Panssarivaunut

Koskas Hattulassa on perhepäivä tietääkö joku? No googletan itse. Täytyy viedä 4v poikani katsomaan vaunuja.
Voi niitä poikamiesreissuja. Aikanaan lähdettiin junalla Hämeenlinnaan. Kamat hotelliin ja sieltä suunta kohti panssarimuseota. Tämän jälkeen vierailu varuskunnassa jossa hyvät ruoat upseerikerholla. Illalla sitten Hämeenlinnan yöhön ja seuraavana päivänä suunta takaisin kohti Turkua.

Kerran olin onnekas ja pääsin tutustumaan opastettuun kierrokseen Panssarimuseossa.
Oppaana toimi eläkkeellä oleva panssariaselajin majuri.
Huomattavasti enemmän sai näyttelystä irti.
Etenkin eräs hallin sisätiloissa oleva Venäläinen sotka-vaunu jäi hyvin mieleen.
Majuri kertoi, että kyseisen sotkan kyljen läpi oli itse Lehväslaiho omalla vaunullaan ampunut läpi.
Hieno osuma. Tornin alapuolella kyljissä näkyi ammuksen sisääntulokohta ja toisella puolella ulostulokohta.
Taistelun jälkeen Suomalaiset olivat putsanneet vaunun sisällön ruumiin sotkuista ja vaunu hinattiin varikolle.
Lehväslaihon aiheuttamat reiät hitsattiin umpeen ja huollettiin sekä maalattiin Suomen väreihin ja eikun käyttöön.

Taistelun jälkeen Suomalaiset olivat putsanneet vaunun sisällön ruumiin sotkuista ja vaunu hinattiin varikolle.

Tuota joskus miettinyt että siinä on todellinen herkkuhomma...

Mitä Lehväslaihoon tulee niin eikö hän vastannut yksin pääosasta Neukkulalle aiheutetuista psv-tappioista? Eli tarvitseeko edes mainita että reiän on ampunut juuri hän :uzi:

Kerran olin onnekas ja pääsin tutustumaan opastettuun kierrokseen Panssarimuseossa.
Oppaana toimi eläkkeellä oleva panssariaselajin majuri.
Huomattavasti enemmän sai näyttelystä irti.
Etenkin eräs hallin sisätiloissa oleva Venäläinen sotka-vaunu jäi hyvin mieleen.
Majuri kertoi, että kyseisen sotkan kyljen läpi oli itse Lehväslaiho omalla vaunullaan ampunut läpi.
Hieno osuma. Tornin alapuolella kyljissä näkyi ammuksen sisääntulokohta ja toisella puolella ulostulokohta.
Lehväslaihon aiheuttamat reiät hitsattiin umpeen ja huollettiin sekä maalattiin Suomen väreihin ja eikun käyttöön.
Isoisäni joutui lääkintämiehenä keräämään hiiltyneitä ruumiita ryssän vaunuista. Eivät pysyneet edes kasassa. Viimeisiä sotaan liittyneitä keskusteluja mitä kävimme ennen lähtöä.

Venäjän viimeisin superase.

1525778870001.webp

Venäjän voitonpäivän paraatissa esitellään BBC:n mukaan tänä vuonna myös uusi, futuristinen asejärjestelmä: Uran-9-niminen robottipanssarivaunu.

Miehittämätön tankki on varustettu 30 millimetrin konetykillä, konekiväärillä, 9M120 Ataka -panssarintorjuntaohjuksilla ja Shmel-M-raketeilla.

Gazeta.ru:n mukaan sekä Uran-9:ää että miinanraivaukseen suunniteltua Uran-6-ajoneuvoa on käytetty menestyksekkäästi Syyriassa.

Uran-9 osaa etsiä autonomisesti kohteita, mutta varsinaisen tulituspäätöksen tekee ihminen. Tankin yhteyslinkin kerrotaan toimivan noin kolmen kilometrin päähän.

https://www.verkkouutiset.fi/venaja-esittelee-taman-robottitankin-voitonpaivana/

Ei taida olla ihan vielä iskussa tuo systeemi. Kohdassa 1:00 raketti pötkähtää maahan kuin siskonmakkara.
Mielenkiintoinen tuo kaksipäinen kotkaluukku tuossa konepellin kohdalla.
Jos sen avaa niin kurkistaiskos itse Putin sieltä?
0,50 näkyy koneesta päin kuvattuna sama juttu, eli joku putki mätkähtää maahan(näyttäisi samalta kuin siinä minuutin kohdalla). Mutta tuossa kohtaa näkyy myös sen raketin osuma siellä taustalla.

Olisiko tuo Shmel-M raketin kertakäyttöinen putki joka poistuu. Juuri tuo raketti pitäisi tuossa vekottimessa netin mukaan olla.

Olaltalaukaistavassa versiossa Shmel-M se putki on kertakäyttöinen ainakin.

” It consists of a disposable launching tube attached to a reusable fire control unit that includes the pistol grip, electronic trigger and safety”

Venäjä esitteli uusia aseitaan voitonpäivän paraatissa

https://yle.fi/uutiset/3-10197103

BMPT-72 Terminator on muutaman vuoden vanha jalkaväen tukipanssarivaunumalli, jonka tulivoima on tuhti. Vaunussa on kaksipiippuinen 30 mm:n konetykki, konekivääri ja neljä Ataka-panssarintorjuntaohjusta. Toimitukset Venäjän asevoimille ovat juuri alkaneet, ja vaunuja on luovutettu vasta noin kymmenen. Venäjä on kokeillut Terminator-vaunua sotatoimissa Syyriassa.
1525867946286.webp

Uran-6 ja Uran-9 ovat miehittämättömiä ajoneuvoja. Uran-9 on 30 mm:n konetykillä, panssarintorjuntaohjuksilla ja raketeilla aseistettu kauko-ohjattava taisteluajoneuvo, jonka jotkin toiminnot ovat automaattisia. Uran-6 on kauko-ohjattava miinanraivauspanssarivaunu. Molempia on kokeiltu Syyrian sodassa. Paraatissa robottiajoneuvoja ei päästetty ajamaan omin päin vaan ne olivat kuljetusajoneuvojen lavetilla.

1525867989760.webp

Back