Panssarivaunut

Tässä on T-72M1 with heavy dynamic protection (Heavy ERA) Kontakt-5 on hull and aparently newer Relikt on turret, Relikt cassettes are placed in such way because behind them are placed protective elements of ARENA Active Protection System

Näin Suomi voisi tehtää niiden T-72 kanssa........

t72m1m1.jpg
 
Hejsan kirjoitti:
Tässä on T-72M1 with heavy dynamic protection (Heavy ERA) Kontakt-5 on hull and aparently newer Relikt on turret, Relikt cassettes are placed in such way because behind them are placed protective elements of ARENA Active Protection System

Näin Suomi voisi tehtää niiden T-72 kanssa........

Niin, jos niitä enää olisi.
 
Hmm kos niitä olisi. mikä teijän mielipide on?

1. kaikki 162 moddata mitä se kuva näytta ja ei ostanut Leopardit
2. Se mitä suomi tekii eli sulatti kaikki t-72 ja ostii Leopardit
 
Hejsan kirjoitti:
Hmm kos niitä olisi. mikä teijän mielipide on?

1. kaikki 162 moddata mitä se kuva näytta ja ei ostanut Leopardit
2. Se mitä suomi tekii eli sulatti kaikki t-72 ja ostii Leopardit

Leopardit oli halvempia. Ja T-72:sten sulatus tuli sitten vasta myöhemmin ja jos ei säästettäisi niin vimmatusti, niin meillä saattaisi vielä olla ainakin osa niistä T-72:sta.
 
Venäläinen video suomen panssarista
 
Last edited by a moderator:
Tiedä sitten onko ihan todellinen tilanne se että KAIKKI T-72:t olisi sulatettu, ettei vaan olisi johonkin nurkkaan jäänyt jotain... Mutta kyllä ne T-72 tankit olisi pitänyt päivittää ja pitää sitten samanaikaisesti palveluksessa Leojen kanssa jotta eivät olisi vikaantuneet käytön puutteessa. Modernisointi olisi maksanut mansikoita ja kun nykyisten Leojen päivitykseenkin menee melkoisesti rahaa, niin talous tuskin olisi köyhällä antanut myöden...

Olisiko täällä ketään Leo 2A4 miehistöstä joka voisi kertoa miten sakemannin tilat eroavat taisteluteknisesti T-72M1:stä?
Venäläinen on kuulemma sakemannia reilusti ahtaampi mutta vaikuttaako se olennaisesti toimintaan ja heikentääkö miehistön taistelutehoa pitkällä (esim. tukeutuminen vaunuun 1-2 viikkoa tositoiminnassa) aikajaksolla?

Miehistön selviytymismahdollisuudet on kai vähän paremmat Leo 2:ssa, osuman tullessa kuin venäläisessä? Leossa on ymmärtääkseni "Blow-out paneelit" tornissa ja "Spall-Liner" sirpaleiden tehon heikentämiseksi ja kai automaattinen sammutusjärjestelmä miehistötiloissa ja konehuoneessa? Ainakin vanhassa Leo:n esittelyvideossa näin oli.

Tulenjohto & pimeänäkö ja tykki lienevät Leo:ssa reilusti paremmat, jos Persianlahden sodan kokemuksiin luottaa. Siellähän M1 Abramsit tuhosivat samalla tykillä T-72 tankkeja lähes 5000 metrin päästä kun Irakilaiset vastapelurit jäivät puoleen siitä matkasta. Lieneekö johtunut tulenjohtojärjestelmästä ja pimeätaistelukyvystä jenkkien eduksi vai venäläisen 125 mm Psv-tykin heikommasta tehosta/kantamasta/tarkkudesta?
 
Suomen Leo 2A4:ssa ei ole "spall-lineria", mutta on "blow-out"-paneeli tornin ammustilan päällä ja automaattinen (sekä manuaalinen) sammutusjärjestelmä moottori- sekä tst-tiloissa. Selviytymistä avittanee myös kohtuupaksu (mittasin rungon etupanssarin paksuudeksi hieman vajaan metrin) komposiittipanssarointi verrattuna T72 karvalakkimallin valurautapanssariin. Pimeätoiminta ihan hyvässä kunnossa, kun ajajalla on pimeännäköprisma ja ampujalla lämpökamera. Johtajien varustukseen kuuluu valonvahvistin.
 
