Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
This is an educational video documenting the characteristics, strengths, and weaknesses of two famous Soviet tanks of the Cold War era, the T-64 and T-72. We apologize for the poor quality of the video which has stored under challenging conditions for many years causing the technical charcteristics to degrade.
Stridsvagn 103:a ei ole koskaan käytetty taistelukentällä joten sen taistelukyky on jäänyt osoittamatta. Asian tekee mielenkiintoiseksi se että kyseessä on ainut taistelupanssarivaunu jossa ei ole kääntyvää tykkitornia. Discovery Chanel-televisiokanavan sarjassa "Greatest tanks ever" se valittiin kuudenneksi parhaaksi vaunuksi. Vuonna 1967 norjalaiset vertailivat Stridsvagnia kahden viikon ajan saksalaiseen Leopard 1:een. Kävi ilmi että Stridsvagnin miehistö havaitsi luukut suljettuina enemmän maaleja ja kykeni avaamaan tulen nopeammin kuin Leopardissa. Vuonna 1968 Britit testasivat vaunua Panssarikoulussaan Bovingtonissa ja totesivat että tykkitornittomalla Stridsvagnilla on etumatka tornillisiin vaunuihin nähden.
miheikki kirjoitti:Joko nämä on kaikki stenattu, vai mitä niille kuuluu?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103
Stridsvagn 103:a ei ole koskaan käytetty taistelukentällä joten sen taistelukyky on jäänyt osoittamatta. Asian tekee mielenkiintoiseksi se että kyseessä on ainut taistelupanssarivaunu jossa ei ole kääntyvää tykkitornia. Discovery Chanel-televisiokanavan sarjassa "Greatest tanks ever" se valittiin kuudenneksi parhaaksi vaunuksi. Vuonna 1967 norjalaiset vertailivat Stridsvagnia kahden viikon ajan saksalaiseen Leopard 1:een. Kävi ilmi että Stridsvagnin miehistö havaitsi luukut suljettuina enemmän maaleja ja kykeni avaamaan tulen nopeammin kuin Leopardissa. Vuonna 1968 Britit testasivat vaunua Panssarikoulussaan Bovingtonissa ja totesivat että tykkitornittomalla Stridsvagnilla on etumatka tornillisiin vaunuihin nähden.
koponen kirjoitti:Eli yhdistelmä panssarintorjuntaohjuksia ja epäsuoraa tulta katsotaan edullisehkoa panssarintuhooja-/tulitukivaunua toimivammaksi? Vai onko kaikilla oikeasti sodankäyntiin valmistautuneilla valtioilla riittävästi taistelu- ja rynnäkköpanssarivaunuja?
baikal kirjoitti:Tähän lisätään vaatimus siitä, että toimiakseen tuollainen yhtymä tarvii ehdottoman oman ilmaherruuden tai sen ottaa ohrakyrsä ennenkuin kukko kolmesti on laulanut. Ja mielellään panssariaseelle sopivan toimintaympäristön ja maaston. Ja täydennysten saamisen.
SJ kirjoitti:miheikki kirjoitti:Joko nämä on kaikki stenattu, vai mitä niille kuuluu?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103
Stridsvagn 103:a ei ole koskaan käytetty taistelukentällä joten sen taistelukyky on jäänyt osoittamatta. Asian tekee mielenkiintoiseksi se että kyseessä on ainut taistelupanssarivaunu jossa ei ole kääntyvää tykkitornia. Discovery Chanel-televisiokanavan sarjassa "Greatest tanks ever" se valittiin kuudenneksi parhaaksi vaunuksi. Vuonna 1967 norjalaiset vertailivat Stridsvagnia kahden viikon ajan saksalaiseen Leopard 1:een. Kävi ilmi että Stridsvagnin miehistö havaitsi luukut suljettuina enemmän maaleja ja kykeni avaamaan tulen nopeammin kuin Leopardissa. Vuonna 1968 Britit testasivat vaunua Panssarikoulussaan Bovingtonissa ja totesivat että tykkitornittomalla Stridsvagnilla on etumatka tornillisiin vaunuihin nähden.
Saattaa olla stenattukin, mutta poissa käytöstä ihan varmasti. Sinällään ihan kelvollinen vaunu, mutta sitä ei vaan olisi millään järkevällä tavalla saanut panssaroitua tasolle mitä nykypäivä vaatisi. Lisäksi se 105mm:n tykki oli vain 105 millinen.
kimmo.j kirjoitti:S 103;ssa kuljettaja oli samalla ampuja, lisäksi oli radisti ja johtaja. Muistelisin, että erikoisuutena oli normaalin moottorin lisäksi kaasuturbiini. Olisiko ollut vileä toisena erikoisuutena, että radisti kykeni ajamaaan paikaltaan vaunua taaksepäin.
Taktisesti vaunu sopi erittäin hyvin viivyttämiseen, mutta hyökkäys ei sitenkään ollut sen laji.
Iivo kirjoitti:Se mitä olen keskuteluja ulkomaanelävien kanssa seurannut, niin kuulemma 105mm olisi vielläkin hyvä suurintaosaa maailman panssareita vastaan.
SJ kirjoitti:Iivo kirjoitti:Se mitä olen keskuteluja ulkomaanelävien kanssa seurannut, niin kuulemma 105mm olisi vielläkin hyvä suurintaosaa maailman panssareita vastaan.
Joo, mutta meitä vastassa ei ole ne "suurintaosaa" edustavat vientimalli T-72:t ja T-55:t. Ellei sitten tarkoitus olisi viedä tankkeja ulkomaankomennuksille.
Iivo kirjoitti:SJ kirjoitti:Iivo kirjoitti:Se mitä olen keskuteluja ulkomaanelävien kanssa seurannut, niin kuulemma 105mm olisi vielläkin hyvä suurintaosaa maailman panssareita vastaan.
Joo, mutta meitä vastassa ei ole ne "suurintaosaa" edustavat vientimalli T-72:t ja T-55:t. Ellei sitten tarkoitus olisi viedä tankkeja ulkomaankomennuksille.
Ne T-55:en ja T-72:en epävientimallit kuuluivat siihen suurimpaan osaan. :/
MUltifunctional Self protection System (MUSS, German: Multifunktionales Selbstschutz-System) is a softkill active protection system developed to protect military vehicles against guided anti-tank missiles
MUSS consists of three main elements: the sensors, consisting of laser warner and a missle warner using ultraviolet sensors, the computer, and the electronic or pyrotechnic countermeasures. When the sensors detect an incoming missile or a laser beam aimed at the vehicle, the computer activates the countermeasures. MUSS offers 360° protection with elevation up to 70° and can handle up to four threats at once.
The whole system has a weight of 65 to 160 kg
The smaller 30 x 173 mm caliber (for example in comparison to the Bofors 40 mm gun mounted on the CV9040) offers major advantages because of a much lower ammunition size and weight, and the large number of rounds ready to fire, e.g. the CV9040 offers only 24 shots per magazine.