Hyvää Joulua, jouluaikaa voi käyttää vaikka alan kirjallisuuteen perehtymiseen...
Kiitos perustellusta mielipiteestä ja ajatuksista,
@Lepard .
Otan viimeisestä lauseesta kopin, ja lainaan tänne muutama viikko sitten julkaistun MPKK:n
YLIJOHDON RESERVI – SUOMALAISEN PANSSARITAKTIIKAN VUOSISATA -teoksen viimeisen luvun sekä loppulauseet. Se valaisee mainiosti päätöksen tekemisen ajankohdan tilannetta.
Otan erityisesti lohtua siitä, että aivan lopussa jätetään avoin lause ennustamaan(?) prikaati-kokoonpanon paluuta. Itse olen nimen omaan tämän teoksen lukemisen jälkeen antanut itselleni luvan olla sitä mieltä, että MOT:it luiskalle organisaationa, kalusto uusjakoon kolmannen MEK:in muostamiseen Panssariprikaatin alle, ja ällit tasajakoon myös Karjalaan poistamaan pyöräajoneuvoja taistelevilta joukoila.
---
7. PRIKAATEISTA TAISTELUOSASTOIHIN – EPILOGI
Kylmän sodan päättyminen johti Suomen kannalta mielenkiintoiseen sotilaspoliittiseen asetelmaan. Neuvostoliitto ja Varsovan liitto hajosivat nopeasti, ja Venäjän poliittisen kehityksen arviointi oli vaikeaa. Venäjän asevoimat vaikuttivat rapautuvan lähes hallitsematonta vauhtia, mutta toisaalta Keski-Euroopasta siirrettyjä̈ joukkoja ryhmitettiin Suomen rajalle. Sodan ja taistelun kuva siirtyivät vaikeasti ennustettavaan murrosvaiheeseen suurvaltablokkien välisen suursodan uhkan hiipuessa Euroopassa.
Erityisesti nopeimmin perustettavan panssariprikaatin tärkeimpiä̈ tehtäviä̈ olivat olleet maahanlaskun tai maihinnousun lyöminen. Kylmän sodan päättymisen myötä̈ näiden uhka väheni merkittävästi. Venäjän Itämeren laivaston kyky maihinnousuihin romahti 2000-luvulle tultaessa. Aluskalusto rappeutui, ja tukeutumisedellytykset rajoittuivat Itämeren pohjukkaan ja Kaliningradiin. Nopein tie Suomen sydämeen oli katkaistu Naton laajennuttua Baltian maihin. Vaikka Venäjä ylläpiti maahanlaskujoukkojaan – joista sittemmin on muodostunut nopeasti keskitettävä monitoimijoukko – myös maahanlaskujen mahdollisuus väheni. Tähän osaselityksenä on se, että Venäjän kyky laajan maahanlaskuoperaation toteutuksen kannalta välttämättömän ilmanherruuden hankkimiseen heikkeni merkittävästi 1990-luvulla.
Mitkä olivat panssarijoukkojen toimintaedellytykset ja tehtävät epäselvässä murrosvaiheessa? Maavoimaesikunnan vuonna 1995 julkaisemassa maavoimien kehittämisohjelmassa
Tietoyhteiskunnan maavoimat 2020 taistelukentän arvioitiin muuttavan tulevaisuudessa entistä tyhjemmäksi, mikä edellytti kykyä taisteluun entistä sirpaloituneemmassa toimintaympäristössä. Tämä johti muun muassa siihen, että ”
tiedustelu, maalin paikannus ja tulenkäyttö laajalla alueella muodostuvat keskeiseksi tekijöiksi taistelukentällä”.
Vuonna 1997 laaditussa Valtioneuvoston turvallisuuspoliittisessa selonteossa todettiin suursodan mahdollisuuden heikenneen. Tilalle olivat tulleet alueelliset kriisit. Selonteossa todettiin myös yleinen trendi, jonka mukaan asevoimista oli muodostumassa teknisesti korkeatasoisia ja hyvän liikkuvuuden omaavia joukkoja. Myös huipputeknologian arvioitiin muokkaavan voimakkaasti sodankäynnin kehitystä.
Uhkamalleiksi nousivat yllätyksellisesti aloitettava strateginen isku, jossa painottuivat tuli-isku ja korkeassa valmiudessa olevilla joukoilla toteutetut maihinnousut ja maahanlaskut, sekä maahyökkäys. Mikäli strateginen isku epäonnistui tai sen ei arvioitu riittävän tavoitteiden saavuttamiseen, oli mahdollista toteuttaa laajamittainen hyökkäys.
