Panssarivaunut

Ranskalaiset eivät varmaan lähtisi mukaan, ellei vaunussa olisi merkittävää ranskalaisosuutta. Leclercin torni on muistaakseni (ajoilta, kun T-72:een (oliko jopa Suomi) tarjottiin 18 tonnista 11-tonniseksi kevennettyä tornia) modulaarinen. Lopuksi, jos haluaa 140mm option, niin suoralinjainen tornin takaa putkeen automaattilataaja saattaa olla käytännössä ainoa vaihtoehto (jopa brittien mukaan).

"Declassified papers show that at the time of development the British Army was operating the Challenger 1, who speculated that the increased length of the 140mm bore APFSDS would be too large to manually load. They also speculated that the Challenger 1 turret could only hold 16 rounds.

This meant any future (at the time) Challenger 2 would require an auto loader. The completed APFSDS on display next to a standard 120mm APFSDS measured a total length of 1.5 meters."


http://fighting-vehicles.com/challenger-2-atdu/

Challenger-2-ATDU-140mm-APFSDS.jpg
 
Kun ei ole kiire, eikä toimita pitkään tilanteen mukaisesti kentällä, yhden miehen puuttuminen ei haittaa, mutta kun "käyttöaste" kasvaa ja tilanne on päällä pidempään rasittava.
Raha kuitenkin ratkaisee ja ammattijoukoissa vähennys on merkittävä.

Meidänkin kannalta ratkaisu on merkittävä, koska varusmies/reserviläinen on huomattavasti halvempi kuin automaattilataaja. Ei toki sillä, ettäkö reserviläisarmeijalla jatkettaisiin loputtomiin...
 
Leo A7 alusta ja Leclercin torni. Tietäjät voisivat kertoa onko Leclercin tornissa/aseistuksessa/tekniikassa jotain merkittäviä etuja suhteessa Leoon?

Eli onko tässä nyt tehty teknistä vai poliittista kehitystyötä :)

Enemmän poliittista. ;) Tekninen tulee sitten myöhemmin.

Eurotankki jatkanee surullisen kuuluisalla Eurohävittäjän linjalla...

https://www.defensenews.com/digital...rmor-makers-test-the-waters-with-a-euro-tank/

French and German armor makers test the waters with a ‘Euro-tank’

By: Sebastian Sprenger and Jeff Martin   5 hours ago









The new European Main Battle Tank from KNDS is the body of a German Leopard 2, mixed with the turret of a French Leclerc. (Jeff Martin/Staff)

PARIS ― France’s Nexter and Germany’s Krauss-Maffei Wegmann pitched a cross between a Leopard 2 chassis and a Leclerc turret at the Eurosatory trade show in Paris on Monday.

Officially dubbed the European Main Battle Tank, or EMBT, the vehicle is meant to showcase that the German and French companies can work together on the path toward an envisioned Main Ground Combat System pursued by both nations. That weapon is slated to see the light of day in the mid-2030s.

Additionally, the developers believe the “Frankentank” meets a real-life demand, and they hope a paying customer might take the idea and run with it. For now, the tank is a demonstrator project funded by the two companies’ joint venture, KNDS.

“The interest of this program is using the current technology to provide an interesting operational tank to the market and at the same time continue to have an industry activity during the 15-20 years,” Francois Groshany, Nexter’s head of tracked and armor programs, told Defense News in an interview.

“We will see at this exhibition if there are some countries interested in it so that we will be able to launch a full development,” he said.





Groshany said the benefit of the hybrid machine lies in the Leopard 2′s “very-high capability” chassis, which can carry up to 68 tons, and merging it with the lightness of the Leclerc’s turret, which needs only a crew of two to operate.

As a result, potential customers get 10 percent of the weight, or 6 tons, to install additional kit on the tanks as they see fit, he explained.

The weapon is “proof that KMW and Nexter have established a first significant joint KNDS product in record time,” company officials wrote in a statement. “The EMBT drives and fires ― in short, it works!”
 
Meidänkin kannalta ratkaisu, koska varusmies/reserviläinen on huomattavasti halvempi kuin automaattilataaja. Ei toki sillä, ettäkö reserviläisarmeijalla jatkettaisiin loputtomiin...

Tavallaan samaa mieltä.
Meillä ei ole samalla tavalla "ylimääräisiä" joukkoja "odottamassa" kuin ammattiarmeijassa.

Ongelma ratkeaa todennäköisesti tuon kaliberin takia.
 
Meidänkin kannalta ratkaisu on merkittävä, koska varusmies/reserviläinen on huomattavasti halvempi kuin automaattilataaja. Ei toki sillä, ettäkö reserviläisarmeijalla jatkettaisiin loputtomiin...

