Panssarivaunut

Noiden carrien postaamien kuvien pitäisi sytyttää ymmärryksen lamppu, mitä tarkoittaa etupanssarin läpäisy? Sisällä tulee luvalla sanoen ahdasta ja varmasti tekee kipeää.

Sivulla 3 on lisää hyviä kuvia siitä mitä toisella puolen tapahtuu.

http://www.mater.upm.es/isb2007/Proceedings/PDF/Volume_2/Vol.II(32)TB73.pdf

Ja tässä sivulla 2 hyvä kuvasarja jossa vähän lisää sirpalesuojauksesta.

http://web.firat.edu.tr/iats/cd/subjects/Metallurgy&Material/MSM-76.pdf

when a penetrator with overmatch performance breaks through the armour, the spall liner should significantly reduce the splinter cone. With this performance spall liners have an essential function for the improvement of the survivability for the crew and the minimization of damages mainly inside the crew compartment.

Ekan linkin kuvissa näkyy selvästi miten vähän 3mm RHA-levy aiheuttaa sirpaloitumista. Osaako joku asiaan perehtynyt, esim CV9030FIN, lisävalaista sirpalevaikutuksesta kohteen sisällä kun panssari on ohutta. Varmasti jotain tutkimusta asiasta on tehty mitä tapahtuu vaikka MT-LB:n sisällä jos siitä alikali hujahtaa läpi.
 
Jollain aikavälillä tulee mietittäväksi se että miten noiden nuolien nopeuksia saadaan kasvatettua... Nyt jo aktiiviset suojajärjestelmät taitavat saada hitaammat nuolet torjutta ja niitä kehitetään edelleen aktiivisesti. Jossain vaiheessa rupeaa nämä nopeammatkin jäämään noihin. Tulevaisuudessa raidetykki vaan kyytiin... Sillä sitten pyyhkäistään seuraavat 30-50 vuotta.
Jossain vaiheessa tuossa kehityksessä taitaa käydä kuten lentovärkkien kanssa, kustannukset kasvaa niin suunnattomasti käsistä, ettei niitä ykköslinjan vehkeitä ole kellään varaa hankkia määrättömiä määriä. Suurimman vaikutuksen ollessa psykologinen, pelätään että juuri se vastaan pahat mielessä tuleva vaunu on sitä uusinta uutta, vaikka sieltä saattaa hyvinkin tulla kylmän sodan jäljiltä naftaliinista pakon edessä kaivettua patarautaa.
 
Meinasin korjata kans, mutta kun saadun palautteen mukasn kuulemma aina nillitän näistä ressujen termi epäselvyyksistä ihan TURHAAN...
Tosin vaunuissa on kyllä piippukin...:)
 
Ehkäpä elektro-magneettinen kanuuna eli ns. "raidetykki"? Ilmeisesti kokeiluissa on saavutettu aika hurjia nopeuksia. Mutta se virtalähde...ydinreaktori joka tankkiin? :p :)
 
Ehkäpä elektro-magneettinen kanuuna eli ns. "raidetykki"? Ilmeisesti kokeiluissa on saavutettu aika hurjia nopeuksia. Mutta se virtalähde...ydinreaktori joka tankkiin? :p :)

Hö, mikään ongelma. Superkondensaattoreita vaan rinnan takakannelle. Vaunun moottori ja generaattori lataavat sitten uudestaan. Tulinopeus voisi olla muutama laukaus päivässä :)
 
Hö, mikään ongelma. Superkondensaattoreita vaan rinnan takakannelle. Vaunun moottori ja generaattori lataavat sitten uudestaan. Tulinopeus voisi olla muutama laukaus päivässä :)
Uskon että 30 vuodessa on tekniikka kehittynyt jo paljon eteen päin. Voi tulla nopeamminkin. Muutama kunnon sota niin se on siinä...
 
Aikoinaan kuulemma 60-luvulla putken ja piipun sekoittaminen termeinä keskenään johti kuulemma tykistössä käskyyn "tykkimies ottaa tuosta tuon piipun ja kantaa sen tykkihallin ympäri". Käsittääkseni ko. tarkoitukseen oli varattu 76mm 2. maailmansodan tykin putki... Varmasti mukava raahata... :D
 
Ekan linkin kuvissa näkyy selvästi miten vähän 3mm RHA-levy aiheuttaa sirpaloitumista. Osaako joku asiaan perehtynyt, esim CV9030FIN, lisävalaista sirpalevaikutuksesta kohteen sisällä kun panssari on ohutta. Varmasti jotain tutkimusta asiasta on tehty mitä tapahtuu vaikka MT-LB:n sisällä jos siitä alikali hujahtaa läpi.

