Panssarivaunut

Olet oikeassa teknologisesti, mutta aika lienee tehnyt tehtävänsä noissa lämppäreissä ja valonvahvistimissa. Tuskin enää antavat sitä suorituskykyä mitä tehtaalta lähtiessään.
Kysymys olisi, missä kunnossa nuo olisivat?

Vaikka en @Ohjus-tiedustelija olekaan, niin otan oikeuden vastata: samassa kunnossa kuin Suomen Leopard 2A4:ssä, koska lämpökamerat ovat suhteellisen samanikäisiä. Sammuneet pikselit ym. ovat tietysti ikäviä, mikäli niitä esiintyy. Vielä kuitenkin varmaan pärjättäisiin vähän aikaa, mutta piakkoin tarvittaisiin kyllä uudet lämpökamerat tilalle.
 
Vaikka en @Ohjus-tiedustelija olekaan, niin otan oikeuden vastata: samassa kunnossa kuin Suomen Leopard 2A4:ssä, koska lämpökamerat ovat suhteellisen samanikäisiä. Sammuneet pikselit ym. ovat tietysti ikäviä, mikäli niitä esiintyy. Vielä kuitenkin varmaan pärjättäisiin vähän aikaa, mutta piakkoin tarvittaisiin kyllä uudet lämpökamerat tilalle.
Tätä juuri tarkoitan.
Käytännössä lämppärit pitäisi vaihtaa uusiin. Sama ikääntyminen ja kilometrit vaikuttavat moniin vaunun järjestelmiin, joten peruskorjaus lienee vaatimuksena ennen käyttöä.
 
Voi hyvin olla, olennasta on kuitenkin, ettei tuokaan ole mikään lisää vinssi ratkaisu, vaan oman aikansa (kallis?) erikoisvaunu.

No hommahan olikin hoidettu ennen Itä-Saksan "lottovoittoa", siten että PV rakennutti itse 1+1kpl (KAM-1 ja KAM-2) "kallista" hinaus+korjausvaunua nostureilla ja varsinainen hinaus/irroitus hoidettiinkin isommalla määrällä yksinkertaisia BTS-2:sia jotka on nimen omaan pelkistettyjä hinausvaunuja vinssillä. Silloinkin oli varauksissa luokkaa 150 tst-vaunua.

Olennaista tässä on siis se, että tarvittaisiin (olisi tarvittu) taas joku "lottovoitto" Saksasta tai Hollannista että saataisiin riittävä määrä huippuvarusteltu evakuointivaunuja -> jos/kun sellaista ei saatu/tule, niin oma ehdotukseni on siis edelleenkin että tarvitaan joku BTS-2 tyylinen halpa ratkaisu (Leo-2 alustalla) jolla saadaan määrää.

ps. PV tällä hetkellä vielä käytössä oleva vanhin panssari lienee tuo KAM-2, joka on siis sekin rakennettu T-54 alustalle :)
 
Videostahan kuitenkin voi olettaa TOWin olevan melko hyvässä asemassa kiviröykkiön takana. Huomatkaa kuinka ampuja kyykistelee ja nousee vain tähystämään ja ampumaan aseen. Eli voi olla hiukka vaikeaa havaita tuo.

Maastossa voi oikeasti olettaa kaikkien lämpöjälkien olevan uhka, rakennetulla alueella varmaan hiukan eri.

Tuolla Tank-netissä tarkemmin tietävät kertovat että:
"IIRC SAA only operates T-90 original production model. I've only seen 3 individual vehicles so far. Likely that vehicle 1 "21-4" was the one that was hit (pic).
Note: TPN-4 "Buran-PA" non-thermal sight fitted"


Eli ilman lämppäriä olisivat...
 
Vastaan tähän nyt, kun en ollut aiemmin viestiäsi huomannut.

Kyllä vain, mutta tuskin niitä varastointia varten on muillekaan maille huollettu, kyllä ne ihan käyttöä ajatellen on kunnostettu.
Suomihan otti omat vaunut käyttöön about sellaisenaan ja käytti niitä 10-15-vuotta, miksi muut maat maksaisivat kunnostuksesta erikseen ihan huomattavia summia jos niille ei mitään oleellista tehtäisi?

