Panssarivaunut

Oletko löytänyt kuvaa nykyisistä hinausvaunuista? Tai muistatko miltä ne näyttivät?
Niissä on sama runko kuin tuossa T55:ssa, torni puuttuu ja sen tilalle on tehty omat kiinteät rakennelmansa. Noilla kuvilla joita linkkasit ei ole mitään tekemistä sen tekeleen kanssa. Edit. Mallimerkinnät noille taisivat olla KAM1 ja KAM2.
On helppo sanoa, tuo ei voi maksaa kuin xxxx, toinen asia on löytää se joka tekee sillä hinnalla..

Noissa molemmissa (suomalaiset versiot/nimet) onkin rakennettu myös nosturit ym. härpäkkeet samaan pakettiin... Minulla oli mielessä BTS-2 tyyppinen todella yksinkertainen ratkaisu jossa on pelkkä flätti tst-vaunun runko ja joko kaulaan tai perään asennettu kiilalevy ja vinssi rungon päällä.

Buffelissa vinssin kaapeli näyttää sukeltavan keulasta keskeltä rungon sisään = vinssi on siis siinä vaunun sisällä. Lähimpänä tuota oltaisiin tällä hetkellä Patrian Leo-2R vaunussa jossa on siis jo keulalevyn asennusmahdollisuus, siihen tarvittaisiin vaan enää se vinssi. Olisi kyllä milenkiintoista tietää mitä noille R-vaunujen muutoksille tuli hintaa, siitä voitasiin riisua vielä pois tuo varsinainen haravajärjestelmä, kameroita ym. mitä ei hinauksessa tarvita.

Netistä löytyy myös kuvia joissa Leo-2R vastaava miinaharava on asenettu ihan tornillisen vaunuun (ettei vaan olisi kuva Patrian proto vaiheesta), eli vaikuttaa siltä ettei tornin poisto ole todellakaan pakollinen operaatio siinä kohtaa kun keulille asennetaan vain puskulevy, jos sisälle asennettu vinssi vie tilaa joltain, niin poistetaan se (mitä siellä keulassa ajajan edessä mahtaa olla?).
Ihanne tapauksessa torniin ei tarvisi koskea ollenkaan ja se laskisi muutosten hintaa tod.näk. aika mukavasti. Se mitä vinssin saaminen sisätiloihin vaatii, on tietysti iso?
https://www.google.fi/search?q=leopard-2R&tbm=isch&imgil=qEGWiDzneAV7KM%3A%3Bl9fgk2t8MKMtmM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.leopardclub.ca%252FSpotlight%252FFinland%252F2R-1%252F&source=iu&pf=m&fir=qEGWiDzneAV7KM%3A%2Cl9fgk2t8MKMtmM%2C_&usg=__RKkOX9tXHYObMvac_h0uZZikOEw=&biw=1600&bih=767&ved=0ahUKEwj77LCn6JDLAhVFwQ4KHa4NBqwQyjcIIw&ei=jtnNVvvtNMWCO66bmOAK#imgrc=0i2QXt39NFyq0M:

Aina kun PV hankkii jotain se maksaa. Silloin jotain jää hankkimatta. Jos päätetään hankkia hinaus- ja korjausvaunut jokaiselle PSVK:lle sitten ne tulevat, eikä se ole poissa mistään.
Tuolla ajatuksella PV ei voi hankkia mitään, koska ei ole varaa hankkia jotain toista. PV:ssä kuitenkin on nähty tarve tälle hankinnalle, mutta ehkä joku prikaatinkenraali Toveri ei vain tajua näitä tankki hommia.

Ei tule toteutumaan 5milj.Eur / kpl hinnoissa, piste!
Tuleeko yllätyksenä että läheskään kaikkea mitä PV:ssä nähdään tarpeelliseksi ei tulla käytännössä hankkimaan...

Sekin on hyvä, että myönnetään ettei ole varaa, mutta miksi sitten pidettäisiin ylimääräisiä vaunuja?
Taisteluvaunu kun ei ole yksin mitään, se vaatii ympärilleen paljon kalustoa ja miehiä. Yhdessä panssariyhtymä on sitten se tehokas ja tappava taistelukenttien kuningas.

