Panssarivaunut

Kuvatekstin mukaan M60 vaunu saanut suoran osuman 155 millisestä. Mitä ilmeisimmin maalivaunu.

M60A3-hit-by-155mm-directly.jpg


M60A3-hit-by-155mm-directly-2.jpg


M60A3-hit-by-155mm-directly-3.jpg


155 millinen HE ammus sisältää noin kahdeksan kiloa räjähdysainetta, joten todennäköisesti jonkinlainen painevaikutus saadaan vaunun sisään. Jäykkänä ammuttuna voi tietysti käydä niinkin, että sytytin katkeaa osumasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida 155mm ammus tehdä nyky tst-vaunuille muuta kuin pahimmillaan hajottaa Prismat.
Kuvien perusteella jo 122 mm kranaatti rikkoo helposti mm. telat ja telapyörästön sekä reaktiivielementit.
 
Ymmärtääkseni PV:n 2A4:t on tarkoitus stenata kaikki ensi vuosikymmenellä, erikoisvaunuja lukuunottamatta, koska niiden varaosiin ja kunnostamiseen ei ole varaa nykyisellä budjetilla, ja niiden pitäminen käyttökuntoisena ensi vuosikymmenen läpi vaatisi täysremontin. Siksi 2A6:ien vuokraaminen Norjalle iskisi suoraan omaan puolustuskykyymme.

Tarkoitatko että puolien 2A4:ien käyttökuntoisena pitäminen seuraavat n. 10 vuotta tulee kalliimmaksi kuin mitä norjalaisilta saisi 2A6:ien vuokrasta? Onhan tuosta täälläkin keskusteltu, mutta en ollut käsityksessä että olisivat niin loppu että vahvuudessa pitäminen 10 vuotta vaatisi täysremonttia?
 
Tarkoitatko että puolien 2A4:ien käyttökuntoisena pitäminen seuraavat n. 10 vuotta tulee kalliimmaksi kuin mitä norjalaisilta saisi 2A6:ien vuokrasta? Onhan tuosta täälläkin keskusteltu, mutta en ollut käsityksessä että olisivat niin loppu että vahvuudessa pitäminen 10 vuotta vaatisi täysremonttia?
Eivät ne missään korjauskelvottomassa kunnossa tietenkään ole, vaikka raskaampikin mekaniikka alkaa olla kulunutta - vaan ongelmana on tiettyjen laitteistojen varaosien puute niin meillä kuin Saksassakin, koska esim. 2A4:n pimeätähystinlaitteistoja ei ole enää valmistettu vuosikausiin. Tämän vuoksi käyttökuntoisena pitäminen on vaikeaa, jos niitä koko ajan kuitenkin käytetään, koska olemassaolevia joudutaan koko ajan purkamaan varaosiksi tiettyjen varaosien puutteen vuoksi.

Ihan syystä PV oli katsellut erilaisia uudistus- ja päivityspaketteja 2A4:iin ennen Hollannin-hankintaa, koska vaunut alkoivat olla vähän huonossa hapessa.

Itse näkisin noille järkeväksi sen, että ne päivitettäisiin 2A7:ksi, mutta siihen menisi sen verran rahaa, ettei se mahdu nykyiseen erittäin karsittuun budjettiin (parisataa miljoonaa lisää vuodessa ja voisi mahtuakin). Ja koska PV:n varastotiloista pitää nykyään maksaa kohtuuttoman kallista vuokraa, minkä vuoksi huonokuntoisen kaluston säilyttäminen on kannattamatonta, on todennäköisempi lopputulema joko purkaminen erikoisvaunujen varaosiksi ja romuttaminen tai myynti takaisin Saksaan KMW:lle, joka sitten laittaa ne kuntoon uuteen standardiin ja myy jollekin muulle maalle.

Lisäksi voidaan tietenkin miettiä, mitä järkeä olisi antaa vaunut käytettäväksi loppuun toiselle maalle. Todennäköisesti vuokran pitäisi olla aika korkea, jotta vaunut saataisiin kunnostettua sen jälkeen, kun ne meille palaavat.
 