1. Esimerkkiesi maat ostivat vaunut myöhemmin kuin Suomi. Ne olivat siis parhaassa tapauksessa seisseet varikolla ajan hampaan syötävänä, ja huonoimmassa tapauksessa vaunut olivat olleet saksalaisilla koulutuskierrossa mukana. Veikkaan jälkimmäistä, sillä tuskin sakukaan kouluttaa parhaalla kalustollaan sellaisia asioita, joita voi treenata vanhemmallakin kalustolla (esim. ajokoulutus).

2. Vaikka suomalaisille ilmeisesti myytiinkin nippu sekä uudempia että vanhempia vaunuja (no ei nyt kovin suuri ikähaitari, kun uusimman ja vanhimman iässä enimmillään n. 10 vuotta eroa), niin emme tiedä, mitä saksalaiset ovat myyneet muille. Onko tultu toisiin aatoksiin, että myydäänkin varastot tyhjiksi vanhimmasta päästä, vaikka sitten aavistuksen halvempaan hintaan, jotta saadaan työtä saksalaisille yrityksille?
 
Ehkä fiksumpaa olisi hankkia Hägglundilta heidän varastossaan lojuvat käyttämättömät, Ruotsin AMOS:eja varten rakennetut CV90-alustat. Niitä valmistettiin 38-40 kappaletta, kunnes Ruotsin hallitus suuressa viisaudessaan tappoi projektin vuonna 2008. Osaan rungoista AMOS-torni, osasta tulenjohtovaunuja, osasta hinausvaunuja. Kahta jälkimmäistä Ruotsilla jo on, eldledningsvagn 90 sekä bärgningsbandvagn 90. Voitaisiin rakentaa Ruotsin mallin mukaan, tai oman. Tämä sillä oletuksella, että kyseisiä runkoja ei esim. käytetty Norjan CV-modernisointiprojektissa.

Ainakin KarPr:ssa oltaisiin suu messingillä. Oletan, että tela-alustaiselle AMOS:ille löytyisi käyttöä myös hyökkäyskärjen välittömästä läheisyydestä.

Kiva tietää, nyt potuttaa kuulla että sellaisia alustoja ei ole Suomeen jo hommattu kuljeksimasta.
 
Vastaan tähän nyt, kun en ollut aiemmin viestiäsi huomannut.

1. Esimerkkiesi maat ostivat vaunut myöhemmin kuin Suomi. Ne olivat siis parhaassa tapauksessa seisseet varikolla ajan hampaan syötävänä, ja huonoimmassa tapauksessa vaunut olivat olleet saksalaisilla koulutuskierrossa mukana. Veikkaan jälkimmäistä, sillä tuskin sakukaan kouluttaa parhaalla kalustollaan sellaisia asioita, joita voi treenata vanhemmallakin kalustolla (esim. ajokoulutus).

2. Vaikka suomalaisille ilmeisesti myytiinkin nippu sekä uudempia että vanhempia vaunuja (no ei nyt kovin suuri ikähaitari, kun uusimman ja vanhimman iässä enimmillään n. 10 vuotta eroa), niin emme tiedä, mitä saksalaiset ovat myyneet muille. Onko tultu toisiin aatoksiin, että myydäänkin varastot tyhjiksi vanhimmasta päästä, vaikka sitten aavistuksen halvempaan hintaan, jotta saadaan työtä saksalaisille yrityksille?

Juuri näin!
Minähän olenkin tässä kokoajan ajanut takaa sitä, että myöhemmissä kaupoissa erikseen tehdyt kunnostus/modernisonti sopparit antavat kohtuullisen hyvin osviittaa sille mitä meidän A4:ten jatkokäyttöön remontointi voisi nyt maksaa. Tuossa alla olevassa kun mielestäni sanotaan juurikin niin, että itse vaunut myytiin nimenomaan pohjahinnoin (bargain basement) kun saatiin kunnostussoppari siihen päälle, arvioidun koko kaupan kokonaishinnan mukaan siis itse vaunuille jäi hintaa vain n. 250 000Eur/kpl.

