Panssarivaunut

Onko kellään tarkkaa tietoa CV-9030FIN (suomen käyttämä versio CV:stä) tekniikasta?
Kiinnostaisi erityisesti pimeätoimintakyky, tulenjohtojärjestelmä (erityisesti kokemukset toiminnasta ilma-maaleja vastaan), suojaustaso + aktiivinen omasuoja ja onko suomella käytössä ABM-kranaatteja (air-burst munition).

baikal-pirulainen pätki pois LIIAN yks.koht. kuvauksen. Koitetaas olla tarkkoja, kun selostetaan kotimaisen kaluston suorituskykyjä.

Kaikki tietoni ovat vain medioista poimittuja

Tossa mielenkiintoisia pätkiä vaunusta ampumassa, joista jälkimmäinen suomessa.


 
Last edited by a moderator:
Tässä on CV-9030 Fin spec

http://www.patriahagglunds.fi/pdf/cv.pdf

Tässä on ruotsin versio, en tiedä jos jotain erotaa suomen versiosta

För strid under mörker är vagnen utrustad med en kyld IRV-kamera för målupptäckt med monitor för skytten och vagnchefen. Vagnen har en bildförstärkare med monitor för föraren för manövrering under mörker.

Eldledningssytemet består av ett CelsiusTech-sikte med en laseravsståndsmätare och en pjäsdator med ballistikkalkylator. I pjäsdatorn matar man in olika värden, bland annat utetemperatur, kruttemperatur, lufttryck, vindriktning och vindstyrka. Ballistikkalkylatorn tar sedan hänsyn till avstånd samt pjäsdatorns värden vilket gör att skytten snabbt och effektivt erhåller en korrekt riktpunkt som nästan eliminerar risken för bom. Laseravståndsmätaren har ett märområde från 300 till 9995 meter med en noggranhet på ±10 meter.

För skydd mot NBC-stridsmedel kan övertryck i vagnen bildas, luften som då kommer in i vagnen går igenom ett NBC-filter som ska hålla vagnen fri från farliga stridsmedel under minst tre dygn
 
Tack så mycket Hejsan! Osa vastauksista löytyikin valmistajan sivuilta.
Mielenkiintoista juttua, osan jopa ymmärsin vaikka tuo lukio-ruotsi on pahasti ruosteessa ;)

Melkeimpä arvasin että sitä ABM-ammusta ei löydy suomen värkistä tuon saitin mukaan...jollei ole lisätty jälkikäteen.
 
Ja kiitokset Baikal-pirulaiselle tarkkaavaisuudesta!
Olimpa huolimaton...

Tosin nuo saamani tiedot löytyy kaikkialta lehdistä ja netistä, mutta hyvä silti suodattaa.....
 
Einomies1 kirjoitti:
Mielenkiintoista juttua, osan jopa ymmärsin vaikka tuo lukio-ruotsi on pahasti ruosteessa ;)

:D Ja mun suomenkieli on täysruosteessa niinkun olisi hitsattu kiini, välillä tuntuu että meen taaksepäin mun kielitaidossa :D
 
Radar kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
This modernization is currently under development by Turkish company Aselsan

Mielenkiintoinen parannus. Paljonkohan hintalappu olisi..

Onkohan missään modauksessa tarjolla laajan näkökentän tarjoavaa kamerasysteemiä? Mielestäni vaununjohtajalle pitäisi olla tarjolla vähintään kolmesta rinnakkaisesta kamerasta ja näytöstä tehty yhdistetty näkökenttä.

Kaikkein paras olisi keinotekoisesti luotu läpinäkyvä panssari. Vaununjohtaja pitäisi päätänsä "ämpärissä" jonka sisäpinnassa näkyisi se, minkä ympäri vaunua sijoitetut sensorit kuvaisivat. Pitäisi tietysti olla valittavissa tavallisen kameran, lämpökameran tai tutkan kuva. Ja tietysti myös tietokoneen tekemä yhdistelmä kaikista edellisistä, sekä muun kaluston syöttämästä vastaavasta tiedosta. Eli esimerkiksi lennokin havaitsema katveessa oleva vihollisen panssari tulisi vaununjohtajan näyttöön ääriviivoina, vaikka se ei olisi vielä suoraan nähtävissä.

