Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
setämies kirjoitti:"IIiiiih! Junallinen bradleyta. Jänskää."
Hyvä pätkä vaikka otsikko on hivenen sensaatiohakuinen. Salaisesta lähteestäni olen kuullut että jossain päin kylmää pohjolaa panssarit liikkuvat samalla lailla.
setämies kirjoitti:"IIiiiih! Junallinen bradleyta. Jänskää."
Hyvä pätkä vaikka otsikko on hivenen sensaatiohakuinen. Salaisesta lähteestäni olen kuullut että jossain päin kylmää pohjolaa panssarit liikkuvat samalla lailla.
baikal kirjoitti:Paino alkaa olla sellainen, ettei sitä koslaa ihan joka suonlaitaan enää ajetakaan.
baikal kirjoitti:Forumin ps-asiantuntijat mittaavat telapaineita. Minä ottaisin huomioon senkin, että miten onkapannussa oikeasti riittää enää puristus, kun paino kasvaa tarpeeksi? Toiseksi vaikuttaa ajokin maavara, kokonaispituus ja - leveys, kun mennään tiestön ulkopuolelle. Mitkä sillat kestävät 65-tonnista vaunua? Entäs sivutiet? Murskaantuuko tien rungot jo muutaman yliajon jälkeen ja kohta seuraavat kahlaavat jo mahaansa myöten. Kyllä vaunujen käytettävyyteen vaikuttaa taatusti muutkin asiat kuin telapaine. Opettawainen oli näköalapaikkani joskus, kun kolmen yliajon jälkeen tie jauhautui nuuskaksi ja neljäs yliajo tapahtui enää vain vaivoin konetta rääkkäämällä maha kannokkoa ryystäen...on näissä seikkansa ilman telapaineitakin.
Raveni kirjoitti:baikal kirjoitti:Forumin ps-asiantuntijat mittaavat telapaineita. Minä ottaisin huomioon senkin, että miten onkapannussa oikeasti riittää enää puristus, kun paino kasvaa tarpeeksi? Toiseksi vaikuttaa ajokin maavara, kokonaispituus ja - leveys, kun mennään tiestön ulkopuolelle. Mitkä sillat kestävät 65-tonnista vaunua? Entäs sivutiet? Murskaantuuko tien rungot jo muutaman yliajon jälkeen ja kohta seuraavat kahlaavat jo mahaansa myöten. Kyllä vaunujen käytettävyyteen vaikuttaa taatusti muutkin asiat kuin telapaine. Opettawainen oli näköalapaikkani joskus, kun kolmen yliajon jälkeen tie jauhautui nuuskaksi ja neljäs yliajo tapahtui enää vain vaivoin konetta rääkkäämällä maha kannokkoa ryystäen...on näissä seikkansa ilman telapaineitakin.
Ja useasti noita teitä on käytettävä muillakin ajoneuvoilla eikä vain panssareilla... Vuoden aika vaikuttaa myös paljon raskaankaluston taktiseen käyttöön. Suomessa toisaalta on aika vähän tiettömiä korpia joita kannattaisi puolustaa ja oletettavaa on että vihollinenkin pyrkii tavoitteisiinsa nopeasti eli kohti kasvukeskuksia ja ruuhka suomea. Joten painopiste olisi varmaankin alueella joissa on paljon teitä mutta kuten sanoit niin huonolla mäihällä joudutaan teitä rakentamaan uudestaan ja vahvistamaan kilometri tolkulla että pumppu pysyy liikkeellä.
Silloista en niin paljon huolta kantaisi koska yhdistelmäkin painaa helposti tuon. Tietenkin vanhat puu sillan ovat oma asiansa mutta kivi ja betoni ankkuroidut varmaankin kestävät...
baikal kirjoitti:Raveni kirjoitti:baikal kirjoitti:Forumin ps-asiantuntijat mittaavat telapaineita. Minä ottaisin huomioon senkin, että miten onkapannussa oikeasti riittää enää puristus, kun paino kasvaa tarpeeksi? Toiseksi vaikuttaa ajokin maavara, kokonaispituus ja - leveys, kun mennään tiestön ulkopuolelle. Mitkä sillat kestävät 65-tonnista vaunua? Entäs sivutiet? Murskaantuuko tien rungot jo muutaman yliajon jälkeen ja kohta seuraavat kahlaavat jo mahaansa myöten. Kyllä vaunujen käytettävyyteen vaikuttaa taatusti muutkin asiat kuin telapaine. Opettawainen oli näköalapaikkani joskus, kun kolmen yliajon jälkeen tie jauhautui nuuskaksi ja neljäs yliajo tapahtui enää vain vaivoin konetta rääkkäämällä maha kannokkoa ryystäen...on näissä seikkansa ilman telapaineitakin.