Edellä kuvatun kehityksen johdosta Suomen puolustusjärjestelmän kehittämisen painopiste muodostettiin strategisen iskun ennaltaehkäisy- ja torjuntakyvyn luomiseen. Laajamittaisen hyökkäyksen torjuntakyky päätettiin ylläpitää silloisella tasolla. Voimavaroista pääosa kohdennettiin Prikaati 2005 -työnimellä kutsuttuihin yhtymiin. Kaksi sodan ajan panssariprikaatia arvioitiin sodan ajan joukoista parhaiten varustetuiksi ja niiden toimintavalmius vastasi parhaiten maavoimien toimintavalmiusvaatimuksia. Panssarikaluston arvoitiin kuitenkin ikääntyvän nopeasti. Vaunukaluston modernisointia tai uudelleenhankintoja oli määrä tarkastella vuosituhannen vaihteen jälkeen.
Selonteon mukaan perustettiin kolme valmiusyhtymää, joista Kaakkois-Suomeen sijoitettu Karjalan Prikaati kehitettiin mekanisoiduksi prikaatiksi, jonka kokoonpanoa ja käyttöperiaatteita ei tässä yhteydessä käsitellä. Ainakin julkisessa keskustelussa spekuloitiin ajatuksella panssarivaunukoulutuksen hajauttamisesta Panssariprikaatin ulkopuolelle. Palattiin siis edellisessä luvussa esitettyyn ajatukseen, joka mukaan ainakin osa panssaroiduista tai mekanisoiduista yhtymistä perustettaisiin itärajan tuntumaan sijoitetuissa varuskunnissa.
Seuraava poliittinen linjaus panssarijoukoista sisältyi vuoden 2004 selontekoon. Maavoimien kehittämisen painopiste oli edelleen operatiivisiin joukkoihin kuuluvissa valmiusprikaateissa sekä muun muassa kauaskantoisen tulenkäytön kehittämisessä. Toisesta panssariprikaatista ja erillisistä panssarivaunupataljoonista päätettiin luopua vuoteen 2008 mennessä. Sodan ajan joukkoihin jäi selonteon mukaan toinen panssariprikaati ja kaksi uutta mekanisoitua taisteluosastoa.
Puolustusvoimien rakennemuutoksen ja panssarikoulutuksen osittaisen hajauttamisen yhteydessä Panssariprikaatin tehtävät muuttuivat voimakkaasti. Prikaati jatkoi yhä panssarijoukkojen kouluttamista, mutta siitä muodostui myös merkittävä ilmatorjunnan koulutuskeskus, kun prikaatiin liitettiin Tuusulassa toimintansa lopettanut Helsingin Ilmatorjuntarykmentti.
Sodan ajan panssariprikaateista luovuttiin kuitenkin nopeutetussa aikataulussa: molemmat yhtymät poistettiin sodan ajan kokoonpanoista vuoteen 2008 mennessä. Julkisissa perusteluissa panssariyhtymistä luopumista perusteltiin muun muassa taloudellisilla syillä. Käytössä olevat varat eivät riittäneet kahden modernin panssariprikaatin kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Valtaosa varoista kului valmiusyhtymien tilausvaltuuksissa valmiusyhtymien varustamiseen.
2000-luvun alkua väritti lähes yleismaailmallinen keskustelu panssarijoukkojen ja panssarivaunun tulevaisuudesta. Tämä tarkoitti liikkeen painottamista osin suojan ja tulivoiman kustannuksella. Vuosituhannen vaihteessa käydyssä keskustelussa panssarivaunut ja helikopterit asetettiin usein vastakkain. Vaikutti siltä, että panssarijoukkojen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Ainakin julkisissa keskusteluissa panssarijoukoista ja ilmamekanisoinnista muodostettiin usein vaihtoehtoiset kehitysmallit. Jälkikäteen on helppo arvioida, että julkista keskustelua käytiin paljolti tunnepohjalla huomioimatta taloudellisia realiteetteja, puhumattakaan syvemmän tarkastelun kestävästä tutkimuksesta. Totuus selviää vasta, kun aikakauden arkistot avautuvat.
