Panssarivaunut

@Rannari
- LEO 2 jyrät. Ilmeisesti vaunukomppanioissa? Määristä ei mitään tolkkua, mutta olisko 1 tai 2 vaunua per PSVK eli yhteensä 14 kpl. Nämähän on varsinaisia taisteluvaunuja, vai kuinka?
Koulutus PSPIONKissa kuten myös sa-sijoitus, tällä hetkellä 1 kpl/komppania, näin on PS-lehti kertoillut. Saattaa olla vain oletusta, mutta luulisin että laskeutunevat myös Vekaralle, luulisin.
 
Tämä on lienee ollut jo tässä ketjussa, mutta luulisin tämän olevan relevantti käynnissä oleviin keskusteluihin.



Tämä voisi myös sopia myös taistelukentän ääniä koskevaan ketjuun.

T-80/T-80 "Buddy Recovery" (kommenteissa joku sanoo tarkan mallin olevan T-80BV). Kaasuturbiini kohisee kivasti.


Neuvostoaikainen ilmeisesti opetusvideo telatukin käytöstä T-80:llä. Vaunuhan ei tuossa ole edes jumissa.

 
Bemareiden modaus taitaa olla enemmän omasuojan juttuja. Kun lähdetään siihen kisaan, jossa aletaan tehdä ratkaisevia muutoksia, niin hintalappu tulee korkeaksi.

Jaa... Bemariin nyt tulee kuitenkin lämpökamerat ampujalla sekä ajajalle sekä näyttö johtajalle. Sitten taisi olla olla vielä valonvahvistimet ajalle ja johtajalle. 350 000Eur/kpl ja siihen kuuluu paljon muutakin, uskoisin että vaunut myös käydään teknisesti läpi. Samaan tyyliin kuin Pasien peruskorjauksessa = puretaan ja uusitaan mitä tarvii.

Itse modaisin Leo2A4 tuolla A5:n "spaced armour"-jutulla. Mutta suoraan sanoen, vaikka lämppäreistä on kokemusta, en ole panssarialan asiantuntija.

Tässähän on jo laitettu tiskiin tuoretta dataa viimeisintä huutoa olevien lämpökameroiden päivittämisestä Leopardeihin eikä se hinta nyt maata todellakaan kaada, kun ostaa valmiin paketin niin ei tarvi kauhistella integrointeja, joku on hoitanut homman jo valmiiksi. Veikkaan että meidän ratkaisu tulee pyörimään n.500 000Eur/kpl luokassa (hapantuva elektroniikka uusitaan, vaunut käydään teknisesti läpi ja ehkä jotain bonusta päälle) muistetaan nyt edelleen että puhutaan todellakin 2-portaan tst-vaunu arsenaalista, 1-porras on erikseen.
 
Koulutus PSPIONKissa kuten myös sa-sijoitus, tällä hetkellä 1 kpl/komppania, näin on PS-lehti kertoillut. Saattaa olla vain oletusta, mutta luulisin että laskeutunevat myös Vekaralle, luulisin.

Tarkennatko hieman? Eli MEKTSTOS on varustettu PIONK ja siellä on 1 jyrävaunu/PIONK vai 1 jyrävaunu/PSVK (eli yht 2kpl). KARJPR (PR05) se tarkoittaisi 3 tai 6 jyrävaunua.

MEKTSTOS on ilmeisesti toisessa LEO2R ja toisessa pelkät jyrävaunut.
 
Tarkennatko hieman? Eli MEKTSTOS on varustettu PIONK ja siellä on 1 jyrävaunu/PIONK vai 1 jyrävaunu/PSVK (eli yht 2kpl). KARJPR (PR05) se tarkoittaisi 3 tai 6 jyrävaunua.

MEKTSTOS on ilmeisesti toisessa LEO2R ja toisessa pelkät jyrävaunut.

Sori...

Eli TSTPIONK/MEKTSTOS PS-kalusto:
4 x BLG-60
2 x T-55 (+KMT 5 jyrä)
1 x LEO2A4 (+jyrä)
8 x MTLB

Lähde: PS-lehti 1/2013

Tosiaan niiden AEMI-ilmoitusten mukaan ainakin aiemmin toinen MEKTSOS Leo2-kalustolla, TSTPIONK siis...
 
Ja mitä evakuointikykyyn tulee, niin Ruottin kaupan mukana tuli tosiaan x määrä MTP-LB-evakuointivaunuja, jotka soveltuu käsittääkseni kohtalaisen hyvin kaiken muun MEKTSTOS kaluston kuin LEO2-kaluston (ja T-55-alustaisten) evakuointeihin. Eli siihenkin on jo nyt tullut parannusta.
 
SAAB sai KMW:ltä 15 miljoonan tilauksen. Strv 122:siin laitetaan seuraavaa ruotsalaiselektroniikkaa 2018-22:
"The order encompasses design and development of vehicle electronics, delivery of vehicle electronics units and cables, as well as training and documentation. The order also enables the tank to be integrated with the Swedish Battalion Combat Management System."
http://www.armyrecognition.com/augu..._electronics_for_leopard_2_tank_51008164.html

Eli nytkö se ruotsalainen Leopard on vasta menossa tuohon komentojärjestelmään? Luulin täällä olleiden puheiden perusteella, että oli jo.
 