Ja useasti noita teitä on käytettävä muillakin ajoneuvoilla eikä vain panssareilla... Vuoden aika vaikuttaa myös paljon raskaankaluston taktiseen käyttöön. Suomessa toisaalta on aika vähän tiettömiä korpia joita kannattaisi puolustaa ja oletettavaa on että vihollinenkin pyrkii tavoitteisiinsa nopeasti eli kohti kasvukeskuksia ja ruuhka suomea. Joten painopiste olisi varmaankin alueella joissa on paljon teitä mutta kuten sanoit niin huonolla mäihällä joudutaan teitä rakentamaan uudestaan ja vahvistamaan kilometri tolkulla että pumppu pysyy liikkeellä.
Silloista en niin paljon huolta kantaisi koska yhdistelmäkin painaa helposti tuon. Tietenkin vanhat puu sillan ovat oma asiansa mutta kivi ja betoni ankkuroidut varmaankin kestävät...
En minäkään huolta kanna, totean vain, että telapaine ei ole suinkaan ainoa asia, joka määrittää telavekottimen käyttökelpoisuutta ja - mahdollisuuksia.
veffeade kirjoitti:Viritetääs seuraavaa ajatusta:
Mikä Leo2 modis Suomen kannattaisi valita; nythän on niin, ettei rahat riitä uusien 2A7:n hankintaan, joten ... Aselsan, KMW, joku muu???
baikal kirjoitti:Raveni kirjoitti:baikal kirjoitti:Forumin ps-asiantuntijat mittaavat telapaineita. Minä ottaisin huomioon senkin, että miten onkapannussa oikeasti riittää enää puristus, kun paino kasvaa tarpeeksi? Toiseksi vaikuttaa ajokin maavara, kokonaispituus ja - leveys, kun mennään tiestön ulkopuolelle. Mitkä sillat kestävät 65-tonnista vaunua? Entäs sivutiet? Murskaantuuko tien rungot jo muutaman yliajon jälkeen ja kohta seuraavat kahlaavat jo mahaansa myöten. Kyllä vaunujen käytettävyyteen vaikuttaa taatusti muutkin asiat kuin telapaine. Opettawainen oli näköalapaikkani joskus, kun kolmen yliajon jälkeen tie jauhautui nuuskaksi ja neljäs yliajo tapahtui enää vain vaivoin konetta rääkkäämällä maha kannokkoa ryystäen...on näissä seikkansa ilman telapaineitakin.
Ja useasti noita teitä on käytettävä muillakin ajoneuvoilla eikä vain panssareilla... Vuoden aika vaikuttaa myös paljon raskaankaluston taktiseen käyttöön. Suomessa toisaalta on aika vähän tiettömiä korpia joita kannattaisi puolustaa ja oletettavaa on että vihollinenkin pyrkii tavoitteisiinsa nopeasti eli kohti kasvukeskuksia ja ruuhka suomea. Joten painopiste olisi varmaankin alueella joissa on paljon teitä mutta kuten sanoit niin huonolla mäihällä joudutaan teitä rakentamaan uudestaan ja vahvistamaan kilometri tolkulla että pumppu pysyy liikkeellä.
Silloista en niin paljon huolta kantaisi koska yhdistelmäkin painaa helposti tuon. Tietenkin vanhat puu sillan ovat oma asiansa mutta kivi ja betoni ankkuroidut varmaankin kestävät...
En minäkään huolta kanna, totean vain, että telapaine ei ole suinkaan ainoa asia, joka määrittää telavekottimen käyttökelpoisuutta ja - mahdollisuuksia.
