Panssarivaunut

Largely forgotten over the past 17 years, camouflage is back in vogue. With the proliferation of unmanned aerial vehicles that can serve as ISR platforms for artillery, an element spotted by a UAV may only have minutes to move before a rain of artillery fires falls. After witnessing Ukrainian and NATO units in training, it is clear the Ukrainians take this seriously while NATO units only go through the motions. Ukrainian vehicles look like giant, mobile vegetation clusters, with camouflage netting put up if a vehicle is stopped for any length of time. NATO vehicles, by contrast, are too often operated on the assumption that speed alone provides sufficient security during movement, and netting (often substandard) is more slowly put up after stopping.

A NEW EASTERN FRONT: WHAT THE U.S. ARMY MUST LEARN FROM THE WAR IN UKRAINE
https://www.ausa.org/articles/new-eastern-front-what-us-army-must-learn-war-ukraine
 
Venäjä esitteli uusia aseitaan voitonpäivän paraatissa

https://yle.fi/uutiset/3-10197103

BMPT-72 Terminator on muutaman vuoden vanha jalkaväen tukipanssarivaunumalli, jonka tulivoima on tuhti. Vaunussa on kaksipiippuinen 30 mm:n konetykki, konekivääri ja neljä Ataka-panssarintorjuntaohjusta. Toimitukset Venäjän asevoimille ovat juuri alkaneet, ja vaunuja on luovutettu vasta noin kymmenen. Venäjä on kokeillut Terminator-vaunua sotatoimissa Syyriassa.
Katso liite: 21554


Uran-6 ja Uran-9 ovat miehittämättömiä ajoneuvoja. Uran-9 on 30 mm:n konetykillä, panssarintorjuntaohjuksilla ja raketeilla aseistettu kauko-ohjattava taisteluajoneuvo, jonka jotkin toiminnot ovat automaattisia. Uran-6 on kauko-ohjattava miinanraivauspanssarivaunu. Molempia on kokeiltu Syyrian sodassa. Paraatissa robottiajoneuvoja ei päästetty ajamaan omin päin vaan ne olivat kuljetusajoneuvojen lavetilla.

Katso liite: 21556
Ylen toimittaja ei sitten oppinut intissä, ettei tykissä ole piippua vaan putki.
 
Silloinkaan he eivät ole oppineet intissä... :)

Ylen työhaastattelu:

Työnantaja(TA): Joo, olit medialuokalla lukiossa. Mitäs sen jälkeen?
Työnhakija(TH): No sit menin Karjalan prikaa
TA: Siis menit armeijaan vai!!
TH: Joo, kävin panssariru
TA: Ai johtajakoulutettu vai?
TH: Kyllä ja sain vielä Karjalan Prikaatin ristin.
TA: Okei okei, minusta nyt tuntuu ettet ole aivan se mitä haemma tältä puolustuspolitiikan toimittajalta... Ollaan kuitenkin yhteyksissä, jos onnistaa.
 
Puolustusvoimien paraati Helsingin Senaatintorilla 16.05.1920.
Ensimmäiset 32 hankitusta Renault FT tankista toimitettiin Le Havresta Helsinkiin ja luovutettiin Suomen armeijalle 26.8.1919. Tankit maksoivat Suomelle 67 miljoonaa markkaa.Katso liite: 21601
Montako Relluja on enää jäljellä? Yksi on ainakin panssarimuseossa. Talvisodassa noita jäi viholliselle maahan kaivettuina pesäkkeinä muistaakseni useita.
 
Puolustusvoimien paraati Helsingin Senaatintorilla 16.05.1920.
Ensimmäiset 32 hankitusta Renault FT tankista toimitettiin Le Havresta Helsinkiin ja luovutettiin Suomen armeijalle 26.8.1919. Tankit maksoivat Suomelle 67 miljoonaa markkaa.Katso liite: 21601
Ja kansallissymboliksi noille maalattiin Ilmavoimilta (tai Ilmailutarhalta) kopioitu sinivalkoinen hakaristi.
Ja tuo kuvahan on jälkiväritetty, kuten alareuna vihjaa.
 
Ja kansallissymboliksi noille maalattiin Ilmavoimilta (tai Ilmailutarhalta) kopioitu sinivalkoinen hakaristi.
Olenkohan tullut vanhaksi kun en muista hakaristitunnusta Renault-vaunuissa. Kansallistunnus Talvisodassa oli tornin ympäri maalattu sinivalkoinen viiva.
 
Puolustusvoimien paraati Helsingin Senaatintorilla 16.05.1920.
Ensimmäiset 32 hankitusta Renault FT tankista toimitettiin Le Havresta Helsinkiin ja luovutettiin Suomen armeijalle 26.8.1919. Tankit maksoivat Suomelle 67 miljoonaa markkaa.Katso liite: 21601
Olivat muuten huippumodernia kalustoa hankintahetkellä :solthum:
 
Viimeksi muokattu:
Leopardin miehistöönhän kuuluu vaunun ohjaaja, ampuja, lataaja sekä vaunun johtaja.
Saakohan Suomessa vaunun ohjaajan lisäksi ketään muu vaunun jäsenistä koulutusta vaunulla ajamiseen? Edes peruskoulutusta?
Ajattelin lähinnä tilannetta jossa vaunu on saanut sellaisen osuman, että ohjaaja on joko kuollut tai pahasti loukkaantunut, mutta itse vaunu olisi vielä liikuntakykyinen.
Osaisikos tarvittaessa lataaja, ampuja tai vaunun johtaja peruuttaa vaunun turvallisempaan paikkaan jos olisi uhka, että vaunuun tulisi vielä lisää osumia jos jäädään
paikoilleen kökkimään.
Sama kysymys koskee tietysti myös kevyempien vaunujen miehistöä.
 
Leopardin miehistöönhän kuuluu vaunun ohjaaja, ampuja, lataaja sekä vaunun johtaja.
Saakohan Suomessa vaunun ohjaajan lisäksi ketään muu vaunun jäsenistä koulutusta vaunulla ajamiseen? Edes peruskoulutusta?
Ajattelin lähinnä tilannetta jossa vaunu on saanut sellaisen osuman, että ohjaaja on joko kuollut tai pahasti loukkaantunut, mutta itse vaunu olisi vielä liikuntakykyinen.
Osaisikos tarvittaessa lataaja, ampuja tai vaunun johtaja peruuttaa vaunun turvallisempaan paikkaan jos olisi uhka, että vaunuun tulisi vielä lisää osumia jos jäädään
paikoilleen kökkimään.
Sama kysymys koskee tietysti myös kevyempien vaunujen miehistöä.

Ainakin ennen kaikki taisteluvaunukoulutukseen valitut suorittivat koulutuksen alussa ns. massa-ajot. Massa-ajojen jälkeen valittiin varsinaiset kuskit ja he aloittivat kunnollisen ajoharjoittelun. Vastaus kysymykseesi on, kyllä jokainen vaunun miehistön jäsen osaa ajaa, ampua ja ladata vaunua.
Mutta tämä on vanhaa tietoa.
 
Back
Top