja telapyörästöön? Näin joskus autoa korjauttaneena sitä kuvittelisi, että lihavoimani kohta Ohjustelijan viestissä on se korjauskelpoisuuden kannalta oleellinen pointti, joka kertoo että vaunu tulee menemään hylkyyn/kannibalisoitavaksi. Teloja ja telopyörästöjä voi vaihtaa ihan kentälläkin, sen tiedän; mutta kun tämä vaunu on vailla kaikkea ohjaamiseen tarvittavaa! Ei muuten rakenna kuka tahansa jakoavainreiska kuskin työpistettä tyhjästä uudelleen. (Videolla noin 7:20)
 
Viimeksi muokattu:
Selittäkääpä panssarimiehet tyhmälle kiväärijantterille, miksi kaikki kiinnittävät vaunun korjauskelpoisuutta arvioitaessa huomiota vain noihin teloihin ja telapyörästöön? Näin joskus autoa korjauttaneena sitä kuvittelisi, että lihavoimani kohta Ohjustelijan viestissä on se korjauskelpoisuuden kannalta oleellinen pointti, joka kertoo että vaunu tulee menemään hylkyyn/kannibalisoitavaksi. Teloja ja telopyörästöjä voi vaihtaa ihan kentälläkin, sen tiedän; mutta kun tämä vaunu on vailla kaikkea ohjaamiseen tarvittavaa! Ei muuten rakenna kuka tahansa jakoavainreiska kuskin työpistettä tyhjästä uudelleen. (Videolla noin 7:20)

Ilmeisesti kaikki muutkin ajattelevat kuten minä, eli tuo on sellainen vahinko joka tarkoittaa vaunun tuhoa ja pitkäksi aikaa, eli ei palaa taisteluun siinä sodassa. Toinen syy lienee se, että tuon tekoon tarvitaan pohjamiina ja ne nyt tuppaavat tekemään valmista oli siinä kuskin luukku kohdalla tai ei.

Mutta samalla monilla kysymys kuuluu, että "entä tellut"? Mitä ne tekee vaunulle? Ja "kuinka kauan se pitää vaunun poissa pelistä?"

Eli, olisiko oikein sanoa, että "turha pieksää kuollutta hevosta".
 
Back
Top