Panssarivaunut

Heikkilä kirjoitti:
Se vastamäntämoottori oli ihan oikeasti täysi susi, vielä siinä vaiheessa kun se oli ollut tuotannossa 7 vuotta sen käyttöikä oli 300 tuntia.

Siis tarkoittiko tuo 300 tunnin käyttöaika sitä että se kone vaati tuon jälkeen täyshuollon vai oliko ne ihan kertakäyttökamaa? Toisaalta olisiko se sota Euroopassakaan kestänyt yli sen 300 tuntia? Kato Neuvostoliitossa suunniteltiin nämä jutut vähän eri lailla ja siinä sivussa tuhlattiin järkyttävät määrät luonnonvaroja.

Menkääs muuten tuonne toiseen viestiketjuun kommentoimaan noita sotalaitoksen logistiikkatarpeita kun joku foorumin uusi jäsen kyseli: http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=527
 
Museo kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Se vastamäntämoottori oli ihan oikeasti täysi susi, vielä siinä vaiheessa kun se oli ollut tuotannossa 7 vuotta sen käyttöikä oli 300 tuntia.

Siis tarkoittiko tuo 300 tunnin käyttöaika sitä että se kone vaati tuon jälkeen täyshuollon vai oliko ne ihan kertakäyttökamaa? Toisaalta olisiko se sota Euroopassakaan kestänyt yli sen 300 tuntia? Kato Neuvostoliitossa suunniteltiin nämä jutut vähän eri lailla ja siinä sivussa tuhlattiin järkyttävät määrät luonnonvaroja.

Eiköhän se ollut sentään peruskorjausväli, mutta ei se siltikään vastannut NL:n vaatimustasoa. Jotakinhan kertoo sekin että myöhemmissä vaunuissa oli joko perinteinen V-moottori (T-72, T-90, T-80UD, ukrainalainen T-84) tai kaasuturbiinimoottori (T-80B, T-80U). Jopa T-34:n moottorit olivat pitkäikäisempiä kuin T-64:n murheenkryyni, ainoastaan T-26:n engelsmanneilta kopioitu 30-luvun GAZ-moottori taisi olla käyttötunneiltaan 5TD:n luokkaa.
 
Kiinalaisten vientiin tekemä VT-1A. Kuinkas paljon tuo eroaa esimerkiksi täällä käytetyistä T-72 vaunuista?
 
Last edited by a moderator:
Teräsmies kirjoitti:
Kiinalaisten vientiin tekemä VT-1A. Kuinkas paljon tuo eroaa esimerkiksi täällä käytetyistä T-72 vaunuista?

En tiedä mutta löysin tämän. VT-1A is low cost.export version type-99 tank,this is according to chinese magazine.

The magazine announced that VT1A tank can be exported to foreign countries and provides some specifications:

Full Weight: 49 tons
Height: 2.4 meters (up to turret top)
Width: 3.5 meters
Length: 10.33 meters (gun forward)
Crew number: 3 (with autoloader)

Power: 1200 hp water-cooled turbocharged diesel engine
Power-weight ratio: 24 hp/ton
Maximum highway speed: 69 km/h
Max operational range: 450 km
Armament: 125 mm smoothbore gun, 7.62 parallel machine guns, 12.7 antiaircraft machine gun
Maintainability: integrated power system
Fire Control System: scan-targeting type.
Protection: Main armor + modular composite reactive armor
 
Last edited by a moderator:
Kyllä minä tiedän jo nuo tiedot. Kiinnostaisi tietää mitä eroja on venäläisten tuotteisiin noin sisäisesti.
 
Hejsan kirjoitti:
En tiedä mutta löysin tämän. VT-1A is low cost.export version type-99 tank,this is according to chinese magazine.
Mikähän kappalehintana on?
Entä pääaseen läpäisykyky?

Voisi meinaan vaikuttaa kiinnostavalta puolustusvoimien tarpeisiin. (JOS siis lähdettäisiin massamaisesti mekanisoimaan joukkoja) Halpa, kevyt, yksinkertainen, lähietäisyydeltä läpäiseen (?) ryssien panssarivaunujen panssaroinnin, jne.
 
