Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ulkomaiden kokemuksissa vaan niiden evakuointi operaatioiden = sitä kautta evakointivaunujen kriittisen tarpeen on luonut ensisijaisesti oman kaluston vihollisen (alivoimaisen sellaisen) käsiin jäämisestä aiheutuva raskas mediatappio! Sekä seuraavaksi tietysti suhteellisesti vähällä kalustolla / huolto organisaatiolla toiminen kaukaisissa maissa (esim. Afganistanissa).
Jos meillä tasavertaiset mekanisoidut joukot ottavat yhteen ja pelissä on koko valtakunnan tulevaisuus, niin yllä mainitut asiat asettuvat "hieman" erilaiseen perspektiiviin...
Toisekseen huippuunsa varusteltu ylihintainen Buffel tyylinen evakuointivaunu on mielestäni meille erityisen huono ratkaisu, vaunun hinta on pilvissä kun siihen on ympätty kaikki mahdolliset kyvyt/rakennettu täysin uudelleen -> meidän tapauksessamme määrä jäisi olemattomaksi josta seuraa se, että jos Buffel on vaihtamassa takaportaassa nosturillaan voimapakettia tst-vaunuun, niin se on poissa hinaus/irroitustehtävistä etulinjassa ja päin vastoin. Mielestäni on huomattavasti järkevämpää hoitaa lkp:ssä siviilistä takaportaaseen sopivan kokoinen nosturiauto hoitamaan korjaamotehtäviä ja useampi ylijäämä TST-vaunu about sellaisenaan evakuointi/varavaunuiksi huollolle. Laitteita on silloin käytössä riittävästi kaikkialla, vaurioitunut tst-vaunu kyetään korvaamaan uudella samantien ja hinaaja pystyy vielä suojaamaan itse itseään irroittamisen/hinauksen aikana. Kaikki tämä vielä puoli ilmaiseksi!
@Rannari ei taida montaa raskasta miina-auraa olla asennettuna tavalliseen tst-psv. Ei varmaan yhtään. Kuljetusasennossa aura tulee korkealle joten pääaseillaan ei varmaankaan tee mitään. Toki on kevyitäkin auroja, mutta niissä on omat ongelmansa.
Amerikkalaisten hyökkäys Irakissa 2003, joutui vaikeuksiin koska rikkoutuneita vaunuja ei saatu hinattua huoltoon ja vaunuja jouduttiin jättämään(osittain myös käyttämään varaosina). Meille tuo on vaunun jättäminen on aina huono vaihtoehto, eikä se se että varalle löytyisi vanhoja vaunuja tilalle, muuta sitä hyväksi.
Nykyaikainen psv on hiukan kuten nykyaikainen auto, sen korjaaminen ei aina onnistu sillä peri venäläisellä rautalanka/leka varustuksella. Leot on rakennettu tietyn tyyppiseen käyttöön ja erillinen huoltoorganisaatio on olennainen osa tätä. Siksi sitä huoltoa tarvitaan, se mihin se huolto sitten orgaanisesti sijoitetaan on toinen juttu, mutta ajatus Peran nosturilla varustetusta kuorma-autosta on väärässä paikassa säästämistä. On parempi, että meillä on yksi kyvykäs organisaatio, kuin, että meillä kolme köyhänmiehen organisaatiota jonka kapasiteetti ei riitä kunnon operointiin. Panssarijoukot eivät muutenkaan ole mitään yleisjoukkoja joka paikkaan.
Siitä miten paljon Buffel on ylihintainen en osaa sanoa, mutta miten sitten kiinnijääneet vaunut irroitetaan jos ei ole hinausvaunuja? Ei irroiteta lainkaan?
Entä jos se vaunu on ojassa ja tukkii etenemisreitin? Toisen taisteluvaunun käyttö ei ole kalustonkestävyyden kannalta järkevää ja kahden vaunun veto ei sekään aina riittävää. Omana intti aikana oli tällaisia tapauksia.
60 tonnin liikuntakyvyttömän panssarivaunun hinaaminen on aika vaikeaa ihan millä tahansa kalustolla.Ikään kuin kuorma-autoon ei saada samaa osaamista/varusteita korjaustoimintaan mitä Buffeliin? Ja mistä lähtien siviilistä on pitänyt haalia epäsopivaa/loppuunajettua "sinne päin" kalustoa, kyllä sinne kenttäkorjaamolle saadaan juuri siihen tarkoitukseen sopiva uudenkarhea peli jonkun isomman firman arsenaalista.
