Panssarivaunut

Kun koko A6 vaunua ei ole vielä hyväksytty käyttöön ei ole vielä nimikkeitäkään. Työnimike taisi olla niinkin orginelli kun PSVKK FN MAG.

Oliko ajatus jättää nuo nykyiset kk:t vaunuihin, vai lähdetäänkö vaihtotalkoisiin?
Voisi kuvitella, ettei uusi kk malli olisi ylitsepääsemätön ongelma.
 
Oliko ajatus jättää nuo nykyiset kk:t vaunuihin, vai lähdetäänkö vaihtotalkoisiin?
Voisi kuvitella, ettei uusi kk malli olisi ylitsepääsemätön ongelma.

Mahtaisiko niissä varaosiksi menneistä tai muuten vapautuneista MG-3:sta riittää, että kaikki uusien vaunujen aseet saataisiin korvattua? Muuten en rupeaisi hommaan, vaikka se olisi helppo toteuttaa. MG-3 on tulinopeutensa puolesta marginaalisesti parempi, mutta vain marginaalisesti.

Ja ei, en usko että ne suunnittelisivat aseiden vaihtoa.


Mutta olisikohan tarvetta lisätä vaunuihin lisää konekivääreitä? Mikäli varaosavaunuista saisi konekivääreitä irti, niin ehkä johtajalla ja lataajalla voisi olla oma konekivääri kummallakin?
 
Iran julkisti "uuden" panssarivaunun.

The Iranian Ground Forces revealed new vehicles on 13 April including the Tiam tank, which appears to be a fusion of US and Chinese tanks.

The Tiam's hull is that of a M47M, a variant of the US M47 that uses the engine from the M60A1 tank. The M47M was produced in Iran from the early 1970s and Iran unveiled a modified version called the Sabalan in April 2014. The Sabalan was armed with what looked like a 105 mm L7-type rifled gun instead of the original 90 mm.

The Tiam also has a 105 mm, but it is mounted in what appears to be the turret from a Chinese Type 59/69 tank. Although based on the T-55, some versions of the Type 59 and Type 69 were armed with an L7-type 105 mm gun instead of the 100 mm fitted to the Soviet tank.

The superstructure of the M47M hull appears to have been raised to accommodate the larger turret basket of the Type 59.

http://www.janes.com/article/59551/iran-unveils-tiam-tank

1678770_-_main.webp
Tiam ja taustalla Bahman KRAZ:n perässä oleva madallettu ZSU-57:n torni.
 
Oliko ajatus jättää nuo nykyiset kk:t vaunuihin, vai lähdetäänkö vaihtotalkoisiin?
Voisi kuvitella, ettei uusi kk malli olisi ylitsepääsemätön ongelma.

Huhujen mukaan hollantilaiset vaunut on rakennettu nimenomaisesti FN MAGille eikä MG3 mene samaan paikkaan ilman merkittäviä muutostöitä. Joka tapauksessa kyseinen kk on huollossa niin pieni lisärasite, että vaihto ei kannattane ellei mene heittämällä.
 
Huhujen mukaan hollantilaiset vaunut on rakennettu nimenomaisesti FN MAGille eikä MG3 mene samaan paikkaan ilman merkittäviä muutostöitä. Joka tapauksessa kyseinen kk on huollossa niin pieni lisärasite, että vaihto ei kannattane ellei mene heittämällä.

Sellainen huomio, että ei ole ongelma, kun kyseessä on panssarivaunukomppania (paljon huoltoa!) ja kuitenkaan komppaniassa ei ole kuin yhden mallista konekivääriä (joskin koaksiaali ja se tornin päällä olevat voivat olla hieman erillaisia). CV-9030:ssä kannattaa pitää PKT, kun se on kuitenkin samanlainen kk, kuin mitä kuljetettava jalkaväki käyttää. Kehittämistä voisi toki olla kk:n kaliberissa, mutta kannattaako sen takia kuluttaa rahaa? Iso muutoshan se ei varmaan olisi, hankittaisiin vain panssarijääkäreille 7,62x51 mm NATO patruunalle pesitettyt PKM:t ja PKT:t ja siirretään vanhat muille joukoille, joten hinta ei liene valtava ja samalla saadaan lisää konekivääreitä käyttöön (Vai vaatisiko vaunujen tähtäimet jonkinlaista säätöä?). Mutta en oikeastaan näe tarvetta tälle, parempiakin rahan käyttökohteita on.
 
