Katsele vain se ruotsalaisten varusmiesten valistusfilmi jossa länsimainen vaunu ottaa länsimaista nuolta (+ paineaaltoja, pst-miinoja, napalmia, konetykin ammuksia yms,) ja sisäistä asiat. Asiat ovat melko tavalla samalla tolalla kuin muutamia kymmeniä vuosia sitten.
Länsimaisen vaunun etupanssari on kova pähkinä ja jutut panssarivaunujen suuresta haavoittuvuudesta ovat pääosin jalkaväkimiehille kerrottuja satuja joiden on tarkoitus saada pojat uskomaan itseensä.
Sitä S-vaunua ei ammuttu nuolella. Kaikki tankit taas kestävät kohtuu hyvin noita muita, se ei ole uutinen.
Tankkien panssarointi on tosiaan kova pähkinä. Esim. ontelot olivat kova sana vielä 70-80 luvuilla, mutta ne eivät enää tehoa nykyaikaiseen Cobham panssariin tai aktiiviseen lisäpanssariin.
Sen sijaan se, mitä
@CarriE66 on yrittänyt sanoa, on se, että jos tankki saa naamaansa länsimaisen alikalin, niin vaikka se ei tuhoutuisikaan, niin tärskähtää ja kovasti ja erilaista vauriota syntyy. Ja tilanne, että vaunu ei ottaisi todella pahasti damagea useasta perättäisestä laukauksesta on aika lailla todellisuuden ulkopuolella.
Esim. se S-vaunu siinä videolla. Monessa testissä se sai vaikka mitä damagea. Taistelu olisi usein päättynyt siihen. Miehistö ei olisi välttämättä kuollut (S-vaunussa oli erittäin hyvä miehistön suoja) ja monet vauriot toki saadaan korjattua taistelun jälkeen linjojen takana suht. nopeasti. Mutta taistelussa, jos tankin taisteluteho häviää tai ja se jää paikalleen, niin nopeasti tulee pari osumaa lisää ja sitten ei enää tarvitse korjailla.
Kun muuten olet niin varma, että tankki kestää vaikka mitä, niin et ole ilmeisesti koskaan seurannut Persianlahden sotaa, Irakin sotaa, Syyrian sisällissotaa tai Ukrainan sotaa. Siellä niitä T-sarjan venäläisiä on maannut tykkitornit pois lentäneinä tuhat-määrin. Mitenköhän se on selitettävissä, jos kerran ovat niin kestäviä? Tai ehkä se vain johtuu siitä, että ne ovat ryssänterästä. No, sehän sopii meille oikein hyvin, jos Leopardin nahka kestää, mutta vastustajan ei.