Jos minä saan heittää tähän väliin? Tuossa ekassa linkissä mainitaan, että paksummasta levystä lähtee vähemmän sirpaleita, mutta ne on isompia (tavara lähtee isompina kappaleina?). Tämä taas tarkoittanee, että ohuemmasta levystä sirpaleet voivat olla hieman kuin rälläkällä olisi pyyhkäisty. Pointti tällä on siis se, että pienemmät sirpaleet eivät välttämättä jaksa vahingoittaa sisäpuolella olevia laitteita ja MT-LB:ssä lienee aika paljon tyhjää tilaa, joten olisiko siellä joka paikassa mitään mitä vahingoittaakaan? Toisaalta taistelupanssarissa ei ole oikein tilaa mistä voisi työntää alikalin läpi harmittomasti, oli sirpaleita tai ei ja ne sirpaleet ovat usein isoja.

Mutta kun kyseessä on kuitenkin panssaroitu ajoneuvo, niin voidaan varmaan pitää varmana, että sirpaleet ovat kylliksi isoja vahingoittaakseen sisällä olevaa elävää voimaa.
 
(Varoitus; saattaa sisältää osittain jopa huumoria)
Ase?

Raidetykki olisi tosiaan kova sana, mutta tarvittavan energian tuottaminen ei taida onnistua ihan vielä nykykokoon sopivilla "voimamunilla". Asiaintilan ollessa tällainen, voitaisiin kääntää katseet historiaan ja ammentaa uutta jo kertaalleen keksityn pohjalta:
image.webp
"Rottaan" voisi ehkä jo mahduttaa jonkinlaisen "sermobyylin" sähköä jauhamaan ja kokoa kasvattamalla saataisiin vielä suurempi hirvitys.
 
Talvella on lämmintä länsimaisissa vaunuissa; niissä on asialliset sisätilan lämmittimet. Hassua kyllä mutta NL/Ven peräisissä näin ei ole vaan sisällä on talvella kylmä kun jääkarhun p*rseessä... Tosin tyypillistä on että länsimaisissakin vaunuissa varsinkin johtajalla pää paleltuu ja jalat hikoavat..

]

On tosiaan lämmintä, ja se yhdistettynä vaunun keinuntaan tuudittaa helposti uneen. Nimimerkillä "kokemusta on"
 
Jo vanhoissa neukku vaunuissa nukkuin ampujan paikalla moottorimarssilla.
Ajajan luukusta tuleva viima toki hiukan häiritsi.
 
Jo vanhoissa neukku vaunuissa nukkuin ampujan paikalla moottorimarssilla.
Ajajan luukusta tuleva viima toki hiukan häiritsi.
Nyky vaunuja (länsimaisia) ajetaan maantiemarsseillakin luukku kiinni.... ;)
 
Bemarin miehistötilassa oli ainakin huono nukkua talvella, koska siellä tuli kylmempi kuin ulkona, vaikka ulkonakin oli alle 15 c pakkasta. 14 tonnia kylmää terästä ympärillä voi osaltaan vaikuttaa tuohon, vaikka ovien viereen asti avoimen/avoimien torniluukkujen veto ei vaikuttanutkaan. Ihan jo Parolannummi-Hätilä välillä ehtii tulla oikeasti kylmä, vaikka maastopuvun alla olisikin nallepuku, poolo ja pitkät kalsarit sekä päällä pakkaspusero. Talvimallin nakkipipo on kuitenkin mukavan lämmin ja voittaa kypärä+pipo yhdistelmän 100-0.

Vaunussa pitäisi olla lämmityslaite takana ja olikin, mutta lämmintä ilmaa sieltä ei tullut. Tai ehkä se sentään oli lämpimämpää kuin ympäröivä ilma...
 
Minkälainen riesa se T-sarjan vaunuille olisi, jos joutuisi tekemään moottorimarssin luukut kiinni, vaikkapa tarkka-ampujien pelossa?
T55;lla homma olisi rasittavaa johtajalle ja ajajalle, maantiellä ei tietysti tekemätön paikka.
Näkyvyys luukkujen alla operoitaessa oli heikko, siksi sitä käytettiin hyvin harvoin. Yleensä vähintään johtaja kurkki luukusta.
 
Back
Top