PS-yhtymä on hyvin kaukana toimintakyvyttömyydestä vaikka sillä ei uusia Buffeleita olisikaan. Kuten olemme jo A4 käytön kohdalle huomanneet, niin evakuointivaunut on jätetty tärkeysjärjestyksessä viimeisille sijoille.
 
Kesällä tilanne oli parempi: ei ollut kuin kerran tarvetta hinata vaunu suosta ylös, ja se lähti silloin ilman vinssejä, kun ei järin syvälle uponnut. Voitte varmaan kuvitella, että jos jo ilman vihollisen tulen aiheuttamaa tuhoa saa olla noin usein vaijerin kanssa puljaamassa, niin ei täällä kukaan lämpimikseen huuda kunnon hinausvaunujen perään.

Käytännössä tässä kuitenkin ollaan siinä tilanteessa että Buffeleiden hinnalla niitä hinureita ei todellakaan riitä jokaiselle komppanialle, kumman siis itse ottaisit -> kevyemmin varaustetun vinssivaunun jokaiseen komppaniaan (ja vielä mahdollisen A4 varavaunun komp.pääl. kaveriksi) vai yhden Buffelin pataljoonaan?
 
Vaunuja käytetään muuallakin kuin pelloilla.
Toistan itseäni, maailmalla on huomattu hinausvaunujen tarve nimenomaan komppaniatasolla.

Toki, mutta kyseessä täytyy olla kallioleikkaus tai vastaava, jos metsän kautta ei pääse koukkaamaan. Täällähän on usein sanottu, että normaali talousmetsä ei taistelupanssarivaunua juuri edes hidasta, saati sitten estä.

Mutta, pääasiasta olemme yhtä mieltä: hinausvaunuja tarvitaan. Komppaniataso olisi ehkä paras, mutta Suomen resurssit huomioiden olisin tyytyväinen, jos niitä olisi edes muutama pataljoonassa. Sieltä niitä voidaan sitten alistaa kärjelle, ja resurssit on keskitetty oikeaan paikkaan, eikä hinausvaunu ole jossakin kuusen alla levossa olevan komppanian "käytössä".
 
Tässä hieman hintaa
Kodiak AEV 3 conversions are already in service with or on order from Switzerland (12 Geniepanzer), Sweden (6), the Netherlands (10), and trialled by the Danish Army. Average unit cost for a complete Kodiak AEV 3 conversion is €5.6M or about $7.84M.
http://www.casr.ca/doc-npp-leopard-2-aev.htm
Näitä leo alustaisia hinausvaunuja löytyy ainakin 3 eri mallia Kodiak (Rheinmetall/RUAG), Buffel (Rheinmetall), Wisent (FFG) ja kaikki noin päällisin puolin saman tyylisiä. Buffel omasta mielestä vaatii vähiten modausta.
 
Käytännössä tässä kuitenkin ollaan siinä tilanteessa että Buffeleiden hinnalla niitä hinureita ei todellakaan riitä jokaiselle komppanialle, kumman siis itse ottaisit -> kevyemmin varaustetun vinssivaunun jokaiseen komppaniaan (ja vielä mahdollisen A4 varavaunun komp.pääl. kaveriksi) vai yhden Buffelin pataljoonaan?

Jos meillä on jatkossa kärkijoukkona seitsemän psv-komppaniaa niin ei 40 miljoonan euron luokkaa oleva hintalappu nyt ihan mahdottomalle kuulosta.

Tuo määrä ei tosin taitaisi olla kuin hyvä alku eli ylempikin organisaation tasa tarvitsisi omat hinurinsa. Ja sitten vielä ne siltavaunut ja raivaimet niin taas on koossa 100 miljoonaa ja plus. Hankala yhtälö kun pitäisi nyhjäistä tyhjästä.
 
Pystyvät toki, noin puolet vuodesta - jos on kesä ja suht tasaista, ojasta ja osittain uponneena suosta lähtee vielä yhdellä vaunulla. Talvella ei välttämättä edes yksittäinen vaunu mene tasaisella metriäkään, jos tela on hangannut pinnan liukkaaksi, puhumattakaan että perässä roikkuisi vielä toinen vaunu. Allekirjoittaneen hinauskoulutus pidettiin juuri tuollaisissa olosuhteissa. Kouluttaja ilmoitti että jos ei lähde, ottakaa vauhtia ja nykikää se liikkeelle, eikä pysähdellä yhtään. Lähtihän se, ja päivän päätteeksi hinaussakkelit piti pistää rälläkällä paloiksi että saatiin vaunut toisistaan irti.