Ok, kiitos valaisusta! Ilmeisesti sirpalesuojaus on tullut uudempiin Leo 2 malleihin?

Onko Venäläisten kehittämä "Dynaaminen suojaus" tuttu kenellekkään? Kuulin siitä muutama vuosi sitten ja ilmeisesti T-90S tai jossain uudemmassa versiossa olisi väitetysti sisäinen suojapanssari, jonka väitettiin (valmistajan ilmoitus) pysäyttäneen USA:n 120 mm M829A3 ammuksen eli yleisesti maailman suorituskykyisimmäksi kehutun APFSDS-kranaatin.

Etäisyydestä tms. ei ole mitään tietoa.
 
BMP-3, newly modernized bmp with dynamic defence + arena

bmp3_4.jpg


Toinen versio

bmp3_3.jpg


bmp3-a.jpg
 
Pantherapardus kirjoitti:
Suomen Leo 2A4:ssa ei ole "spall-lineria", mutta on "blow-out"-paneeli tornin ammustilan päällä ja automaattinen (sekä manuaalinen) sammutusjärjestelmä moottori- sekä tst-tiloissa. Selviytymistä avittanee myös kohtuupaksu (mittasin rungon etupanssarin paksuudeksi hieman vajaan metrin) komposiittipanssarointi verrattuna T72 karvalakkimallin valurautapanssariin. Pimeätoiminta ihan hyvässä kunnossa, kun ajajalla on pimeännäköprisma ja ampujalla lämpökamera. Johtajien varustukseen kuuluu valonvahvistin.

No, T-72M1:n panssarointi ei sentään ole valurautaa eikä edes pelkkää panssariterästä, vaan siellä on kahden paksun teräskerroksen välissä piioksidikerros, siis vanhanaikainen keraamipanssarointi, jonka pääasiallinen hyöty tulee ontelopanosta vastaan. T-72M1 on T-72A:n vientiversio, ei alkuperäisen T-72:n. Nuoliammusta vastaan T-72M1:n tornin etuosa antaa noin 390 mm yhtenäistä panssariteräslevyä vastaavan suojan. Leopard 2A4:lle vastaava arvio on 600 mm - 680 mm, eli onhan se parempi mutta ei sentään metrin paksuista teräslevyä vastaava. Leopardissakin tornin kyljen suojaus on arvioiden mukaan 'vain' 290 mm nuoliammusta vastaan ja 420 mm ontelokranaattia vastaan. Tornin kyljestä tulisi mahdollisesti sisään esim. T-72M1:n nuoliammus tai Apilaksen ontelokranaatti, tai PstOhj 82M ontelokranaatti. Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, panssarivaunut vaan ovat sen mallisia että kylkien ja takaosan panssaroinnista on pakko tinkiä jotta edes etuosaan saadaan nykyaikaisia ps- ja pst-aseita vastaan riittävä suojataso.

