Panssarivaunut

Tuli mieleen, että olisikohan mahdollista tehdä koukkulava-alusta noille ja kuljettaa noita kuten tavan konttia? Siis BMP ja MT-LB. Leveys saattaisi olla ongelma, mutta SA tilanteessa se ei varmaan olisi este? Niin, ja TEKA:t kulkee usein KA:n lavalla ja peräkärryssä sellaisenaan.

Entä jos "vetää telojen välistä" kyytiin vaihtolavalla?? Kyllä se niinkin nousee... Eikä se leveys ole ongelma, varoitusvalot keulaan ja perään! Tosipaikassa ei tietenkään valoja missään, mutta kyllä tuollainen liikkuu jollain 4-5 akselisella 35 tonnin vaihtolavakoneella kepeesti!
 
Tuli mieleen, että olisikohan mahdollista tehdä koukkulava-alusta noille ja kuljettaa noita kuten tavan konttia? Siis BMP ja MT-LB. Leveys saattaisi olla ongelma, mutta SA tilanteessa se ei varmaan olisi este? Niin, ja TEKA:t kulkee usein KA:n lavalla ja peräkärryssä sellaisenaan.
Kuinka leveällä ne telat on? 255 taitaa olla lavan leveys et jos telat menee lavalle ja siitä tulee reunoilta yli ei ole mikään ongelma. Laittaa vaan leveävalot. Tuli yhtäkkiä flashback, oonkohan mie nähny tollasen kyydityksen joskus.
 
Tuli mieleen, että olisikohan mahdollista tehdä koukkulava-alusta noille ja kuljettaa noita kuten tavan konttia? Siis BMP ja MT-LB. Leveys saattaisi olla ongelma, mutta SA tilanteessa se ei varmaan olisi este? Niin, ja TEKA:t kulkee usein KA:n lavalla ja peräkärryssä sellaisenaan.
Kuinka leveällä ne telat on? 255 taitaa olla lavan leveys et jos telat menee lavalle ja siitä tulee reunoilta yli ei ole mikään ongelma. Laittaa vaan leveävalot. Tuli yhtäkkiä flashback, oonkohan mie nähny tollasen kyydityksen joskus.
 
Entä jos "vetää telojen välistä" kyytiin vaihtolavalla?? Kyllä se niinkin nousee... Eikä se leveys ole ongelma, varoitusvalot keulaan ja perään! Tosipaikassa ei tietenkään valoja missään, mutta kyllä tuollainen liikkuu jollain 4-5 akselisella 35 tonnin vaihtolavakoneella kepeesti!

Joo yleisin leveys noilla lavoilla on 2.55 ja kolmeaksilainen riittää kantavuuden puolesta jo bmp:lle ja mt:lle. Cv:lle sitten yks akseli enemmän
 
Joo yleisin leveys noilla lavoilla on 2.55 ja kolmeaksilainen riittää kantavuuden puolesta jo bmp:lle ja mt:lle. Cv:lle sitten yks akseli enemmän

Joo, tuollai me työmaalla siirrellään koneita, jotka on "leveitä". Lankkua vaihtolavalle ja ajetaan masiina lavanpäälle maassa, sitten vaan vaijerit kiinni ja koko höskä kyytiin... Oskoshin 1070 on aika hyvä nostaan kyydille, mutta tympeän "korkealla" on apurunko siinä.. hoippuran tuntuinen, kun nostaa kamat kyytiin..
 
Puolustusvoimilla on käytössä rungoltaan erikoisvahvennettuja maantie-Sisuja joihin voidaan lastata kevyt psv (esim. BMP, MT-LB tai 2S1) sekä lavalle että kärryyn. Nämä tosin alkavat olla vanhoja ja poistuvat pian. Uudemmat kevyt lavetit ovat levitettäviä Kip-Man täysperävaunuja ja uudet raskaat lavetit ovat Siimet puoliperävaunuja. Vetoautot on varustettu vinsseillä joilla voidaan evakuoida myös vaurioituneita vaunuja maastosta vetämällä ne lavetin päälle ns. väkisin. Määrät eivät ole julkista tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusvoimilla on käytössä rungoltaan erikoisvahvennettuja maantie Sisuja joihin voidaan lastata kevyt psv (esim. BMP, MT-LB tai 2S1) sekä lavalle että kärryyn. Nämä tosin alkavat olla vanhoja ja poistuvat pian. Uudemmat kevyt lavetit ovat levitettäviä Kip-Manneja ja uudet raskaat lavetit ovat Siimettejä. Vetoautot on varustettu vinsseillä joilla voidaan evakuoida myös vaurioituneita vaunuja maastosta vetämällä ne lavetin päälle ns. väkisin. Määrät eivät ole julkista tietoa.