Eivät ne missään korjauskelvottomassa kunnossa tietenkään ole, vaikka raskaampikin mekaniikka alkaa olla kulunutta - vaan ongelmana on tiettyjen laitteistojen varaosien puute niin meillä kuin Saksassakin, koska esim. 2A4:n pimeätähystinlaitteistoja ei ole enää valmistettu vuosikausiin. Tämän vuoksi käyttökuntoisena pitäminen on vaikeaa, jos niitä koko ajan kuitenkin käytetään, koska olemassaolevia joudutaan koko ajan purkamaan varaosiksi tiettyjen varaosien puutteen vuoksi.
Puolustusvoimat kehittää panssarivaunukaluston pimeätoimintakykyä. Puolustusministeri Jussi Niinistö valtuutti puolustusvoimat hankkimaan kunnostamisen Millog Oy:ltä. Hankinnan ja lisähankintavarauksen kokonaisarvo on noin 13 miljoonaa euroa.

Hankintaan sisältyy MT-LB, BMP-2M, Leopard 2A4 ja Leopard 2A6 -panssarivaunujen pimeänäkölaitteiden kunnostaminen sekä kunnostukseen liittyvät muutostyöt, varustelu ja dokumentointi vuonna 2017 sekä lisähankintavaraus vuosille 2018–2023, jonka turvin pimeänäkölaitteita voidaan kunnostaa tarvittaessa lisää.

Puolustusministeriön erityisasiantuntija Timo Nyyssösen mukaan kunnostustoimenpiteet ovat osa normaalia kaluston suunnitellun elinjakson ylläpitoa.

– Muun kaluston tavoin panssarivaunujen pimeänäkölaitteet kuluvat tai vanhenevat ja siksi niitä on kunnostettava tai paranneltava, Nyyssönen sanoo.

http://ruotuvaki.fi/-/puolustusvoimat-parantaa-panssarivaunukaluston-pimeatoimintakykya
Sanoin jo aikaisemmin oman mielipiteeni vaunuhankinnoista. Kertauksena: PV hankki saksasta A4:t 2000-luvun alussa ja niitä vastaanotettiin vielä 2007, kun näin niitä itsekin PS varikolla saksan väreissä. Hankinnoilla säästettiin T-72 kallis modernisaatio ja uuden hankinta, näin siis mainostettiin.
Kunnosta en tiedä mutta jos kerran euroopan maista monet kuten Puola ja Saksa päivittävät vaunujaan tuskassa, eikä käytettyjä myydä enää vuosiin, olisi älytöntä heittää harakoille kaikki nykyiset 2 A4 vaunut 5-10 vuoden sisällä.

Kuten aikaisemmin linkkasin, Leo 2 A4:t olisi mahdollista pitää toimintakykyisenä kohdentamalla päivitykset elektroniikkaan ja pimeätoimintakykyyn aluksi. Vaunun perustekniikka toimii ja alusta on edelleen sama 30+ vuoden ajalta, joten varaosia saadaan.
Puola asentaa vaunuihinsa esimerkiksi PERI A17 tähtäimen uuden elektroniikan ja uusii pimeänäkölaitteet. Sama voidaan tehdä meilläkin osalle vaunuista. Tämän jälkeen, 2020-luvun lopulla vaunuihin voitaisiin hankkia sitten panssaroinnin päivityspaketti IBD/KMW tms.

Uudet taisteluvaunut kallistuvat yhä lisää 2020-2030 luvulla ja niitä ei saa kohta 10 miljoonan kappalehinnallakaan. Meillä on puolustettavana toistaiseksi koko maa. PV:n tavoite on minun mielestäni "kaikki tai ei mitään" modernisointi, joka tulee kyllä todella kalliiksi. Toinenkin vaihtoehto on olemassa, eli päivittää vaunut olennaisilta osin kuten T-55 vaunut 1980-luvulla. Tästä olen jo esimerkkejä laittanut tarpeeksi.

Osapäivitys vaiheittain ei tietysti ole niin seksikästä mutta voisi taata sen 150 toimivaa tst-vaunua, tulevan 100 kpl sijaan....ja kotimaisen huollon ja kokoonpanon elektroniikalle.
 
Puolustusvoimat kehittää panssarivaunukaluston pimeätoimintakykyä. Puolustusministeri Jussi Niinistö valtuutti puolustusvoimat hankkimaan kunnostamisen Millog Oy:ltä. Hankinnan ja lisähankintavarauksen kokonaisarvo on noin 13 miljoonaa euroa.