Siirretty pinkka viestejä koskien traktoreita, lavoja ym. "Huollon haasteet uudessa taistelutavassa"-ketjuun.
 
New_generation_of_armoured_fighting_vehicle_FNSS_Kaplan-20_makes_its_debut_in_Asia_at_DSA_2016_640_001.jpg


Turkish Defense Company FNSS presents for the first time in the ASEAN region, the KAPLAN-20, a new generation of light tracked armoured fighting vehicle that has the ability to move together with main battle tanks.

The Kaplan-20 can be fitted with two turret options, including a two-man turret and an unmanned version. At DSA 2016, the Kaplan-20 is displayed with an unmanned turret armed with a an ATK Bushmaster Mk 44 30 mm dual-feed cannon.

The KAPLAN-20 armoured fighting vehicle is fitted with an independent panoramic commander's sight and a stabilized gunner's sight, providing increased surveillance and target detection capabilities. Both the gunner and commander sights feature a thermal channel, day channel, laser range finder (LRF), and fire control system.

Thermal sights and laser-protected glass periscopes are provided to the driver for high-situational awareness. The vehicle is also integrated with a stabilized electric turret drive system.

KAPLAN-20 has a low silhouette, and with its twin 6 road wheeled tracks, has the ability operate in hot/cold weather conditions at high speed not only on asphalt and stabilized highways, but also in soft soil, muddy and rough terrains. The advanced suspension system, tracks has been designed to reduce vibration and increase road holding. Access to the vehicle is gained through a personnel door on the ramp or the hydraulic ramp located at the rear of the vehicle.

On the top, there is a wide hatch for personnel and another hatch that has been specifically designed to maximize the driver's field of view. The maintenance and repair of the power pack are performed via the cabin access hatch and hatches that are at the front of the vehicle. The two fuel tanks are located at the rear for balance and are fully-armored and isolated from the vehicle to ensure the security of personnel.
http://www.armyrecognition.com/dsa_...s_its_debut_in_asia_at_dsa_2016_11804164.html
 
En tiedä onko tämä ihan oikea ketju, mutta oheisella videolla on vähän Koreasta mallia miten jenkit hoitavat näitä vesistöjenylityksiä panssarivaunujen kanssa:


Lienee jonkun verran eroavan meikäläisten käytännöistä...?
 
Pioneerikalustolle on oma ketjunsa, mutta eipä tuo hirveästi kotimaisesta tavasta eroa. Samanlainen se meidän Ponttoonikalusto 15 on, toki valmistaja eri. Hekojen käyttö meillä ei ole välttämätöntä.
 
Tuli HX-ketjujen ja siellä esiintyneen Rafalen innoittamana mieleen lukea mitä kuuluu ranskalaiselle panssarivaunulle. Leclercin valmistuslinjat on näköjään koi-pussitettu reserviin odottamaan kuumempia aikoja ja kauppaakaan ei näköjään syntynyt kuin UAE:n kanssa, tosin huomattava määrä, ja erittäin hyvään hintaan (myyjän kannalta). Varsinaista taistelukokemusta tankeille ei ole tullut UAE:n Jemen operaatiota lukuunottamatta.

Mitä tämä tarkoittaa forumin panssarimiesten mielestä: onko ranska vielä käsityksessä, että nykypäivän taistelukentällä MBT on auringonlaskun aselaji? Oliko tankki huono ja siksi ei mennyt paremmin kaupaksi vai eikö edes yritetty myydä? Mitä Ranska mahtanee miettiä parin-muutaman kymmenen vuoden aikajänteellä korvaajaksi?
 
Missäköhän määrin noita on käytössä Israilissa?
Onko koko kalusto Merkavan eri malleja?

Ei löydy ensimmäistäkään Sabraa, on täysi vientimalli. Kaikki Magach-vaunutkin on stenattu, poisluettuna ne, jotka on muutettu esim. pst-ojusten alustoiksi, tässä linkki tuohon malliin: http://foxtrotalpha.jalopnik.com/this-is-israels-top-secret-guided-missile-launcher-disg-1719138825

Vanhin malli vielä käytössä taistelupanssarivaununa on Merkava II D. Nekin poistuvat etulinjan käytöstä tänä vuona ja muutetaan miehistönkuljetustehtäviin tai pidetään reserviyksiköiden varastossa jne.
 