Luki että 80 - 140 uusia tankeja maksaa 500 miljoona dollaria. (Peru)
150 VT1A tank cost about 500 million U.S. dollars (Marocco)

The report speculated Chinese-style and VT1A 90/98/99 tanks are all "T-72 tanks integrated improved", but a lot of these Chinese-made tank improvements, in general equivalent to the current Russian military equipment T-80UM2 main battle tanks
 
Välikysymys. Onkohan tihkunut tietoa niistä mahdollisista Leopard-kaupoista Sveitsin kanssa? Itse odottelen uusia vaunuja kuten odotin kakarana joulupukkia. Eli taas joutuu todennäköisesti pettymään raskaasti..
 
Mihin kaikki palstan T-72 expertit ovat hävinneet? Kertokaa kuinka erillaiselta tuo VT1A näyttää kun vertaa neukkulan tuotteisiin.

Näyttääkö sisäinen järjestely paremmalta jne...
:a-cool:
 
Teräsmies kirjoitti:
Kiinalaisten vientiin tekemä VT-1A. Kuinkas paljon tuo eroaa esimerkiksi täällä käytetyistä T-72 vaunuista?

Niin, tuohan ei ole T-72:n versio vaan ihan oma Kiinassa kehitetty vaununsa, mm. levyistä hitsattu torni on kokonaan erilainen ja moottori on erilainen jne. Jos sitä vertaa Suomessa käytössä olleisiin T-72M1:n niin on varmaan turvallista sanoa että ainoa asia missä on tullut takapakkia on telapaine ja mahdollisesti moottorin luotettavuus, kaikki muu on samaa tasoa tai parempaa. Tässä ei tietysti ole mitään ihmeellistä kun toinen vaunu on noin vuoden 1979 neuvostotekniikkaa ja toinen vuodelta 2010, sisältäen vapailta markkinoilta lännestä ostettua tekniikkaa.

Panssarointi on parempi kuin T-72M1:ssä vaikka reaktiivipanssareita ei otettaisi huomioon, moottorin teho on kasvanut enemmän kuin paino --> parempi teho/painosuhde ja automaattivaihteiston ansiosta helpompi ajettava, tähtäimien määrästä ja koosta päätellen pimeätoimintakyky on paljon parempi ja siihen on Kiinan ja Pakistanin yhteistyönä tehty DU-nuoliammus ja tykin putkesta ammuttava pst-ohjus. Parempi vertailukohta kuin T-72M1 olisi T-72BM tai T-80:n dieselmallit (T-80UD, T-84). Tornin sisämitat ovat samaan tapaan kompaktit kuin neuvostovaunuissa ja ajajan paikka näytti ihan nostalgiselta.

Tarkkaa vertailua noista vientimalleista on vaikea tehdä, kun niistä saatetaan jättää jotakin pois tai korvata toisen valmistajan tähtäimellä, radiolla tms sen mukaan mitä kukin tilaaja haluaa. Kyllä se 30 vuotta kehitystä kuitenkin jossakin tuntuu.
 
Last edited by a moderator:
The report speculated Chinese-style and VT1A 90/98/99 tanks are all "T-72 tanks integrated improved", but a lot of these Chinese-made tank improvements, in general equivalent to the current Russian military equipment T-80UM2 main battle tanks

Eli voi verratta VT1A = T-80UM2 tankki
 
Heikkilä kirjoitti:
parempi teho/painosuhde ja automaattivaihteiston ansiosta helpompi ajettava,

Nyt täytyy nussuttaa välimerkkiä. Katsopa videosta 1:55 kohdalla. Kovasti on T-72 tuttu vaihdekeppi. Samoin ohjaussauvat ovat tallella, ratti puuttuu. Oisko planeettapyörästöt automaattilaatikon sijaan?
 
Puolalaisten uusi kevytpanssari (prototyyppi)

Alusta on sama mitä polakkien uusi IFV (ja laitteen muut versiot) käyttää.
 
Last edited by a moderator:
Mitkä tuon vaunun kyljestä ulos tulevat "tapit" ovat? ei tuo puola oikein suju :)
 
Raveni kirjoitti:
Mitkä tuon vaunun kyljestä ulos tulevat "tapit" ovat? ei tuo puola oikein suju :)

Se on ukrainalainen aktiivisuojausjärjestelmä Zaslon. Väittävät tuossa että pesee venäläisten systeemit...
http://www.army-guide.com/eng/product3706.html
 
Döödihärry kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
parempi teho/painosuhde ja automaattivaihteiston ansiosta helpompi ajettava,

Nyt täytyy nussuttaa välimerkkiä. Katsopa videosta 1:55 kohdalla. Kovasti on T-72 tuttu vaihdekeppi. Samoin ohjaussauvat ovat tallella, ratti puuttuu. Oisko planeettapyörästöt automaattilaatikon sijaan?

