Panssarivaunut

Pärjäähän moottoroitu tst-osastokin etelässä niin että vastustajan tst-vaunun osuessa kohdalle se tuhotaan Ällitällin kattoluukusta päin naapurin kärsää ammutulla Apilas-singon vaistolaukauksella. Sama malli varmaan toimii pohjoisessakin? Ihan sama onko alla MTLB vai teka jos vastapuoli ehtii ampua ensin olipa sieltä sitten tulossa taistelu- tai ryntövaunu.

Toivottavasti tuota ei ole kovin moni, kovin vakavasti ottanut ;)
Ällin vahvuus on liikkuvuus, unohtakaa kaikki muu.
 
Ihan vain henk. koht. näkemys miehittämättömästä kk-tornista taistelupanssarivaunussa: putken suuntaisen konekiväärin käyttö vaatii usein tornin kääntämistä pois suurimmalta uhka-alueelta. Jos vaunussa on RWS, niin johtaja voi kurmoottaa sillä sivustaan kiertävää vihollisen jalkaväkeä häiritsemättä ampujan tehtävää tuhota vihollisen vaunuja. Lisäksi olettaisin, että katolla olevalla konekivääritornilla voidaan ampua lähemmäs vaunua (=pienemmät katveet). Miehittämätöntä kk-tornia voi käyttää hyvin myös tulen alla, kun taas perinteinen miesvoimin käytettävä konekivääri vaunun katollahan on melkein täysin turha peli muuten kuin omasuoja-aseena ilmatorjunnassa siirtymien aikana. Vaunu nimittäin vetää huomiota puoleensa, ja jokainen vaunun havainnut vihollisen jalkamies yrittää varmasti täräyttää luukusta ulkona olevan johtajan ajasta ikuisuuteen.

Puolituumaisen parempi läpäisy (vrt. PKT) kriha-hommissa tuskin on syy miehittämättömään kk-torniin, sillä 125 mm sirpalekranaatti tehoaa huomattavasti 7,62 tai 12,7 mm paremmin esimerkiksi muurin takana piileskelevään viholliseen. Sen sijaan miehistötappioiden välttäminen kriha-hommissa voi osittain olla investoinnin taustalla.

Kaiken kaikkiaan näkisin, että kyse ei ole mitenkään huonosta investoinnista. Miehittämättömien kk-tornien hinnat ovat tulleet alas viime vuosina ihan selvästi, ja kun tuo kk-torni pitää sisällään lämpökameran, niin itse konekivääri-toiminnallisuuden hinta tulee entistä halvemmaksi. (Lähden siis siitä, että johtajalle hankitaan joka tapauksessa lämpökamera. Tässä tapauksessa se tulee kk-tornin mukana.)
Mutta AMPUJAN TEHTAVA ON NIMENOMAAN TUHOTA VIHOLLISEN VAUNUJA!! SILLA SIPULI! JA JOHTAJAN TEHTAVA ON NIMENOMAAN OSANA PSV-KOMPPANIAA NIIN KASKYTTAA NIITA PERKELEEN MAALEJA!
Aehhh olenko jotenkin hukassa tassa...?
 
Kasitykseni PSTK-komppaniassa tykinruokana HamJP:sta Parolasta oli etta me olemme korvaamattomia kun vaunut lahtevat uriaan pitki karkena liikkeelle... me pidamme laidat, meilla on MP-lahetit kuivalla kaudella ja kelkkamiehet valkosella kaudella... maailman ainoana PSR-prikaatina saadaan ehka hyokkaystasalle siirtyminen tehtyna elso-hiljaisena??
 
Kasitykseni PSTK-komppaniassa tykinruokana HamJP:sta Parolasta oli etta me olemme korvaamattomia kun vaunut lahtevat uriaan pitki karkena liikkeelle... me pidamme laidat, meilla on MP-lahetit kuivalla kaudella ja kelkkamiehet valkosella kaudella... maailman ainoana PSR-prikaatina saadaan ehka hyokkaystasalle siirtyminen tehtyna elso-hiljaisena??

No juu, mutta sinä puhut nyt prikaatin tai pataljoonan sivujen suojaamisesta ja tässä RWS väännössä oli puhe yksittäisten vaunujen sivustoista.
 
No joo. Loivennetaan hiukan. Ehkä se Moottoripumppu ei tosiaan erityisesti hae sitä kohtaamistaistelua :)

Melko käsittämätön veto oli painaa ps-lehteen ihan musteelle asti + kuvan kanssa tuo ällin kohtaamistaistelutaktiikka apilasmiehellä kansiluukussa :confused:
Jos asiaa miettii vähääkään järjellä/käytännön valossa niin onnistumisen mahdollisuudet rynnäkkö/tst-vaunua vastaan suoraan liikkeestä ovat lievästi ilmaistuna heikot. Moot.tst-osastojen kokoonpanoja ei liene purettu niin tarkkaan auki että olisi tietoa, mutta kaiken järjen mukaan tuoltakin pitäisi löytyä kärjestä kosketusta hakevat MP-tiedustelijat jotka pitävät huolen siitä ettei kuljetusvaunu aja uralla naamatusten vihollisen kärkivaunun kanssa.

