Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisi kuitenkin ihan mielenkiintoista verrata tuollaista milspec peruutuskameraa esim. henkilöautoissa oleviin peruutuskameroihin. Varmaan se milspec on järeämpää tekoa, mutta miten paljon pelkkä milspec leima tuo lisähintaa. Ei sillä, että implikoisin että tulisi säästää ja valita siviilikäyttöön tehty malli.
Sanoisin että leima tuo valmistajalle aika paljon kustannuksia. Jotain kertonee se että puolustusmateriaali valmistajat ovat oikeasti aika vähissä jotka armeijoille tavaraa toimittaa. Tarkoitan nyt esim sitä nato yhteen sopivaa ja sen standardein mukaan tehtyä kamaa. Tuon leiman tarkoitushan on taata tasainen laatu, se että tuote on testattu tietyissä olosuhteissa, tietyllä tavalla ja vielä selinnyt testeistä. Siviili puolella voidaan hyväksyä että esim 5% tavarasta kestää vain parikuukautta (maanantai mallit) ja sitten korjaillaan takuuna. Armeija puolella tällaiset eivät ole hyväksyttäviä. Tuo vaatii jo raaka-aine puolelta tasaisuutta. Tuollainen kaikki maksaa ja on valmistajalle aika moinen kustannus hakea se leima ja monet eivät sitä lähde edes hakemaan. Siviilimarkkinat ovat isommat ja kate täytyy saada kohdallensa. Riittää että esim peruutuskamera toimii sen takuuajan eli vuoden, kaksi. Sen ei tarvitse kestää jatkuvaa rynkytystä ja kosteudelta ei tarvitse suojata kuin ulkoilmassa olevat osat, kaapelit eivät tarvitse olla vahvistettuja jne.Olisi kuitenkin ihan mielenkiintoista verrata tuollaista milspec peruutuskameraa esim. henkilöautoissa oleviin peruutuskameroihin. Varmaan se milspec on järeämpää tekoa, mutta miten paljon pelkkä milspec leima tuo lisähintaa. Ei sillä, että implikoisin että tulisi säästää ja valita siviilikäyttöön tehty malli.
Jos ja kun vaihtoehtona on joko
A) Ei peruutuskameraa tai
B) Bilteman ei-mil-spekki-ei-lämpökamera-perutuuskamera
Niin kumpi kannattaisi valita? Aivan. Realismia kehiin kiitos.
Onko peruutuskamera tankissa välttämättömyys vaiko enemmänkin mukavuustekijä? Onhan siellä vaunussa porukkaa tähystelemään ajolinjoja silloin kun pakki on silmässä. Eikä eteenpäinkään taida aina päästä ilman avustajaa?
Jos ja kun vaihtoehtona on joko
A) Ei peruutuskameraa tai
B) Bilteman ei-mil-spekki-ei-lämpökamera-perutuuskamera
Niin kumpi kannattaisi valita? Aivan. Realismia kehiin kiitos.
Arvon tankkimiehille kaksi kysymystä:
Voisi kuvitella, että keskellä actionia vaarallisia tilanteita syntyy helposti.
- Miten pidetään huoli, etteivät tankit aja omien miesten päälle? Näkyvyys lähelle on käsittääkseni huono sivuille / taakse.
- Miten pidetään huoli, ettei tankkien suupaine tai sabotin kappaleet vahingoita omia kavereita tykin etupuolella?
En viitsinyt mainita asiaa, kun olisi mennyt hyvä läppä heti pilalle Joo, tuo puoli on kehittynyt aika paljon tässä välillä. GoPronkin 1. kamera julkaistiin vasta 2004.
3 ja 4. Kantavien urien tai sen tapaisten sekä hyvien tuliasemien havainnointi sekä vaunujen opastus niihin. Opastus menee ihan käsimerkein eli huomio-seuraa-mars ja sitten juostaan vaunun edellä ja vaunu seuraa. Lopuksi osoitetaan paikka ajoissa ja kerrotaan maastoon sitoen havainnot tai maali. Varsinkin pikatilanteissa maali on parasta osoittaa sovitun värisellä valopistoolin patruunalla ja oman kärjen tasa taas merkitään toisella sovitulla värillä. Mutta kuten sanottu: myös käsimerkein ja radioilla se on mahdollista.
Varmaankin mukavuustekijä, joskin voi mennä luokkaan "ei syytä olla ilman". Lisäksi ymmärsin niin, että tankeissa ne jo ovat. CV-90:stä ne jätettiin pois. Ja CV-90:ssä näkisin enemmän tarvettakin noille, koska ukkoa pyörii luonnostaan enemmän ympärillä ja lähempänä, kuin tankkien ympärillä. Se on sodankin aikana ikävää, jos joku oma jää tankin alle vahingossa ja rauhanaikana se on erittäin iso juttu.
Vaunumiehenä haluaisin korostaa vihollistietojen välittämisen merkitystä. Vaunut osaavat tarvittaessa löytää hyvät asemat nopeasti. Eli mieluummin niin että vaunut joutuvat etsimään niitä asemia mutta tietävät missä on vihollista, minkälaista vihollista siellä on, mitä se tekee ja milloin se on havaittu. Kuin niin että vaunulle osoitetaan yksi hyvä asema mutta vihollistietoa ei ole.
Vaunumiehenä haluaisin korostaa vihollistietojen välittämisen merkitystä. Vaunut osaavat tarvittaessa löytää hyvät asemat nopeasti. Eli mieluummin niin että vaunut joutuvat etsimään niitä asemia mutta tietävät missä on vihollista, minkälaista vihollista siellä on, mitä se tekee ja milloin se on havaittu. Kuin niin että vaunulle osoitetaan yksi hyvä asema mutta vihollistietoa ei ole.
