Panssarivaunut

Yleisti ottaen mekanisoidut joukot pyrkii nopeuteen. Siksi liike on suoraviivaista ja usein siksi myös teiden suuntaista. Jos on nopeampaa tai taisteluteknisesti fiksumpaa tehdä koukkaus maaston kautta se tehdään, enneminkin kuin ruvetaan aikaa ja tupakkaa vievään raivaamiseen päätiestöllä - varsinkin jos on tiedustelutieto siitä että edessä on taisteluvalmis vastustaja. Kärki menee läpi melkein mistä vain kuten tuossa yllä todettiin, mutta huolto ja tukevat aselajit tarvitsevat yleensä edes jonkinlaisen kantavan tiepohjan.

Miten taistella vastaan yleisesti: 1) salaaminen ja harhauttaminen - suunnitelma ei saa paljastua vihollisen joukolle eikä tiedustelulle etukäteen tai ne kiertävät suunnittelemasi tuhoamisalueen 2) ohjaaminen meidän haluamille alueille mm. ohjaavin suluttein 3) unohdetaan ajatus panssarivarmoista maastosta ja valmistaudutaan panssarintorjuntaan kaikkialla vastuualueella. 4) "Vastahyökkäys ei lähde koskaan liian aikaisin" ja "Metsästys on PST:n perustaistelumenetelmä". Näin muutaman esimerkin mainitakseni.

... ja lisäksi CV lienee samaa mieltä siitä että vielä edellisten lisäksi, kuten pari pvää sitten puhuttiin, niin vaunuilta pitää saada vauhti pois, johon konsteja ovat mm. maastoesteet (vesistöt tms), sulutteet, keskitetty pst-ohjustuli. Silloin ne ovat epäsuoralla vaikutettavissa. Ja itse ainakin jakkejägsterinä taistelisin mieluummin epäsuoralla murjottua kuin verestä panssarikiilaa vastaan.
 
Ehkä jossain battlefieldissä missä 1:1 kill/death suhde on "hyvä". Haluan nähdä sen sekopään joka haluaa tehdä avustetun itsemurhan hieromalla itsensä jonkun vaunun sivulle kun saman neliökilometrin alueella löytyy telaketjuvammaisen lisäksi tusinan verran tst-vaunuja. Saattaa löytyä jopa jääkäreitä ja heidän vaunujaan.

Sama ongelma vaivaa KASI-simulaattoriharjoittelua. Kun ei voi oikeasti kuolla niin riski-hyöty arviot tilanteissa ei vastaa sitä tilannetta minkä varalta harjoitellaan. Taistelijaryhmä A on paikassa B. Paikasta B +400metrin päässä on joukkue tst vaunuja jonka rinnalla kulkee joukkue jääkäreitä. Taistelijaryhmän A jäsenistä 4 on kuollut siihen paikkaan B +/- 5metriä koska ovat maanneet siinä jo 10minuuttia. Jäljellä on yksi mies jolla on yksi KES. Mitä tekee tämä lone warrior?

-Kasi-sodassa: Hyppää korkeaan polviasentoon ja virittää kertasinkonsa. KABOOM sinko ampuu ja tst-vaunun simulaattorit vilkahtavat merkiksi osumasta (Vaunumiehistön päätelaite ilmoittaa "Suora-ammus osuma, ei vaikutusta"). Tästä noin 1sekunti niin sinkomiehen päätelaite ilmoittaa että taistelija itse on tuhoutunut.

-Oikeass sodassa: Tuskin ainakaan yllä mainitun kaltaista turhaa itsemurhaa.

Niin mutta kun eikös se ole niin jotta A2 tulee pääteiden suunnassa: Jos ja kun tulee, ei ne kovin leveälle levity ennen K-Kurskia. Tuolta siimeksestä sitten voisi päästä sivulle käsiksi: Näinhän se menee tuon Pallomeritaktiikan nimessä muutenkin, vai olenko väärässä...
 
Ei ole mikään pakko pysyä uralla. Toki näkyvyys heikkenee, mikä taas johtaa liikkeen hidastumiseen ja maalien havainnointi on vaikeampaa. Metsässä usein joutuu jalkauttamaan, mikä entisestään hidastaa liikettä. Puiden kaataminen ei ole ongelma, tosin jossain vaiheessa raja tulee vastaan. Kevyempi kalusto ei pärjää isojen puiden kanssa. Suomessa hyvin yleinen mäntyä kasvava talousmetsä on usein tasainen, siellä on hyvä näkyvyys ja mäntyjen kaataminen on helppoa.

