Panssarivaunut

Sakut varmaan vaan huomanneet, että Maffein kotisivulla käyty meikäläistä IP osoitteista. Joku poika käynyt katsomassa kuvia pienoismalliansa varten.
 
Millä rahalla? Kun ei niitä silta- ja raivausvaunujakaan saatu tarpeeksi. Ja kyllä Hollannista olisi ostettu samalla Puhveleita, jos niille olisi tarve. Kuten sanoin, jos meillä on jotain panssarikalustoneuvotteluja KMW:n kanssa, niin kyllä sermien takana suunnitellaan jotain suurta. Kivahan se toki olisi, jos meidän vanhatkin Leot päivitettäisiin ja olisi pyöreästi 200 huipputason taistelupanssarivaunua. Mutta rahoituksen pitää tulla IMF:lta tai jostain muualta, kyllä meidän kirstun pohja jo häämöttää.

Ei sillä ole väliä, että millä rahalla. Tuo juttu vain mainitsee, että on ollut yhteydenottoja. Mitä asia on koskenut tai milloin asiaa on käsitelty ei tule ilmi. Voi hyvinkin olla, että yhteyden otot on ajalta ennen Hollannin panssarivaunukauppoja. Tai että yhteyden otot ovat koskeneet jonkinlaista huoltosopimusta noille uusille vaunuille.

Niin, ja sitten on kaikki nämä tulevaisuuden projektit, nekin etenevät, joskin tunnetusta syystä hitaasti.

Mutta voihan siellä olla jotakin puhetta myös PZH-2000:sta.
 
Voisin kuvitella varaosien saatavuutta tiedustellun. Kovin paljoa osia ei ole ilmeisesti tullut vaunujen kylkiäisinä, päätellen osan vaunuista tulleen kannibalisoiduiksi. Meillä saattaa olla jo kymmeniä vaunuja poissa pelistä osien puutteen takia. Hiljakkoin taidettiin hankkia pieni erä vaunuja täydennykseksi. Päätyivätkä purettaviksi vai korvasivatko osien puutteen takia seisomaan jääneitä vaunuja?
 
Voisin kuvitella varaosien saatavuutta tiedustellun. Kovin paljoa osia ei ole ilmeisesti tullut vaunujen kylkiäisinä, päätellen osan vaunuista tulleen kannibalisoiduiksi. Meillä saattaa olla jo kymmeniä vaunuja poissa pelistä osien puutteen takia. Hiljakkoin taidettiin hankkia pieni erä vaunuja täydennykseksi. Päätyivätkä purettaviksi vai korvasivatko osien puutteen takia seisomaan jääneitä vaunuja?
Veikkaisin että koko nykyinen 2A4-kalusto kannibalisoidaan uudemman 2A6:den vuoksi.
 
Veikkaisin että koko nykyinen 2A4-kalusto kannibalisoidaan uudemman 2A6:den vuoksi.

Eiköhän noista osa kuitenkin päädy systeemialustoiksi.

Edit: Ja eikös PV ilmoittanut, että noita vanhempia vaunuja käytetään myös koulutukseen, kun ainakin osa koulutuksesta hoituu niilläkin.
 
Osan nyky vaunuista voi modata ajoharjoitusvaunuiksi. Näin uudemmat vaunut säästyisivät ja kouluttajalle olisi mukavampi ja turvallisempi työtila.

Mahdollinen yhteydenotto valmistajaan on normaalia. Varaosia, koulutusvälineitä ja tukea huollon puolelle tarvitaan.
Palkatunhenkilöstön koulutus kalustolle myös tulee hoitaa jollain tavoin.
 
Eiköhän noista osa kuitenkin päädy systeemialustoiksi.

Edit: Ja eikös PV ilmoittanut, että noita vanhempia vaunuja käytetään myös koulutukseen, kun ainakin osa koulutuksesta hoituu niilläkin.

Ja olihan noille kaavailtu ihan oikeaakin käyttöä joitain kokoonpanoja vahventamassa. Ei ne ainakaan julki lausuttujen suunnitelmien mukaan ole sulatukseen menossa vielä pitkään aikaan.
 
Ja olihan noille kaavailtu ihan oikeaakin käyttöä joitain kokoonpanoja vahventamassa. Ei ne ainakaan julki lausuttujen suunnitelmien mukaan ole sulatukseen menossa vielä pitkään aikaan.
Ei 250 kappaleen, T72 kalustokaan ollut julkilausumissa menossa stenattavaksi vielä silloin, kun päätös 2A4 hankinnasta tehtiin. Sitten se tuli aika yllättäen.
 
Ei 250 kappaleen, T72 kalustokaan ollut julkilausumissa menossa stenattavaksi vielä silloin, kun päätös 2A4 hankinnasta tehtiin. Sitten se tuli aika yllättäen.