Suomea ja suomalaisia ei kyllä kauan ole olemassa reservin lakkauttamisen jälkeen, OT ohi.
Kaikki kalustomme pitää olla sopivinta juuri suuren reservin näkökulmasta ellei järjestelmä mene jatkuvan valmiuden joukoille.
 
Leclercista oli jo 90-luvulla 140mm putkella oleva proto. Se oli muistaakseni alunperin mahdollisena kehityslinjana isona syynä automaattilataajaan päätymisessä.

Joku vuosi sitten tuo proto kärrättiin messuille Ranskan uudessa camossa.

Nexter jatkaa edelleenkin 140mm version kehittämistä, viimeksi nyt Eurosatoryssa puhuivat siitä.

20160928_110728.jpg

2016-09-30-11.44.19.jpg
 
Automaattilataaja on myös nopeampi kuin ihmislataaja. Se on ihan pätevä etu sekin.
Itse olen kyllä ymmärtänyt asian olevan toisin päin. Ihminen lataa nopeammin ja on kevyempi. Sen lisäksi latajaa voi vaihtaa putkessa olevaa ammustyyppiä ilman että pääasetta tarvii ampua tyhjäksi. Ammuksetkin saadaan paremmin turvaan kuin automaattilataajalla varustetussa vaunussa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen kyllä ymmärtänyt asian olevan toisin päin. Ihminen lataa nopeammin ja on kevyempi. Sen lisäksi latajaa voi vaihtaa putkessa olevaa ammustyyppiä, ilman että pääasetta tarvii ampua tyhjäksi. Ammuksetkin saadaan paremmin turvaan kuin automaattilataajalla varustetussa vaunussa.

Mulla on sama käsitys. Ainakin se laukaus nro.2 lähtee ihmisen lataamana nopeammin.
Tilanne muuttuu varmasti, jos ammutaan nopeasti 15 laukausta. Lisäksi on automaattilataajia ja automaattilataajia. Leclercin lataaja on ilmeisesti parempi kuin neukku mallit.
 
Itse olen kyllä ymmärtänyt asian olevan toisin päin. Ihminen lataa nopeammin ja on kevyempi. Sen lisäksi latajaa voi vaihtaa putkessa olevaa ammustyyppiä ilman että pääasetta tarvii ampua tyhjäksi. Ammuksetkin saadaan paremmin turvaan kuin automaattilataajalla varustetussa vaunussa.

Pääaseen ampuminen tyhjäksi on nopein ratkaisu ammustyyppiä vaihdettaessa, ja taistelutilanteessa nopeus on yleensä ensisijaista suhteessa muihin hyveisiin. Mitään varsinaista estettä miehistön ja ammusten erottamiselle ei myöskään ole, kts. Armata ja PL-01.

Mulla on sama käsitys. Ainakin se laukaus nro.2 lähtee ihmisen lataamana nopeammin.
Tilanne muuttuu varmasti, jos ammutaan nopeasti 15 laukausta. Lisäksi on automaattilataajia ja automaattilataajia. Leclercin lataaja on ilmeisesti parempi kuin neukku mallit.

Leclercin automaattilataajan tulinopeudeksi kerrotaan 12 laukausta minuutissa. Väitetysti automaattilataajalla on etu puolellaan kovin röykyttävässä maastossa, jossa ihmislataaja heiluu puolelta toiselle.
 
Laitan tänne. Leclercin ja Leo hybridi alkaa tästä kohdasta. BAE näyttää hieman myöhemmin CV IV varustettuna 35/55mm pääaseella. He myös lupaavaat HEL konseptia nopeasti asennettuna pakettina ko. alustalle. Patrian esittely on 12:55 kohdassa.

 
Viimeksi muokattu:
Oletko aina halunnut oman panssarivaunun? Harvinainen T-34 huutokaupataan lähtöhintana 15 000 euroa

Suomen Asehistoriallisen Seuran järjestämässä huutokaupassa on hieman erikoisempaa kalustoa kaupan.
Huutokaupassa on myynnissä myös muun muassa ilmatorjunta-, kenttä- ja panssaritykkejä. Koko huutokauppaluettelo on saatavilla netissä

http://www.reservilainen.fi/uutiset...t-34_huutokaupataan_lahtohintana_15_000_euroa
 
ibd_smartreactive_725.jpg

IBD presented at Eurosatory its latest Protech Smart protection modules designed to defeat advanced, tandem warheads. The operating principle triggers the system only in the case of a shaped charge hitting the vehicle, the event would trigger one of the directional charges located above and beyond, which will hit the projectile, and disable its main warhead. First small charge in the tandem, a sensor late anywhere on the side, firing an explosive charge that destroys the threat, leaving the passive armor to deal with the small (precursor) part of the tandem warhead.
http://defense-update.com/20180612_eurosatory_day2.html
 
Lisää Sturmeja meillekin? :cool:

Ukraine highlights MT-LB Shturm-SM-2 tank destroyer

p1726133_main.jpg

Ukraine’s UkrInnMash Corporation is developing the Shturm-SM-2 tank destroyer based on the widely deployed MT-LB multipurpose tracked armoured fighting vehicle (AFV) that was originally manufactured in the Ukraine and in service with over 20 countries.