Peiper kirjoitti:baikal kirjoitti:Raveni kirjoitti:baikal kirjoitti:Forumin ps-asiantuntijat mittaavat telapaineita. Minä ottaisin huomioon senkin, että miten onkapannussa oikeasti riittää enää puristus, kun paino kasvaa tarpeeksi? Toiseksi vaikuttaa ajokin maavara, kokonaispituus ja - leveys, kun mennään tiestön ulkopuolelle. Mitkä sillat kestävät 65-tonnista vaunua? Entäs sivutiet? Murskaantuuko tien rungot jo muutaman yliajon jälkeen ja kohta seuraavat kahlaavat jo mahaansa myöten. Kyllä vaunujen käytettävyyteen vaikuttaa taatusti muutkin asiat kuin telapaine. Opettawainen oli näköalapaikkani joskus, kun kolmen yliajon jälkeen tie jauhautui nuuskaksi ja neljäs yliajo tapahtui enää vain vaivoin konetta rääkkäämällä maha kannokkoa ryystäen...on näissä seikkansa ilman telapaineitakin.
Ja useasti noita teitä on käytettävä muillakin ajoneuvoilla eikä vain panssareilla... Vuoden aika vaikuttaa myös paljon raskaankaluston taktiseen käyttöön. Suomessa toisaalta on aika vähän tiettömiä korpia joita kannattaisi puolustaa ja oletettavaa on että vihollinenkin pyrkii tavoitteisiinsa nopeasti eli kohti kasvukeskuksia ja ruuhka suomea. Joten painopiste olisi varmaankin alueella joissa on paljon teitä mutta kuten sanoit niin huonolla mäihällä joudutaan teitä rakentamaan uudestaan ja vahvistamaan kilometri tolkulla että pumppu pysyy liikkeellä.
Silloista en niin paljon huolta kantaisi koska yhdistelmäkin painaa helposti tuon. Tietenkin vanhat puu sillan ovat oma asiansa mutta kivi ja betoni ankkuroidut varmaankin kestävät...
En minäkään huolta kanna, totean vain, että telapaine ei ole suinkaan ainoa asia, joka määrittää telavekottimen käyttökelpoisuutta ja - mahdollisuuksia.
Otit tuon suon puheeksi joten siitä tuo telapainepohdinta tuli
baikal kirjoitti:Mitä tulee modaamisiin: en panisi latiakaan minkään rautahässäkän modaamiseen tässä tilanteessa. PARHAIMMILLAANKIN Suomen värkit pl. CV-vaunut ovat iltaruskon rompetta.....ei ole mitään tolkkua veivata niiden käyttöikää isolla rahalla. Niille jos sitten jonkun 12 vuotta saa käyttöikää...ei tässä tilanteessa.
Raveni kirjoitti:Onko muuten jotain syytä miksei panssareissa käytettäisi mahdollisimman leveitä teloja?
vm78 kirjoitti:Raveni kirjoitti:Onko muuten jotain syytä miksei panssareissa käytettäisi mahdollisimman leveitä teloja?
Samaa minkäkin olen ihmetellyt. Saksalaisethan modasivat omia varsin kapeatelaisia vaunujaan sopivammaksi itärintaman olosuhteisiin Ostketten ja Vinterketten-systeemeillä, joten mikäs siinä on ettei moista viritelmää saisi nykyaikana tehtyä. Vai onko tämä taas näitä ei maksa vaivaa-juttuja.
:huh:
Touhottaja kirjoitti:Oisko äkkiä arvattuna enemmän pinta-alaa maata vasten = tarvitaan suurempi energiamäärä liikkumiseen? Ja kestävyyskin toi tuoda omat ongelmansa. Mutta arvaus, korjatkaa.
Luultavastikin näin, mutta ekologisuus ja vihreät arvot kävi mielessä. Vähempi energiaa = taloudellisempaa. :a-grin:vm78 kirjoitti:Touhottaja kirjoitti:Oisko äkkiä arvattuna enemmän pinta-alaa maata vasten = tarvitaan suurempi energiamäärä liikkumiseen? Ja kestävyyskin toi tuoda omat ongelmansa. Mutta arvaus, korjatkaa.
Ei varmana ole ongelma nykypäivän tehohirmuilla, kun ei ollut ongelma edes 30- ja 40-luvun heikkotehoisilla vaunuilla. Ja nykyiset materiaalit ovat varmasti myös kestävämpiä kuin sakujen heikkolaatuiset sekoitukset sodan lopulla.