Erään kerran saatiin kahden vaunun voimin kiskoa kolmatta ojasta ylös, kun tien pinta oli jäässä ja vaunu meni minne huvitti. Ainoa syy miksi se lopulta nousi oli, että hinaavat vaunut pääsi hangen puolelta hakemaan pitoa. Vähän myöhemmin (ei ollut siis vaununjohtajalla järin hyvä päivä...) sama vaunu oli jättänyt uran vapaaksi ajamalla paljon pienempään ojaan. Hyökkäykseen lähtö myöhästyi muistaakseni about vartin kun se ei tahtonut päästä omin voimin enää ojasta pois.

Useammin kuin kerran todettiin puolessa välissä mäkeä kiivetessä, että nyt lasketaankin maailman kalleinta pulkkaa alaspäin.

Kesällä tilanne oli parempi: ei ollut kuin kerran tarvetta hinata vaunu suosta ylös, ja se lähti silloin ilman vinssejä, kun ei järin syvälle uponnut. Voitte varmaan kuvitella, että jos jo ilman vihollisen tulen aiheuttamaa tuhoa saa olla noin usein vaijerin kanssa puljaamassa, niin ei täällä kukaan lämpimikseen huuda kunnon hinausvaunujen perään.

Jep :)

Muistan, kun olin kerrankin seuraamassa Parolassa, miten T-72 yritti päästä jäistä mäkeä ylös. Oli hassun näköistä, kun vaunu moneen kertaan lähti aina jossain vaiheessa valumaan takas alaspäin ja taisi vielä onnistua vähän kääntymäänkin valuessaan. Oli suorastaan koomisen avutonta meininkiä :D No, lopulta sitten otettiin kauempaa riittävästi vauhtia ja savupilven säestämänä päästiin ylös.

Mutta, vielä tuohon vinssiin. Meikäläinen haluaa aina ymmärtää asiat perusteellisesti.
  • Miten paljon parempi se on?
  • Miten se näkyy käytännössä?
  • Miksi näin on?
Viimeiseen kohtaan heittäisin esim. tällaisia hypoteeseja:
  • Vetosuunta jopa suoraan ylöspäin
  • Lyhyt vetomatka - kaapeli ei veny
  • Vinssin avulla on helpompi kontrolloida vetoa tarkasti, ei äkkinäistä nykäisyä
  • Aura saadaan upotettua maahan jolloin vetäjä ei luista
 
Meidän ainut sauma saada noita riittävästi olisi ollut Leo-2A6 ostosten yhteydessä Hollannista -> Hollannilla on 25kpl Buffeleita! Hollannillahan ei ole enää TST-vaunuja, joten olisi luullut (ja luulinkin silloin kun kauppa julkaistiin) että ainakin osan noista olisi saanut vängättyä mukaan sopivaan rahaan, mutta ei... :/ Hollanti on käyttänyt noita nyt sitten Afganistanissa, ymmärtääkseni myös PZH2000 kalustoa...

Olisiko niin, että hollantilaiset tarvitsevat nuo itse kiskomaan rynnäkköpanssarivaunuja, panssarihaupitseja ja pyöräajoneuvoja? Määrä on toki raju, mutta jos on ollut puhe, että yksi per komppania on hiekkamaiden kokemusten perusteella liian vähän, niin...

Ja ei kai se ole sanottua, etteikö noita voitaisi vielä saada? Riippuu varmaan siitä, ostavatko hollantilaiset uudet panssarivaunut myytyjen Leopardien tilalle (no, jäihän niille yksi komppania), mutta muussa tapauksessa joku 10-15 vaunua voisi olla realismia. Pää pystyyn, meillähän on tykistön hankinnatkin vielä kesken - ties mitä muuta mielenkiintoista Hollannista tarttuu mukaan!

