Panssarivaunut

Olenpa vittumainen, kun ei muutakaan tekemistä ole.

ctg kirjoitti:
Tavallinen bensa jäätyy jossakin -23 asteen tienoilla, joten siihen lisätään etanolia taikka jotakin muuta alkoholi pohjaista, jotta se pysyy toiminnassa jonnekkin -70 tienoille. Joten kait ne jollakin mystisellä kaavalla nostaa tuota dieselin taikka tupa-öljyn (kielletty) toimintakykyä. Mutta ei kait Leo:ssa taikka CV:ssä ne ole unohtaneet tuota tankin oikeaa paikka sijoituspaikkaa sellaiseen asemaan, että se nyt ei ihan heti rupea jäätymään.


ctg kirjoitti:
Käsittääkseni raaka petrooli on eri asia kuin nykyaikainen bensa, joka alkaa jäätymään -71.1 asteessa and muodostamaan hyytelö aineesta, päätyen käsittääkseni hilamaiseksi jossain -123 asteen tienoinnalla. En tiedä missä vaiheessa se jämähtää kokonaan. Enkä myöskään tiedä valmistus kaavaa kun en ole hyvin pitkälle lukenut petrokemiaa.

Eli ensin aprikoit bensan jäätymispisteeksi -23 astetta, sitten -71,1 astetta. Se on kuitenkin ihan totta, että petroli ja bensiini ovat eri aineita.
 
No ole vittumainen, ei täällä kukaan mitään muutakaan tee kuin viilaa pilkkua ja vittuile toiselle. Joten tuntuu niin vitun kotimaiselle että. Joten vittuako siitä.
 
veffeade kirjoitti:
Vähän OT, mutta periaatteessa kysymys heräsi jo vaunuaikoika...

Itte kun olin raskaassa, oli ihan kiitettäviä kelejä talviaikaan. Pahimmillaan pakkanen näytti -30 tjsp. Leireillä kun oltiin, oli meillä morteilla kipinämikkovuorot myös taisteluvaunuporukalle: Kerran tunnissa piti käydä herättämässä joukkueen vaunukuskit lämmittämään vaunuja. Jos en väärin muista niin, vaunut piti käynnistää, antaa käydä tyhjäkäyntiä 1/2 tuntia. Ei siinä paljoa nukuttu...

Tuo sinällään ymmärrettävää, koska vaunujen piti olla ajovalmiudessa koska vaan, mutta se mitä ihmettelen on, mikä ihme on arktisessa dieselistä; vissiin pakkaskestävyys jotain 35-40+. Mitä ihmeen litkuja sekaan on laitettu?.

Itse kun ensimmäiden dieselin hankin, myyjä sano jotta, jos oikein paha keli tulee, niin laita tyhjään tankkiin pohjalle 1-2 l bensaa ja tankkaa dieselit päälle.

Siis, kysymys kuuluu; mitä ihmeen litkuja normi dieselin perään laitetaan jotta siitä saa arktista laatua?

Ei siihen varsinaisesti mitään laiteta vaan lähinnä päinvastoin. Kesälaadussa jämähtävät ensimmäisenä parfiinivahat jotka tukkivat suodattimet jne. Tuotantoprosessissa talvi- ja arktisen laadun tislausalue on kapeampi jolloin raskain osa (parafiinit) jäävät pois. Vastaavasti esim. kerosiinin tislausalue on vieläkin tiukempi jolloin tuote toimii vielä lennettäessä korkealla luokkaa -50 C lämpötiloissa.

Esim. Volkkari on suositellut lisätä max 1/3 bensaa dieselin sekaan mikäli riittävän pakkaskestävää polttoainetta ei ole saatavilla.

Kyllä tuo lämmityskäyttö tunnin välein kuulostaa vähän amatöörimäiseltä puuhastelulta. Ei luulisi olevan ylivoimainen projekti asentaa tarvittavat lämmittimet.
 
PM kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Vähän OT, mutta periaatteessa kysymys heräsi jo vaunuaikoika...

Itte kun olin raskaassa, oli ihan kiitettäviä kelejä talviaikaan. Pahimmillaan pakkanen näytti -30 tjsp. Leireillä kun oltiin, oli meillä morteilla kipinämikkovuorot myös taisteluvaunuporukalle: Kerran tunnissa piti käydä herättämässä joukkueen vaunukuskit lämmittämään vaunuja. Jos en väärin muista niin, vaunut piti käynnistää, antaa käydä tyhjäkäyntiä 1/2 tuntia. Ei siinä paljoa nukuttu...

Tuo sinällään ymmärrettävää, koska vaunujen piti olla ajovalmiudessa koska vaan, mutta se mitä ihmettelen on, mikä ihme on arktisessa dieselistä; vissiin pakkaskestävyys jotain 35-40+. Mitä ihmeen litkuja sekaan on laitettu?.

Itse kun ensimmäiden dieselin hankin, myyjä sano jotta, jos oikein paha keli tulee, niin laita tyhjään tankkiin pohjalle 1-2 l bensaa ja tankkaa dieselit päälle.