Niinhän se on, ei tarvitse kuin tuulen kääntyä, niin tarina vaihtuu. Nyt on vain hiukan eri tilanne, kun A4:n poistamnisella ei saavutettaisi mitään. T-72:n poistaminen kokonaan taas oli yksi reunaehto sille, että voitiin edes kuvitella saavutettavan jotakin. Ei ole oikeastaan ensimmäistäkään järkevää perustelua sille, että A4 yhtäkkiä poistuisi yhtäkkiä rivistä . Hiljaa hiipumalla on se järkevä vaihtoehto, eli ajetaan kalusto loppuun harjoituksissa ja käytetään toisaalta huonokuntoisemmasta päästä vaunuja varaosiksi. Silti useammankin komppanian verran vaunuja säilyy todennäköisesti rivissä jonnekin 2020-luvun lopulle saakka. Luotan siihen, että meillä osataan jatkossakin tehdä fiksuja ratkaisuja, kun vanhenevaa kalustoa poistetaan.
 
Ei 250 kappaleen, T72 kalustokaan ollut julkilausumissa menossa stenattavaksi vielä silloin, kun päätös 2A4 hankinnasta tehtiin. Sitten se tuli aika yllättäen.

Se tuli yllättäen vain niille jotka eivät olleet tietoisia T-72:ien perustavanlaatuisista puutteista kuten siitä että vaunujen a-tarvike ei kyennyt läpäisemään silloisia uudempia erään naapurimaan vaunuja, ja että vaunuista puuttui pimeänäkökyky infrapunavalaisua lukuun ottamatta. Leo 2 A 4:ssä ei ole tämän kaltaisia fataaleja puutteita.
 
Se tuli yllättäen vain niille jotka eivät olleet tietoisia T-72:ien perustavanlaatuisista puutteista kuten siitä että vaunujen a-tarvike ei kyennyt läpäisemään silloisia uudempia erään naapurimaan vaunuja, ja että vaunuista puuttui pimeänäkökyky infrapunavalaisua lukuun ottamatta. Leo 2 A 4:ssä ei ole tämän kaltaisia fataaleja puutteita.
80-lukua edustavan 2A4:n panssarointi ja pääase, vanhenevat 2020-luvulla, jolloin erään naapurimaan uusin tuote tul(l)ee tuotantoon, eli samoihin aikoihin kun Suomi saanee 2A6-kaluston operatiiviseen valmiuteen.
armata+tank.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne tankitkaan yhtäkkiä mihinkään vanhene. Onhan A4 jo nyt vanhaa mallia ja siksi sen painoarvo vähenee kehittyneemmän version tullessa käyttöön 20-luvun taitteessa. Käyttökelvottomaksi A4 ei muutu vielä pitkään aikaan mm. tehokkaan pääaseensa takia. Sitähän ei voi vielä tietää tuleeko ektroniikan yms. puolella jotain ylitsepääsemättömiä ongelmia pitkällä aikavälillä. Jos tulee, niin sitten se on tietenkin moro.
 
Uudet vaunut maksavat 5-10 miljoonaa kappalleelta. A4 vaunujen panssaroinnin päivittäminen todennäköisesti alle miljoonan ja tehdashuolto ilman päivityksiä varmaan toisen mokoman. Toki nuo kannattaa pitää vähintään varastossa mahdollista tarvetta ajatellen. Samoin olisi kannattanut pitää T-72 kalusto. Kaluston ja manuaalit voi laittaa varastoon ilman minkäänlaista tukevaa organisaatiota. Viikoissa vehkeet eivät lähde liikkeelle, mutta kuukausissa kyllä. Ulkopolitiikan kriisiytyessä varastoissa olevista aseista on hyötyä.

Peltihalli yksittäisen vaunun päälle olisi maksanut luokkaa 10.000 euroa. Verot huomioiden valtiolle huomattavasti paljon vähemmän. Vanhentuneen kaluston unohtaminen pitkäaikaisvarastointiin ei olisi valtiolle käytännössä minkäänlainen kustannus.
 
Eikös osa vanhoista A4 Leoista sijoiteta erillisiin panssarivaunukomppanioihin, ja osa päätynee tosiaan alustoiksi erikoisvaunuille. T-55-pohjaiset hinurit alkaa olla tiensä päässä. Tuli mieleen että aikanaan kun T-72-vaunuja poistettiin, tutkittiinko mahdollisuutta muuttaa niitä esim. juuri evakuointivaunuiksi, Puolallahan on kokemusta ainakin niistä.
 