Löysin muuten kiinnostavaa dataa Leopardien päivittämisestä lämpökameroiden osalta, useiden eri maiden yhteishankkeessa (17.6 2014) yli sataan Leopardiin päivitetään uudet johtajan ja ampujan lämpökamerat, sopparin arvo 15Milj. Eur, eli alle 150 000Eur per vaunu!
Antaa hyvän osviitan paljonko meillä jo tienpäähänsä tulevien A4:ten lämpökameroiden (A4:han niitä on vain yksi) päivitys (jäljelle jätettävien vaunujen -> 50kpl(?) osalta) maksaisi. Osaamistahan löytyy BMP-2M projektin myötä myös kotimaasta, samoin esim. valonvahvistin teknogiaa ajajalle.

Siinä heti yksi sata kertaa fiksumpi rahantarve kuin Buffel tason hinausvaunut!

Ei sillä, mutta kun ammunnanhallinta kokonaisuudessaan, vuotava hydrauliikka ja peruskunnostukseen körötelty alusta... :( Kannattaa varata pari miljoonaa lisää.
 
Ei sillä, mutta kun ammunnanhallinta kokonaisuudessaan, vuotava hydrauliikka ja peruskunnostukseen körötelty alusta... :( Kannattaa varata pari miljoonaa lisää.


Tästäkin on keskusteltu aiemmin, kuinka loppuun ajettuja alkavat A4:set olla. Ja niihin kun ei mitään täydellistä peruskunnostusta enään välttämättä aleta tekemään. A4 sarja on varmaan seuraava "hautaan ajettava", nyt tilanne esim. Juurikin näiden T-55 pohjaisten hinureiden kanssa se, että jos jotain suurempaa hajoaa, niin sitä ei enään korjata.

Siinä heti yksi sata kertaa fiksumpi rahantarve kuin Buffel tason hinausvaunut!


Kuka niitä on nyt hankkimassa edes ollut?
 
Jos A4 komppanioita riittäisi AMV varustetuille pataljoonille niin onnistuisiko AMOS tornien siirtäminen Leo 2 alustalle?


Vapautuvat AMV:t voisi varustaa vaikka Slovenian valitsemalla ELBIT:in ratkaisulla jossa on myös Spike.

4a6d017385d11417b23f03a6e1f07f22_700x550.jpg
 
Olisiko niin, että hollantilaiset tarvitsevat nuo itse kiskomaan rynnäkköpanssarivaunuja, panssarihaupitseja ja pyöräajoneuvoja? Määrä on toki raju, mutta jos on ollut puhe, että yksi per komppania on hiekkamaiden kokemusten perusteella liian vähän, niin...

Tämä lienee taustalla ja veikkaan että tarve Afganistanissa on erityisesti vaikuttanut intoon noista luopumisesta, mikähän siellä on nykyään tilanne alkaako raskas kalusto olla jo vedetty pois...?

Ja ei kai se ole sanottua, etteikö noita voitaisi vielä saada? Riippuu varmaan siitä, ostavatko hollantilaiset uudet panssarivaunut myytyjen Leopardien tilalle (no, jäihän niille yksi komppania), mutta muussa tapauksessa joku 10-15 vaunua voisi olla realismia. Pää pystyyn, meillähän on tykistön hankinnatkin vielä kesken - ties mitä muuta mielenkiintoista Hollannista tarttuu mukaan! .

Ei ne uusia TST-vaunuja enää osta ja tuo laskennallinen 10-20kpl Leo-2A6 jäämistö on kyllä kanssa aika erikoinen juttu!
Toivottavasti jotain kauppoja olisi vielä tekeillä! Isossa röntissä irtoaa vaan yleensä kaikkea muutakin kivaa puoli ilmaiseksi mukaan, mutta se kauppa oli ja meni jo :/


Ei sillä, mutta kun ammunnanhallinta kokonaisuudessaan, vuotava hydrauliikka ja peruskunnostukseen körötelty alusta... :( Kannattaa varata pari miljoonaa lisää.

Ensinnäkin Leopardien päätyminen alustan km osalta peruskunnostukseen pitäisi olla monin kertainen verrattuna edellisiin T-sarjalaisiin, joukossa on enemmän ja vähemmän ajettuja yksilöitä, luonnollisesti kannattaa kaapia paremmat päältä ja ajaa huonommat ajoharjoittelussa loppuun.