Taisi olla "monipolttoaine kelpoinen". Olen ymmärtänyt, että turbiini ei ole niin ronkeli polttoaineen suhteen kuin perinteinen mäntämoottori.
Olen kuitenkin raskaasti mutun puolellla.

Tuossa on myös se etu, että kun on paikalla muitakin kaasuturbiineja, niin polttoaineen jakelun ei tarvitse olla niin "kultivoitunut", kun joka paikkaan voi tuupata samaa mönjää!
Meillä saitilla se näkyy selvästi... Jopa maantiivistimet toimii samalla mönjällä, kuin kopterit..
 
Katso liite: 11048
Hehe!! Itänaapurin tank biathlonista!
T72B3:n putki heiluu kuin hullun m***** , stabilointi toimii! :solthum:
Sehän tökkää maahan tuossa ja viskaa tonnin hiekkaa taivaalle! Mahtaa olla kohdistukset kohdillaan tuon jälkeen...

Mutta siihen hyppyyn asti tuo näyttää pysyvän ihan hyvin kohdillaan. Sen jälkeen taas heiluu ihan kuin olisi täysin vapaana. Olisiko siitä mennyt jotain rikki tuon töyssyn seurauksena?
 
Lockheed Martin UK announced Wednesday it is teaming with Elbit Systems UK to bid on the British military's Challenger 2 tank upgrade.

The two companies will submit a proposal to undertake the vehicle's life extension project, an effort that would see the battle tanks remain in service until 2035, Lockheed said in a statement.

Lockheed Martin UK is the prime contractor for the Warrior Capability Sustainment Program, which involves upgrading at least 380 armored fighting vehicles for the British army.

The company is also designing and delivering 245 AJAX vehicle turrets.

Lockheed said the partnership will combine its armored fighting vehicle experience with Elbit's expertise in life extension programs and obsolescence management across more than 3,000 platforms.

BAE Systems announced in June it was teaming with General Dynamics Land Systems-UK, General Dynamics Mission Systems-International, Leonardo-Finmeccanica, Moog, QinetiQ and Safran Electronics to upgrade the tank.
http://www.spacewar.com/reports/Lockheed_and_Elbit_to_team_up_on_UK_Challenger_2_tank_bid_999.html
 
Ei ole ollut syytä paljon hehkuttaa. Vaunuhan ei yrityksistä huolimatta saatu myytyä ulkomaille, vaikka esim britit testasivat sitä.
S-vaunu oli kuitenkin mielenkiintoinen konsepti, mutta ehkei hyvistä puolistaan huolimatta kovin hyvä taistelupanssarivaunu.
S-vaunuhan oli enemmänkin rynnäkkötykki. Teknisesti kyllä mielenkiintoinen ja edistyksellinenkin monessa mielessä. Esim moottorit ja jousitus, puhumattakaan kahdesta erillisestä "ohjaamosta".
Myös "kalteri" lisäpanssarointi oli nerokas keksintö.

Lukenut vain anekdootteja ja nekin väärillä kielillä, mutta ilmeisesti pärjäsi hyvin jossain Norjassa harjoituksessa missä monta Nato-heppua uteliaana tarkastelemassa. Mutta ehkä oli vielä puolustuksellisemmassa roolissa kuin sunnittelijat oli edes ajatellut. Pääseehän sitä väijytyksestä ampumaan niskalaukauksia vaikka millä Renaultilla tai Matildalla.

Toinen anekdootti oli paraatista Tukholmassa. Neljästä vaunusta kaksi pääsi marssimaan, loput pääsi pikkuteitä varikolle hydrauliikkamiesten jävlojen ja kerpeleiden saattelemana.

Tukevasti nojatuolista laitettuna. Olikohan aikaansa edellä. Nyt näkisin tuollaisen (140-millisenä varianttina ja sähköhybridinä ja vielä 4D-printattuna) oikein mielenkiintoisena projektina ja hyvänä syynä myydä kaikki loput kisut Suomeen. :D
 
Lukenut vain anekdootteja ja nekin väärillä kielillä, mutta ilmeisesti pärjäsi hyvin jossain Norjassa harjoituksessa missä monta Nato-heppua uteliaana tarkastelemassa. Mutta ehkä oli vielä puolustuksellisemmassa roolissa kuin sunnittelijat oli edes ajatellut. Pääseehän sitä väijytyksestä ampumaan niskalaukauksia vaikka millä Renaultilla tai Matildalla.

Toinen anekdootti oli paraatista Tukholmassa. Neljästä vaunusta kaksi pääsi marssimaan, loput pääsi pikkuteitä varikolle hydrauliikkamiesten jävlojen ja kerpeleiden saattelemana.

Tukevasti nojatuolista laitettuna. Olikohan aikaansa edellä. Nyt näkisin tuollaisen (140-millisenä varianttina ja sähköhybridinä ja vielä 4D-printattuna) oikein mielenkiintoisena projektina ja hyvänä syynä myydä kaikki loput kisut Suomeen. :D

Kuten sanottua, S-vaunua voi pitää rynnäkkötykki konseptin huipentumana, ei hyvänä taisteluvaununa.
Hyvä puolustukseen, huono hyökkäykseen.
 