Hankintaan sisältyy MT-LB, BMP-2M, Leopard 2A4 ja Leopard 2A6 -panssarivaunujen pimeänäkölaitteiden kunnostaminen sekä kunnostukseen liittyvät muutostyöt, varustelu ja dokumentointi vuonna 2017 sekä lisähankintavaraus vuosille 2018–2023, jonka turvin pimeänäkölaitteita voidaan kunnostaa tarvittaessa lisää.

Puolustusministeriön erityisasiantuntija Timo Nyyssösen mukaan kunnostustoimenpiteet ovat osa normaalia kaluston suunnitellun elinjakson ylläpitoa.

– Muun kaluston tavoin panssarivaunujen pimeänäkölaitteet kuluvat tai vanhenevat ja siksi niitä on kunnostettava tai paranneltava, Nyyssönen sanoo.

http://ruotuvaki.fi/-/puolustusvoimat-parantaa-panssarivaunukaluston-pimeatoimintakykya
Sanoin jo aikaisemmin oman mielipiteeni vaunuhankinnoista. Kertauksena: PV hankki saksasta A4:t 2000-luvun alussa ja niitä vastaanotettiin vielä 2007, kun näin niitä itsekin PS varikolla saksan väreissä. Hankinnoilla säästettiin T-72 kallis modernisaatio ja uuden hankinta, näin siis mainostettiin.
Kunnosta en tiedä mutta jos kerran euroopan maista monet kuten Puola ja Saksa päivittävät vaunujaan tuskassa, eikä käytettyjä myydä enää vuosiin, olisi älytöntä heittää harakoille kaikki nykyiset 2 A4 vaunut 5-10 vuoden sisällä.

Kuten aikaisemmin linkkasin, Leo 2 A4:t olisi mahdollista pitää toimintakykyisenä kohdentamalla päivitykset elektroniikkaan ja pimeätoimintakykyyn aluksi. Vaunun perustekniikka toimii ja alusta on edelleen sama 30+ vuoden ajalta, joten varaosia saadaan.
Puola asentaa vaunuihinsa esimerkiksi PERI A17 tähtäimen uuden elektroniikan ja uusii pimeänäkölaitteet. Sama voidaan tehdä meilläkin osalle vaunuista. Tämän jälkeen, 2020-luvun lopulla vaunuihin voitaisiin hankkia sitten panssaroinnin päivityspaketti IBD/KMW tms.

Uudet taisteluvaunut kallistuvat yhä lisää 2020-2030 luvulla ja niitä ei saa kohta 10 miljoonan kappalehinnallakaan. Meillä on puolustettavana toistaiseksi koko maa. PV:n tavoite on minun mielestäni "kaikki tai ei mitään" modernisointi, joka tulee kyllä todella kalliiksi. Toinenkin vaihtoehto on olemassa, eli päivittää vaunut olennaisilta osin kuten T-55 vaunut 1980-luvulla. Tästä olen jo esimerkkejä laittanut tarpeeksi.

Osapäivitys vaiheittain ei tietysti ole niin seksikästä mutta voisi taata sen 150 toimivaa tst-vaunua, tulevan 100 kpl sijaan....ja kotimaisen huollon ja kokoonpanon elektroniikalle.
Tähän samaan skenaarioon uskon kans. Päivitys ja ylläpito on edullisempaa kuin uusien osto ja joka ikiselle vaunulle on tarvetta. T-72 virheestäkin on varmasti opittu jotain.
 
Kuten aikaisemmin linkkasin, Leo 2 A4:t olisi mahdollista pitää toimintakykyisenä kohdentamalla päivitykset elektroniikkaan ja pimeätoimintakykyyn aluksi. Vaunun perustekniikka toimii ja alusta on edelleen sama 30+ vuoden ajalta, joten varaosia saadaan.
BW ei suostunut myymään omia varaosiaan, vaan ohjasi Suomipojan ostamaan kiltisti listahinnalla osia uutena KMW:ltä...eräs Olli olisi tähän todennut "Ei pysty...liian hapokasta..."
Lainataan vähän toisesta ketjusta. Lisätään tuohon sinun päivityslistaan kanssa pimeätoiminnan ja ammunnanhallinnan kaveriksi alustan ja hydrauliikan peruskunnostus, jota on kanssa jossain päin foorumia pidetty tarpeellisena/pakollisena 2A4:n elinkaaren pidentämiseksi. Eli kun koko 2A6:n ostaminen perustui siihen, että syliin tipahti diili jossa saatiin modernisointia halvemmalla vaunuja jotka oli paremmassa kunnossa kuin omat A4:t, niin on vähän päiväunenmaista uskoa että 2A4:n aletaan satsaamaan rahaa nykybudjetilla, kun hankinta- ja modernisointiohjelmia on useampi suunnitteilla tai päällä jo nyt. Niin kuin täällä on monta kertaa todettu, PV:llä on Maavoimissakin rahareikiä hur mycket, mutta ongelmaksi muodostuu A: ne reiät on kalliita paikata B: rahaa ei ole ylimääräistä.
 
