Panssarivaunut

Riskialtista lastentautien takia ja Patrian hinnat tietäen, ei kiitos!
Jo pelkällä CV90 hankinnan hinnalla (nyt BMP-2 modauksen kustannukset päälle), olisi Mardereita (A3) saatu riviin + kunnostettua/kevyesti modattua vähintään riittävästi (ja säästetty vielä rahaakin), niitä kun olisi voitu remontoida vaikka 10-vuoden perioidilla omaan rauhalliseen tahtiin. Mutta tässä unohtuu esim. se että tokkopa silloin oltaisiin tehty Ruotsiin Suomen siihen asti suurinta puolustusväline kauppaa Paseista ja myöhemmin AMV:stä. Näissä on aina kaksi tai useampi puoli...

Tässä vaiheessa voi enää jossitella.
 
Kun uusi, tehokas, kallis torni istutetaan käytettyyn runkoon, menetetään Marderin pääetu, eli halpuus. Vaikka moottori, jousitus jne. uusittaisiin, ei silti saada uudenveroista kärryä, koska suunnittelu on vanhempaa perua. Sveitsiläiset valitsivat hyvin, ottaen huomioon että he osaavat hoitaa kansantalouttaan (= on oikeasti varaa hankkia parasta).

Vuonna 2009 saksalaiset tarjosivat Kreikalle 422 kpl kunnostettua Marder 1A3 vaunua. Kokonaishinta 126 000 kpl 20mm panssariammuksen, uusien pimeänäkölaitteiden ja naamioverkkojen, kolmen ajoharjoitteluvaunun jne. kanssa olisi ollut 230 miljoonaa euroa. Jos hankittaisiin sama määrä CV:itä ja maksettaisiin sen verran mitä puolustusvoimat maksoi, hinta olisi miljardin toisella puolella. Jos vaihtoehdot ovat CV90 tai ei mitään, voi arvata suomalaisten panssarijääkärien liikkuvan tulevaisuudessakin ällitälleillä ja paseilla. (Linkki Kreikan kaupaan, joka ei siis toteutunut).
Eikös älli kuitenkin ole maasto-ominaisuuksiltaan aivan eliittiä, näin minulle on väitetty? Voisi kuvitella että Suomen budjetilla ei yhtä hyvää peliä saisi hinta-laatu suhteen puolesta mistään muualta. Suomalaisia rikkaammat swedutkin käyttävät sitä edelleen laalalti.

Pbv 401;
401_vinter.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eikös älli kuitenkin ole maasto-ominaisuuksiltaan aivan eliittiä, näin minulle on väitetty? Voisi kuvitella että Suomen budjetilla ei yhtä hyvää peliä saisi hinta-laatu suhteen puolesta mistään muualta.
Maasto-ominaisuudet lienevät hyvät, ellei suorastaan erinomaiset. Mutta mikä on pimeätoimintakyky, suojaus, tulivoima, huollon tarve? Sekin vielä, että meillä on periaatteessa samaan käyttötarkoitukseen kolmea telavaunumallia. Itse istuisin mieluummin IFV:n kuin APC:n kyydissä. Pointti oli, että ne oli järjestettävissä samalla rahalla.

Suomalaisia rikkaammat swedutkin käyttävät sitä edelleen laalalti.
Eivät käytä. Ruotsalaisten vaunut on Suomessa ja/tai sulatettu sikaraudaksi. Ruotsista hankittujen vaunujen hinta oli kieltämättä lyömätön.
 
Viimeksi muokattu:
Maasto-ominaisuudet lienevät hyvät, ellei suorastaan erinomaiset. Mutta mikä on pimeätoimintakyky, suojaus, tulivoima, huollon tarve? Sekin vielä, että meillä on periaatteessa samaan käyttötarkoitukseen kolmea telavaunumallia. Itse istuisin mieluummin IFV:n kuin APC:n kyydissä. Pointti oli, että ne oli järjestettävissä samalla rahalla.
Isot pojat ovat ketoneet, että ällillä pääsee vaikka puuhun. Trombi13-harjoituksessakin vastustajat olivat ÄLLIstyneet kun MTLBV PSTIEDJ oli iskenyt odottamattomasta ilmansuunnasta :)
 
Maasto-ominaisuudet lienevät hyvät, ellei suorastaan erinomaiset. Mutta mikä on pimeätoimintakyky, suojaus, tulivoima, huollon tarve? Sekin vielä, että meillä on periaatteessa samaan käyttötarkoitukseen kolmea telavaunumallia. Itse istuisin mieluummin IFV:n kuin APC:n kyydissä. Pointti oli, että ne oli järjestettävissä samalla rahalla.

Eivät käytä. Ruotsalaisten vaunut on Suomessa ja/tai sulatettu sikaraudaksi. Ruotsista hankittujen vaunujen hinta oli kieltämättä lyömätön.
Auts. Niinpäs olikin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös älli kuitenkin ole maasto-ominaisuuksiltaan aivan eliittiä, näin minulle on väitetty? Voisi kuvitella että Suomen budjetilla ei yhtä hyvää peliä saisi hinta-laatu suhteen puolesta mistään muualta. Suomalaisia rikkaammat swedutkin käyttävät sitä edelleen laalalti.