Apilasmies kansiluukussa ei sinällään ole ihan päätön idea, mutta näkisin että kyse on enemmänkin hätäratkaisusta. Voin esim. kuvitella tilanteen jossa edestä tulee tavalla tai toisella varoitus että vihollisen vaunut on tulossa päin, ällit ajetaan nopeasti uralta sivuun ja jalkautetaan, maasto voi hyvinkin olla sellaista ettei jalkautuneet kerkeä löytää sopivaa tuliasemaa/A-alaa jolloin ainut ampumavalmiina oleva ase on kansiluukussa pusikoiden yläpuolella töröttävä apilasmies. Uran sivusta, pöheiköiden keskeltä paikoiltaan voi olla jo joku sauma osuakin ensimmäisenä.

Päätaktiikka moot.tst-osastoilla kun on kuitenkin päästä vihollisen iholle niin peitteisen maaston suunnasta (ällin liikkuvuutta hyväksi käyttäen), ettei vihollinen kykene hyödyntämään tst- ja ryn-vaunujensa suora-ammunta voimaa. Ja ymmärtääkseni taistelu pyritään aloittamaan jalkautuneena.
 
Nuo vaunujen aktiiviset suoja järjestelmät ovatkin mielenkiintoisia game changereita. Mielenkiinnolla odotan mihin ne kehittyy.. Panssarin lisäämisessä alkaa tulemaan paino vastaan niin on jotenkin luontevaa, homma yritetään ratkaista sitten, että mikään ei panssariin edes osuisi. Tuolla voi olla iso merkitys taistelussa kun first shot, first kill ei välttämättä pädekään samalla tavalla. Vielähän noilla ei ilmeisesti torjujat tehokkaasti kuin "hitaita" maaleja mutta ainakin naapurilla kuuluu olevan ilmeisesti tarkoituksena tehokkuus vähän nopeampiakin maaleja vastaan.
 
Apilasmies kansiluukussa ei sinällään ole ihan päätön idea, mutta näkisin että kyse on enemmänkin hätäratkaisusta.

Juuri hätäratkaisu se näyttäisi olevan. Tuo on kuitenkin parasta mihin moottoroidun tst-osaston kalusto taipuu. Ja kuten todettua on jotain mennyt pahasti pieleen mikäli tuollainen yllättävä kohtaaminen vihollisen tst-vaunun kanssa tulee.
 
Nuo vaunujen aktiiviset suoja järjestelmät ovatkin mielenkiintoisia game changereita. Mielenkiinnolla odotan mihin ne kehittyy.. Panssarin lisäämisessä alkaa tulemaan paino vastaan niin on jotenkin luontevaa, homma yritetään ratkaista sitten, että mikään ei panssariin edes osuisi. Tuolla voi olla iso merkitys taistelussa kun first shot, first kill ei välttämättä pädekään samalla tavalla. Vielähän noilla ei ilmeisesti torjujat tehokkaasti kuin "hitaita" maaleja mutta ainakin naapurilla kuuluu olevan ilmeisesti tarkoituksena tehokkuus vähän nopeampiakin maaleja vastaan.

Muistan lukeneeni ja täällä kertoneeni ven. aktiivisen torjunnan olevan 70-700 m/s alueella. Eli 50 m/s juokseva panssarijääkäri 200 KOIVUHALKO 18 kanssa pääsee suojien läpi täräyttämään kylkeen.
 
Juuri hätäratkaisu se näyttäisi olevan. Tuo on kuitenkin parasta mihin moottoroidun tst-osaston kalusto taipuu. Ja kuten todettua on jotain mennyt pahasti pieleen mikäli tuollainen yllättävä kohtaaminen vihollisen tst-vaunun kanssa tulee.

Eiköhän juuri tällaisten hätäratkaisujen takia ole nyt päädytty lisäämään Leopardeja vastaaviin pumppuihin. Siellä peitteisemmässäkin maastossa tst-vaunu on oiva kapistus sen yksittäisenkin uran varmistamiseen, oli liike sitten mihin suuntaan tahansa tai ei mihinkään.
 
Eiköhän juuri tällaisten hätäratkaisujen takia ole nyt päädytty lisäämään Leopardeja vastaaviin pumppuihin. Siellä peitteisemmässäkin maastossa tst-vaunu on oiva kapistus sen yksittäisenkin uran varmistamiseen, oli liike sitten mihin suuntaan tahansa tai ei mihinkään.

Kyllä. Mielenkiintoista nähdä missä laajuudessa A4 jää käyttöön. 4 komppaniaa lienee realistinen maksimi.
 
Eikö olisi pärjätty ihan hyvin kertauttamalla parina viime vuotena koulutettuja vaunumiehistöjä säännöllisesti? Varusmieskoulutushan alkoi/alkaa vasta tänä vuonna A6-vaunuille, ja vielä pari kuukautta sitten Arrow-harjoituksessa oli A4-vaunuja (oletettavasti II/15 varusmiehillä, eli suhteellisen tuoretta verta löytyy todistetusti, vaikka pari komppaniaa pidettäisiin rivissä 2020-luvun alkupuolelle asti).