Ööö. Mikäs rekkalavetti on Leopardin alla?
 
Ööö. Mikäs rekkalavetti on Leopardin alla?
Siimet lavetti ja Scanian erityisvarustettu neliakselinen vetoauto.

Varikolla aitojen sisällä siirellään myös vetomestareilla.
 
Se ei ainakaan ole salaisuus, että iso kaivinkone painaa saman kun panssarivaunu. Eli siviililavetit käy siirtoihin; tosin niitä ei saa heti käyttöön ja muutakin sa-kuljetettavaa tietysti on.
Pidemmän siirrot oletettavasti rautateitse.

Siviililavetteja mittailtiin kertausharjoituksissa 1980-luvulla, joten varmaan vieläkin on niin, että pakko-otettavat lavetit ovat armeijan kirjoissa.
 
Eli kaikesta päätellen nuo kevyemmät telavehkeet saataisiin tarvittaessa siirrettyä ottoajoneuvoilla? Eikä ilmeisesti vaatisi isoa vaivaa?


Niin, ja jos oman porukan huoltokäyttöön on varattu niitä kontin käsittely traktoreita (tai traktoreita yleensä), niin sellaisella vissiin saisi käydä "varastamassa" hylätyn vihollisvaunun? En pyri siihen, että se saataisiin omaan käyttöön, vaan sitä että vihollisella olisi vähintään ihmettelemistä mihin ja miksi, se vaunu on hävinnyt.
 
Eli kaikesta päätellen nuo kevyemmät telavehkeet saataisiin tarvittaessa siirrettyä ottoajoneuvoilla? Eikä ilmeisesti vaatisi isoa vaivaa?


Niin, ja jos oman porukan huoltokäyttöön on varattu niitä kontin käsittely traktoreita (tai traktoreita yleensä), niin sellaisella vissiin saisi käydä "varastamassa" hylätyn vihollisvaunun? En pyri siihen, että se saataisiin omaan käyttöön, vaan sitä että vihollisella olisi vähintään ihmettelemistä mihin ja miksi, se vaunu on hävinnyt.

Koneyrittäjillä on 16 000 maanrakennuskonetta ja metsäpuolella on 4000 metsäkonetta. Lavettejakin lienee siis useampia tuhansia.
 
Joo. Just tolleen.
HET ei ole kuin 2,45 leveä ja jostain syystä on myös ainoastaan 2,3 m levyisiä lavoja??!!! En tosin tiedä, miksi tällaisia edes on, mutta niitä on jossain silloin tällöin.
Onneksi niissä on voimakas hydrauliikka, että se kyllä nostaa helposti sen 35 tonnia kyytiin ja upean näköistähän se ison massan nosto on, kun keula käy sen 3 metriä maasta ylhäällä noilla painoilla... Joskus kysyin teknisestä avusta, että missävaiheessa taka-akselille tulee liikaa kuormaa, kun vedettiin mm laastisiiloja täytenä kyytiin, niin vastasivat vain "lakoonisesti", että jos taka-akselisto pettää, tai runko pettää, lähetetään uusia ajoneuvoja :D
 
Laitan kysymyksen tälle viestiketjulle, josko täältä löytyisi asiantuntijoita menneisyyden panssariprikaatin suhteen.

Olen koittanut muistella PsPr malli -72 (sehän tuo vuosi oli .. oliko) kokoonpanoa. Aivan erityisesti olen ihmetellyt sitä mihin kaikki BTR-50 vaunut oli tarkoitus käyttää. Rauhan ajan PsvK:ssa oli neljä BTR-50stä (PK), ja jotenkin minulla on mielikuva että näin olisi myös sota-ajan vahvuus(yksi per ps-jääkäriryhmä ja yksi komentojoukkueelle). Näistä tulee siis sodan ajan prikaatin kahdella vaunupataljoonalla yhteensä 24 BTR-50PK vaunua. Pataljoonan (PsvP) esikunnalla on varmaan myös, vai onko vain BTR-50PU:ta.