Maavoimat - Armén - The Finnish Army
16 mins ·
Vuoden 2017 alussa Maavoimat laajentaa panssarikaluston käyttöä neljään uuteen joukko-osastoon. Laajentamisen tavoitteena on kehittää varusmiesten ja henkilökunnan osaamista ja suorituskykyä mekanisoidun joukon kanssa toimittaessa. Jääkäriprikaatissa, Kainuun prikaatissa, Karjalan prikaatissa ja Maasotakoulussa käyttöön otettavilla Leopard 2A4-taistelupanssarivaunuilla korvataan osin myös käytöstä poistuvia vanhoja vaunuja. #maavoimat #JPR #KAIPR #KARPR#MAASK #PSPR
 
Panssarikaluston käyttö laajenee Maavoimissa
6.9.2016 13.31 http://maavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/panssarikaluston-kaytto-laajenee-maavoimissa
TIEDOTE
05defb80-9148-4923-a1db-904973909b47


Maavoimat laajentaa panssarikaluston käyttöä neljään uuteen joukko-osastoon vuoden 2017 alussa.

Panssarikaluston käytön laajentamisen tavoitteena on kehittää varusmiesten ja henkilökunnan osaamista ja suorituskykyä mekanisoidun joukon kanssa toimittaessa. Lisäksi taistelupanssarivaunujen kuuluminen joukko-osastojen kokoonpanoon parantaa aselajien välistä yhteistoimintaa mahdollistamalla sen säännöllisen harjoittelun sekä monipuolistaa harjoitustoimintaa alueellisesti ja valtakunnallisesti. Osin Leopard 2A4-taistelupanssarivaunuilla korvataan käytöstä poistuvia vanhoja vaunuja.

Jatkossa Panssariprikaatin lisäksi myös Jääkäriprikaatin, Kainuun prikaatin, Karjalan prikaatin ja Maasotakoulun varusmiehillä on mahdollisuus hakeutua taistelupanssarivaunumiehistön koulutukseen. Koulutusta annetaan joukko-osastoissa pienelle määrälle varusmiehiä alkaen saapumiserästä 1/17. Varusmiehiä koulutetaan Leopard 2A4-kalustolla.

Panssarivaunumiehistön koulutusaika on 347 vuorokautta. Varusmiehet suorittavat peruskoulutuskauden omissa joukko-osastoissaan, minkä jälkeen taistelupanssarivaunukoulutukseen valitut suorittavat kalustokurssin, taistelu- ja ampumakoulutuksen perusteet ja johtajaopinnot Panssariprikaatissa. Joukko-koulutuskaudeksi varusmiehet palaavat takaisin joukko-osastoihinsa. Puolustusvoimien henkilökuntaan kuuluvat saavat perus- ja jatkokoulutuksen Maasotakouluun kuuluvassa Panssarikoulussa.



VARUSMIESKOULUTUS JOUKKO-OSASTOT MAAVOIMAT ASELAJIT KAINUUN PRIKAATIMAASOTAKOULU KARJALAN PRIKAATI JÄÄKÄRIPRIKAATI PANSSARIPRIKAATI PANSSARIVAUNUTJALKAVÄKI
 
Maavoimat - Armén - The Finnish Army
16 mins ·
Vuoden 2017 alussa Maavoimat laajentaa panssarikaluston käyttöä neljään uuteen joukko-osastoon. Laajentamisen tavoitteena on kehittää varusmiesten ja henkilökunnan osaamista ja suorituskykyä mekanisoidun joukon kanssa toimittaessa. Jääkäriprikaatissa, Kainuun prikaatissa, Karjalan prikaatissa ja Maasotakoulussa käyttöön otettavilla Leopard 2A4-taistelupanssarivaunuilla korvataan osin myös käytöstä poistuvia vanhoja vaunuja. #maavoimat #JPR #KAIPR #KARPR#MAASK #PSPR

Kuulostaa sille että 2A4 tosiaan ovat menossa ns. rynnäkkötykkikäyttöön. Tämä on kyllä mainio uutinen varsinkin pohjoisempia joukkoja ajatellen. Kai/JPr osalta nykyisin lähimmät panssarit sijaitsevat 500-700 km marssin päässä, muutamia treenikäytössä olevia T-55/72:sia lukuunottamatta, joten kourallinenkin Leoja vahvistaa niiden reagointikykyä kummasti.

Olisiko tuo jako n. komppanian verran vaunuja per prikaati? Tuntuisi hölmöltä siirtää ko. prikaateihin pari hassua vaunua ja kouluttaa vaikkapa joukkue per saapumiserä, varsinkin kun syö valmiuskykyä huomattavasti.

Ainoa pikku vika näissä suunnitelmissa on, että LapItR ei saa vaunuja - siinä on sopivasti reilun 100 km päässä Alakurtin venäläinen varuskunta ja pohjoisen Hornetit tarjottimella suoran tien toisessa päässä :p
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top