Chilen kaupassa on siis selkeiten esitetty hinta kunnostukselle/modernisoinnille (50Milj = reilusti alle 400 000Eur/kpl), siitä on sitten ristiriitaista tietoa eri sivuilla mitä kaikkea tuo sisältä, koska hurjimpien juttujen mukaan siihen olisi pitänyt tulla näkyviksi mutoksiksi esim. A6 pääase, remotecontrol kk johtajalle, tornin kylkiin/kattoon lisäpanssaria jne. Mitään näistä ei kuvissa kuitenkaan Chilen vaunuissa näy, joten voimme olettaa että kyseessä on lähinnä peruskunnostus ja esim. tähtäimet ja radiot on varmaan myös ollut aiheelista uusia -> eli ollaan juuri sellaisissa osa-alueissa mitä meidän jäljelle jätettävät A4:kin vaatisivat!
The Chileans are receiving the slab-sided 2A4 model, and as is customary in these situations, a German firm (in this case, KMW) works to refurbish the bargain basement tanks for their new owners. The Chilean refurbishment contract is worth EUR 50 million ($74.3 million) for the 140 MBTs, and the order also includes 2 training & simulation vehicles, training from German units, and logistical support. The Santiago Times values the total contract at $125 million"
 
Käännös saksasta:

ECONOMY
W-
ECONOMIC DISARMAMENT
Leopard manufacturer buys biggest tank cemetery in Europe
BY GERHARD HEGMANN, MUNICH
before 21 hours
Demilitarisierung-von-Militaerfahrzeugen-3-.jpg
Armored Bundeswehr type Marder at Europe's largest tank graveyard in RockensußraPhoto: picture alliance / dpa
In Thuringia Rockensußra hundreds tanks awaiting scrapping. Krauss-Maffei Wegmann is now taking over the disposal and will not necessarily make only small war machine.



To date, the Leopard tank manufacturer Krauss-Maffei Wegmann (KMW) has reported orders for new weapons. Approximately battle tanks and self-propelled howitzers for Qatar over 1.9 billion euros, or 131 more Boxer armored transport vehicle for the German Army. Now is about a recent company announcement: "Krauss-Maffei Wegmann from upgraded." The traditional, German tank manufacturer is the largest German Panzerverschrotter that Battle Tank Dismanteling GmbH based in the Thuringian Rockensußra .

W-
The Panzerverschrotter boasts impressive numbers so far destroyed military vehicles.Since 1991 were 16,000 military vehicles, including 1800 battle tanks and other nearly 6,000 armored wheeled and tracked vehicles, destroyed and recycled, according to the release.

The large volume can be explained by the company's history. By German reunification Total Germany an entire Panzer Army had computationally too much. There hundreds tanks of the former National People's Army were dismantled and scrapped on behalf of the Federation. There was a Demilitarisierungsfirma on an area of about 35,000 square meters, the largest tank allegedly cemetery in Europe.

2005 activities were also extended to the scrapping of industrial machinery. The company expanded the total area again. 2006 then climbed the large German scrap company Scholz, who has now returned separates from Panzerverschrotter.



Scholz Group sold the Panzerverschrotter again


The Scholz Group with over 3.1 billion euros is in a reconstruction and restructuring process and has already separated from many activities, to get money in the cash register.The purchase price of Panzerverschrotters the parties have agreed. For sales and information is not provided. According to the balance sheet of the group from 2013 Panzerverschrotter even made a small loss.

The Leopard manufacturer Krauss-Maffei Wegmann could speculate that decommissioned tanks are valuable again.Either decommissioned Leopard models could already be modernized or used as a spare parts store. Customers of Panzerverschrotters been already belonged Krauss-Maffei Wegmann, but also the competitorRheinmetall , the Bundeswehr, the Austrian army and the government Swiss RUAG Group.Allegedly Battle Tank Dismanteling has already scrapped 840 old battle tank type Leopard. 1 In addition, over 600 old US M48 tank, which had also ordered Germany, and more than 200 ex-Soviet battle tanks T72.



