Panssarivaunut

Siitä olisi saanut hieman helpotusta rahatilanteeseen kun oikeaan aikaan olisi laittanut nuo sulattoon.
 
Ilta-Sanomissa tänään. Ei sinänsä mitään mullistavaa uutta tietoa, mutta hienoja kuvia. Teksti: Pasi Pieti.

Jos tämän perusteella voi mitään päätelmiä tehdä muualla ex-Neuvostoliiton alueella olevista tankkivarastoista, niin täytynee päätellä että varastoissa on aika paljon tavaraa josta ei enää tule kuranttia. Aktiivikaluston kalustokirjanpidossa nämä eivät ole mukana, ja jos ne Venäjänkin yli 10 000 "varastossa" olevaa vaunua ovat tätä kamaa, niin on Stenalla töitä.


Kyllä nuo vielä liikkeelle saa. Muistelen lukeneeni Venäjän modaavan vastaavista T-72 vaunujen raadoista uunituoreita T-90 vaunuja. Hintaa tulee puolet kokonaan uuteen vaunuun verrattuna. Syö myös huomattavasti vähemmän raskaan teollisuuden kapasiteettia. Vakavassa kriisissä tämä hyöty on jopa kustannushyötyä suurempi. Taivasalla säilyttäminen on lähes ilmaista ja sodan sattuessa kunnostamiseen menevillä työtunneilla ei ole juurikaan väliä. Rapistuvan raskaan kaluston säilyttämiselle on siten vahvat perusteet.
 
Uskallan olla JOKOn kanssa erimieltä.

Epäilen noiden vaunujen ainoan käyttökelpoisten osien olevan runko ja torni. Kanuuna ehkä.


Kaikki muu on melko lailla kaput.
 
Epäilen noiden vaunujen ainoan käyttökelpoisten osien olevan runko ja torni. Kanuuna ehkä. Kaikki muu on melko lailla kaput.
No kyllä se runko ja tornikin maksavat melkoisesti. Ei rauta ja muut härpäkkeet ilmaisia ole. Itseäni kiinnostaisi kyllä, minkämoisella hinnalla noista saisi moodattua edullisia mutta hyvin panssaroituja ajoneuvoja miehistönkuljetukseen?
 
Jotenkin epäilen noiden modaamisen helppoutta, hintaa ja saavutettua hyötyä.

Rungon ja tornin suunnittelu pakottaa tiettyihin ratkaisuihin, kuten esim. auttomaattilataimeen. Se on nähty ettei kyseinen laite ole kovin miehistöystävällinen läpäisevän osuman tilanteessa.
Lisäksi toinen laukaus lähtee nopeammin lataajalta kuin automaatilta.

Hintaan taas vaikuttaa tarve purkaa vanha tekniikka pois, ennen kuin uutta päästään asentamaan. Jossain ukkapukka maassa jossa työlle ei tule paljon hintaa, tämäkin voi olla pieni riesa.
Mitä tulee taas taisteluvaunuista tehtyihin miehistövaunuihin, ei niihin ole innostuttu monessa paikassa. Jalkaväen poistuminen on ilmeisen hankalasti ratkaistavissa.

Hätätilanteessa toki ovat tyhjää parempia.
 
No kyllä se runko ja tornikin maksavat melkoisesti. Ei rauta ja muut härpäkkeet ilmaisia ole. Itseäni kiinnostaisi kyllä, minkämoisella hinnalla noista saisi moodattua edullisia mutta hyvin panssaroituja ajoneuvoja miehistönkuljetukseen?

Vahvasti epäilen, että uusi ajoneuvo pyöräalustalla tulee halvemmaksi, ainakin jos tarkastellaan koko elinkaarta (polttoainekulut, anyone?). Lisäksi voi olla aika hankala noihin saada järkevästi sijoitettua miehistön poistumisluukkuja yms., kun moottori kuitenkin on siinä missä se on. Itävaunuissa on melko ahtaat sisätilatkin. Mutta kuten kimmo.j sanoi, varmaan sellainenkin hybridihirviö olisi tyhjää parempi.

Ehkä voisi ajatella näin: jotta tuossa kunnossa olevista vaununraadoista kannattaisi/pystyisi lähteä kehittelemään jotain, olisi päällä oltava varsin pitkäkestoinen kriisi. Useimmat nykykriisit ovat niin lyhyitä että homma on ohi ennen kuin yhdenkin tuollaisen vaunun modaaminen on edes protoasteella, jos homma aloitetaan silloin kun alkaa rytistä.
 
No kyllä se runko ja tornikin maksavat melkoisesti. Ei rauta ja muut härpäkkeet ilmaisia ole. Itseäni kiinnostaisi kyllä, minkämoisella hinnalla noista saisi moodattua edullisia mutta hyvin panssaroituja ajoneuvoja miehistönkuljetukseen?

Hinnasta en tiedä, mutta Israelilaisilla on tuosta kokemusta. Jos miehistönkuljetusvaunuksi kelpaa se, että tankista otetaan torni pois ja osa kattoa, jonka jälkeen vapautuneeseen tilaan laitetaan ukoille penkit ja korotetaan hieman reunoja, niin ei kai se turhan vaikeaa ole ja saattaa olla jopa nopeaakin, mutta en usko tuon olevan erityisen hyvä ratkaisu, kun tuossa ole edes minkäänlaista säänsuojaa.