Toisekseen tuollaiset summat pelkästä kunnostuksesta ovat raakaa liioittelua:
-Lämpökamerat tuplana on siis todistetusti päivitetty Leopardiin alle 150 000Eur hintaa -> yksi kamera 75 000Eur(?), valonvahvistimet kotimaasta päälle = yhteensä 100 000Eur(?)
-mm. Etelä-Korean K9 telahaupitsin moottoreiden hinnaksi tuli 135 000Eur/kpl

Viimeisimmistä A4 päivityksistä voi vedellä myös johtopäätöksiä (oma postaus 2-vuoden takaa):

Päivitys/kunnostus soppareiden hintoja A4 mallille Chile 2007
Jos tuon tulkitsee niin että 50Milj.Eur modaukselle, niin hinnaksi tulee siis vain alle 380 000Eur/vaunu!
Kuulostaa turhan halvalta noilla wikipediasta poimituilla päivityksillä...? Todennäköisemmin hinta on koko summa, eli vajaa 700 000Eur/kpl joka sekin kuulostaa vähintään kohtuulliselta jos noihin pidempi kanuunakin on vaihdettu=torni sähköistetty...

"The Chileans are receiving the slab-sided 2A4 model, and as is customary in these situations, a German firm (in this case, KMW) works to refurbish the bargain basement tanks for their new owners. The Chilean refurbishment contract is worth EUR 50 million ($74.3 million) for the 140 MBTs, and the order also includes 2 training & simulation vehicles, training from German units, and logistical support. The Santiago Times values the total contract at $125 million"
"Germany will deliver 140 refurbished tanks over a period of 6 years, with Chile expecting to receive 10-12 tanks every 3 months beginning at the end of 2007. Fully 132 of these tanks will also be modernized, and will form 3 groups within Chile’s northern armored brigade. The remaining 8 tanks will be used as replacements, and/or for simulation and training."


"The Leopard 2A4CHL is the upgraded Chilean version of the Leopard 2A4 ordered by Chile in 2007. Upgrades include new electronics, sighting and information systems meant to elevate the Leopard 2A4's networking capability to be equal to that of the Leopard 2A6, a new suspension system and the upgrading of the tanks main gun to the L55 smoothbore cannon used on the Leopard 2A6. Other upgrades are remote weapon stations over the gunner and commander hatches fitted with the MG3 and HK GMG. The Leopard 2A4CHL also has improved roof and side turret armour and can be uplinked with Chile's battlefield control network"

Canada 2010
42 A4 mallin peruskorjaus/modaus -> kyseessä 42 Canadaan palvelukseen jäävää harjoitusvaunua. Epäselvää on modattiinko näitä vaunuja Afganistanissa palvelevien 2A4M CAN tasolle (ehkä osa ja osa osittain)... Hintaa siis n. 400 - 450 000Eur/kpl

"Rheinmetall has won the $26 million contract.
The repair and overhaul contract for the 42 Leopard 2 tanks now sitting in Montreal. The tanks will form the backbone of the training units here in Canada."
"Rheinmetall Canada in Saint-Jean-Sur-Richelieu, Quebecannounces
external.png
a EUR 17 million (C$ 22.7 million) contract to modernize and overhaul 42 Canadian Leopard 2A4 main battle tanks. By the start of 2012, the ex-Dutch tanks will be refitted to meet Canadian Army technologies and standards."


"The Leopard 2A4M CAN is the upgraded Canadian version of the Leopard 2A4 acquired from the Royal Netherlands Army surplus. The Leopard 2A4M CAN is specially designed for thewar in Afghanistan, based on experience gained by Leopard 2 operators. The first 20 were delivered in October 2010 and with only 5 being deployed to Afghanistan at end of 2010, and operated until July 2011 when combat operations stopped.[33] Though originally planned to be up-gunned to the L55 for consistency with the 2A6M CAN, the longer barreled guns (optimized for tank-vs-tank warfare) were found to be less than ideal in Afghanistan, therefore it was decided to retain the L44. In addition, only small areas of slat armour were added, in contrast with the fully caged 2A6M CANs. The protection of the Leopard 2A4M CAN has been further augmented with the addition of applique armour resembling that found on the most recent Leopard 2A7+ variant, but modified to fit the turret configuration of the 2A4."

Singapore 2006
66 modattua A4 ja 30 varaosiksi, hinta?