Tuli HX-ketjujen ja siellä esiintyneen Rafalen innoittamana mieleen lukea mitä kuuluu ranskalaiselle panssarivaunulle. Leclercin valmistuslinjat on näköjään koi-pussitettu reserviin odottamaan kuumempia aikoja ja kauppaakaan ei näköjään syntynyt kuin UAE:n kanssa, tosin huomattava määrä, ja erittäin hyvään hintaan (myyjän kannalta). Varsinaista taistelukokemusta tankeille ei ole tullut UAE:n Jemen operaatiota lukuunottamatta.

Mitä tämä tarkoittaa forumin panssarimiesten mielestä: onko ranska vielä käsityksessä, että nykypäivän taistelukentällä MBT on auringonlaskun aselaji? Oliko tankki huono ja siksi ei mennyt paremmin kaupaksi vai eikö edes yritetty myydä? Mitä Ranska mahtanee miettiä parin-muutaman kymmenen vuoden aikajänteellä korvaajaksi?

Ei kai linjan sulkeminen vielä tarkoita kuin että suunniteltu määrä on jo saatu riviin. Tst-vaunu lienee Euroopan turvallisuuspoliittisen tilanteen muuttuessa kokenut uuden arvonnousun. Ranskassa sen painoarvo on ehkä hiukan muita vähäisempi kun rosterissa on keskimääräistä enemmän siirtomaasotiin varustettuja joukkoja ja ilmakuljetteisuuteenkin on vahvasti panostettu. Tuskin nuo Ranskastakaan mihinkään häviävät tulevina vuosikymmeninä. "Korvaajana" on ensin modattu versio alkuperäisestä. Mitä välineitä vuosisadan loppupuoliskolla hankitaan jääköön muiden arvioitavaksi. Jos tst-vaunuja vielä hankitaan niin yhteistyö Saksan kanssa voisi olla vaihtoehto vaikka nuo yhteisprojektit eivät Ranskassa isossa huudossa olekaan olleet.
 
Ranska ja Saksa suunnitelevat jo yhteistä seuraavan polven vaunua korvaamaan aikanaan 2040 luvulle tultaessa sekä Leclercin että Leopard 2 -perheen.
http://m.dw.com/en/germany-france-to-jointly-develop-leopard-3-tank/a-18468270
Ja vaikka tämä "Leo 3" hamke menisikin mönkään on seuraava eurooppalainen taistelupanssarivaunu kaiken todennäköisyyden mukaan Saksalais-Ranskalaista yhteistyötä koskapakaksi euroopan suurinta Panssarivaunu valmistajaa Nexter ja KMW yhdistyvät kokonaan 2016 aikana uudeksi KANT yhtiöksi https://en.m.wikipedia.org/wiki/KANT_project
 
Mitä tulee itse Leclerciin. Se tuli markkinoille liian myöhään: suurien kylmän sodan tankkiarmejoiden hankintojen aikakausi oli maailmassa jo vuonna 1993 ohi kun ensimmäiset saatiin linjalta ulos. Kun vimeiset europpalaiset maat (Ruotsi, Espanja, Kreikka) tekivät 1990-luvun puolivälissä hankintansa hävisi Leclerc niin hinnassa kun lastentauien takia Leopard 2A6:lle (Strv 122/ Leopard 2A5++, Leopardo 2E/ Leopard 2A6E, Leopard 2A6HEL). Nykyisellään Leclerc on varmasti edistyksellisin TSTPSV tällä hetkellä maailmassa, mutta sen ongelma on se että se on myös niin kallis ettei Aasian ja Etelä-amerikan mailla joilla on ollut viime vuosina tarvetta uusille TSTPSV:lle ei ole ollut varaa hankkia sitä...hintaa painaa vielä suhteellisen vaatimaton tuotanto määrä, joka tarkoittaa että käytettyjä Leclercejä ei ole ollut markkinoilla kuten esim. käytettyjä Leopard 2:a. Nimenomaan näitä käytettyjä mutta "A4+/A5/A6/A7" standardiin modattuja vastaan Leclerc on joutunut taistelemaan markkinaosuuksista. Vähän sama kävi Challenger II:lle, mutta se tosin sisältää myös "pari" englantilaista kummallisuutta (mm. uniikki kanuuna) jotka ovat myös "hiukan" vaikeuttaneet markkinointiponnisteluja...

https://en.wikipedia.org/wiki/AMX_Leclerc

TSTPSV:t on yritetty "tappaa" ja todeta kuolevaksi aselajiksi jo vuodesta 1918 joka konfliktin jälkeen...niin yritti eräs PV:n komentajakin korvat ne taiateluhelikoptereilla, mutta niin vaan Suomen PV:lla on enemmän taistelupanssarivaunuja kun Saksalla!
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top