Kysehän ei voi olla "Suomen erityisolosuhteista", toisin sanoen rahan puutteesta?Jotenkin kummasti on tähänkin asti selviydytty ilman Buffel tason kalustoa
Ja kuitenkin näin on monissa mekanisoiduissa armeijoissa ympäri maailman. Prikaatitason erikoisvaunujen alistaminen hyökkäävän panssarikärjen (joka muuten on myös prikaatitason kalustoa itsekin) tueksi on mm. harjoitusvastustaja A2:n ja Venäjän tapa.Prikaatitason erikoisvaunu ei ole vastaus alemman tason hyökkäyksen etenemisreitin avaamiseen
60 tonnin liikuntakyvyttömän panssarivaunun hinaaminen on aika vaikeaa ihan millä tahansa kalustolla.
Nykyisellään evakuointivaunuina käytettävät MT-LB:t eivät kunnolla jaksa vetää raskaita Leopardeja, tämän olen kuullut niin kantahenkilökunnalta kuin panssarijoukoissa palvelleilta varusmiehiltäkin. Kuorma-autolle tulisi myös ongelmia tässä.
Lisäksi kuorma-auton liikkuvuus on oleellisesti huonompi, kuin teloilla olevan vaunun.
Kysehän ei voi olla "Suomen erityisolosuhteista", toisin sanoen rahan puutteesta?
Ja kuten mainitsin, "selviäminen" on vähän niin ja näin, kun raskaiden Leopardien hinaaminen on vaikeaa.
Ja kuitenkin näin on monissa mekanisoiduissa armeijoissa ympäri maailman. Prikaatitason erikoisvaunujen alistaminen hyökkäävän panssarikärjen (joka muuten on myös prikaatitason kalustoa itsekin) tueksi on mm. harjoitusvastustaja A2:n ja Venäjän tapa.
60 tonnin liikuntakyvyttömän panssarivaunun hinaaminen on aika vaikeaa ihan millä tahansa kalustolla.
Nykyisellään evakuointivaunuina käytettävät MT-LB:t eivät kunnolla jaksa vetää raskaita Leopardeja, tämän olen kuullut niin kantahenkilökunnalta kuin panssarijoukoissa palvelleilta varusmiehiltäkin. Kuorma-autolle tulisi myös ongelmia tässä.
Lisäksi kuorma-auton liikkuvuus on oleellisesti huonompi, kuin teloilla olevan vaunun.
.
60 tonnin liikuntakyvyttömän panssarivaunun hinaaminen on aika vaikeaa ihan millä tahansa kalustolla.
Nykyisellään evakuointivaunuina käytettävät MT-LB:t eivät kunnolla jaksa vetää raskaita Leopardeja, tämän olen kuullut niin kantahenkilökunnalta kuin panssarijoukoissa palvelleilta varusmiehiltäkin. Kuorma-autolle tulisi myös ongelmia tässä. Lisäksi kuorma-auton liikkuvuus on oleellisesti huonompi, kuin teloilla olevan vaunun.
Kysehän ei voi olla "Suomen erityisolosuhteista", toisin sanoen rahan puutteesta?
Ja kuten mainitsin, "selviäminen" on vähän niin ja näin, kun raskaiden Leopardien hinaaminen on vaikeaa.
Ja kuitenkin näin on monissa mekanisoiduissa armeijoissa ympäri maailman. Prikaatitason erikoisvaunujen alistaminen hyökkäävän panssarikärjen (joka muuten on myös prikaatitason kalustoa itsekin) tueksi on mm. harjoitusvastustaja A2:n ja Venäjän tapa.
Ja jos käytössä olisi enemmän rahoitusta niin ihan varmasti olisi jo hankittu Buffelit ja Kodiakit ja muut asianmukaiset laitteet. Suomessa ei kuitenkaan riitä että on tarve vaan pitää olla polttava tarve ja sen kysymyksen kimpussa tulkitsen mm. @Ohjus-tiedustelija pyöriskelevän. Eli sama raha voisi toisaalla tuottaa enemmän.