Indonesia 2013?
103 Leopard-2 A4 modattuna + 42 Marder 1A3 hintaan 215Milj.Eur. Eli karkeasti jos perusvaunut ovat 500 000Eur kappale, niin Leopardien modauksille jää hinnaksi vajaa 1,4Milj.Eur/kpl
 
Ensinnäkin Leopardien päätyminen alustan km osalta peruskunnostukseen pitäisi olla monin kertainen verrattuna edellisiin T-sarjalaisiin, joukossa on enemmän ja vähemmän ajettuja yksilöitä, luonnollisesti kannattaa kaapia paremmat päältä ja ajaa huonommat ajoharjoittelussa loppuun.

Toisekseen tuollaiset summat pelkästä kunnostuksesta ovat raakaa liioittelua:
-Lämpökamerat tuplana on siis todistetusti päivitetty Leopardiin alle 150 000Eur hintaa -> yksi kamera 75 000Eur(?), valonvahvistimet kotimaasta päälle = yhteensä 100 000Eur(?)
-mm. Etelä-Korean K9 telahaupitsin moottoreiden hinnaksi tuli 135 000Eur/kpl

Viimeisimmistä A4 päivityksistä voi vedellä myös johtopäätöksiä (oma postaus 2-vuoden takaa):

Indonesian kauppaan kuului myös 4xBuffel, 3xLeguan ja 3xKodiak (näille voidaan laskea arvoksi ainakin 30Milj.Eur), Mardereille +Leopardeille "runkoina" n.50Milj, Mardereiden+Leopardien(A4 tasolle jäävien) varastoinnin jälkeiselle peruskunnostukselle 30Milj.Eur.
Ilmeisesti vain 63 Leopardia modattiin RI-tasolle (Revolution), jolloin tälle modaukselle tulisi hintaa n.1,7Milj.Eur/kpl.

Viimeisimipä modauksen tilaajana on Puola:
-128kpl A4:sia PL-staldardiin (A5-A6+ väliin), hintaan 220Milj.Eur -> 1,7Milj/kpl (tämä on tosin vain Rheinmetallin osuus ja erikseen on vielä 130Milj.Eur teknologia siirto Puolaan jossa tehdään pääosa modernisonneista tulevaisuudessa -> hinta voi olla kaikkinensa siis tuplatkin vaunua kohden, mutta tässä rakennetaan koko vaunu käytännössä uusiksi ja luodaan täysi kyky Puolaan tuottaa vastaavia modernisointeja).

Vetäisin näistä sellaisen johtopäätöksen, että alle 500 000Eur:lla saa kyllä jo jonkunlaisen peruskunnostuksen, alle miljoonalla varmasti kohtuu perusteellisen peruskunnostuksen joka sisältää jo jotain uusia isompia laitekokonaisuuksia ja laajempi varsinainen modaaminen siihen päälle nostaa hinnan sitten 1,5 -3Milj.Eur välille, riippuen mitä kaikkea halutaan ja millä herkuilla.
 
Ei ne uusia TST-vaunuja enää osta ja tuo laskennallinen 10-20kpl Leo-2A6 jäämistö on kyllä kanssa aika erikoinen juttu!

En pitäisi sitä kovin erikoisena. Tai siis, hollantilaiset halusivat mahdollisimman hyvän hinnan vaunuistaan, ja Suomen budjetilla ei ollut varaa ostaa ylimääräisiä, vaan tyydyttiin 100 vaunuun. Joku voi sanoa, että säästimme väärässä paikassa. Ehkä. Mutta mistä olisi luovuttu? Jostakin olisi pitänyt raapia kasaan n. 30 miljoonaa euroa, ja sillä olisi saatu vain yksi panssarivaunukomppania lisää.

Nyt nuo hollantilaisten loput Leopardit ovat osana saksalaista panssarijoukkoa. Wikipedia sanoo asiasta näin:

On 15 September 2015, the Dutch government published that the army will have 16 tanks put out of storage and 18 are to be leased from Germany for a new tank squadron by 2016 as part of a German armoured battalion; one is preserved at the new military museum.[153]

https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2#Current_operators

Ensinnäkin Leopardien päätyminen alustan km osalta peruskunnostukseen pitäisi olla monin kertainen verrattuna edellisiin T-sarjalaisiin, joukossa on enemmän ja vähemmän ajettuja yksilöitä, luonnollisesti kannattaa kaapia paremmat päältä ja ajaa huonommat ajoharjoittelussa loppuun.