T-72:n turvallisuuden isoin puute ei minusta ole se panssaroinnin taso (sitä voidaan parantaa tuntuvasti ja T-72BM ei ole edes huono verrattuna Leo 2A4:n) vaan niistä kaksiosaisista kartussilaukauksista johtuva paloherkkyys. T-72:ssa on erikseen kranaatti (tai nuoliammus) ja ruutikartussi. Koneellisesti ladattavassa ruutikartussissa on metallinen hylsyn kanta (vähän niinkuin haulikon patruunassa) ja loput hylsystä palavat panospesässä kun tykillä ammutaan. Sen pitää olla hyvin palava jotta tykkiin ei jää karstaa, mikä ei tee kartusseista kovin turvallisia kun vaunuun osuu. Asiaa ei varsinaisesti paranna se, että automaattilataajaan mahtuu noin puolet vaunun a-tarvikkeista, loppujen ollessa siroteltuna ympäri taistelutilaa. Esimerkiksi polttoainesäiliöön on tehty syvennyksiä, joihin varastoidaan ontelokranaatteja ja niiden takana pidetään ruutikartusseja. Kipinäsuihku + ruutikartussi + oktogeeni + dieselöljy on vähän huono yhdistelmä. Syynä moiseen riskinottoon taitaa olla se, että 125mm tykillä varustettua taisteluvaunua jossa on edes jonkinlainen panssarointi ei vaan saa puristettua 40 tonnin painoluokkaan ellei tehdä jotain radikaalia. Kokonaisia patruunalaukauksia käsittelevä latausautomaatti + paloturvallinen ammusvarasto olisi varmaan ollut liian iso ja kallis, eikä sellaista 70-luvulla missään ollut.
 
Einomies1 kirjoitti:
Ok, kiitos valaisusta! Ilmeisesti sirpalesuojaus on tullut uudempiin Leo 2 malleihin?

Onko Venäläisten kehittämä "Dynaaminen suojaus" tuttu kenellekkään? Kuulin siitä muutama vuosi sitten ja ilmeisesti T-90S tai jossain uudemmassa versiossa olisi väitetysti sisäinen suojapanssari, jonka väitettiin (valmistajan ilmoitus) pysäyttäneen USA:n 120 mm M829A3 ammuksen eli yleisesti maailman suorituskykyisimmäksi kehutun APFSDS-kranaatin.

Etäisyydestä tms. ei ole mitään tietoa.

Tällä taidetaan tarkoittaa venäläisten 'puoliaktiiviseksi' kutsumaa panssarointia, jossa panssariteräskuoren sisällä on joko kumilevyjen välissä kovia metallilevyjä tai kovia metallilevyjä nestetäytteisillä raoilla. Ne levyt pääsevät liikkumaan kun niihin osuu ammus, ja tämä vinottainen liike syö ammuksen liike-energiaa ja tekee yksittäisten levyjen läpäisystä vaikeampaa. Tämän periaatteen eri sovelluksia on ollut T-72B:ssä ja T-80U:ssa, joten T-90:ssä kyseessä on varmaan jokin sen jatkokehitelmä.

Jos saat käsiisi Panssari-lehden numeron 3/2010 niin siellä on tarkempia tietoja aiheesta.
 
Heikkilä kirjoitti:
Pantherapardus kirjoitti:
Suomen Leo 2A4:ssa ei ole "spall-lineria", mutta on "blow-out"-paneeli tornin ammustilan päällä ja automaattinen (sekä manuaalinen) sammutusjärjestelmä moottori- sekä tst-tiloissa. Selviytymistä avittanee myös kohtuupaksu (mittasin rungon etupanssarin paksuudeksi hieman vajaan metrin) komposiittipanssarointi verrattuna T72 karvalakkimallin valurautapanssariin. Pimeätoiminta ihan hyvässä kunnossa, kun ajajalla on pimeännäköprisma ja ampujalla lämpökamera. Johtajien varustukseen kuuluu valonvahvistin.

No, T-72M1:n panssarointi ei sentään ole valurautaa eikä edes pelkkää panssariterästä, vaan siellä on kahden paksun teräskerroksen välissä piioksidikerros, siis vanhanaikainen keraamipanssarointi, jonka pääasiallinen hyöty tulee ontelopanosta vastaan. T-72M1 on T-72A:n vientiversio, ei alkuperäisen T-72:n. Nuoliammusta vastaan T-72M1:n tornin etuosa antaa noin 390 mm yhtenäistä panssariteräslevyä vastaavan suojan. Leopard 2A4:lle vastaava arvio on 600 mm - 680 mm, eli onhan se parempi mutta ei sentään metrin paksuista teräslevyä vastaava. Leopardissakin tornin kyljen suojaus on arvioiden mukaan 'vain' 290 mm nuoliammusta vastaan ja 420 mm ontelokranaattia vastaan. Tornin kyljestä tulisi mahdollisesti sisään esim. T-72M1:n nuoliammus tai Apilaksen ontelokranaatti, tai PstOhj 82M ontelokranaatti. Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, panssarivaunut vaan ovat sen mallisia että kylkien ja takaosan panssaroinnista on pakko tinkiä jotta edes etuosaan saadaan nykyaikaisia ps- ja pst-aseita vastaan riittävä suojataso.