The army wants to have again more battle tanks


The interest of the Defense Ministry on the modernization of old Leopard tanks became clear in spring, 2015. At that time it became public that 100 Leopard 2 tanks to be repurchased by the industry for allegedly 22 million euros, which were parked in the industry. The Army will in future have again 320 battle tanks in his unit and not, as previously planned, only 225th

was first publicly by the information from the Ministry that the industry has a fleet of at least 100 old Leos. Krauss-Maffei Wegmann (KMW) or Rheinmetall made so far but no information as to who has parked as many tanks somewhere. The industry hung a cloak of silence over their armored fleet. "For this we say anything," said a spokesman KMW.Details should know by now the French, for the private defense companies KMW has recently allied with the government tanks manufacturer Nexter to a joint venture, based in the Netherlands. Now the great, new European tank manufacturer KMW Nexter also has its own tank cemetery.



Rheinmetall armor returns to profitability


The current economic recovery for the arms companies is also reflected in the numbers of Krauss-Maffei Wegmann-competitors Rheinmetall. The Düsseldorf company with two legs and arms Autotechnik returned in 2015 in the military division back significantly to profitability. The division's sales grew by 16 percent to 2.59 billion euros and the operating result improved from minus 67 million euro loss to 90 million euros profit. Also in the same major automotive sector increased the yield significantly. A detailed outlook will be presented in mid-March.

In corporate presentations Rheinmetall already grants a glimpse. The Group is working on a new gun for the Leopard main battle tank. You should then be able projectiles with 130 millimeter diameter, instead of the previous 120 mm fire. In addition, running until 2017 a concept phase for a completely new main battle tanks, on which are several nations, including Germany and France participate.
 
Wikipedian mukaan tosiaan tuossa Chilen Leopard 2A4CHL olisi RWS, uusi pääase jne, mutta eppäilen että paskaa tuossa kirjoitettu, edes lähdettä ole mainittu. Kuiten ohjustelija totesi ulkoisesti näyttää ihan normi Leo 2A4:lle.
 
Israel, maailman köyhin kansa. Merkava Mark 2 kalustoa lähdössä stenattavaksi:

08X3uub.jpg


may20112.jpg


article-2714575-20390D8600000578-642_964x709.jpg


img_0777.jpg
 
Viimeksi muokattu:
The army wants to have again more battle tanks


The interest of the Defense Ministry on the modernization of old Leopard tanks became clear in spring, 2015. At that time it became public that 100 Leopard 2 tanks to be repurchased by the industry for allegedly 22 million euros, which were parked in the industry. The Army will in future have again 320 battle tanks in his unit and not, as previously planned, only 225th

was first publicly by the information from the Ministry that the industry has a fleet of at least 100 old Leos. Krauss-Maffei Wegmann (KMW) or Rheinmetall made so far but no information as to who has parked as many tanks somewhere. The industry hung a cloak of silence over their armored fleet. "For this we say anything," said a spokesman KMW.Details should know by now the French, for the private defense companies KMW has recently allied with the government tanks manufacturer Nexter to a joint venture, based in the Netherlands. Now the great, new European tank manufacturer KMW Nexter also has its own tank cemetery.

Mielestäni näin joskus täällä jonkun uutisen siitä että Saksan valtio oli myynyt loput/osan vanhasta Leopard jäämistöstä KMW:lle, nyt ne siis ostettiin takaisin ja modataan varmaan jonnekkin A6++ tasolle joskus lähi tulevaisuudessa...
Tässä on nyt myös hyvä näyttö siitä että vanhoilla A4:lla on siis edelleen +200 000Eur/kpl arvo, jos/kun valtiolla on halua alkaa taas varustautua muuhunkin kuin savimaja sotiin. Uuden Leopardin rakentaminen on kalliimpaa kuin käyttää runko ja torni vanhasta perusaihiona.Tuskinpa päätyy romuksi Suomenkaan A4:set isommassa mittakaavassa, osa toki väkisin purkautuu sen verran hylsyiksi ettei niistä mitään enää kukaan varmaan rakentele, toisaalta jos mennään A6++ tasolle, niin ei siitä vanhasta hyväksi käytetäkkään varmaan juuri muuta kuin runko/torni hylsynä.
 
Wikipedian mukaan tosiaan tuossa Chilen Leopard 2A4CHL olisi RWS, uusi pääase jne, mutta eppäilen että paskaa tuossa kirjoitettu, edes lähdettä ole mainittu. Kuiten ohjustelija totesi ulkoisesti näyttää ihan normi Leo 2A4:lle.