401_vinter.jpg

On maastokelpoinen ja läntiset suurvallatkin käyttävät yhtä vanhaa kalustoa laajasti.

Kyseessähän on sirpalesuojattu traktori josta löytyy vielä kiinteä paikka konekiväärille, täysin soiva peli kaikkineen, lisää voisi ostaa jos jostain saa.

Ennemmin ostaa näitä halvalla ja sitten pimeätoiminta laitteita, radioita ja raskaita aseita itse taistelijoille, voivat käytellä niitä myös tässä istuen.
 
Bugaria, Ukraina. Köyhiä maita, varastot edelleen MT-LB:ita pullollaan, vaikka niitä on kuskattu Irakiin jne. Pientä laittoa vaaditaan. Soitot Kharkiv Morozov Machine Building Design Bureaulle.

mtlb2l.jpg

Noita olen itsekin katsellut, Bulgaria möi 500 kpl Irakiin, taitaa vain olla että kukaan ei varastojaan kohta enään myy.
 
Eikai se aseistus ole juuri muusta kuin mielikuvituksesta kiinni. Maailmalla on nähty tästä monensorttisia sovelluksia. Ukrainalaiset esimerkiks lisäsivät 23 mm Sergein taistelusammakon katolle. Tuossa on kaikki herkut samassa kärryssä. :)

 
Kaikki kunnia ällitällille mutta on myös mietittävä että mitä enemmän meillä on teloja liikkeellä niin sitä enemmän pumppu haukkaa huoltoa ja löpöä. Suomessa on sen verta paljon tiestöä ja se on niin tiheästi että teloja ei välttämättä tarvita siihen että päästään vihollisen sivustaan tai jopa selustaan. Telat täytyy myös siirrättää lavetilla vähänkin pidemmät matkat siinä missä pyörät liikkuu itse, myös siirto kalustoa tarvitaan niiden tankkereiden lisäksi.
 
En tykännyt tuosta, toki virkistävää saada erilaisia näkökantoja rispekitä siitä. Teloja lisää vaan, pyörillä liikkuvilla on tietysti omat etunsa varsinkin ensitilanteissa. Pari panssariprikaatia kun saisi, niitä jotka lyö silmät mustiksi heti alkuunsa. Mikä ei voita mekanisoitujen joukkojen reipashenkistä touhua!! :p
 
Kaikki kunnia ällitällille mutta on myös mietittävä että mitä enemmän meillä on teloja liikkeellä niin sitä enemmän pumppu haukkaa huoltoa ja löpöä. Suomessa on sen verta paljon tiestöä ja se on niin tiheästi että teloja ei välttämättä tarvita siihen että päästään vihollisen sivustaan tai jopa selustaan. Telat täytyy myös siirrättää lavetilla vähänkin pidemmät matkat siinä missä pyörät liikkuu itse, myös siirto kalustoa tarvitaan niiden tankkereiden lisäksi.

Kyllä ne telat on hyvä olla, kun toimitaan itärajalla. Pyöräajoneuvoilla voi tulla lumessa ja kelirikkoaikaan vähän orpo olo, jos pitäisi edetä jotakin pientä kärrypolkua pitkin. Lisäksi tiestöstä riippuvuuden uhkana ovat sirotemiinoitteet.

Älli-tälli lienee tela-alustaisista yksi vähähuoltoisimpia vaunuja. Kyse on aataminaikuisesta vehkeestä, jonka yksinkertaisuuden nähdessään useimmat länsimaiset insinöörit järkyttyisivät. Pasi voi olla kevyempi huollon kannalta, mutta tuskin MT-LB on sekään pahimmasta päästä. Ja kyllä tela-alustaisetkin laitteet liikkuvat sodanoloissa ilmankin lavetteja... Rauhanaikana säästetään, mutta sodanaikana vähän eri juttu. Eikä tässä nyt olla ihan toiselle puolelle valtakuntaa siirtymässä, vaikka Parolasta lähdettäisiinkin.
 
Juuri näin!
Minähän olenkin tässä kokoajan ajanut takaa sitä, että myöhemmissä kaupoissa erikseen tehdyt kunnostus/modernisonti sopparit antavat kohtuullisen hyvin osviittaa sille mitä meidän A4:ten jatkokäyttöön remontointi voisi nyt maksaa. Tuossa alla olevassa kun mielestäni sanotaan juurikin niin, että itse vaunut myytiin nimenomaan pohjahinnoin (bargain basement) kun saatiin kunnostussoppari siihen päälle, arvioidun koko kaupan kokonaishinnan mukaan siis itse vaunuille jäi hintaa vain n. 250 000Eur/kpl.

