Laitan kysymyksen tälle viestiketjulle, josko täältä löytyisi asiantuntijoita menneisyyden panssariprikaatin suhteen.
Olen koittanut muistella PsPr malli -72 (sehän tuo vuosi oli .. oliko) kokoonpanoa. Aivan erityisesti olen ihmetellyt sitä mihin kaikki BTR-50 vaunut oli tarkoitus käyttää. Rauhan ajan PsvK:ssa oli neljä BTR-50stä (PK), ja jotenkin minulla on mielikuva että näin olisi myös sota-ajan vahvuus(yksi per ps-jääkäriryhmä ja yksi komentojoukkueelle). Näistä tulee siis sodan ajan prikaatin kahdella vaunupataljoonalla yhteensä 24 BTR-50PK vaunua. Pataljoonan (PsvP) esikunnalla on varmaan myös, vai onko vain BTR-50PU:ta.
Mutta kun, eikös niitä ole ollut suunnilleen 60 kpletta BTR-50PK ja suunnilleen saman verran (58 kpl?) BTR-50PU. Niin, että mihin nuo vaunut on sijoitettu ja ollut tarkoitus käyttää. PU:ta varmaan prikaatin joukoissa esikuntavaununa, mutta onko siis esim panssarijääkäripataljoonillakin ollut PU:t, tykistöllä? Ja mihin on käytetty nuo PsvK:ilta ylijäävät 26 BTR-50PK:ta ? Onko huolto, pioneerit, tiedustelu?
Niin ja siitähän pääseekin suoraan koko prikaatin kokoonpanoon.. Ja yksiköiden. Mm. jostain olen saanut päähäni että PsTiedJ olisi käyttänyt 3x PT-76 ja 2x BTR-50PK .. mutta aikamoinen kalusto joukkueelle ja mihin tiedustelumuodostelmaan mahtoivat moottoripyörät kuulua?