2. Vahvistetut ja sovitut käsimerkit, valomerkit ja radiot. Havaintojen oikeanlainen ja selvä ilmoittaminen. Näin siis ihan lyhyesti.
Jos ja kun vaihtoehtona on joko
A) Ei peruutuskameraa tai
B) Bilteman ei-mil-spekki-ei-lämpökamera-perutuuskamera
Niin kumpi kannattaisi valita? Aivan. Realismia kehiin kiitos.
Hyvä havainto. Tuon haasteen olen itsekin havainnut. Toisenlaisessa organisaatioissa ihan virallisestikin vastuu yhteydenpidosta vaunuun ja päärooli vaunun opastamisessa on ryhmänvarajohtajalla (5,5 kk mies, toisin aina paikkansa ansainnut korpraali). Tästä päästäänkin siihen ainoaan käyttökelpoiseen tapaan käyttää valopistoolia...Olet aivan oikeassa siinä, että tuo on tärkeää. Hyvin harjoitettu yhteistoiminta ja vakioidut toimintatavat ovat elinehto meikäläisille. Tartun tuohon maalien osoittamiseen sen verran vielä, että nähdyn mukaisesti maalien ilmoittaminen vaunuille jää liian usein ryhmänjohtajien osaksi ja jääkärit ovat sen osalta aika passiivisia ellei erikseen käsketä. Ja havainnot ovat ihan samoja, monesti tarkempia, kuin ryhmänjohtajan, jolla on se johtamisprosessi henkilökohtaisen tappelun ohessa. Osin tuo varmasti johtuu siitä, että jääkäreillä ei ole johtamis- ja merkinantovälineitä ja toisaalta ryhmyrit ovat ehkä varmempia “hoitamaan homman kerralla itte” ilman delegointia. Vaunumiehet ja koneet ovat kuitenkin tutumpia.
Sanokoon sissit, kaupunkijääkärit tai sotilaspoliisit mitä vain, mutta kyllä PSJJ Johtajan homma on yksi haastavimmista tehtävistä mihin varusmiehiä koulutetaan. Yhteistoiminta tarve muiden kanssa on aivan toista mitä millään muulla koulutushaaralla on. Toisena huomion arvoisena piirteenä on se, että perinteisen 3-4 elementin (ryhmän/partion) sijaan liikuteltavana ja johdettavana on 8-10 elementtiä. Lisäksi liikkuvan sodankäynnin nopeus luo aivan oma haasteensa päätöksen teolle. Tämä tietysti haastavuus tietysti näkyy siellä ryhmätasolla aivan samoin periaattein, ei ole helppoa olla PSJR:n RJ:kaan. Yks perkeeleen hulina ja kaaoshan se kohtaamishyökkäys on, mutta se joka tekee nopeammat oikean suuntaiset ratkaisut se sen pelin voittaa. Itse olen pääsyt olemaan aika useasti - kuten sinä kuvaat - koko paskaa johtavana tirehtöörinä ...joo on se hommaa. Toisin omasta mielestäni kovempi homma oli olla sen yksikköparin toisen yksikönpäällikkö... Ja onhan ne hommat nimenomaan parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, eikä ne hullumpia ole ilman housujakaan!Pyrin tuossa aiemmassa viestissä tuomaan ei-ps koulutetuille esille lähinnä sen, että mitä kaikkea se yhteistoiminta tarkoittaa alimmilla portailla ja mitä asioita siinä koulutetaan. Johtajilla on toki oma johtamistoimintansa tuossa lisäksi ja siinä karusellissä on niin paljon erilaisia hommia, että sen koko paskan (pioneereilla vahvistettu yksikköpari) johtaminen vaatii melkoisen tirehtöörin.
Hyvä havainto. Tuon haasteen olen itsekin havainnut. Toisenlaisessa organisaatioissa ihan virallisestikin vastuu yhteydenpidosta vaunuun ja päärooli vaunun opastamisessa on ryhmänvarajohtajalla (5,5 kk mies, toisin aina paikkansa ansainnut korpraali). Tästä päästäänkin siihen ainoaan käyttökelpoiseen tapaan käyttää valopistoolia...
Eikö suomen A4 ole muka peruutuskameroita. Itse ainakin ajanut yhtä jossa oli....Meille tulevissa Leopard2A6:sissa on peruutuskamerat. A4:ssä ei. Peruutuskamera on hyvä ratkaisu koska se vapauttaa vaununjohtajan, varsinkin yllättävissä pikatilanteissa, tekemään jotain muuta kuin peruututtamaan ajajaa. Saadaan sinne radioonkin/vaunun puheverkkoon huudettua ehkä vähän tarkempaakin tietoa kuin "vihollista edessä" kun ajaja voi itse huolehtia sen ettei vaunu päädy mihinkään rotkoon tai kukkulan päälle. CV:ssä varmaan vieläkin hyödyllisempi vehje kuin Leossa.
Oliko tuon hankinnan aikoihin B) vaihtoehtoa? Toisekseen veikaan tuossa olevan muitakin asioita, että kuka päättikin, että sitä kameraa ei nyt hankita, saattoi ajatella että ne hankitaan "pian" kunhan vain asia saadaan järjetettyä. Sittemin rahoitus on ollut tiukemmassa. Ja vaikka jokin Biltema vaihtoehto valittaisiinkin, niin niissä on hankintahinnan lisäksi se asennus hinta, mikä saattaisi olla hieman ongelma, koska se kamera on suunniteltu kiinnitettäväksi henkilöautoon, eikä siihen CV-90:n koloseen.