Suomalaiset Leopardit (2A4:t siis) ovat todennäköisesti 1980-luvun tuotantoa. Sen jälkeen niillä on harjoiteltu aktiivisesti ensin Saksassa ja sitten Suomessa. Missä kunnossa mahtaa olla keskimäärin 30-vuotias panssarivaunu, jolle on tehty lähinnä normaalit määräaikaishuollot? En tiedä, mutta ei se kyllä enää ihan uusi ole.

Toisekseen tuollaiset summat pelkästä kunnostuksesta ovat raakaa liioittelua

--

Painottaisin sitä, että on monentasoista kunnostusta. Meillä ei yksinkertaisesti ole riittävästi tietoa siitä, mitä noiden maiden sopimuksiin on ylipäätään sisältynyt. Onko vaunut huollettu sellaiseen kuntoon, että niillä pärjätään ehkä 10-15 vuotta ennen suurempia huoltoja? Vai onko paikat rempattu uutta vastaavaksi?

Ok, nähtävästi jonkinlainen tekohengitys olisi mahdollista vähän halvemmallakin kuin esittämälläni ~2 miljoonalla eurolla. Se ei kuitenkaan olisi kovin taloudellista ottaen huomioon lyhyt elinkaari, kuluva rahasumma ja rahan vähyys. Puolustusvoimathan päätyi päivittämisen sijaan "uusien" vaunujen ostamiseen Hollannista, eikä silloinkaan ostettu kuin se 100 vaunua - puolustusvoimat ei siis koe mielekkääksi sijoittaa lisää rahaa taistelupanssarivaunuihin.

Muutama pointti meikäläisistä hankinnoista:

-Puolustusvoimat osti Leopardeja Hollannista hintaan 2 miljoonaa euroa per vaunu. Mukana tuli ilmeisesti myös jonkin verran varaosia ja muuta sälää.
-Julkisuudessa esiintyvien tietojen mukaan 2A4:n päivittäminen 2A6:n tasolle olisi maksanut aika hiton paljon, kokonaista 5 miljoonaa euroa per vaunu. Voi olla vähän lapinlisää, mutta suunta on oikea.
 
Vaihtoehdot on aika kortilla jos Buffeleita ei saada jostain käytettynä. Ja jonkun muun vaunun alustan (jota meillä ei ole käytössä) sotkeminen tähän kuulostaa kaikkea muuta kuin fiksulta.

Eipä T55 alustaakaan ole käytössä enään muissa kuin hinausvaunuissa. Siinä vaiheessa kun uusi kalusto saapuu, loputkin T55 alustat päätyvät maalivaunuiksi. Uusi kalusto ei aiheuta varsinaista päänvaivaa, jos sillä korvataan vanhaa kalustoa.
 
Eipä T55 alustaakaan ole käytössä enään muissa kuin hinausvaunuissa. Siinä vaiheessa kun uusi kalusto saapuu, loputkin T55 alustat päätyvät maalivaunuiksi. Uusi kalusto ei aiheuta varsinaista päänvaivaa, jos sillä korvataan vanhaa kalustoa.
Mutta tokihan, jos yksi alusta poistuisi tuomatta uutta alustaa tilalle, säästettäisiin huollossa jotain kun yksi rinnakkainen huoltoketju voitaisiin purkaa?
 
Eipä T55 alustaakaan ole käytössä enään muissa kuin hinausvaunuissa. Siinä vaiheessa kun uusi kalusto saapuu, loputkin T55 alustat päätyvät maalivaunuiksi. Uusi kalusto ei aiheuta varsinaista päänvaivaa, jos sillä korvataan vanhaa kalustoa.

En ehkä ymmärtänyt kommentiasi oikein, mutta T-55 alustaisia pioneerivaunuina vaikka kuinka paljon.
 