On toisaalta huomattava, että 2000-luvun vaihteen signaalit sodankuvan kehittymisestä olivat hyvin ristiriitaisia. Venäläiset panssarijoukot tuhottiin Tšetšenian ensimmäisessä sodassa 1990-luvun puolessa välissä. Nato onnistui pakottamaan Serbian laajoilla ilmaiskuilla lyhyessä Kosovon sodassa vuonna 1999, mutta sodan jälkeen selvisi, että Serbian maavoimat selvisivät iskuista lähes koskemattomina. Lopullisesti kokonaiskuvan sekoittivat vuoden 2001 terrori-iskut Yhdysvaltoja vastaan ja niitä seurannut maailmanlaajuinen sota terrorismia vastaan. Megatrendinä vaikutti olevan siirtyminen tavanomaisesta sodankäynnistä Euroopan ulkopuolella käytävään kriisinhallintaan. Eurooppalainen valtio toisensa jälkeen luopui asevelvollisuudesta ja yleinen länsimainen kehitys johti verraten nopeasti mekanisoitujen joukkojen voimakkaaseen supistamiseen erityisesti Euroopassa.
Suomessa eräänlaisen päätepisteen keskustelulle panssarijoukkojen tulevaisuudesta muodosti päätös hankkia käytettyjä panssarivaunuja Saksasta vuonna 2002. Suomi osti kaikkiaan 124 Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunua Saksasta. Vaunuista noin sata sijoitettiin mekanisoituihin taisteluosastoihin ja Karjalan Jääkäriprikaatiin. Loput käytettiin varaosiksi ja silta- ja raivauspanssarivaunujen alustoina.
Hankintapäätös tarkoitti sitä, että panssariyhtymien pääkalustoa – T-72 – ei enää modernisoitu, vaan kalusto romutettiin. Vaunun modernisointia oli tutkittu lähes koko 1990-luku. Keskeisimmät kehityskohteet olivat uusi ampumatarvike, ammunnanhallintajärjestelmä, pimeänäkölaitteet ja panssaroinnin vahventaminen. Merkittävin haaste oli ampumatarvikkeen läpäisyn kehittäminen, sillä vaunun ampumatarvikkeiden sijoittelu ja latausjärjestelmä asettivat rajoitteita ampumatarvikkeen kehittämiselle. Leopard-hankintapäätökseen vaikutti myös se, että vaunun jatkokehittäminen ei jäänyt yksinomaan suomalaisen osaamisen varaan, vaan samaa vaunua oli hankintahetkellä kaikkiaan 11 eurooppalaisen valtion käytössä.
Käytössä ollut itäkalusto jaettiin kahteen kategoriaan. Pääosa taisteluvaunuista ja BMP-1-rynnäkkövaunut romutettiin. Lopusta kalustosta muodostettiin mekanisoituja ja moottoroituja taisteluosastoja. Jäljelle jääneen kaluston täysimääräinen hyödyntäminen oli eräs mekanisoitujen taisteluosastojen muodostamisen perusperiaatteista. Jäljelle jäänyt kalusto pyrittiin sijoittamaan sodan ajan joukkoihin mahdollisimman huolellisesti.
Kehitystyön tuloksena syntyi vahvennettu pataljoona – mekanisoitu taisteluosasto –, jonka iskuvoima muodostui kahdesta panssarivaunukomppaniasta ja kahdesta panssarijääkärikomppaniasta. Ensin mainittu käsitti kolme panssarivaunujoukkuetta, joissa kussakin oli neljä ryhmää. Siirtymistä nelivaunuisiin joukkueisiin perusteltiin joukkueen iskukyvyn kasvattamisella. Järjestely mahdollisti myös kahden vaunuparin muodostamisen. Kaikkiaan 16 taistelijaa käsittävän joukkueen oli myös helpompi suojata muun muassa toimintansa majoittuessa tai huoltaessa vaunujaan kuin ainoastaan yhdeksän taistelijaa käsittäneiden T-72-joukkueiden.
Panssarijääkärikomppanian kokoonpanoon sisältyi neljä niin ikään neliryhmäistä joukkuetta. Järjestely mahdollisti yhden joukkueen alistamisen vaunukomppanialle yksikön taistelutehon tehon juuri kärsimättä. Panssarijääkärikomppanian tulivoima oli merkittävästi suurempi kuin aiemman panssarijääkärikomppanian, koska kokoonpanoon kuului kaikkiaan 18 BMP-2-rynnäkkövaunua, joiden taistelua tuki kevyillä kranaatinheittimillä varustettu tulitukiryhmä.
Perusyksikkötason merkittävä vahventaminen aiempaan verrattuna perustui näkemykseen, jonka mukaan taisteluosaston kärjen oli oltava riittävän vahva. Se mahdollisti heikon vihollisen lyömisen jo kärkiyksikön voimin, mutta ennen kaikkea vahvalla kärjellä oli mahdollisuus pysäyttää vahvakin vastustaja ja luoda edellytykset taisteluosaston pääosien käytölle vastustajan sivustaan tai selustaan.