No niinpäs näyttää olevan. Toisaalla on kuitenkin kerrottu VT-1A:ssä olevan ranskalainen SESM:in ESM500-automaattilaatikko. Ilmeisesti tässä on sitten kyse siitä, mistä kirjoitin jo edellä: Tarkkaa vertailua noista vientimalleista on vaikea tehdä, kun niistä saatetaan jättää jotakin pois tai korvata toisen valmistajan tähtäimellä, radiolla tms sen mukaan mitä kukin tilaaja haluaa.

Ylipäänsä tilanne taitaa olla se, että kiinalaisen Type 90-II:n eri vientiversiot (MBT-2000, Al-Khalid ja VT-1A) eivät ole yksi ja sama kokonaisuus vaan siellä on yhteistä lähinnä runko ja tornin perusrakenne, muissa osissa on sitten enemmän vaihtelua. Joku niistä voi olla uusimpiin venäläisiin vaunuihin verrattuna erittäinkin hyvä ja jotkut sitten vaatimattomampia.
 
Saksalainen panssarimuseo

http://www.plasticwarfare.se/2010/10/munster-armour-museum/
 
Hejsan kirjoitti:
Saksalainen panssarimuseo

http://www.plasticwarfare.se/2010/10/munster-armour-museum/
Suosittelen vilpittömästi vierailua tuonne jos vain suunnalla liikkuu. Sain vinkin paikasta panssarikiltalaiselta ja korjattuani reittisuunnitelmani vaikutuin. Miltei liikutuin...

Korvaa tukun teoriatunteja panssariaseen "varsinaisen" kehityskaarta opiskellessa.
 
Uutta pintaa panssariin:

tacticam_520.jpg


"ArmorWorks is introducing at AUSA an innovative 3D camouflage applique called TactiCam that has the potential to reduce vehicle signature in radar, infrared and visual spectrum.
The new material has already demonstrated effective signature reduction in tests and is undergoing optimization. The outer layer of the TactiCam material is shaped in randomly generated three-dimensional pattern displaying varying geometric shapes, in different depth levels.
This digitally generated random pattern surface reflects energy from the vehicle in an irregular pattern, disrupting the detection of the vehicle by electro-optical and millimeter-wave radar sensors.
The material can be applied with infra-red or radar absorbing suppressing materials, and be filled with insulation that can both suppress emissive spectral frequencies, while reducing solar heat gain.



According to Gary Sopko, Director of vehicle programs at ArmorWorks, the new, lightweight material operates passively, and as an insulating layer, also contributes to reducing the thermal signature emitted by the vehicle’s surface, wheels and engine.
Visual camouflage can be applied over the outer layer matching camouflage patterns used by the military or adapted to operational requirements. Sopko added that the TactiCam could eventually be integrated into armor panels in production, or as retrofit to any ground vehicle.
The company plans to include the material with a ceramic basis layer, providing additional ballistic protection to the vehicle. TactiCam was displayed at AUSA 2010 applied onto the improved Stryker wheeled armored vehicle at the General Dynamics Land Systems (GDLS) stand."

http://defense-update.com/wp/20101026_stryker-turns-stealthy-with-armorworks-tacticam-3d-camouflage.html


Mitäs tykkäätte?

Omiin silmiin näyttää turhan tuhdilta kerrokselta. Zimmerit II :D Onko käytännössä parempi, kuin ruotsalaisten Barracuda naamio? Äkkiseltään kuvittelisi olevan ainakin helpompi käyttää.
 
JOKO kirjoitti:
Mitäs tykkäätte?

Omiin silmiin näyttää turhan tuhdilta kerrokselta. Zimmerit II :D Onko käytännössä parempi, kuin ruotsalaisten Barracuda naamio? Äkkiseltään kuvittelisi olevan ainakin helpompi käyttää.

Maavalvontatutkaa vastaan noin paksu materiaalikerros voi olla Barracuda-verkkoa parempi, ja lämpöeristyksenkin luulisi tuolla onnistuvan. Paksuus voi olla noiden näkökohtien sanelemaa, tosin en yhtään hämmästyisi vaikka tuolla olisi ilmataskuja sisällä.

Paljaalle silmälle tuo toimii ehkä jossain rakennetussa ympäristössä Barracudaa paremmin, metsässä nave + havutus on parempi. Tuskin olisi mitään estettä täydentää tuollaista vielä muulla naamioinnilla jos on tarvis.
 
Back
Top