Siis, kysymys kuuluu; mitä ihmeen litkuja normi dieselin perään laitetaan jotta siitä saa arktista laatua?

Ei siihen varsinaisesti mitään laiteta vaan lähinnä päinvastoin. Kesälaadussa jämähtävät ensimmäisenä parfiinivahat jotka tukkivat suodattimet jne. Tuotantoprosessissa talvi- ja arktisen laadun tislausalue on kapeampi jolloin raskain osa (parafiinit) jäävät pois. Vastaavasti esim. kerosiinin tislausalue on vieläkin tiukempi jolloin tuote toimii vielä lennettäessä korkealla luokkaa -50 C lämpötiloissa.

Esim. Volkkari on suositellut lisätä max 1/3 bensaa dieselin sekaan mikäli riittävän pakkaskestävää polttoainetta ei ole saatavilla.

Kyllä tuo lämmityskäyttö tunnin välein kuulostaa vähän amatöörimäiseltä puuhastelulta. Ei luulisi olevan ylivoimainen projekti asentaa tarvittavat lämmittimet.

Niin siis tarkennuksena, että vaunut joihin viittasin olivat hyvää itäkalustoa mallia T-55 :angel:
edit: kirotukset
 
Yhden Sergein mukaan Siperiassa oli talvisin normaali käytäntö olla sammuttamatta vaunuja ollenkaan, kun oltiin hallin ulkopuolella. Ehkä tuo puolet ja puolet oli PV:n viherpiiperöversio samasta menetelmästä.

Itse en asiasta mitään tiedä.
 
Mikäs se liekinheitin sitten oli jolla vaunun pohjaa lämmiteltiin hivenen kylmempinä aamuina? Varsinainen tosimiesten webasto jossa liekkikin taisi olla lähemmäs puolimetrinen? Näin siis bemarissa.
 
setämies kirjoitti:
Mikäs se liekinheitin sitten oli jolla vaunun pohjaa lämmiteltiin hivenen kylmempinä aamuina? Varsinainen tosimiesten webasto jossa liekkikin taisi olla lähemmäs puolimetrinen? Näin siis bemarissa.

Ai jai, kuulostaa vaarralliseslta ja epäinhimilliseltä aseelta! Pitänee heti kieltää! :D

Joskus muistan jutelleeni moisen vaunun esilämmityksestä. Kuulema kaasupuhalitimella oli jutustelukaveri joskus vaunua (en nyt muista mikä vaunu se edes oli) lämmitellyt, ihmetteli eikö samaa voisi tehdä kuorma-autolle. Ymmärsin silloin, että kysessä olisi ollut erillinen kaasupuhallin.

Ei ole luodinkestävää mallia, mutta legendaarinen video:

Kyllä niitä tiisseleitä vaan on välillä syytä käyttää...
 
Last edited by a moderator:
setämies kirjoitti:
Mikäs se liekinheitin sitten oli jolla vaunun pohjaa lämmiteltiin hivenen kylmempinä aamuina? Varsinainen tosimiesten webasto jossa liekkikin taisi olla lähemmäs puolimetrinen? Näin siis bemarissa.

Kosanilla lämmitellään kamppeita ihan siviilipuolellakin. Jos ei ole kaasua, niin tehdään nuotio. Bensavehkeellä hivenen riskaabelia, mutta yleensä ne onkin dieseleitä, mitkä tarttee apulämpöä.

Kun vuosi sitten täällä oli pitempi pakkaskausi, oli tavallista, että työmatkalla (50 km) oli 1-5 autoa hyytyneenä tienposkeen. Normi kuluttajalle myytävä diesel ei enää sitten kulkenut putkissa.
 
setämies kirjoitti:
Mikäs se liekinheitin sitten oli jolla vaunun pohjaa lämmiteltiin hivenen kylmempinä aamuina? Varsinainen tosimiesten webasto jossa liekkikin taisi olla lähemmäs puolimetrinen? Näin siis bemarissa.


Tämä puhalluslamppu on ainakin XA-180:n varusteissa, jolla lämmitetään erillistä kattilaa, jossa sähköisen kiertovesipumpun avulla kiertävä jäähdytysneste saadaan lämmitettyä.
 
Last edited by a moderator:
veffeade kirjoitti:
PM kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Vähän OT, mutta periaatteessa kysymys heräsi jo vaunuaikoika...

Itte kun olin raskaassa, oli ihan kiitettäviä kelejä talviaikaan. Pahimmillaan pakkanen näytti -30 tjsp. Leireillä kun oltiin, oli meillä morteilla kipinämikkovuorot myös taisteluvaunuporukalle: Kerran tunnissa piti käydä herättämässä joukkueen vaunukuskit lämmittämään vaunuja. Jos en väärin muista niin, vaunut piti käynnistää, antaa käydä tyhjäkäyntiä 1/2 tuntia. Ei siinä paljoa nukuttu...

Tuo sinällään ymmärrettävää, koska vaunujen piti olla ajovalmiudessa koska vaan, mutta se mitä ihmettelen on, mikä ihme on arktisessa dieselistä; vissiin pakkaskestävyys jotain 35-40+. Mitä ihmeen litkuja sekaan on laitettu?.