Metsä antaa myös etuja panssarivaunuille. PST-aseiden tulialueet pitää raivata ja raivausjäljet voidaan huomata. Puihin ampumalla voidaan vaikuttaa maaleihin, jotka ovat maastoesteen takana. Joko sirpaleammus räjähtää puussa tai puunsäleet toimivat ihan itsestään sirpaleina. Vaikeakulkuisen maaston kautta voidaan päästä puolustajan heikkoihin kohtiin, kun puolustaja ei ole ymmärtänyt panssarivaunujen ominaisuuksia keskittyen pelkästään tien suuntaan.

Kuulemma venäläinen sanonta: "Parasta panssarivaunumaastoa on alue, jossa ei ole PST-aseita."

Ja oliko niin, että mikäli tankit menevät maastoon, niin prismojen läpi on entistä vaikeampi tähystää? Eli vaunun komentaja työntää päänsä ulos suuremmalla varmuudella, mitä peitteisemmässä maastossa liikutaan?
 
Niin mutta kun eikös se ole niin jotta A2 tulee pääteiden suunnassa: Jos ja kun tulee, ei ne kovin leveälle levity ennen K-Kurskia. Tuolta siimeksestä sitten voisi päästä sivulle käsiksi: Näinhän se menee tuon Pallomeritaktiikan nimessä muutenkin, vai olenko väärässä...

Juu, A2 tulee possujonossa kohti kuolemaansa, koska se on helppo tapa opettaa asioita. Mutta jos joku oikeasti lähtee tänne tulemaan, niin heillä voi olla pari muutakin kikkaa ja temppua takataskussa. Tuossa aikaisemmin keskustelu koski lähinnä yksittäisen vaunun sivustaan pääsyä, mikä ei ole ihan niin helppoa kun väkeä on enemmän liikkeellä. Pataljoonan tai prikaatin sivustaan pääsee kyllä, mutta siellä törmää yleensä sivustansuojaukseen, joka ampuukin ihan kohti. Eli taktisesti ja operatiivisesti voidaan päästä sivustaan, mutta taisteluteknisesti harvemmin.

Päätiet on murrostettu umpeen ja A2 yritetään saada pikkuteille, jossa se on helpompi väijyttää.

Murrostetaan, jos ehditään. Pioneeriltakin menee hetki, kun pitää laittaa monta limppua tonttiin. Lisäksi murrostamalla kaiken saadaan katkaistua myös omien joukkojen liike ja huolto. Suomalainen korpisoturi tarvitsee teitä myös. Mutta teoriassa juuri noin.

Ja oliko niin, että mikäli tankit menevät maastoon, niin prismojen läpi on entistä vaikeampi tähystää? Eli vaunun komentaja työntää päänsä ulos suuremmalla varmuudella, mitä peitteisemmässä maastossa liikutaan?

Prismojen läpi näkee aina vähän rajoitetummin; maastoon meneminen ei erityisesti haittaa niitä. Lähelle näkee helpommin luukun päältä, joten ehkä metsässä pää nousisi useammin. Samoin jalkaväen kanssa yhteistoiminta sujuu paremmin, jos näkee ihan oikeasti mihin ne menee ja pystyy kommunikoimaan. Toisaalta jos pitäisi ajaa vauhdilla metsässä puita kaataen, niin laittaisin ihan mielelläni pään alas ja luukun kiinni. Tulee käpyjä niskaan muuten.
 
Päivä- ja pimeätoimintakykynen milspeksattu peruutuskamera ei vuonna 2001 maksanut muutamaa satasta eikä edes muutamaa tuhatta vaan puhuttiin 5 numeroisista luvuista per vaunu. Ei nähty kriittiseksi tarpeeksi sillä hinnalla ja siksi ei ostettu. Hankinnat ovat aina tasapainoilua budjetin ja suorituskyvyn lisäyksen välillä. Mieluummin esim. Digitaalinen kenttäradio kun peruutuskamera...kummankohan sinä olisit valinnut ;)

Tämä on erinomainen esimerkki siitä minkä takia maallikoiden "ostetaan Biltemasta ja pultataan kiinni"-pohjaiset hinta-arviot menevät lähes poikkeuksetta metsään.
 