The rear troop compartment of the baseline MT-LB has been raised to provide greater internal volume for its new role and fitted with a retractable launcher which can be raised up to a maximum height of 3 m.

The launcher is equipped with four RK-2M laser guided missiles (LGM) in the ready to launch position with the day/night target engagement pod in the middle. The vehicle carries eight missile reloads internally.

The RK-2M LGM can be armed with several warhead types, including a tandem high-explosive anti-tank (HEAT) warhead that is claimed to penetrate at least 1,100 mm of steel armour protected by explosive reactive armour (ERA). It can also be fitted with a high explosive fragmentation/explosively formed penetrator (EFP) warhead which is claimed to be capable of penetrating at least 120 mm of armour.

The missile has a stated minimum range of 400 m and a maximum range of up to 5,500 m with a 25 second flight time to the target at maximum range.

The baseline MT-LB is typically equipped with a manually operated turret armed with a 7.62 mm PKT machine gun (MG).

However, this has been replaced by a locally developed remote weapon station (RWS) armed with a stabilised 12.7 mm MG aboard the Shturm-SM-2 variant.

The combat weight of the Shturm-SM-2 is being quoted as 14.5 tonnes and, like the original vehicle, it is fully amphibious being propelled in the water by its tracks at a maximum speed of up to 5 km/h.


http://www.janes.com/article/81139/ukraine-highlights-mt-lb-shturm-sm-2-tank-destroyer
 
Naapurin ukko osti joku aika sitten itselleen uuden auton.
On ollut selvästi ylpeä siitä.
Mun ois pitänyt käydä ostamassa tuo Sotka itselleni, niin tilanne olisi muuttunut 10-1 mun hyväksi.
1529388894032.png
 
Mistä löytyisi kirjoitelmia siitä, että minkä takia sodanajan vahvuudesta poistettiin panssariprikaati ja se korvattiin sitten erillisillä taisteluosastoilla? Ottaen huomioon kuinka panssarikalusto on massana käytettynä tehokkaampaa kuin ympäri ämpäri ripoteltuna, niin tuntuu oudolta, että panssariprikaati jaettiin erillisiin taisteluosastoihin sodanajan vahvuudessa.
 
Mistä löytyisi kirjoitelmia siitä, että minkä takia sodanajan vahvuudesta poistettiin panssariprikaati ja se korvattiin sitten erillisillä taisteluosastoilla? Ottaen huomioon kuinka panssarikalusto on massana käytettynä tehokkaampaa kuin ympäri ämpäri ripoteltuna, niin tuntuu oudolta, että panssariprikaati jaettiin erillisiin taisteluosastoihin sodanajan vahvuudessa.

Pitänee katsoa kokonaisuutta eli Maavoimissa on kokoonpanoja joiden tueksi joissain tilanteissa tarvitaan panssarivahvistuksia. Panssariprikaatien lisäksihän poistettiin erilliset psv-pataljoonat joilla oli kaiketi tarkoitus tukea jääkäriprikaateja. Eikä niitä tankkeja nyt ole mihinkään ripoteltu. Kokoonpanoissa on mekanisoituja joukkoja yksi prikaati ( KARJPR ) ja kaksi erillistä panssaripataljoonan tst-osastoa. Niitä voi mainiosti edelleen käyttää koottuna pumppuna jos niin halutaan. Ja yhdistettynä nuo kaksi tst-osastoa vastaavat hyvinkin sitä edesmennyttä ps-prikaatia. Ensimmäisten K9-patteristojen on mainittu menevän noille kahdelle mekanisoidulle tst-osastolle joten ne ovat jatkuvasti olleet saamamiesten kärkijoukkoa kun uutta kalua on hankittu tai vanhaa päivitetty. En olisi tästä isosti huolissani.

Kirjoitelmien osalta voi anti olla niukkaa. Päätös lienee tehty pitkälti rahoituksen paineessa. Toisen T-72-prikaatinhan piti alkujaan säilyä hyvän aikaa Leopard-kaudelle.
 
Sota-ajan kokoonpanoista ei käsittääkseni ole kauheasti faktaa että miten ne muodostuu(?) Mistä tietää vaikka pistävät panssariprikaatin pystyyn.
 
Back
Top