T-72:n turvallisuuden isoin puute ei minusta ole se panssaroinnin taso (sitä voidaan parantaa tuntuvasti ja T-72BM ei ole edes huono verrattuna Leo 2A4:n) vaan niistä kaksiosaisista kartussilaukauksista johtuva paloherkkyys. T-72:ssa on erikseen kranaatti (tai nuoliammus) ja ruutikartussi. Koneellisesti ladattavassa ruutikartussissa on metallinen hylsyn kanta (vähän niinkuin haulikon patruunassa) ja loput hylsystä palavat panospesässä kun tykillä ammutaan. Sen pitää olla hyvin palava jotta tykkiin ei jää karstaa, mikä ei tee kartusseista kovin turvallisia kun vaunuun osuu. Asiaa ei varsinaisesti paranna se, että automaattilataajaan mahtuu noin puolet vaunun a-tarvikkeista, loppujen ollessa siroteltuna ympäri taistelutilaa. Esimerkiksi polttoainesäiliöön on tehty syvennyksiä, joihin varastoidaan ontelokranaatteja ja niiden takana pidetään ruutikartusseja. Kipinäsuihku + ruutikartussi + oktogeeni + dieselöljy on vähän huono yhdistelmä. Syynä moiseen riskinottoon taitaa olla se, että 125mm tykillä varustettua taisteluvaunua jossa on edes jonkinlainen panssarointi ei vaan saa puristettua 40 tonnin painoluokkaan ellei tehdä jotain radikaalia. Kokonaisia patruunalaukauksia käsittelevä latausautomaatti + paloturvallinen ammusvarasto olisi varmaan ollut liian iso ja kallis, eikä sellaista 70-luvulla missään ollut.

Mutta normaalisti käsittääkseni T-72 vaunua on pidetty sitten T-55 ja mahdollisesti T-62 vaunun jälkeen turvallisimmaksi/sitkeimmäksi vaunumalliksi. T-80:n heikkous on pystysuuntaiset laukaukset lataajassa, eli ne tarjoaa suuremman pinta-alan johon läpi tuleva penetraattori osuu. Tästä syystähän T-90:ssä on siirrytty takaisin T-72 tyyppiseen automaattilatajaan jossa laukaukset ovat vaakatasossa.

En tiedä vaikuttaako tässä sitten läpäisijän tyyppi ja voimakkuus. Tsetseenit pitivät haastatteluiden pohjilta T-72 selkeästi sitkeämpänä vaununa kuin T-80:iä, heillä käytössä oli liki yksinomaan PRG-7 laukauksia ja näissäkin luullakseni noita vanhoja ei-tandem kärkiä. Toisaalta Ameriikkalaisia vastassa T-72:sen torni-runko yhteys hävisi 1-2 osuman jälkeen kun automaattilataaja kukkui. Ja vasta T-55:sta alettiin pitää suhteellisen sitkeänä vaununa tuhottavaksi, koska sen torni oli taipuvaisempi pysymään rungossa kiinni useampien osumienkin jälkeen.
 
Second kirjoitti:
Mutta normaalisti käsittääkseni T-72 vaunua on pidetty sitten T-55 ja mahdollisesti T-62 vaunun jälkeen turvallisimmaksi/sitkeimmäksi vaunumalliksi. T-80:n heikkous on pystysuuntaiset laukaukset lataajassa, eli ne tarjoaa suuremman pinta-alan johon läpi tuleva penetraattori osuu. Tästä syystähän T-90:ssä on siirrytty takaisin T-72 tyyppiseen automaattilatajaan jossa laukaukset ovat vaakatasossa.