Vähän ufoa tänään, mutta vielä tuokin tulee. Kotimaisessa ryteikössä sille olisi huomattavasti enemmän tilausta, kun laajoilla aukeilla, joten järjestelmän voisi kehittää Suomessa.
 
Last edited by a moderator:
Mielenkiintoinen juttu todellakin. Tuota kun katselee niin tulee mieleen että noinkohan Turkkilaiset ovat itse kehittäneet kaiken? Eiköhän nuo komponentit tule Saksasta ja USAsta ja kokoonpano tapahtuu Turkissa. Tai sitten kamat lisenssillä valmistetaan siellä.

Itse antaisin valmistajan itsensä eli KMW:n hoitaa päivitystyö Leo 2 AX mallin mukaisesti suomen vaunuille. Mukaan saisi tulla myös uusi ja tehokkaampi 120mm L55 tykki = lähelle Leo 2 A 7 tasoa.
 
Einomies1 kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu todellakin. Tuota kun katselee niin tulee mieleen että noinkohan Turkkilaiset ovat itse kehittäneet kaiken? Eiköhän nuo komponentit tule Saksasta ja USAsta ja kokoonpano tapahtuu Turkissa. Tai sitten kamat lisenssillä valmistetaan siellä.

Itse antaisin valmistajan itsensä eli KMW:n hoitaa päivitystyö Leo 2 AX mallin mukaisesti suomen vaunuille. Mukaan saisi tulla myös uusi ja tehokkaampi 120mm L55 tykki = lähelle Leo 2 A 7 tasoa.

L55 tykki on jo A6 mallissa.
 
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu todellakin. Tuota kun katselee niin tulee mieleen että noinkohan Turkkilaiset ovat itse kehittäneet kaiken? Eiköhän nuo komponentit tule Saksasta ja USAsta ja kokoonpano tapahtuu Turkissa. Tai sitten kamat lisenssillä valmistetaan siellä.

Itse antaisin valmistajan itsensä eli KMW:n hoitaa päivitystyö Leo 2 AX mallin mukaisesti suomen vaunuille. Mukaan saisi tulla myös uusi ja tehokkaampi 120mm L55 tykki = lähelle Leo 2 A 7 tasoa.

L55 tykki on jo A6 mallissa.

Jep, tiedän. Mutta Leo 2 A 7+ on uusin versio isosta kissasta....
 
Kuljettavatko panssariajoneuvoilla liikkuvat jääkärit kaikkia jakovarusteitaan ryhmänsä ajoneuvossa vai jääkö osa roinista tukikohtaan tai muiden kuljetettavaksi?
 
JOKO kirjoitti:
Kuljettavatko panssariajoneuvoilla liikkuvat jääkärit kaikkia jakovarusteitaan ryhmänsä ajoneuvossa vai jääkö osa roinista tukikohtaan tai muiden kuljetettavaksi?

Huoltoauto(t) kuskaa kaiken mikä ei mahdu vaunuun. Vaunussa kulkee aseistus ja ja taistelun kannalta oleellinen varustus.
 
JOKO kirjoitti:
Kuljettavatko panssariajoneuvoilla liikkuvat jääkärit kaikkia jakovarusteitaan ryhmänsä ajoneuvossa vai jääkö osa roinista tukikohtaan tai muiden kuljetettavaksi?

Itse funtsin samaa, sillä joukkueemme kaksi pasia tulivat tupaten täyteen jo miehistä ja repuista eikä SA-organisaatiossa ole kouluttajaa kuskaamassa kalustoa transporterillaan. Onhan siellä pasin katolla tilaa sitoa tavaraa. Lisäksi normaaleilla jääkäreillä on ilmeisesti kolme pasia joukkueessa, mutta torjuntapataljoonassa ollaan köyhempiä :a-cry:
 
akealik kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kuljettavatko panssariajoneuvoilla liikkuvat jääkärit kaikkia jakovarusteitaan ryhmänsä ajoneuvossa vai jääkö osa roinista tukikohtaan tai muiden kuljetettavaksi?