Mutta kun, eikös niitä ole ollut suunnilleen 60 kpletta BTR-50PK ja suunnilleen saman verran (58 kpl?) BTR-50PU. Niin, että mihin nuo vaunut on sijoitettu ja ollut tarkoitus käyttää. PU:ta varmaan prikaatin joukoissa esikuntavaununa, mutta onko siis esim panssarijääkäripataljoonillakin ollut PU:t, tykistöllä? Ja mihin on käytetty nuo PsvK:ilta ylijäävät 26 BTR-50PK:ta ? Onko huolto, pioneerit, tiedustelu?

Niin ja siitähän pääseekin suoraan koko prikaatin kokoonpanoon.. Ja yksiköiden. Mm. jostain olen saanut päähäni että PsTiedJ olisi käyttänyt 3x PT-76 ja 2x BTR-50PK .. mutta aikamoinen kalusto joukkueelle ja mihin tiedustelumuodostelmaan mahtoivat moottoripyörät kuulua?
 
Laitan kysymyksen tälle viestiketjulle, josko täältä löytyisi asiantuntijoita menneisyyden panssariprikaatin suhteen.

Olen koittanut muistella PsPr malli -72 (sehän tuo vuosi oli .. oliko) kokoonpanoa. Aivan erityisesti olen ihmetellyt sitä mihin kaikki BTR-50 vaunut oli tarkoitus käyttää. Rauhan ajan PsvK:ssa oli neljä BTR-50stä (PK), ja jotenkin minulla on mielikuva että näin olisi myös sota-ajan vahvuus(yksi per ps-jääkäriryhmä ja yksi komentojoukkueelle). Näistä tulee siis sodan ajan prikaatin kahdella vaunupataljoonalla yhteensä 24 BTR-50PK vaunua. Pataljoonan (PsvP) esikunnalla on varmaan myös, vai onko vain BTR-50PU:ta.

Mutta kun, eikös niitä ole ollut suunnilleen 60 kpletta BTR-50PK ja suunnilleen saman verran (58 kpl?) BTR-50PU. Niin, että mihin nuo vaunut on sijoitettu ja ollut tarkoitus käyttää. PU:ta varmaan prikaatin joukoissa esikuntavaununa, mutta onko siis esim panssarijääkäripataljoonillakin ollut PU:t, tykistöllä? Ja mihin on käytetty nuo PsvK:ilta ylijäävät 26 BTR-50PK:ta ? Onko huolto, pioneerit, tiedustelu?

Niin ja siitähän pääseekin suoraan koko prikaatin kokoonpanoon.. Ja yksiköiden. Mm. jostain olen saanut päähäni että PsTiedJ olisi käyttänyt 3x PT-76 ja 2x BTR-50PK .. mutta aikamoinen kalusto joukkueelle ja mihin tiedustelumuodostelmaan mahtoivat moottoripyörät kuulua?

Ainakin PU-versiota tuli vielä 90-luvulla Saksasta. Tuo saattaa sekoittaa jonkin verran 60/70-lukujen kuvioita. Oliko niin että YVI-viestiasemavaunut rakennettiin PK-versioon? PU:ta on varmaankin käytetty eri tasoilla sekä komento- että esikuntavaununa? Kyllä kai prikaatin kokoonpanosta on helppo keksiä hommia 20-25 kpl PU-versioita?

Jotain kaavioita olen vanhoista ps-prikaateista nähnyt ja tännekin linkittänyt mutta ei niistä löydy noin tarkkoja tietoja ryhmätason varustukseen saakka.
 
Tuliko Leopard 2a6 hankintojen mukana FN MAG:it? Millä nimikkeelä kulkee PV:ssä?
Kun koko A6 vaunua ei ole vielä hyväksytty käyttöön ei ole vielä nimikkeitäkään. Työnimike taisi olla niinkin orginelli kun PSVKK FN MAG.
 
Back
Top