...Ja vasta T-55:sta alettiin pitää suhteellisen sitkeänä vaununa tuhottavaksi, koska sen torni oli taipuvaisempi pysymään rungossa kiinni useampien osumienkin jälkeen.

T-90 taitaapi olla hyvin pitkälti T-72 jatkokehitelmä, joten lataajalaite (kartussit vaakatasossa) lienee perua sieltäkin.

Miten lienee tuon T-55 sitkeyden kanssa, kun sitä vertaa miehistön selviämiskykyyn välillä T-55 ja T-72? Kuinka moni on toimintakykyinen (valmis pakenemaan) osuman (tässä tapauksessa lienee varmasti läpäisyn) jälkeen, kun verrataan T-72?
 
Second kirjoitti:
Mutta normaalisti käsittääkseni T-72 vaunua on pidetty sitten T-55 ja mahdollisesti T-62 vaunun jälkeen turvallisimmaksi/sitkeimmäksi vaunumalliksi. T-80:n heikkous on pystysuuntaiset laukaukset lataajassa, eli ne tarjoaa suuremman pinta-alan johon läpi tuleva penetraattori osuu. Tästä syystähän T-90:ssä on siirrytty takaisin T-72 tyyppiseen automaattilatajaan jossa laukaukset ovat vaakatasossa.

En tiedä vaikuttaako tässä sitten läpäisijän tyyppi ja voimakkuus. Tsetseenit pitivät haastatteluiden pohjilta T-72 selkeästi sitkeämpänä vaununa kuin T-80:iä, heillä käytössä oli liki yksinomaan PRG-7 laukauksia ja näissäkin luullakseni noita vanhoja ei-tandem kärkiä. Toisaalta Ameriikkalaisia vastassa T-72:sen torni-runko yhteys hävisi 1-2 osuman jälkeen kun automaattilataaja kukkui. Ja vasta T-55:sta alettiin pitää suhteellisen sitkeänä vaununa tuhottavaksi, koska sen torni oli taipuvaisempi pysymään rungossa kiinni useampien osumienkin jälkeen.

Venäläisten vaunujen roihahtaminen ei käsittääkseni vaadi suoraa osumaa a-tarpeisiin. Tykillä ammuttu läpäisevä osuma mihin tahansa kohtaan miehistötilaa saa aikaan ammukset sytyttävän sirpalesateen. Sinkojen osalta tilanne voi olla toinen. Sormen paksuisesta reiästä ei juuri sirpaleita irtoa.
 
JOKO kirjoitti:
Second kirjoitti:
Mutta normaalisti käsittääkseni T-72 vaunua on pidetty sitten T-55 ja mahdollisesti T-62 vaunun jälkeen turvallisimmaksi/sitkeimmäksi vaunumalliksi. T-80:n heikkous on pystysuuntaiset laukaukset lataajassa, eli ne tarjoaa suuremman pinta-alan johon läpi tuleva penetraattori osuu. Tästä syystähän T-90:ssä on siirrytty takaisin T-72 tyyppiseen automaattilatajaan jossa laukaukset ovat vaakatasossa.

En tiedä vaikuttaako tässä sitten läpäisijän tyyppi ja voimakkuus. Tsetseenit pitivät haastatteluiden pohjilta T-72 selkeästi sitkeämpänä vaununa kuin T-80:iä, heillä käytössä oli liki yksinomaan PRG-7 laukauksia ja näissäkin luullakseni noita vanhoja ei-tandem kärkiä. Toisaalta Ameriikkalaisia vastassa T-72:sen torni-runko yhteys hävisi 1-2 osuman jälkeen kun automaattilataaja kukkui. Ja vasta T-55:sta alettiin pitää suhteellisen sitkeänä vaununa tuhottavaksi, koska sen torni oli taipuvaisempi pysymään rungossa kiinni useampien osumienkin jälkeen.

