Panssarivaunut

Hejsan kirjoitti:
Lujin yks kirjasta että venäläisten T-72:ssa oli joku lyijymassa sekoitettu panssarin kanssa ja se pitäis suja ydinaseissäteilyä jos muista oikein.

Sitä ei ollut viesti T-72 (ne jotka myytiin ulkomaille)

Yks toinen asia, silloin kun suomi pääti ostaa Leo2 niin ensin sanotiin että suomen sillat ei kestää sitä painoa (55 ton) ja nyt jos ne turkkilaiset voitta sen päivistysohjelman niin se painoo tulee huikeat 65 tonnia, miten suomen sillat kestää sitä painoa??

Toisaalta eipähän kukaan sitten voi suomisiltaa käyttää, jos ajaa hirmumodatulla tankilla, joka painaa yli 55 tonnia. Varsinkin, jos suomalaiset jatkavat nykytrendiä, jossa siltoja ei korjata laisin vaan ilmastonmuutos tuhuaa ne sijoilleen.
 
Hejsan kirjoitti:
Lujin yks kirjasta että venäläisten T-72:ssa oli joku lyijymassa sekoitettu panssarin kanssa ja se pitäis suja ydinaseissäteilyä jos muista oikein.
Kyllä kai lyijyvuoraus on ollut venäläisten omissa panssareissa ja taisipa olla niissä panssareissakin, joita ostettii itä-saksan jäämistöstä suomeen.
Suomeen suoraan venäjältä ostetuissa sitä ei ollut.

Neuvostoliitto myi yleensä ulkomaille ns. apinamalleja, joissa ei ollut kaikkia hienouksia.
Esim. rättipäille meni bemareita joissa oli käsilataus, kun venäjällä käytössä olevissa oli latausautomaatti.
 
Hejsan kirjoitti:
Lujin yks kirjasta että venäläisten T-72:ssa oli joku lyijymassa sekoitettu panssarin kanssa ja se pitäis suja ydinaseissäteilyä jos muista oikein.
Ei lyijyä, vaan booria. Se suojaa neutronisäteilyltä. Lyijy ei suojaa miltään mitenkään erityisesti (vain massan puolesta se antaa suojaa kuin samanpainoinen mikä tahansa muu kappale)
 
sinko kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Lujin yks kirjasta että venäläisten T-72:ssa oli joku lyijymassa sekoitettu panssarin kanssa ja se pitäis suja ydinaseissäteilyä jos muista oikein.
Esim. rättipäille meni bemareita joissa oli käsilataus, kun venäjällä käytössä olevissa oli latausautomaatti.

Olikko suomen BMP-1 ensin automaatien lataus mutta turvallisuuden takia se tehtiin käsilataus?

Ja otetiin pois myös ohjukset turvallisuuden takia?
 
Nätit voltit mullahi heittää ja vieläpä kierteellä! :-D
 
hessukessu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Lujin yks kirjasta että venäläisten T-72:ssa oli joku lyijymassa sekoitettu panssarin kanssa ja se pitäis suja ydinaseissäteilyä jos muista oikein.
Ei lyijyä, vaan booria. Se suojaa neutronisäteilyltä. Lyijy ei suojaa miltään mitenkään erityisesti (vain massan puolesta se antaa suojaa kuin samanpainoinen mikä tahansa muu kappale)

No nyt täytyy kyllä sanoa että tuo on ristiriidassa lukion fysiikan demojen kanssa. Näin omin silmin kun eri materiaaleja kokeiltiin ihan luokan edessä A-, B- ja Gamma säteilyn estäjinä. Lyijy pysäytti parhaiten säteilyn juurikin tiheytensä ansiosta. Alfa ja Betasäteily pysähtyi parhaiten mutta Gamma porasi aika hyvin läpi.

Ei kai sitä muutoin käytettäisi mm. Röntgenliiveissä jos saman painoisella teräsliivillä olisi sama vaikutus!?
 
Wikipediassa on sekä booria, että lyijyä....
"inside of both hull and turret is lined with a synthetic fabric made of boron compound, meant to reduce the penetrating radiation from neutron bomb explosions."
"Exported T-72s do not have the internal lining that is standard on Russian T-72s, which consists of a layer of synthetic material, containing lead, that provides some degree of protection against the effects of neutron radiation and electromagnetic pulses."
Tokko tuon koostumuksesta on kovin tarkkaa tietoa antaakaan.
Yleensä puhutaan vain "lyijy" vuorauksesta.
 
sinko kirjoitti:
Wikipediassa on sekä booria, että lyijyä....
"inside of both hull and turret is lined with a synthetic fabric made of boron compound, meant to reduce the penetrating radiation from neutron bomb explosions."
"Exported T-72s do not have the internal lining that is standard on Russian T-72s, which consists of a layer of synthetic material, containing lead, that provides some degree of protection against the effects of neutron radiation and electromagnetic pulses."
Tokko tuon koostumuksesta on kovin tarkkaa tietoa antaakaan.
Yleensä puhutaan vain "lyijy" vuorauksesta.