Itse funtsin samaa, sillä joukkueemme kaksi pasia tulivat tupaten täyteen jo miehistä ja repuista eikä SA-organisaatiossa ole kouluttajaa kuskaamassa kalustoa transporterillaan. Onhan siellä pasin katolla tilaa sitoa tavaraa. Lisäksi normaaleilla jääkäreillä on ilmeisesti kolme pasia joukkueessa, mutta torjuntapataljoonassa ollaan köyhempiä :a-cry:

Rynnäkköpanssarivaunu ei ole kuorma-auto. ;)

Pitihän se kokeilla miten ryhmän kalusto kulkee bemarin kyydissä, mutta suomalainen kuusikko ja männikkö tekee pahaa jälkeä kyljessä roikkuville repuille. Kannella taas torninpyöritys on avutonta touhua. Tilaa vaunussa on tasan a-tarvikkeille ja taistelussa välttämättömälle kalustolle. Jos huoltoauto jää jälkeen kiivaassa hyökkäyksessä, on pärjättävä sillä mitä vaunusta löytyy. Siksi vaunussa kulkee jokaisen taistelijan varustepussi.
 
setämies kirjoitti:
akealik kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kuljettavatko panssariajoneuvoilla liikkuvat jääkärit kaikkia jakovarusteitaan ryhmänsä ajoneuvossa vai jääkö osa roinista tukikohtaan tai muiden kuljetettavaksi?

Itse funtsin samaa, sillä joukkueemme kaksi pasia tulivat tupaten täyteen jo miehistä ja repuista eikä SA-organisaatiossa ole kouluttajaa kuskaamassa kalustoa transporterillaan. Onhan siellä pasin katolla tilaa sitoa tavaraa. Lisäksi normaaleilla jääkäreillä on ilmeisesti kolme pasia joukkueessa, mutta torjuntapataljoonassa ollaan köyhempiä :a-cry:

Rynnäkköpanssarivaunu ei ole kuorma-auto. ;)

Pitihän se kokeilla miten ryhmän kalusto kulkee bemarin kyydissä, mutta suomalainen kuusikko ja männikkö tekee pahaa jälkeä kyljessä roikkuville repuille. Kannella taas torninpyöritys on avutonta touhua. Tilaa vaunussa on tasan a-tarvikkeille ja taistelussa välttämättömälle kalustolle. Jos huoltoauto jää jälkeen kiivaassa hyökkäyksessä, on pärjättävä sillä mitä vaunusta löytyy. Siksi vaunussa kulkee jokaisen taistelijan varustepussi.

Ette sitten kokeilleet ahkion sitomista vaunun persieeseen? Olen varma että ilman kouluttajan lupaa olisi saanut kokeillakin ja varmasti jälkikäteen olisi tullut kiitosta yritteliäisyydestä. :idea:

Sulalla asfalttitiellä tuollainen ahkio tosin saatta olla aika äänekäskin hinattava.
 
Second kirjoitti:
Ette sitten kokeilleet ahkion sitomista vaunun persieeseen? Olen varma että ilman kouluttajan lupaa olisi saanut kokeillakin ja varmasti jälkikäteen olisi tullut kiitosta yritteliäisyydestä. :idea:

Sulalla asfalttitiellä tuollainen ahkio tosin saatta olla aika äänekäskin hinattava.

Ahkion paikka on takakannella poikittain, ylösalaisin käännettynä ja tiukasti köytettynä ja jääkärien sukset sidotaan rautalangalla BMP:n lokasuojiin. Näin siis tiedustelijoiden ja ohjusjoukkueiden bemareissa, joissa reput otetaan vaunuun sisään ja mitään kalustoajoneuvoa ei ole. Panssarijääkärikomppanioiden BMP-1:sten kanssa oli vissiin tapana laittaa sukset ja reput kalustoajoneuvoon, mutta toisaalta niillä olikin takatilassa täysi miehitys. Tiedustelu- ja ohjusjoukkueissa reput mahtuivat vaunuihin sisään koska takatilassa oli 1-2 henkeä vähemmän kuin neuvostoliittolaisen normin mukainen täysmiehitys. Ei sitä silti väljäksi voinut moittia, seitsemän miehen täyteenpakatut reput hyvinkin vievät 1-2 istumapaikkaa vaikka niitä kuinka takoisi tiiviimpään.
 