Itse kun ensimmäiden dieselin hankin, myyjä sano jotta, jos oikein paha keli tulee, niin laita tyhjään tankkiin pohjalle 1-2 l bensaa ja tankkaa dieselit päälle.

Siis, kysymys kuuluu; mitä ihmeen litkuja normi dieselin perään laitetaan jotta siitä saa arktista laatua?

Ei siihen varsinaisesti mitään laiteta vaan lähinnä päinvastoin. Kesälaadussa jämähtävät ensimmäisenä parfiinivahat jotka tukkivat suodattimet jne. Tuotantoprosessissa talvi- ja arktisen laadun tislausalue on kapeampi jolloin raskain osa (parafiinit) jäävät pois. Vastaavasti esim. kerosiinin tislausalue on vieläkin tiukempi jolloin tuote toimii vielä lennettäessä korkealla luokkaa -50 C lämpötiloissa.

Esim. Volkkari on suositellut lisätä max 1/3 bensaa dieselin sekaan mikäli riittävän pakkaskestävää polttoainetta ei ole saatavilla.

Kyllä tuo lämmityskäyttö tunnin välein kuulostaa vähän amatöörimäiseltä puuhastelulta. Ei luulisi olevan ylivoimainen projekti asentaa tarvittavat lämmittimet.

Niin siis tarkennuksena, että vaunut joihin viittasin olivat hyvää itäkalustoa mallia T-55 :angel:
edit: kirotukset

T-55:ssa on kyllä itämainen "webasto". Tarkoituksena tuolla lämmityskäytöllä tunnin välein on pitää moottoriöljy riittävän notkeana, sillä alle +20 asteinen öljy nostaa öljynpaineet hälyttävän korkealle kovalla moottorin kuormituksella (esim. tähystysasemaan ajettaessa). Muistaakseni yli 10 barin öljynpaineet saattoivat ratkoa kumiset öljyletkut.

Tunnin välein suoritettu käyttäminen kuulostaa vähän ylimitoitetulta...
 
Siinä nätti kylmän sodan aikainen Leo 2:seen tarkoitetun päivityspaketin prototyyppi
leopard2140mm4fsru1.png
 
Susi1 foorumilla käytiin pitkähkö keskustelu tuosta vaunusta. Muistaako kukaan mihin tulokseen siellä tultiin? Muistaakseni tuota 140mm putkea pidettiin liian pitkänä meidän olosuhteisiin.
 
Jos toi on se uusi Reinhmetallin 140mm putki, niin minä ainakin hyväksyn.
 
Pantherapardus kirjoitti:
No nyt näkyisi jo olevan Suomellakin komposiittia vaunupäähineissä

Suomessakin on saavutettu NATO-yhteensopivuus vihdoin tämän myötä. Nakkipipo tuo ryssän vaunupäähine lentäköön helvettiin ja uudet läntiset tuulet puhaltakoot puolustusvoimissa. Hieman tulee kuitenkin haikea olo, kun muistelee omaa varusmiesaikaa ja snagaria. :a-grin:
 
Last edited by a moderator:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Pantherapardus kirjoitti:
No nyt näkyisi jo olevan Suomellakin komposiittia vaunupäähineissä

Suomessakin on saavutettu NATO-yhteensopivuus vihdoin tämän myötä. Nakkipipo tuo ryssän vaunupäähine lentäköön helvettiin ja uudet läntiset tuulet puhaltakoot puolustusvoimissa. Hieman tulee kuitenkin haikea olo, kun muistelee omaa varusmiesaikaa ja snagaria. :a-grin:

Kommentin perusteella kyseessä on länsimaalaistettu nakkipipo, mutta nakkipipo kuitenkin.
Nakkipipoon kiinnitettävä munankuori.

FINLANDISH 1 month ago
 
Last edited by a moderator:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Eikö tuo ole se Sveitsiläinen prototyyppi? Tuonne vaunuunhan ei mahdu noita 140mm:n ammuksia kovinkaan monta sisään. Aika pitkä miinus.
Äkkiä laskettuna yksi 140 mm ammus vie 60 % enemmän tilaa kuin 120 mm ammus. Eli 42 ammuksen sijaan 140 mm tykillä varustettuun Leopard 2:een mahtuu 26 ammusta.
 
Kuin paljon vahvempi/voimakas 140 mm tykki on?.....ampumanopeus? (esim T-72 oli 1700 m/s)
Voikko lasketa kun voimakas yks 140 mm tykki on vastaan 120 mm ?
 
kunnas kirjoitti:
Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:
Eikö tuo ole se Sveitsiläinen prototyyppi? Tuonne vaunuunhan ei mahdu noita 140mm:n ammuksia kovinkaan monta sisään. Aika pitkä miinus.
Äkkiä laskettuna yksi 140 mm ammus vie 60 % enemmän tilaa kuin 120 mm ammus. Eli 42 ammuksen sijaan 140 mm tykillä varustettuun Leopard 2:een mahtuu 26 ammusta.

Ammusten käsittely ainakin vaikeutuu, koska ammukset painavat enemmän. Lataajalla pitää olla enemmän pattia.
 
Back
Top