Huhta
Greatest Leader
Joo romuja ei kannata modata jos lopputuloksena on modattuja romuja. Peruskorjauksen tarvekkin riippunee siitä miten suuri määrä A4:sia on tarkoitus jättää tst-käyttöön. Jos 50% muutetaan erikoisvaunuiksi niin silloin niistä voidaan kannibalisoida parhaat komponentit taisteluvaunuihin. Toki jos A4:n elinkaari aiotaan ulottaa 2030 luvulle niinkuin alunperin oli suunnitteilla niin peruskorjaus on välttämättömyys.
Erikoisvaunuiksi muutettavista voi toki kannibalisoida torneja, mutta ei kai tämä ratkaise ongelmia alustan suhteen? Siltavaunuilla ym. erikoisvehkeillä ei ehkä ajeta yhtä paljon kuin tavallisilla taistelupanssarivaunuilla, mutta en siltikään rakentaisi siltavaunua huonokuntoiselle alustalle. Toisin kuin tekohengitettävä taistelupanssarivaunu, siltavaunu on varauksissa helposti seuraavat 30 vuotta.
Asiasta mitään ymmärtämättömänä ajattelisin, että alustaltaan parhaassa kunnossa olevista vaunuista tehdään erikoisvaunuja. Nykyisestä 100 vaunusta 50% muuttaminen erikoisvaunuiksi on kyllä utopiaa, rahaa ei tule olemaan. Silta- (2L), evakuointi- ja raivauspanssarivaunuja (2R) voidaan rakentaa yhteensä korkeintaan 10-20 nykyisten päälle. Sitten näiden jälkeen parhaassa kunnossa olevista vaunuista otetaan taistelupanssarivaunuina jatkavat yksilöt, kenties n. 30-50 vaunua, jotka modataan kevyesti ja yritetään käyttää mahdollisimman säästeliäästi. Jäljelle jäävät 30-60 vaunua ajetaan loppuun koulutuskäytössä, puretaan varaosiksi sekä sijoitetaan muistomerkeiksi teiden varsille.
Millainenkohan huolto-ohjelma Suomessa on Leopardien kanssa? Eri käyttäjillä on kai aika erilaista, sakut purkavat vaunun atomeiksi säännöllisin vuosimäärin, jotkut taas vaihtavat ja korjaavat osia sitä mukaa kuin jokin hajoaa. Lähinnä mietin siltä kantilta, että miltä momentilta mahdollinen "peruskorjaus" menee: isona diilinä hankintamäärärahoista vai hiljaisesti varikkotyönä ilman näkyviä laskuja?