Juuri näin, meillä on ilmaisia ja ihan ajanmukaisia tst-vaunuja ylimääräisinä, käytetään ne nyt siis hyväksi järkevästi! Parhaimmassa kunnossa olevat taistelevien osien pikana paikalle tuotaviksi varavaunuiksi/pioneerien jyrävaunuiksi ja tst-järjestelmiltään kuluneemmat hinaus käyttöön.
Jos on rahaa, niin peruskorjataan/modataan varavaunuja kevyesti + vastaavasti kevyillä muutoksilla järeän vinssin+tukilevyn asennuksia hinaus/irroituskäyttöön jääviin vaunuihin.
Jos mennään "taas" Patrian toiveiden mukaan, niin vaunut ylivarustellaan ja poistetaan kaikki mikä mahdollistaisi 2-käytön (myös tst-tehtävissä), josta seuraa se että hintalappu on kymmeniä miljoonia ja määrät jäävät vielä kaupanpäälle heikoiksi
Minua naurattaa lähinnä se, että keskustelussa Patrian modaamien vaunujen hinta tuntuu nousevan viesti viestiltä ylemmäs Kohta ollaan varmaan sadoissa miljoonissa.
Kannattaa erottaa lukemastaan yksittäisten vaunujen ja kokonaisuuksien hinnat...
Jokuhan kertoi aijemmin ihan pokerinaamalla että jos mennään sen Patrian ehdotuksen mukaan Leo-2A4 jatkokäytöstä erikoisalustoina, niin lasku on jossain 200milj. huitteissa!
Moot. ja mek. tst-osastoissa on tätä nykyä pelkkiä hinausvaunuja 13kpl -> jos kpl hinta on alin nähty 3milj. ja otetaan mukaan KarPr oletettu tarve, niin siitä tulee jo yksistään 60Milj.Eur!!!!!!
Mitäpäs hra ultimateidiot sanoi jäi mietityttämään. Jollain toisella forumilla näin arvion että silloin 40-luvulla vetäytymisvaiheessaan sakemanni menetti enemmän vaunuja mekaanisiin vikoihin ja sitten hinurien puutteeseen (eli joutuivat jättämään muuten hyvän vehkeen taakse) kuin varsinaisina taistelutappioina. Oliko se näin?
En ole panskimies, mutta sen olen itsekin/itsestäni ymmärtänyt että näitä "pinskuvaunuja" ja niiden tarvetta tulee koko ajan aliarvioituja, kun eivät ole yhtä mediasetsikkäitä kuin hampaisiin saakka aseistettu tappelu-kisu. Onkohan tämä yleinenkin ilmiö?
A Division usually consists of two or three Brigades. These Brigades are further sub-divided into smaller formations known as Battlegroups. The Battlegroup is the basic building brick of the fighting formations.
A Battlegroup is commanded by a Lieutenant Colonel and the Infantry Battalion or Armoured Regiment that he commands provides the command and staff element of the formation. The Battlegroup is then structured according to task, with the correct mix of infantry, armour and supporting arms.
The Battlegroup organisation is very flexible and the units assigned can be quickly regrouped to cope with a change in the threat. A typical Battlegroup fighting a defensive battle on the FEBA (Forward Edge of the Battle Area), and based upon an organisation of one armoured squadron and two mechanised companies, could contain about 600 men, 16 tanks and about 80 armoured personnel carriers.
The number of Battlegroups in a division and a brigade could vary according to the task the formation has been given. As a general rule you could expect a division to have as many as 12 Battlegroups and a brigade to have up to three or four. The following diagram shows a possible organisation for an Armoured Battlegroup in either 1(UK) Armoured Division or 3(UK) Division.
En ehdottanut missään nimessä kuorma-autoja käytettävän hinaustoimintaan vaan kenttäkorjaamoissa ettei vaunut sitoudu sinne nosturialustoiksi.
Ja kuten jo todettua T-55 alustaisia ne hinurit kyllä minunkin mielestä on joilla tst-vaunuja nyt hinaillaan, ehdotus oli että vaihdetaan ne nyt ylimääräisiksi jääviin Leo-2A4:siin, ihan sellaisenaan.
.
Evakuointivaunuja tarvitaan, PrKenraali Toverikin on todennut PS-lehdessä, että liian heikko on tuo kyky meillä eikä vastaa sodan ajan tarpeita. Patrialta vaan niitä evakuointivaunuja ASAP!