Mistä tulee ajatus, että polttoainetankkia voisi pienentää? Hybridimoottori ei auta siihen yhtään, jos sen polttomoottoriosio toimii generaattorina sähkövirralle - sillä hyötysuhde polttomoottori-generaattori-sähkömoottori -yhdistelmällä on huonompi kuin polttomoottorilla suoraan. Toisin sanoen akkujen lataaminen polttomoottorilla hukkaa energiaa liikkumisen kannalta verrattuna sen käyttämiseen suoraan liikkumiseen. Hybridiautojen näennäinen energiatehokkuus tulee siitä, että niitä ladataan töpselistä kun niitä ei käytetä.
Polttomoottori suoraan vs. hybridijärjestelmä -hyötysuhteen vertaaminen on älyllisesti epärehellistä, sillä yksikään panssaroitu ajoneuvo ei liiku suoraan polttomottorilla vaan siellä on vaihteisto, voiman jako eri suuntiin/tasauspyörästö, kardaani, vetoakselit..
Kun nämä huomioidaan, niin huomataan, että se "polttomoottori suoraan" on satujen ja tarinoiden maailmasta.
Pitää verrata kokonaisuutta kokonaisuuteen eikä yhtä osaa kokonaisuuteen jos halutaan vertailukelpoisuutta.
1. Laivoissa azipod-systeemi hukkaa noin prosentin tehosta moottorin ja propellin välillä. Kardaaniin perustuvat ratkaisut hukkaavat moninkertaisesti.
2. Vaihteistojen ja muun voimansiirron energiahukat ovat ajoneuvoissa varsin isot. Niiden pois jääminen on merkittävä asia.
3. Polttomoottorin ollessa generaattorina, sitä voidaan käyttää lähes koko ajan optimaalisilla kuormitusalueilla. Polttomoottorin ollessa mekaanisen voimansiirron kautta voimanlähteenä tähän ei ole yhtä suurta mahdollisuutta.
4. Generaattorina toimiva polttomoottori ei tarvitse starttimoottoria, laturia, vaihteistoa, vauhtipyörää... Generaattori hoitaa kaikki nuo hommat. Samalla jää joitain energian hukkaantumisen reittejä pois.
5. Myös ei-ladattavat hybridiautot ovat energiatehokkaampia kuin vastaavilla teho- ja vääntölukemilla varustetut, samantasoisen muun moottoriteknologian omaavat perinteiset autot.
6. Voimansiirtojärjestelmän vapaamman sijoittelun mahdollisuus auttaa kompaktimman ja toimivamman kokonaisuuden suunnittelussa ja rakentamisessa. (Erityisesti vaihteiston, kardaanien ja tasauspyörästöjen tms. voimanjakojärjestelmien puuttumisen suhteen.
7. Vaunu tarvitsee usein valtavasti vääntöä. Se tarvitsee maksimitehoaan harvemmin ja lyhyempiä aikoja kerrallaan. Hybridijärjestelmä voi tuottaa tarvittavan tehon ja väännön teholtaan ja kooltaan paljon pienemmällä moottorilla.
8. Täyssähköisessä voimansiirrossa mekaaniset rasitukset eivät ulotu samalla tavoin moottorille asti kuin mekaanisen voimansiirron omaavissa järjestelmissä. Tämäkin auttaa kokonaisuuden optimoinnissa energiatehokkuuden suuntaan.
9. Suorituskyvyssä jäävät esim. vaihteiston aiheuttamat aikaviiveet pois, joten esim. sama kiihtyvyys voidaan saavuttaa pienemmälläkin teholla.
Hybridivaunuilla taas on omia etujaan, kuten lämpöjäljen pienentäminen, kun vaunu voi paikallaan ollessaan käyttää järjestelmiään akuillaan, eikä tarvita välttämättä edes APU:a. Lisäksi sähkömoottorilla saadaan nopeampi kylmäkäynnistys ja liikkeellelähtö.
Hybridien kohdalla täytyy myös muistaa se, että akut vievät enemmän tilaa kuin saman energian säilyttämiseen tarvittava määrä polttoainetta...
- Lämpöjäljen pieneneminen
- Vaunun kyky toimia isona ja tehokkaana kenttägeneraattorina
- Mahdollisuus käyttää vaunun suureen sähköntuottokykyyn perustuvia ase- ja sensorijärjestelmiä.
- Mahdollisuus tulla esiin tulittamaan minimaalisella lämpöjäljellä.
- Mahdollisuus perääntyä moottoriosumakin jälkeen.
- Mahdollisuus hyödyntää jousituksessa sähköisiä järjestelmiä.
- Mahdollisuus jättää hydrauliikka/pneumatiikka (jos sellaista on) pois ja korvata se sähköisillä järjestelmillä.
- Mahdollisuus ladata naapuriajoneuvoa tarvittaessa.
- Mahdollisuus ladata verkosta jos voimavirtaa on saatavilla.
- Jarrutusenergian talteenotto moottorijarrutuksen yhteydessä.
Akkujen suorituskyky on ollut kännyköiden ja ladattavien työkalujen tulemisesta lähtien koko ajan kasvussa. Mikään ei viittaa siihen suuntaan, että tuo kasvu olisi hiipumassa, päinvastoin.
Modulaarisissa järjestelmissä on luonnollista, että voimakkaimman ja keskeisimmän kehityksen kohteena olevat asiat kuuluvat muutettaviin ja vaihdettaviin.
Akkujen tilantarpeen vertaaminen polttoaineen tilantarpeeseen ei ole hirveän toimivaa, koska yhden polttoainetankillisen aikana ladataan ja käytetään, ladataan ja käytetään, ladataan ja käytetään... moneen kertaan.
Moni asia - esim. jarrutusenergian talteenotto - ei ehkä ole yksinään iso, mutta monien asioiden kumuloituva vaikutus on jättiläismäinen.