Monimutkaisempi viritys vaatisi uutta huomattavasti pienempää moottoria ja sittenkin pitäisi keksiä, että miten voimansiirto ratkaistaan, kun ukkojen pitäisi päästä takaa ulos sen moottorin ja voimansiirron ohi.
 
Hinnasta en tiedä, mutta Israelilaisilla on tuosta kokemusta. Jos miehistönkuljetusvaunuksi kelpaa se, että tankista otetaan torni pois ja osa kattoa, jonka jälkeen vapautuneeseen tilaan laitetaan ukoille penkit ja korotetaan hieman reunoja, niin ei kai se turhan vaikeaa ole ja saattaa olla jopa nopeaakin, mutta en usko tuon olevan erityisen hyvä ratkaisu, kun tuossa ole edes minkäänlaista säänsuojaa.

Monimutkaisempi viritys vaatisi uutta huomattavasti pienempää moottoria ja sittenkin pitäisi keksiä, että miten voimansiirto ratkaistaan, kun ukkojen pitäisi päästä takaa ulos sen moottorin ja voimansiirron ohi.

Jos edullista haetaan, niin noissahan on jo ne hieman korotetut reunat ja vielä kattokin paikoillaan. Hitsataan torni kiinni, heivataan tykki ja leikataan pahimmin jumiin ruostuneista vaunuista paloja tykin jättämään reikään. Se on siinä.

Toki jalkautuminen tai kyytiinnousu torni-, anteeksi kattoluukun kautta on hieman suojatonta, eli suojapaikka pitäisi löytää sitä varten. Telojen vuoksi ei sivuovienkaan tekeminen onnistu. Muistetaanhan toki myös, että Israelilaisetkin rakensivat T-55-pohjaiseen APC:hensa takaoven, kun edeltävässä Centurion-pohjaisessa mallissa sitä ei ollut. Paljonkos noissa on maavaraa? Pohjan kautta toki poistuttaisiin hitaasti, mutta ainakin suojassa. Tai sitten vaihdetaan ajosuuntaa ja leikataan luukut entiseen keulaan. Pyöräyttää tornin ympäri ennen hitsaamista niin vahvin panssari on edelleen "eteenpäin." Kuskin kalusteiden siirtely kyllä lisää jo hintaa.
 
No kyllä se runko ja tornikin maksavat melkoisesti. Ei rauta ja muut härpäkkeet ilmaisia ole. Itseäni kiinnostaisi kyllä, minkämoisella hinnalla noista saisi moodattua edullisia mutta hyvin panssaroituja ajoneuvoja miehistönkuljetukseen?

Puola on myynyt Intiaan ison määrän T-72 -pohjaisia WZT-3 ja WZT-3M evakuointipanssarivaunuja miljoonan euron (ja ensimmäiset alle) kappalehintaan. Runko saattaa hyvinkin olla vanhasta T-72:sta eli ei uusi. Toisaalta Kanada osti Saksasta Leopard2 -> Buffel -muunnoksia omiin aihioihinsa oliko 5 miljoonaa euroa kappaleelta.

WZT-3M_Army_ARV.jpg


http://www.army-technology.com/projects/wzt3m-armoured-recovery-vehicle-poland-india/
 
Tuollaisten erikoisvaunujen rungoiksi noita voisi ajatella, siinä tapauksessa, että ko runko on jo käytössä.
Valemaaleiksi kelpaisivat hyvinkin, myös pikku työllä noista saisi hyviä maalilaitteita.
 
Mitä tulee taas taisteluvaunuista tehtyihin miehistövaunuihin, ei niihin ole innostuttu monessa paikassa. Jalkaväen poistuminen on ilmeisen hankalasti ratkaistavissa.


Käyttökustannukset ja logistiset ongelmat ovat ilmeisesti suurin este. Huolto kyykkää jo oikeita panssarivaunuja ruokkiessaan.
 
Muutama lisää.

Kiinalainen torni jossa on 120mm NATO paukkua ampuva kaanuuna ja automaattilataaja sijaitsee tornissa. Huhujen mukaan Kiinalaiset ostivat 90-luvulla Lecrercin automaattilataajan piirrustukset ja ilmeisesti sitä testailtiin.
DbYVA7g.jpg

J8oaELb.jpg


Tyyppi-96 vaunun prototyyppejä. Ilmeisesti torni oli liian ahdas koska sarjatuotannossa olevassa vaunussa se on suurempi.
9YoiDGu.jpg

oaPinhg.jpg

y84dG50.jpg

Omxu7RX.jpg
 
Kolmen vaunun ammusvarastojen "uhatut sektorit", kun vihollinen on vaunun etumaastossa. tjsp.
magazynykaduboweikty.png



Tuo T-72/90 on hyvä syy pitää Mustit tarhassa, oikeasti pahin vastus on tykistö ja sillä he ovat paukuttaneet 1700-luvulta kun muu kyky on ollut niin ja näin

Olisko sulla näitä lisää heidän muusta kalustosta?
 
Back
Top