Tämä on erinomainen esimerkki siitä minkä takia maallikoiden "ostetaan Biltemasta ja pultataan kiinni"-pohjaiset hinta-arviot menevät lähes poikkeuksetta metsään.

Se on kyllä mielenkiintoista, miksi sotilasvermeet ovat niin kalliita. 10-99.000. Olikohan siinä jo lämpökameraakin mukana? Tavallinen kamerakin toimii jonkinasteisena valonvahvistimena, vaikka toki videossa voi resoluutio kärsiä ja kohina lisääntyä, mutta eiköhän sillä sen verran takaspäin peruuttelisi?

Jos se olisi lähempänä 10.000, niin sadan vaunun varustaminen olisi kuitenkin ollut vain miljoonan. Mielestäni ei paha hinta, mutta ehkäpä ei vain ollut sen arvoinen.
 
Kyllä siinä rupeaa peruutuskameralle hintaa tulemaan kun ei voida kiinalaista bulkki tavaraa laittaa kiinni. Mil specsattu materiaali maksaa aina. Vaatimukset ja standardit ovat tyystin toisenlaiset
 
Jo pakkasen ja tärinän kesto tuo nollia mukavasti perään.
 
Se on kyllä mielenkiintoista, miksi sotilasvermeet ovat niin kalliita. 10-99.000. Olikohan siinä jo lämpökameraakin mukana? Tavallinen kamerakin toimii jonkinasteisena valonvahvistimena, vaikka toki videossa voi resoluutio kärsiä ja kohina lisääntyä, mutta eiköhän sillä sen verran takaspäin peruuttelisi?

Jos se olisi lähempänä 10.000, niin sadan vaunun varustaminen olisi kuitenkin ollut vain miljoonan. Mielestäni ei paha hinta, mutta ehkäpä ei vain ollut sen arvoinen.
Suomen raskas ei peruuttele. Eteenpäin sano marski
 
Joskus tuli heiluteltua kompanian kanssa harjoituksissa 10k~ tellua. Voi olla hankala tulla läpi. Varsinkin kun vielä torjunta joukkueet siinä rinnalla.
 
Joskus tuli heiluteltua kompanian kanssa harjoituksissa 10k~ tellua. Voi olla hankala tulla läpi. Varsinkin kun vielä torjunta joukkueet siinä rinnalla.

Menee jo pst-keskustelun puolelle, mutta juuri näinhän sen pitääkin olla - siis että sulutteeseen yhdistetään sulutteen valvonta ja muuta tulenkäyttöä miinojen lisäksi, ei se pelkkä miinoite yksinään ole muuta kuin hidaste.
 
Jo pakkasen ja tärinän kesto tuo nollia mukavasti perään.
Niin se on milspek tavarassa. Nykyään tuollaiset ominaisuudet ovat normaaleja henkilöautoissa olevissa peruutuskameroissa, toki tärinän kesto voi olla suhteellista.
 
Toki se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa. Kyllähän ns. COTS-tavaraa (Commercial off the shelf) nykyisin saa..mutta...kun sen pitää olla MILSPEC militäärijutuissa. :)
 
Jos jotain esim lämppäri hajoaa niin uutta ei haeta motonetistä. Silloin on ostajan mukava tietää että vehje on testattu niissä oloissa jonne se voi joutua ja kun se on standardin mukainen niin ei tarvitse miettiä sopiiko pyöreä liitin neliskanttiseen reikään.
 
Nimenomaan nykyään, mutta eipä ollut 2000-2001 kun CV:t hankittiin...sekin kannattaa muistaa.

En viitsinyt mainita asiaa, kun olisi mennyt hyvä läppä heti pilalle :) Joo, tuo puoli on kehittynyt aika paljon tässä välillä. GoPronkin 1. kamera julkaistiin vasta 2004.
 
Olisi kuitenkin ihan mielenkiintoista verrata tuollaista milspec peruutuskameraa esim. henkilöautoissa oleviin peruutuskameroihin. Varmaan se milspec on järeämpää tekoa, mutta miten paljon pelkkä milspec leima tuo lisähintaa. Ei sillä, että implikoisin että tulisi säästää ja valita siviilikäyttöön tehty malli.
 
Back
Top