Veikkaan että noissa tarinoissa menee sekaisin enemmän tai vähemmän jossain vaiheessa halutut tai tulevaisuuudessa haluttavat modaukset ja tämän hetken tilanne...
Lähes koko ostettu arsenaali meni kuitenkin 1-linjan kalustoksi, joten vähintäänkin ne läpikäyty/kunnostettu, veikkaan edelleen, että elektronisia heikkoja kohtia kuten pimeänäkö ja radiot on myös mennyt uusiksi, epäilen ettei tuollaiseen 400 000Eur/kpl hintaan ainakaan ihan hiveästi mitään isompaa modernisaatiota saa...

"Chile had originally sought to buy the tanks from Switzerland, but the sale of 93 tanks was canceled
external.png
in November 2005. Negotiations then began with Germany, and the number discussed in March 2006 was 118
external.png
(93+25 spare), but that was expanded in the July 2006 contract. Germany will deliver 140 refurbished tanks over a period of 6 years, with Chile expecting to receive 10-12 tanks every 3 months beginning at the end of 2007. Fully 132 of these tanks will also be modernized, and will form 3 groups within Chile’s northern armored brigade. The remaining 8 tanks will be used as replacements, and/or for simulation and training."
 
Tai se, että olisi ostettu Trojanin teknologia ja valmistettu omaa rynnäkkövaunua alunperinkin.

Riskialtista lastentautien takia ja Patrian hinnat tietäen, ei kiitos!
Jo pelkällä CV90 hankinnan hinnalla (nyt BMP-2 modauksen kustannukset päälle), olisi Mardereita (A3) saatu riviin + kunnostettua/kevyesti modattua vähintään riittävästi (ja säästetty vielä rahaakin), niitä kun olisi voitu remontoida vaikka 10-vuoden perioidilla omaan rauhalliseen tahtiin. Mutta tässä unohtuu esim. se että tokkopa silloin oltaisiin tehty Ruotsiin Suomen siihen asti suurinta puolustusväline kauppaa Paseista ja myöhemmin AMV:stä. Näissä on aina kaksi tai useampi puoli...
 
Onko A6:ssa ja uusimmassa A7:ssä samat lämpökamerat?

Tuskinpa vaan kun ovat valmistettu ihan eri vuosikymmenillä ja noita lämpökameroita tulee jatkuvasti uudempia, A7:ssä ja viimeisimmässä uutisessa (josta aijemmin mainitsin) jonka mukaan useat eri maat päivittävät +100 Leopardin lämpökamerat uusiin voi sitten jo ollakin jo samat kamerat, mutta toisaalta valmistajia on useita ja sehän on ihan tilauskohtaista mihin valmistajaan päädytään.
 
Mitä mieltä porukka tästä: http://www.army-guide.com/eng/product4603.html
Oli siis Marderin rungolle istutettu uusi torni 30 mm aseella.
Kun uusi, tehokas, kallis torni istutetaan käytettyyn runkoon, menetetään Marderin pääetu, eli halpuus. Vaikka moottori, jousitus jne. uusittaisiin, ei silti saada uudenveroista kärryä, koska suunnittelu on vanhempaa perua. Sveitsiläiset valitsivat hyvin, ottaen huomioon että he osaavat hoitaa kansantalouttaan (= on oikeasti varaa hankkia parasta).

Vuonna 2009 saksalaiset tarjosivat Kreikalle 422 kpl kunnostettua Marder 1A3 vaunua. Kokonaishinta 126 000 kpl 20mm panssariammuksen, uusien pimeänäkölaitteiden ja naamioverkkojen, kolmen ajoharjoitteluvaunun jne. kanssa olisi ollut 230 miljoonaa euroa. Jos hankittaisiin sama määrä CV:itä ja maksettaisiin sen verran mitä puolustusvoimat maksoi, hinta olisi miljardin toisella puolella. Jos vaihtoehdot ovat CV90 tai ei mitään, voi arvata suomalaisten panssarijääkärien liikkuvan tulevaisuudessakin ällitälleillä ja paseilla. (Linkki Kreikan kaupaan, joka ei siis toteutunut).
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top