YLE lainannut Suomen sotilasta.
Analyysi: Venäjän paraatissa panssareita, jotka "ovat 20 vuotta länttä edellä"
Moskovan voitonpäivän paraatissa esiteltiin toista kertaa uutta Armata-panssarikalustoa. Se on hienoa, mutta ehkä liian kallista Venäjälle.
01:13
Punaisella torilla nähtiin naiskadetteja, uusia panssareita ja mannertenvälisiä ohjuksia. Video: EBU/C1R. Still-kuva: Juri Kotšekov / EPA
Armata-nimellä kulkeva venäläinen panssarimallisto oli ensi kertaa esillä julkisuudessa voitonpäivän paraatissa vuonna 2015. Vuoden mittaan siitä on saatu lisää tietoa, mutta se on tietysti valmistajan antamaa ja korostaa kaluston laadullista ylivoimaisuutta. Armatan suunnittelijat kehuvat tuotteensa olevan 20 vuotta edellä kaikista länsipanssareista.
Armata-vaunuihin kuuluvat mm. T-14-taistelupanssarivaunu, jollaisten tehtävä on taistella toisia panssarivaunuja vastaan, sekä T-15- ja Kurganets-rynnäkköpanssarivaunut, jollaisten tehtävä on kuljettaa jalkaväkeä ja tukea sen taistelua.
Venäjän tarkoitus on valmistaa maavoimilleen 2 300 T-14-vaunua vuoteen 2020 mennessä. Siis neljän vuoden päästä. Armata-vaunumallit ovat vasta kokeiluvaiheessa eivätkä sarjatuotannossa vielä pariin vuoteen.
Uudenlaista suunnittelua
Panssarivaunujen suunnittelu on pitkään ollut toisen maailmansodan aikaisten ratkaisujen jatkokehittelyä. Armata edustaa uutta ajattelua. Suunnittelussa on lähdetty muunneltavuudesta. Kaikkien eri mallien alusta on sama. Sen päälle suunnitellaan erilaisia varusteluvaihtoehtoja.
T-14-vaunun torni ja tykki ovat täysin robotisoituja. Siksi tornista on voitu tehdä pienempi. Kolmihenkinen miehistö on sijoitettu vaunun etuosassa olevaan erikoispanssaroituun tilaan. Miehistö ei ole, toisin kuin nykyvaunuissa, samassa tilassa tykin ammusten kanssa. Se lisää henkiin jäämisen mahdollisuutta, kun vaunu saa torniinsa osuman.
Panssarintorjunta ei tehoa
Vaunuperheen omasuojaus on pitkälle kehitetty jo suunnitteluvaiheessa. Panssarivaunut on nykyisin useimmiten varustettu niin sanotulla reaktiivisella suojalla, missä tavallaan vaunun ympärille sijoitetut räjähdyspanokset räjähtävät panssarintorjuntaohjuksen tai -ammuksen osuessa niihin ja vievät näiltä tehon pois ennen kuin ne osuvat itse panssariin.
Tämän lisäksi Armata T-14 on varustettu Afganit-nimisellä aktiivisella suojalla. Se pystyy tuhoamaan lähestyvät ammukset ja ohjukset ennen niiden osumista. Aktiviinen suoja on rakennettu myös vaunun katolle, joka on ollut panssarivaunujen heikoin kohta.
Rynnäkkövaunu on vaarallinen
Armata T-15-rynnäkkövaunu on jopa paremmin suojattu kuin T-14, ja sen on ajateltu vievän jalkaväkiryhmän suojattuna läpi kovastakin vastatulituksesta. T-15:n aseistuksena on 30 mm:n automaattitykki, konekivääri ja panssarintorjuntaohjuksia.
T-15 rynnäkkövaunu paraatin harjoituksissa Moskovassa.Kuva: Juri Kotšekov / EPA
T-15:n tähtäinlaitteisto on hyvin kehittynyt. Sen avulla voidaan tulittaa samaan aikaan kahta maalia. Optinen tutka ja sen hahmontunnistin pystyvät havaitsemaan automaattisesti uhkatekijät, esimerkiksi panssarintorjuntaohjusten laukaisulaitteiden optiset laitteet.
Venäläiseksi kallis
Armata-hanke liittyy Venäjän armeijan uudistusohjelmaan, johon maan johto on luvannut rahojen riittävän pakotteista ja öljytulojen romahtamisesta huolimatta.
Venäjän tavoitteena on varustaa panssari- ja moottoroidut jalkaväkiprikaatinsa uudenaikaisella kalustolla. Armata T-15-taistelupanssarivaunuja on tarkoitus hankkia 2 300 kappaletta vuoteen 2020 mennessä. Uusia rynnäkköpanssareita tulisi mahdollisesti ostettavaksi muutama tuhat.
Onko Venäjällä tähän määrään uusia vaunuja varaa, ja millaisilla hienouksilla ne on varaa varustaa, on tietenkin asia erikseen. Armata on nimittäin kallis vaunu, arviolta 3–5 miljoonaa euroa kappale.
Tähän asti venäläiset vaunut ovat olleet tuntuvasti halvempia ja niitä on tuotettu suuria määriä. Niissä ei ole ollut huipputekniikkaa, eikä miehistön suojaukseen ole kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin Armatassa.
Saksa uutta vaunua tekemään
Länsimaisissa arvioissa Armatan ansiot on tunnustettu – sillä varauksella, että tekniikka aikanaan toimii. Kuitenkaan sitä ei ole myönnetty suoralta kädeltä paremmaksi kuin lännen parhaimmat vaunut: amerikkalainen Abrams ja saksalainen Leopard 2.
Myös Abramsin ja Leopardin kehitystyö jatkuu.
Joka tapauksessa Venäjän Uralvagonzavod on innovaatioineen pannut jälleen vauhtia länsimaisiinkin panssarinsuunnittelijoihin. Saksa on jo päättänyt aloittaa Leopard 2:n seuraajan suunnittelun – millainen vaunusta sitten ikinä tuleekaan.