Niin tai näin, lainatussa lähteessä luki myös tuo 2A4.
Toki se voit tarkoittaa vain Marksmaneiksi ja sellaiseen päätyviä, mutta...
 
Lainataan vähän toisesta ketjusta. Lisätään tuohon sinun päivityslistaan kanssa pimeätoiminnan ja ammunnanhallinnan kaveriksi alustan ja hydrauliikan peruskunnostus, jota on kanssa jossain päin foorumia pidetty tarpeellisena/pakollisena 2A4:n elinkaaren pidentämiseksi. Eli kun koko 2A6:n ostaminen perustui siihen, että syliin tipahti diili jossa saatiin modernisointia halvemmalla vaunuja jotka oli paremmassa kunnossa kuin omat A4:t, niin on vähän päiväunenmaista uskoa että 2A4:n aletaan satsaamaan rahaa nykybudjetilla, kun hankinta- ja modernisointiohjelmia on useampi suunnitteilla tai päällä jo nyt. Niin kuin täällä on monta kertaa todettu, PV:llä on Maavoimissakin rahareikiä hur mycket, mutta ongelmaksi muodostuu A: ne reiät on kalliita paikata B: rahaa ei ole ylimääräistä.

Tätä voi täydentää vielä sillä, että Suomi ei edes ostanut Hollannin kaikkia Leopardeja, vaan ainoastaan 100 vaunua. Hollantiin jäi yhä suunnilleen komppanian vaunut(, ja nythän ne ovat jälleen siellä käytössä yhdessä sakujen kanssa). Jos panssarilaajennus kuuluisi PV:n suunnitelmiin, niin luulisi, että Hollantiin jääneet n. 15-20 vaunua olisivat tulleet myös, vaan eivätpä tulleet...
 
Tätä voi täydentää vielä sillä, että Suomi ei edes ostanut Hollannin kaikkia Leopardeja, vaan ainoastaan 100 vaunua. Hollantiin jäi yhä suunnilleen komppanian vaunut(, ja nythän ne ovat jälleen siellä käytössä yhdessä sakujen kanssa). Jos panssarilaajennus kuuluisi PV:n suunnitelmiin, niin luulisi, että Hollantiin jääneet n. 15-20 vaunua olisivat tulleet myös, vaan eivätpä tulleet...
Tarkemmin, Hollanti ei myynyt kaikkia. Halusi pitää valmiuden ja osaamisen panssarijoukoille.
 
Tarkemmin, Hollanti ei myynyt kaikkia. Halusi pitää valmiuden ja osaamisen panssarijoukoille.

Mikä lähde tuolle on vai onko se pelkkää toiveajattelua? Minä nimittäin löydän päinvastaista vielä meidän kauppojen jälkeenkin.

http://www.defence24.com/dutch-leopard-mbts-for-sale

Dutch authorities are going to sell the remaining 15 Leopard 2 tanks which remain at disposal of the Ministry of Defence. According to the information provided to Defence24.pl by the spokesperson of the Dutch MoD, rumours regarding the attempts aiming at recovering the capabilities within the scope of using the Main Battle Tanks have turned out to be untrue.
 
Enpä malta olla sanomatta, että niitä stenattuja T-72:a olisi voinut käyttää tulitukivaunuina vielä seuraavat 50-vuotta. Vaan ei voi kun Örkki ja Tarja pani ne pataan sosialistisen internationaalin toiveiden mukaisesti...

Siinä saisit käyttää syväjohtamisen kulmakivistä ainakin "inspiroivaa tapaa motivoida" saadaksesi täyspäiset vaunumiehet kiipeämään T72:seen sisälle ja ajamaan sillä taisteluun.
 
Back
Top