Venäläisten vaunujen roihahtaminen ei käsittääkseni vaadi suoraa osumaa a-tarpeisiin. Tykillä ammuttu läpäisevä osuma mihin tahansa kohtaan miehistötilaa saa aikaan ammukset sytyttävän sirpalesateen. Sinkojen osalta tilanne voi olla toinen. Sormen paksuisesta reiästä ei juuri sirpaleita irtoa.

Onkos T-55:ssa patruunalaukaus vaiko kartussi? Veikkaisin, että hylsyn sisällä olevat ajoaineet voivat olla hyvinkin paljon paremmin suojattuja, kuin paperiset kartussit.
 
SJ kirjoitti:
Onkos T-55:ssa patruunalaukaus vaiko kartussi? Veikkaisin, että hylsyn sisällä olevat ajoaineet voivat olla hyvinkin paljon paremmin suojattuja, kuin paperiset kartussit.

Siinä on patruunalaukaus, samoin kuin T-62:n 115 mm kanuunassa. Se on vähemmän herkkä kuin kartussi, mutta toisaalta noiden vaunujen ohut teräspanssarointi (T-55:ssä runko edestä 100 mm, torni edestä 200 mm) tarkoittaa sitä, että läpi tulleella ammuksella tai ontelopanoksen metallisuihkulla on enemmän tehoja jäljellä ja yksikerroksisesta metallipanssarista irtoaa sirpaleita iskukohdan ympäristöstä enemmän kuin monikerrospanssareista. Jos T-55:ssä ja T-62:ssa on havaittu enemmän eloonjääneitä per vaurioitunut vaunu niin se voi johtua osaksi isommasta miehistöstä kuin T-72 ja T-80 -vaunuissa. Ei niissäkään ammusten sijoittelu mikään optimaalinen ole, niitä ammuksia on mm. panssaroimattomassa kehikossa tornin edessä oikealla rungossa ja tornin sisällä.
 
JOKO kirjoitti:
Second kirjoitti:
Mutta normaalisti käsittääkseni T-72 vaunua on pidetty sitten T-55 ja mahdollisesti T-62 vaunun jälkeen turvallisimmaksi/sitkeimmäksi vaunumalliksi. T-80:n heikkous on pystysuuntaiset laukaukset lataajassa, eli ne tarjoaa suuremman pinta-alan johon läpi tuleva penetraattori osuu. Tästä syystähän T-90:ssä on siirrytty takaisin T-72 tyyppiseen automaattilatajaan jossa laukaukset ovat vaakatasossa.

En tiedä vaikuttaako tässä sitten läpäisijän tyyppi ja voimakkuus. Tsetseenit pitivät haastatteluiden pohjilta T-72 selkeästi sitkeämpänä vaununa kuin T-80:iä, heillä käytössä oli liki yksinomaan PRG-7 laukauksia ja näissäkin luullakseni noita vanhoja ei-tandem kärkiä. Toisaalta Ameriikkalaisia vastassa T-72:sen torni-runko yhteys hävisi 1-2 osuman jälkeen kun automaattilataaja kukkui. Ja vasta T-55:sta alettiin pitää suhteellisen sitkeänä vaununa tuhottavaksi, koska sen torni oli taipuvaisempi pysymään rungossa kiinni useampien osumienkin jälkeen.

Venäläisten vaunujen roihahtaminen ei käsittääkseni vaadi suoraa osumaa a-tarpeisiin. Tykillä ammuttu läpäisevä osuma mihin tahansa kohtaan miehistötilaa saa aikaan ammukset sytyttävän sirpalesateen. Sinkojen osalta tilanne voi olla toinen. Sormen paksuisesta reiästä ei juuri sirpaleita irtoa.

Katsoppa 4:00 minuutin kohdalta EFP:n vaikutus....

 
Last edited by a moderator:
Einomies1 kirjoitti:
Katsoppa 4:00 minuutin kohdalta EFP:n vaikutus....


Se on EFP eikä ontelo. Tulee iso reikä ja sen seurauksena paljon sirpaleita. Alkuperäinen läpäisijä siihen vielä päälle.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top