Ei se mikään iha yksinkertaien operaatio ole Israelilaisillekaan. Achzarit projekti lopetettiin kustannussyistä, koska vanhoja Merkava alustoja alkoi vapautumaan Merkava IV:n tuotannon myötä ja Merkavasta Namerin tekeminen oli huomatavasti halvempaa kun Achzaritin tekeminen T-55:sta. Nykyäänhän Namerit tehdään suoraan tehdas uusista Merkava rungoista eikä enää muunneta edes vanhoja Merkavia ja Achzareista on luovuttu/luovuttaa parasta aikaa.
Suomen osalta T-55M:ä oli oikeasti aika vähän jotta homma olisi ollut kannattavaa. Lisäksi puretuista T-55M:stä saatiin varaosia erikoisvaunuihin. T-72:n osalta olis ollut mahdollista ja ymmärtääkseni ainakin konseptitasolla sitä myös jopa miettiin hiukan ainakin eräsissä propellihattuosastoissa eräässä prikaatissa. Käsittääkseni homma kaatui 1) hintaan, 2) siihen että maassa ei ole panssarivaunuteollisuutta jolla olisi kokemusta isoista muutostöistä (Patriaa ei voi laskea tälläiseksi), 3) siihen että haluttiin eroon kokonaisesta tyypistä koko huoltojärjetelmineen kustannussyistä (T-55:n huoltojärjetelmästä ei olisi voitu luopua kuitenkaan erikoisvaunujen takia) ja 4) siihen että HAPC:lle ei ole nähty roolia suomalaisessa taktiikassa vaan on korostettu rynnäkköpanssarivaunujen käyttöä (itse ostan tämän!).
Tämä viimeisin tullenee estämään myös Leo2 HAPC:n tekemisen yli jäävistä A4:sta...tosin tähän vaikuttanee myös A4:sten kunto vuonna 2020+ joka ei liene kehuttava ilaman merkittäviä teknisiä MLU töitä jotka taas maksaa rahaa. Siihen samaan haasteeseenhan törmäsi meidän A4:n modaaminen A6:si/vast, kun saatin halvemmalla uudet A6:t kun mitä vanhojen A4:n MLU+Modaus olisi maksanut.