Varmaan se noinkin olisi periaatteessa hoitunut, mutta varusmieskoulutusta ylläpitämällä/laajentamalla saadaan tärkeää yhteistoimintaa/kokemusta koko muun prikaatin kanssa jolla ei ole kummoisia perinteitä vaunujen kanssa toiminnasta. Vähän veikkaan että myös vaunujen käyttö tulee poikkeamaan eteläisestä, painottuen yksittäiseen joukkueen toimintaan peitteisessä maastossa (uralla). Luulen myös että koulutus pohjoisessa pidetään hyvin pienimuotoisena, luokkaa joukkue per vuosi.
 
Varmaan se noinkin olisi periaatteessa hoitunut, mutta varusmieskoulutusta ylläpitämällä/laajentamalla saadaan tärkeää yhteistoimintaa/kokemusta koko muun prikaatin kanssa jolla ei ole kummoisia perinteitä vaunujen kanssa toiminnasta. Vähän veikkaan että myös vaunujen käyttö tulee poikkeamaan eteläisestä, painottuen yksittäiseen joukkueen toimintaan peitteisessä maastossa (uralla). Luulen myös että koulutus pohjoisessa pidetään hyvin pienimuotoisena, luokkaa joukkue per vuosi.

Toimintamallit lienevät tosiaan hyvinkin erilaiset kuin Parolassa koulittavilla joukoilla joten eriytetty koulutus on ihan perusteltu. Ja samalla saadaan näppärästi psv-maaliosasto mukaan kaikkiin isompiin harjoituksiin.
 
Ollaanko PV:ssä nyt tekemässä sitä suurta virhettä, että ovat hajauttamassa panssarivoimia pieniin ryppäisiin?
 
Toimintamallit lienevät tosiaan hyvinkin erilaiset kuin Parolassa koulittavilla joukoilla joten eriytetty koulutus on ihan perusteltu. Ja samalla saadaan näppärästi psv-maaliosasto mukaan kaikkiin isompiin harjoituksiin.

Veikkaan että ihan samat asiat koulutetaan kuin etelässä, mutta painopiste on peitteisessä maastossa/pienemmissä osastoissa toimimisessa. Vähän sama asia kuin verrattaisiin kaupunkijääkäreiden koulutusta ja Kainuun jääkäreiden koulusta, periaatteessa molemmat harjoittelevat/osaavat samat asiat, mutta se mihin suurin osa ajasta käytetään poikkeaa toisesta.

Isoin ero tulee varmaan liittyen tuettavan joukon kanssa toimimiseen, rynnäkkövaunu vs. teka laittaa monia yhteistyökuvioita uusiksi!
 
Jos ne toimii komppaniakoossa niin valtakunnallisestihan ne ovat hajallaan, mutta paikallisesti on iso panssarivoima.

Mielestäni tst-vaunujen määrää ollaan kyllä ensisijaisesti lisäämässä...;) Ei nykyisiin kokoonpanoihin/niiden taktiikkaan olla koskemassa lainkaan.

Kysyn siksi, että kun Leo-kaupasta ilmoitettiin ja todettiin, ettei vanhoja poisteta, niin joku ehdotteli jotain tämän tyyppistä, mutta foorumi tyrmäsi ajatuksen silloin isolla möykällä Guderiania lainaten jne.
 
Kysyn siksi, että kun Leo-kaupasta ilmoitettiin ja todettiin, ettei vanhoja poisteta, niin joku ehdotteli jotain tämän tyyppistä, mutta foorumi tyrmäsi ajatuksen silloin isolla möykällä Guderiania lainaten jne.

Kenties juuri sen takia että joku neropatti ehdotti/ymmärti asian niin että koko arsenaali pitäisi hajauttaa ympäri Suomea...
 
Veikkaan että ihan samat asiat koulutetaan kuin etelässä, mutta painopiste on peitteisessä maastossa/pienemmissä osastoissa toimimisessa. Vähän sama asia kuin verrattaisiin kaupunkijääkäreiden koulutusta ja Kainuun jääkäreiden koulusta, periaatteessa molemmat harjoittelevat/osaavat samat asiat, mutta se mihin suurin osa ajasta käytetään poikkeaa toisesta.

Isoin ero tulee varmaan liittyen tuettavan joukon kanssa toimimiseen, rynnäkkövaunu vs. teka laittaa monia yhteistyökuvioita uusiksi!

Eikö ne poikkeavat toimintamallit tule juuri erilaisesta ympäristöstä ja tehtävästä? Jos sama asia tehdään kokonaan eri tavalla niin onko se enää sama asia? ;) Ohjaus ja polkimet toki toimivat samaan tapaan etelässä ja pohjoisessa joten siinä mielessä koulutus on varmasti samanlaista.
 
Back
Top