No juu, mutta tämä Leo-modaus/kunnostuskin kuuluu luokkaan vaihtoehtoishistoria(/-tulevaisuus). Kaikista mahdollisista vaihtoehdoista PV arvioi parhaaksi Leo 2A6:t Hollannista, mutta niitäkin hankittiin vain määrävahvuuksiin tarvittu minimimäärä, 100 kpl, ei suinkaan kaikkia saatavissa olleita vaunuja. Ainakaan nykybudjetilla PV ei siis ole kiinnostunut suuremmasta määrästä Leopardeja.

Tulevaisuutta ajatellen kaivamillasi tiedoilla voi olla merkitystä, mikäli hankintamäärärahoja saadaankin lisää. Toistaiseksi tällaista tilannetta ei kuitenkaan ole näkyvissä. Suomessa ei budjetti kohoa edes ensimmäisen sotapäivän aattona.
 
Tai se, että olisi ostettu Trojanin teknologia ja valmistettu omaa rynnäkkövaunua alunperinkin.

Ei tämän sotavaltion kannata alkaa keksimään pyörää uudelleen. Tuloksena on yleensä kallista- ja esim A-sisun tapauksessa voidaan käyttää seuraavaa kuvausta;- paskaa.

CV:iden hankinta oli täysin "poliittinen" ratkaisu, joka oli käytännössä sovittu vaikka testitkään eivät olleet päättyneet.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös älli kuitenkin ole maasto-ominaisuuksiltaan aivan eliittiä, näin minulle on väitetty? Voisi kuvitella että Suomen budjetilla ei yhtä hyvää peliä saisi hinta-laatu suhteen puolesta mistään muualta.

On, etenkin V-malli. Ominaisuudet ja työn jälki on kauttaaltaan rustiikkia, mutta toimivaa. Bulgarialaisissa vaunuissa työkalut ovat perseestä laadultaan. Panssarointi on heikohko, kuten edellä on jo mainittu. Voisin väittää 54R:n normaali terässydänluodin läpäisevän ainakin luukut, ellei myös rungon.

Käyttäjähuoltoa kippo vaatii paljon lähinnä ohjauskytkimien osalta, joita saa ja pitää tarkastaa päivittäin, sikälimikäli haluaa vaunua ohjata muutenkin kuin vakiokääntösäteellä. Riippuu aivan äärimmäisen paljon yksilöstä.

Pimeänäkölaitteet, eli ajajan prisman tilalle tuleva pimeänäkölaite on huono, mutta kyllä sillä oppii ajamaan, eli ajaa asiansa. Jos on aiemmin kurvaillut vain CV:llä, voi kulttuurishokki olla aika raju.

Tosin, olihan hintakin n.120x CV:tä pienempi :D

@Mikoyan : kyllä täälläkin on sergei ällin katolle laitettu. .
 
CV:iden hankinta oli täysin "poliittinen" ratkaisu, joka oli käytännössä sovittu vaikka testitkään eivät olleet päättyneet.

Paskaa. CV oli testien paras. Ja hiton hyvä ostos olikin - tosin niitä ostettiin liian vähän koska raha.

Politiikkaa oli mukana vain siinä että Patria sai osakokoonpanoa hyvitykseksi kun heidän ehdokasta ei hyväksytty.

Edit: se että CV on Hattulalaisten mielestä paskavaunu niin ei juuri todistusarvoa lisää...kateellisuus on ilmatorjuntamuseoprikaatin käynnissä pitävä voimavara.
 
No hommahan olikin hoidettu ennen Itä-Saksan "lottovoittoa", siten että PV rakennutti itse 1+1kpl (KAM-1 ja KAM-2) "kallista" hinaus+korjausvaunua nostureilla ja varsinainen hinaus/irroitus hoidettiinkin isommalla määrällä yksinkertaisia BTS-2:sia jotka on nimen omaan pelkistettyjä hinausvaunuja vinssillä. Silloinkin oli varauksissa luokkaa 150 tst-vaunua.

Olennaista tässä on siis se, että tarvittaisiin (olisi tarvittu) taas joku "lottovoitto" Saksasta tai Hollannista että saataisiin riittävä määrä huippuvarusteltu evakuointivaunuja -> jos/kun sellaista ei saatu/tule, niin oma ehdotukseni on siis edelleenkin että tarvitaan joku BTS-2 tyylinen halpa ratkaisu (Leo-2 alustalla) jolla saadaan määrää.

ps. PV tällä hetkellä vielä käytössä oleva vanhin panssari lienee tuo KAM-2, joka on siis sekin rakennettu T-54 alustalle :)

Lottovoittoa tässäkin asiassa toivovat varmasti kaikki, minä mukaan lukien, mutta kun ei osunut kohdalle, pitää ostaa uutta ja kallista.
Mitään valmista halpisratkaisua Leo 2 alustalla ei taida olemassa. Kun niitä aletaan tekemään kotimaassa, syntyy helposti kallis konstruktio jolla on halpiksen ominaisuudet.
 
Koko Marder haaveilu on menneiden aikojen projekti joka ei toteutunut, todennäköisesti hyvästä syystä.
Vaikka Marderilla on kieltämättä hyvät puolensa ja ansionsa, ei käytettyjen Mardereiden hankkiminen ole tällä hetkellä realistista.
 
Back
Top