Taisteluosastolla oli kokoonsa nähden – kokonaisvahvuus noin kaksituhatta sotilasta – tukenaan vahva epäsuora tuli. Se muodostui 18 panssarihaupitsia käsittävästä panssarihaupitsipatteristosta ja kranaatinheitinkomppaniasta. Panssarihaupitsien kohtuullisen lyhyttä kantamaa kompensoivat patteriston ammunnanhallinta- ja viestijärjestelmät, jotka mahdollistivat nopeat, portaittain toteutettavat tuliasemien vaihdot. Käytännössä kaksi kolmesta tulipatterista oli aina ampumavalmiina. Niin ikään kranaatinheitinkomppanian ammunnanhallintajärjestelmä mahdollisti portaittain toteutettavat tuliasemien vaihdot.
Sen sijaan ilmatorjuntavoima oli panssariprikaatin ilmatorjuntaan verrattuna heikko. Iskuporrasta tuki ilmatorjuntapanssarivaunujoukkue. Huollon ja tykistön suojaksi jäi ainoastaan kolme kevyttä ilmatorjuntapatteria. Järjestelyyn lienee useita syitä. Ensinnäkin neuvostovalmisteinen lähitorjunta-alueen ohjuskalusto kuten myös SU-57-ilmatorjuntavaunut tulivat elinkaarensa päähän. Toinen selittävä tekijä on taisteluosaston käyttöperiaate. Niitä suunniteltiin käytettävän yhdessä uusimmalla ohjuskalustolla varustettujen valmiusprikaatien kanssa.
Mekanisoidun taisteluosaston johtaminen perustui YVI-II-viestijärjestelmään. Se mahdollisti esikunnan ja kahden taistelujohtokeskuksen toiminnan. Taisteluosaston pioneerivoima oli mitoitettu ensi sijassa liikkeenedistämiseen. Hetkellisen ongelman muodosti liikkeenedistämiskalusto. Itä-Saksasta hankittujen siltavaunujen kantavuus oli riittämätön Leopard-kalustolle. Sittemmin ongelma on poistunut silta-autojen ja siltavaunujen hankintojen myötä.
Miten sitten taktiikka muuttui? Perustavaa laatua oleva ero on se, ettei mekanisoitua taisteluosastoa voi käyttää itsenäisiin operaatioihin, koska sen huolto- ja tukijärjestelmät ovat merkittävästi heikommat kuin prikaatissa, kuten Harri Mäkelä kuvaa vuoden 2010 ensimmäisessä
Panssari-lehdessä.
Niin ikään taisteluvoima on merkittävästi prikaatia heikompi. Taisteluosastoa käytetäänkin tyypillisesti valmiusprikaatin yhteydessä luomaan sille kohtaamistaistelukyky. Tässä asetelmassa mekanisoitu taisteluosasto voi luoda edellytykset valmiusprikaatin hyökkäykselle pysäyttämällä vihollisen kärjen, valtaamalla prikaatin toiminnan kannalta keskeisen tasan tai toimimalla reservinä.
Koska taisteluvoimaa on kohtuullinen vähän, ratkaisuun on päästävä nopeasti. Tämä tarkoittaa tulen ja voiman keskittämistä. Taisteluosaston toiminnassa painottuivat toimintaa nopeuttavat perustaistelumenetelmät. Taisteluosaston edetessä kosketukseen, sen toiminta suojattiin panssarintorjuntakykyisellä tiedusteluosalla. Kärkiyksikön tehtävä oli pyrkiä lyömään uran suunnassa oleva vihollinen. Kohdatessaan vahvan vihollisen kärkiyksikön tehtävänä oli torjua vihollinen ja näin mahdollistaa panssarivaunukomppaniasta ja panssarijääkärikomppaniasta muodostetun yksikköparin hyökkäys vastustajan sivustaan. Nopeus, voiman ja tulen keskittäminen arvioitiin perusedellytyksiksi taistelun onnistumiselle.
Mekanisoitujen taisteluosastojen kehittäminen kuluvan vuosikymmenen aikana onkin tähdännyt juuri tulenkäytön nopeuttamiseen. Niin ikään taistelukykyä on kehitetty kalustohankinnoin. Leopard 2A6 - ja erikoispanssarivaunuhankinnat Alankomaista sekä BMP-2-vaunun modernisointi tähtäävät mekanisoitujen taisteluosastojen toimintakyvyn säilyttämiseen pitkälle 2030-luvulle.