Oletko löytänyt kuvaa nykyisistä hinausvaunuista? Tai muistatko miltä ne näyttivät?
Niissä on sama runko kuin tuossa T55:ssa, torni puuttuu ja sen tilalle on tehty omat kiinteät rakennelmansa. Noilla kuvilla joita linkkasit ei ole mitään tekemistä sen tekeleen kanssa. Edit. Mallimerkinnät noille taisivat olla KAM1 ja KAM2.
Eikös nuo Kamit olleet yhden kappaleen kokeiluja. Nykyiset evakuointivaunut ovat VT-55 ja JVBT-55. Jälkimmäisessä on nosturi.
 
Nyt nuo hollantilaisten loput Leopardit ovat osana saksalaista panssarijoukkoa. Wikipedia sanoo asiasta näin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2#Current_operators

No hyvä että tuokin selvisi.

Suomalaiset Leopardit (2A4:t siis) ovat todennäköisesti 1980-luvun tuotantoa. Sen jälkeen niillä on harjoiteltu aktiivisesti ensin Saksassa ja sitten Suomessa. Missä kunnossa mahtaa olla keskimäärin 30-vuotias panssarivaunu, jolle on tehty lähinnä normaalit määräaikaishuollot? En tiedä, mutta ei se kyllä enää ihan uusi ole.

Siellä on vaunuja erilaisilla km:llä.

Painottaisin sitä, että on monentasoista kunnostusta. Meillä ei yksinkertaisesti ole riittävästi tietoa siitä, mitä noiden maiden sopimuksiin on ylipäätään sisältynyt. Onko vaunut huollettu sellaiseen kuntoon, että niillä pärjätään ehkä 10-15 vuotta ennen suurempia huoltoja? Vai onko paikat rempattu uutta vastaavaksi?

Ok, nähtävästi jonkinlainen tekohengitys olisi mahdollista vähän halvemmallakin kuin esittämälläni ~2 miljoonalla eurolla. Se ei kuitenkaan olisi kovin taloudellista ottaen huomioon lyhyt elinkaari, kuluva rahasumma ja rahan vähyys. Puolustusvoimathan päätyi päivittämisen sijaan "uusien" vaunujen ostamiseen Hollannista, eikä silloinkaan ostettu kuin se 100 vaunua - puolustusvoimat ei siis koe mielekkääksi sijoittaa lisää rahaa taistelupanssarivaunuihin.

Kyllä vain, mutta tuskin niitä varastointia varten on muillekaan maille huollettu, kyllä ne ihan käyttöä ajatellen on kunnostettu.
Suomihan otti omat vaunut käyttöön about sellaisenaan ja käytti niitä 10-15-vuotta, miksi muut maat maksaisivat kunnostuksesta erikseen ihan huomattavia summia jos niille ei mitään oleellista tehtäisi?

Ja toisekseen meille 2-portaaseen (eril.psv.komp.) tai varavaunuiksi / pioneerien jyrävaunuiksi tulevat yksilöt eivät tule enää mihinkään 100%:seen aktiivikäyttöön/kiertoon, vaan pääsääntöisesti nimenomaan varalle jolloin vaunuista ei todellakaan tarvi rakentaa uusia.
Nyt puhutaan ihan eri asiasta kuin aktiiviseen käyttöön tulevasta pääkalustosta, myös tarvittavien rahasummien osalta! Ehdottomasti keskimäärin vain sadoistatuhansista euroista per vaunu, fiksulla kierrättämisellä todella pienistä summista.

-Julkisuudessa esiintyvien tietojen mukaan 2A4:n päivittäminen 2A6:n tasolle olisi maksanut aika hiton paljon, kokonaista 5 miljoonaa euroa per vaunu. Voi olla vähän lapinlisää, mutta suunta on oikea.

Kyllä jos olisi haluttu A6+ mallin varustus, muitakin vaihtoehtoja on olemassa, kuten nuo aijemmin esittämäni kauppasummat kertovat.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo Kamit olleet yhden kappaleen kokeiluja. Nykyiset evakuointivaunut ovat VT-55 ja JVBT-55. Jälkimmäisessä on nosturi.

Minullakin on sellainen muistikuva... Molemmissa VT-55 ja JVBT-55 on nosturi, toisessa pienempi joka ei erotu niin selvästi, vain vanhoissa tasarunkoisissa BTS-2:ssa (T-54 alustalla) ei ollut juuri mitään kansi rakenteita, oli tosin siinäkin kait joku muutaman sadan kg käsikäyttöinen pikkupuomi :P
 
Back
Top