Hösseli kirjoitti:baikal kirjoitti:Miten syvä on uskottava puollustus? Tarvitaan syvyyttä, sanotaan, eli kasvaako puolllustuksen uskottavuus syvyyden neliönä tai jotain? Onko esim. 180 kilometriä syvä puollustus kovempi juttu kuin 15 kilometriä?
Jos materiaalin ja joukkojen puolella vähemmän on aina enemmän, niin vähintään kolmanteen potenssiin pitää myös uskottavuuden kasvaa syvyysvaikutelman myötä.
Mitä kauempana puolustaja on hyökkääjästä, sitä varmempi torjunta?
Voi jeesus! :a-laugh:
Tajua en alkuunkaan, mutta tyhmänä höröttäminen on aina mukavaa.
Minä ymmärtäisin tuon syvyyden hyödyntämisen lähinnä tosiasioiden tunnustamisena. Meikäläisillä resursseilla ei ainoa potentiaalinen vastapeluri huomioiden vain ole mitään mahdollisuuksia jäykän torjuvaan puolustukseen. On parempi totutella jo taktiikan tasolla siihen ajatukseen, että vihulainen väistämättä pääsee välillä syvyyteen, jossa sen kanssa on vain yritettävä suoriutua. Tätä tapahtuisi kaikilla alueilla ihan niiden tärkeysluokituksesta riippumatta.
Tätä minä jo tajuan pikkuisen enemmän. Eli näinhän se on aikoinaan mietitty ja pohdittu. Alueellisen puolustuksen käyttöönottohan "virallisesti tunnusti" tämän tosiasian.
Se taas on yksi kysymys että mitä on käytnyt oman ja pääopponentin iskukyville. Suomella se on kasvanut 90-luvulta lähtien kun taas vihollisella laskenut. Tätä varmasti katsellaan ja suunnitellaan vähän siihen malliin että meillä on nyt enemmän varaa pistää kova kovaa vastaan kuin vuosikymmeniin.
Mihinkään linjapuolustukseen tuskin palaamme koskaan, mutta ehkäpä puolustussuunnitelmaa ruuvaillaan pikkuisen itäpainotteisemmaksi, jäykistellään sitä puolustusta vaikka Salpa-linjan kohdilla: Eli on vara olla antamatta niin paljoa maata viholliselle. Onko Kymijoen ratkaisutaistelut enää tänä päivänä "optimaalinen" ratkaisu? Sotilaallisestihan optimaalinen tilanne olisi vetää koko kenttäarmeija käsivarren Lappiin, pollttaa koko paska perässä ja antaa viholliselle karrelle poltettua ja miinoitettua syvyyttä oikein kunnolla... Kansallisesti tuo olisi itsemurha. Sitä olen nimittäin useasti miettinyt että jos saavutetaan häikäisevä Kymijoen Torjuntavoitto jonka jälkeen sotilaallinen tilanne ei kehity enää mihinkään... Niin entäs sitten sodan jälkeen? Millainen Tynkä-Suomi on enää jäljellä?