Uudet vaunut maksavat 5-10 miljoonaa kappalleelta. A4 vaunujen panssaroinnin päivittäminen todennäköisesti alle miljoonan ja tehdashuolto ilman päivityksiä varmaan toisen mokoman. Toki nuo kannattaa pitää vähintään varastossa mahdollista tarvetta ajatellen. Samoin olisi kannattanut pitää T-72 kalusto. Kaluston ja manuaalit voi laittaa varastoon ilman minkäänlaista tukevaa organisaatiota. Viikoissa vehkeet eivät lähde liikkeelle, mutta kuukausissa kyllä. Ulkopolitiikan kriisiytyessä varastoissa olevista aseista on hyötyä.

Peltihalli yksittäisen vaunun päälle olisi maksanut luokkaa 10.000 euroa. Verot huomioiden valtiolle huomattavasti paljon vähemmän. Vanhentuneen kaluston unohtaminen pitkäaikaisvarastointiin ei olisi valtiolle käytännössä minkäänlainen kustannus.

Nyt, anteeksi... otan ryypyn.

Leopard 2A4 kaipaa paljon muutakin kuin lisää panssaria, jos siitä halutaan tehdä ajanmukainen. Tärkeimpänä ehkäpä paremmat lämpökamerat, tornin sähköistäminen ja putken uusiminen pidempään (lisää lähtönopeutta -> parempi läpäisy). Siihen päälle se perusteellinen huolto. Olisi tullut ainakin suunnilleen yhtä kalliiksi kuin Hollannin kaupat, paitsi että nyt saamme pitää "vanhat" vaunumme varalisänä. Jos haluat pähkäillä hintoja, niin tässä on pieni juttu:
Two Leopard main battle tank units will arrive this week. The Leopard 2A4 and Leopard 2 Revolution are imported from Germany. "These tanks will arrive on Nov. 3 will be displayed at the next Indo Defense Expo from Nov. 7 to 10," said Pos Hutabarat, Defense Potential Director, at the Defense Ministry Office on Oct. 30. The Leopards are the last to arrive from a series of major weapon system purchased in 2012. "The Tucanos arrived yesterday. I don't think there are more incoming weapons after this," he said. Deputy Defense Minister Sjafrie Syamsudin said that all tanks that had arrived were ready for use by the Indonesian military. "Everything is new, ready to use, no need for upgrade or refurbishment," he said. Using a budget of US$287 million, Indonesia purchased 40 Leopard 2A4s, 63 Leopard 2 Revolutions, 10 supporting tanks, and 50 medium tank Marder 1A3s. "The political and administration processes have been completed. The only thing left is to check the production and financing schemes," said Sjafrie.
http://en.tempo.co/read/news/2012/10/31/055438831/Two-Leopard-Tanks-Arrive

Eli n. 200 miljoonaa euroa, jolla saatiin 103 2A4 mallin Leopardia, 63 MBT Revolution pakettia noille vaunuille, 10 tukevaa ajoneuvoa ja 50 Marder rynnäkköpanssarivaunua. Vaikea tuosta on sanoa hintoja suoraan, mutta tuon MBT Revolution päivityspaketin hinta saattaisi olla jossain puolentoista miljoonan euron paikkeilla.

T-72 taas oli jo aikansa elänyt. Sokea pimeässä, huono ampumatarvike jne. Eikä säilytys nyt olisi pelkällä hallilla onnistunut: ainakin muutaman henkilön työpanos olisi väistämättä tarvittu, jotta olisi saatu pidettyä edes se kuukausien valmius. Jonkun on pakko pitää vaunuja vähän kunnossa ja kouluttaa ja kertausharjoittaa miehistöjä. Jotenkin minua epäilyttää sellainen puuhastelu, jossa 10 vuotta hunningolla otettu vaunu otetaan koulutuskäyttöön palkallisen henkilöstön toimesta, he opettelevat sen itseopiskeluna ja sen jälkeen kouluttavat miehistön. Saattaa onnistua kuukausissa, mutta lähemmäksi vuotta se venyy väistämättä. Silloinkin on kyseessä toimintakyvyltään rajoittunut järjestelmä, ei osaava ja täysiverinen panssarivaunukomppania.

P.s. Taikasana: Senaatti-kiinteistöt.
 
Peltihalli yksittäisen vaunun päälle olisi maksanut luokkaa 10.000 euroa. Verot huomioiden valtiolle huomattavasti paljon vähemmän. Vanhentuneen kaluston unohtaminen pitkäaikaisvarastointiin ei olisi valtiolle käytännössä minkäänlainen kustannus.

Kun tilaajana on valtionhallinto, ei halli ole halpa kaikkine kilpailutuskuluineen ym. Valitettavaa, mutta totta.
 
Peltihalli yksittäisen vaunun päälle olisi maksanut luokkaa 10.000 euroa. Verot huomioiden valtiolle huomattavasti paljon vähemmän. Vanhentuneen kaluston unohtaminen pitkäaikaisvarastointiin ei olisi valtiolle käytännössä minkäänlainen kustannus.

Kuten edellä jo mainittiin: Senaatti kiinteistöt!
 
Back
Top