Second kirjoitti:
setämies kirjoitti:
akealik kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kuljettavatko panssariajoneuvoilla liikkuvat jääkärit kaikkia jakovarusteitaan ryhmänsä ajoneuvossa vai jääkö osa roinista tukikohtaan tai muiden kuljetettavaksi?

Itse funtsin samaa, sillä joukkueemme kaksi pasia tulivat tupaten täyteen jo miehistä ja repuista eikä SA-organisaatiossa ole kouluttajaa kuskaamassa kalustoa transporterillaan. Onhan siellä pasin katolla tilaa sitoa tavaraa. Lisäksi normaaleilla jääkäreillä on ilmeisesti kolme pasia joukkueessa, mutta torjuntapataljoonassa ollaan köyhempiä :a-cry:

Rynnäkköpanssarivaunu ei ole kuorma-auto. ;)

Pitihän se kokeilla miten ryhmän kalusto kulkee bemarin kyydissä, mutta suomalainen kuusikko ja männikkö tekee pahaa jälkeä kyljessä roikkuville repuille. Kannella taas torninpyöritys on avutonta touhua. Tilaa vaunussa on tasan a-tarvikkeille ja taistelussa välttämättömälle kalustolle. Jos huoltoauto jää jälkeen kiivaassa hyökkäyksessä, on pärjättävä sillä mitä vaunusta löytyy. Siksi vaunussa kulkee jokaisen taistelijan varustepussi.

Ette sitten kokeilleet ahkion sitomista vaunun persieeseen? Olen varma että ilman kouluttajan lupaa olisi saanut kokeillakin ja varmasti jälkikäteen olisi tullut kiitosta yritteliäisyydestä. :idea:

Sulalla asfalttitiellä tuollainen ahkio tosin saatta olla aika äänekäskin hinattava.

Koska olen hinanannut ahkiota sulalla hiekkatiellä jalkaisin voin kertoa, että bemarin perään se kapistus kuuluukin. :D Tapaukseen liittyy tarinakin joka sisältää mystisiä rynnäkkö-zilejä, vihollisen kaasuiskun koivuhaloilla ja kuusilla aseistautuneita speznaz erikoisjoukkoja, mutta jääköön se myöhemmäksi.

Heikkilä kirjoitti:
Second kirjoitti:
Ette sitten kokeilleet ahkion sitomista vaunun persieeseen? Olen varma että ilman kouluttajan lupaa olisi saanut kokeillakin ja varmasti jälkikäteen olisi tullut kiitosta yritteliäisyydestä. :idea:

Sulalla asfalttitiellä tuollainen ahkio tosin saatta olla aika äänekäskin hinattava.

Ahkion paikka on takakannella poikittain, ylösalaisin käännettynä ja tiukasti köytettynä ja jääkärien sukset sidotaan rautalangalla BMP:n lokasuojiin. Näin siis tiedustelijoiden ja ohjusjoukkueiden bemareissa, joissa reput otetaan vaunuun sisään ja mitään kalustoajoneuvoa ei ole. Panssarijääkärikomppanioiden BMP-1:sten kanssa oli vissiin tapana laittaa sukset ja reput kalustoajoneuvoon, mutta toisaalta niillä olikin takatilassa täysi miehitys. Tiedustelu- ja ohjusjoukkueissa reput mahtuivat vaunuihin sisään koska takatilassa oli 1-2 henkeä vähemmän kuin neuvostoliittolaisen normin mukainen täysmiehitys. Ei sitä silti väljäksi voinut moittia, seitsemän miehen täyteenpakatut reput hyvinkin vievät 1-2 istumapaikkaa vaikka niitä kuinka takoisi tiiviimpään.

Juurikin näin. Paljon tuli hilattua tavaraa desantinluukkuun (runkojohtajan paikalle). Pääasiallisesti se toimi vaunun ainoana ns. rahtitilana kun takatila oli täynnä.
 
Näyttäisi olevan modernisoidun BMP-2:n koeammuntoja tms. Lohtajan ilmatorjuntaharjoituksen yhteydessä.

Poiminta PsPr:n marssitiedotteesta:

BMP-2M/PSK

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/8644348044be04be965e9f7e94649056/PSPR_Marssi-ilmoitus_Lohtaja_22010.pdf?MOD=AJPERES
 
Back
Top