Tuosta voi varmaan päätellä, että kyseessä ei ole puhdas lyijy jota käytetään siinä pinnoitteessa. Booria ja lyijyä taidetaan (tai ainakin taidettiin) käyttää juotostinassa ja siitä voisin heittää, että tarkoitus boorilla on muokata lyijyn ominaisuuksia, jotta se saadaan siihen pintaan kiinni, niin että siitä ei tarvitse olla huolissaan tankin käyttöiän aikana.
 
Boori suojaa nimenomaan neutronisäteilyltä, ei gammalta tms. jne. Ottakaa selvää.
 
Viritetääs seuraavaa ajatusta:

Mikä Leo2 modis Suomen kannattaisi valita; nythän on niin, ettei rahat riitä uusien 2A7:n hankintaan, joten ... Aselsan, KMW, joku muu???
 
veffeade kirjoitti:
Viritetääs seuraavaa ajatusta:

Mikä Leo2 modis Suomen kannattaisi valita; nythän on niin, ettei rahat riitä uusien 2A7:n hankintaan, joten ... Aselsan, KMW, joku muu???

Lisää A4:ia?
 
SJ kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Viritetääs seuraavaa ajatusta:

Mikä Leo2 modis Suomen kannattaisi valita; nythän on niin, ettei rahat riitä uusien 2A7:n hankintaan, joten ... Aselsan, KMW, joku muu???

Lisää A4:ia?

Joo, muuten hyvä, mutta eikös nuo ala olla jo loppuun ajettuja jos niitä jostain löytyy kohtuu hinnalla ?.
 
veffeade kirjoitti:
SJ kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Viritetääs seuraavaa ajatusta:

Mikä Leo2 modis Suomen kannattaisi valita; nythän on niin, ettei rahat riitä uusien 2A7:n hankintaan, joten ... Aselsan, KMW, joku muu???

Lisää A4:ia?

Joo, muuten hyvä, mutta eikös nuo ala olla jo loppuun ajettuja jos niitä jostain löytyy kohtuu hinnalla ?.

No, ainakin Saksalaiset käyttivät pientä osaa vaunuistaan koulutukseen ja loput oli varastossa. Muissakin maissa systeemi lienee sama tai sitten kalustoa kierrätetään kuten meillä. Mekaaninen kestävyys tuskin on ongelma, enemmän olisin huolissani siitä elektroniikasta, joka voipi olla sen verran vanhaa, että osia ei enää saa mistään, paitsi kuin kannibalisoimalla, mutta sehän olisi varsin kätevää, jos tankit saataisiin halvalla.
 
Lainataas tähän väliin morsen äärrrrrrimmäisen hyvää tiivistystä.

MoRsE kirjoitti:
Olen yrittänyt koota yhteen sitä tietoa mitä olen oppinut Leopard 2A4:n eri päivitysohjelmista :camo:

Eli Suomi haluaa:
"The Leopard 2AX project aims at providing a Mid Life Upgrade (MLU) for the Finnish Leopard 2A4s. The MLU shall ensure the usability and performance of the fleet at least to the 2030's."

EDA:n tietokannasta löytyy asiaan liittyvät asiakirjat (EDA-2976 ja EDA-2595)
http://www.eda.europa.eu/ebbweb/search.aspx?EBBVersion=1

EDA-2976 asiakirjan mukaan, ensimmäinen prototyyppi on oltava valmis tammikuussa 2012



Tässähän ovat nykyiset (mahdolliset) vaihdoehdot

Israel:

Tiedän että Elbit Systems on jonkinlainen päivitysohjelma (ainakin paperilla), mutta en löytää mitään netistä


Saksa:

IBD Deisenroth Engineering/Leopard 2A4 Evolution
http://www.ibd-deisenroth-engineering.de/leopard-2a4-evolution.html
Leopard_2A4_evolution_main_battle_tank_German_Germany_Defense_Industry_001.jpg



Rheinmetall Defence/Leopard 2 MBT Revolution
http://www.army-guide.com/eng/product4563.html
m02010061500049.jpg


Krauss-Maffei Wegmann
Modifoi Tanskan Leopard-vaunut 2A4-veriosta 2A5DK-versioihiin, ja myöskin Kanadan vaunut 2A4M CAN versioihiin


Singapore:
ST-Kinetics/IBD Deisenroth Leopard 2-SG
a2a.jpg



Sveitsi:

RUAG Pz 87WE (WertErhaltung)
http://www.ruag.com/de/Defence/Land_Systems/Schwere_Waffensysteme/Werterhaltung_Leopard_2_A4
Pz_87_WE.jpg



Turkki:

ASELSAN Leopard 2 Next Generation

leopard_2ng_aselsan_main_battle_tank_mbt_2011_idef_defence_defense_exhibition_turkey.jpg

Vaikka todennäköisesti turkkilaisen päivityksen hinta houkuttaisikin, oma mielipide kallistuu joko KMW:n tai Rheinmetallin MTB Revolutionin puoleen.

EDIT: Noista taistelukenttien taistelulaivoista kannattaa muuten muistaa että paino alkaa jo olemaan sellainen että se syö pieniä rpg-keskityksiä aamupalana.
 
Paino alkaa olla sellainen, ettei sitä koslaa ihan joka suonlaitaan enää ajetakaan.
 
Back
Top