Lopuksi
Suomalaisten panssarijoukkojen kehittäminen on perustunut paljolti käytössä olleisiin resursseihin ja koettuun uhkaan. Ennen sotia käsitykset panssarijoukkojen soveltuvuudesta Suomen olosuhteisiin säätelivät paljolti panssarijoukkojen olematonta kehittämistä. Herääminen panssariaseen käytettävyyteen tapahtui viime tingassa, mikä näkyi ensi sijassa panssarintorjunnan kriisinä talvisodassa. Omien panssarijoukkojen kehittäminen oli lyöty laimin täysin.
Välirauhan aikana tehtiin se, mikä ehdittiin. Nykymittarein voisi todeta, että välirauha oli puolustuksen historian suurin muutosmurros. Vajaan puolentoista vuoden aikana sodan ajan puolustusvoimat laajentuivat lähes uskomattoman nopeasti. Hyökkäysvaiheen aikana panssarijoukoilla oli merkittävä asema tienraivaajana Laatokan Karjalaan. Taktiikka perustui paljolti panssarivaunujen hajautettuun käyttöön jääkäreiden tukena. Olisiko välirauhan lyhyt valmisteluaika ja alkeelliset johtamisvälineet juuri muuta mahdollistaneetkaan? Suoraviivaiselle tien suunnassa eteenpäin -taktiikalle oli tilaisuus ja mahdollisuus. Käytössä ollut kalusto ei mahdollistanut panssariyhtymän muutosta, ja on vaikea kuvitella, että lyhyen välirauhan aikana olisi ehditty luoda perusteet suomalaiselle panssariyhtymätaktiikalle.
Edellä mainitut perusteet jäivät ohuelle myös asemasodan aikana. Taidollinen kehittyminen painottui taistelutekniselle tasalle, korkeintaan pataljoonataktiikkaan. Tällä ei sikäli ollut merkitystä, koska Panssaridivisioonaa ei kunnolla käytetty yhtymänä kesän 1944 torjuntataisteluiden aikana. Yhtymä oli kokoonpanoltaan liian raskas, ja ylimmän johdon näkemykset divisioonakokonaisuuden käyttämisestä lienevät olleet varsin hatarat. Tästä huolimatta Panssaridivisioonaan kuuluvia joukkoja käytettiin Karjalankannaksella vastahyökkäyksiin usealla ratkaisualueella.
Sotien panssaritaktiikka oli paljolti taisteluosastotaktiikkaa aina 1960-luvun lopulle. Puntarissa olivat perinteinen suomalainen koukkaustaktiikka ja suoraviivainen tien suunnassa etenemistä painottava taktiikka. Koukkaustaktiikalla oli runsaasti kannatusta, koska polkupyörin etenevillä jääkäreillä oli varsin heikot mahdollisuudet päästä eteenpäin hyökkäysuran suunnassa, etenkin kun suurvaltojen organisaatioista muodostui täysin moottoroituja tai mekanisoituja 1950-luvulta alkaen.
Valmiusvaatimukset – valmistautuminen kaappaushyökkäyksen torjuntaan – sekä tarve hyökkäyksen alkuvaiheessa toteutettavien maihinnousujen ja maahanlaskujen lyömiseen johtivat panssariprikaatin täydelliseen moottorointiin 1970-luvun alussa. Kehitys kiiruhti hitaasti etenevien polkupyöräjääkäreiden ohitse. Moottorointi mahdollisti entistä paremmin myös yhtymän kootun käytön, mutta 1970-luvun taktiikka painottui vielä selkeästi pataljoonien käyttöön. Kehitys vie aikansa.
Yhtymätaktiikka saavutti huipennuksensa 1990-luvulla alussa. Edellisen vuosikymmenen kalustohankinnat mahdollistivat kahden sodan ajan panssariprikaatin muodostamisen, ja prikaatien täydellinen mekanisointi toteutui Itä-Saksan kaupan yhteydessä. Uusi organisaatio ja johtamisjärjestelmät mahdollistivat panssariyhtymän kootun käytön. Yhtymätaktiikan perusteet – ensimmäistä kertaa panssarijoukkojen historiassa – kirjattiin panssarialan ohjesääntöihin.
Kylmän sodan päättyminen johti sodan ajan panssariyhtymien alasajoon. Uhkakuvamuutokset, kaluston vanheneminen ja varastointikustannukset lienevät keskeisimpiä syitä siihen, että panssariyhtymistä päätettiin luopua. Päätös johti mekanisoitujen taisteluosastojen muodostamiseen ja paluuseen taisteluosastotaktiikkaan. Ympyrä sulkeutuu – avautuakseen jossain vaiheessa uudelleen?