Epäilisin, että elektro-magneettinen kanuuna tulee esille parhaana vaihtoehtona vuosien vieriessä.
Sitä vastaan suojatuminen panssarin avulla ei ole mahdollista. Jäljelle jää taktiikka taikka koko konseptin uudelleen luominen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Epäilisin, että elektro-magneettinen kanuuna tulee esille parhaana vaihtoehtona vuosien vieriessä.
Tuo rahan puuttuminen panssarirpikaatien ylläpitoon on lähinnä myytti. Kysymys ei ollut rahan puutteesta vaan tehdyistä valinnoista. Jotku kuvittelivat että Venäjän uhka on pieni ja että voidaan siirtyä pienempään länsimaisella kalustolla varustettuun organisaatioon. Ja sitten tietenkin ne helikopterit...
Itäkalustolla kouluttanut ja länsikalustoon koulutuksen saaneena en nyt sanoisi että koulutuksessa olisi suurempia eroja. Toki ampuminen ja ajaminen on länsikalustolla helpompaa, mutta ei T-sarjallakaan mitenkään ylivoimaista ollut, ja kokemusten mukaan reserviläisten osaaminen säilyi ihan hyvänä. Toki reservin ylläpitoa meillä olisi syytä merkittävästi kehittää mutta se on jo toinen juttu...
Käyttöhuoltoa itävaunut tarvitsevat tosiaan enemmän, mutta edelleen, erot eivät ole niin suuria kuin moni luulee. Aikanaan päätös oli hankkia Leot ja säilyttää T-72:t elinkaarensa päähän, optiona mahdollinen modaus jos tilanne muuttuu tulevaisuudessa. Kannattaa muistaa että elettiin 2000-luvun alkua ja Venäjä ei ollut vielä alkanut riehumaan. Jos tästä olisi pidetty eikä olisi laitettu T-sarjan vaunuja nopeutetusti pataan, olisi optiota voitu hyödyntää kun venäjä alkoi riehumaan.
Kuka uskoo, että meillä on varaa ostaa uusia hävittäjiä, kun aika jättää Horneteista? Laatu korvaa määrän - tai jos asia on tarpeeksi tärkeä, rahat kyllä kaivetaan jostakin.
Kannattaa tarkastella mekanisoitujen joukkojen kokonaisuutta. BMP-2 ja muita itävaunuja on vanhenemassa samassa aikaikkunassa kuin Leopard 2A6. Eikä nyt edes vielä mennä maavoimien muiden osien, saati kahden muun puolustushaaran, tarpeisiin.
Looginen johtopäätös on, että mekanisoidut joukot supistuvat tulevaisuudessa. Kun mekanisoitujen taisteluosastojen ydinosien - panssarivaunukomppanioiden ja panssarijääkärikomppanioiden - vaunukalusto vanhenee osapuilleen yhtäaikaisesti, niin siinä on vahva houkutus laittaa kokoonpanot pakettiin. Jäljelle jääville kaluille löytyy kyllä ottajia muualta - pioneerivaunuja ei ole karjalaisillakaan liiaksi, Moukarit kelpaavat kaikille ja ällitälleillä voi liikutella pohjoisen jalkaväkijoukkoja, jos elinkaarta on vielä jäljellä.
Leopard 2 on läpikäynyt jo lähemmäs kymmenen virallista modernisointikierrosta. 1970-luvun suunnittelua edustavan konstruktion päivityspotentiaali alkaa väkisinkin tulla vastaan, eivät saksalaiset ja ranskalaiset huvin vuoksi kehitä uutta vaunua.
Leopard 2 on loppuunhinkattu vaunu, jonka useita keskeisiä suorituskykyjä on vaikea parantaa. Putki on vaihdettu jo kertaalleen pidempään ja ampumatarvikettakin on kehitetty hartaasti. Jos halutaan merkittävästi lisää läpäisyä, niin pääaseen vaihto isompaan väljyyteen tarkoittaa käytännössä koko tornin vaihtamista uuteen. Samaten panssarointia on jo kehitetty vuosien saatossa aika paljonkin. Jos halutaan merkittävästi lisää suojaa (ei 100 mm RHA vaan 1000 mm RHA), niin painokin kasvaa merkittävästi. Yhdessä tornin vaihdon kanssa se taas asettaa nykyisen alustan suorituskyvyn kyseenalaiseksi.
Toki jos 10 vuoden päästäkin ollaan nykytilanteessa, jossa Venäjä keskittyy lämpökameroimaan T-72:ta Armatan massamaisen palveluskäyttöönoton sijaan, niin ehkä sitten voidaan katsoa Leopard 2A6:n päivityspotentiaalia, josko tehtäisiin peruskunnostus, vaihdettaisiin sensorit uusiin ja asennettaisiin aktiivisuojajärjestelmä. Jos taas kehitys kehittyy naapurissa, niin ehkäpä katselemme kuitenkin jotakin modernimpaa.
Kysymys 1.
Mitä uutta suorituskykyä Venäjällä on 2030 vuoden alussa taistelupanssareissa?
Kysymys 2.
Mitä suorituskykyä 2030 meillä ei ole A4:ssa?
Kysymys 3.
Mitä kuluvaa pitää uusia A4:sta 2030 luvun alussa?
Kysymys 4.
Miksei A4:sia kannattaisi päivittää?
Totta on että Bemari 2 ja TJ-vaunujen kuluminen luo meille suuren ongelman. Ja kun siihen yhdistää ällitällien kulumisen pois kirjanpidosta. Eli noin 600 vaunua on äkki muistelolla poistumassa 2030 vuosiluvun lähellä.
16.01.2014 13:30
Puolustusvoimat hankkii Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunuja Hollannista
Puolustusministeri Carl Haglund on hyväksynyt 16.1.2014 hankintaesityksen sadan käytetyn Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunun hankkimisesta puolustusvoimille.
Taistelupanssarivaunut hankitaan Hollannista ja ne toimitetaan Suomeen vuosien 2015-2019 välisenä aikana. Kaupan hinta on 199,9 miljoonaa euroa. Hankintasopimus allekirjoitetaan Hollannissa ensi viikon alussa. Hanke turvaa maavoimien iskukyvyn pitkälle 2030-luvulle.
Nyt tehdyn hankinnan vaihtoehtoina olisivat olleet nykyisten puolustusvoimien käytössä olevien Leopard 2A4 -panssarivaunujen elinjaksopäivityksen tekeminen tai kokonaan uusien taistelupanssarivaunujen hankkiminen. Nykyisten vaunujen elinjaksopäivitys Leopard 2A6 -tasoon olisi maksanut noin 5 miljoonaa euroa vaunua kohden ja uusien Leopard-taistelupanssarivaunujen hankinta noin 10 miljoonaa euroa vaunulta.
Nyt hankittavat käytetyt taistelupanssarivaunut on modernisoitu Leopard 2A6 -tasoon vuosina 2001-2006 ja niiden suorituskyky on huomattavasti nykyisiä vaunujamme parempi. Vaunut ovat tulivoimaisempia, niissä on aiempaa kehittyneempi ballistinen suojaus, vaunun johtajalle rakennettu itsenäinen pimeätoimintakyky ja sisäpuolinen sirpalesuojaus.
Leopard 2A6 Kuva: Puolustusvoimat
Hankinta ei vaadi lisärahoitusta, vaan se sisältyy puolustushallinnon suunniteltuun budjettikehykseen.
Taistelupanssarivaunujen hankintaan sisältyvät varaosat kymmeneksi vuodeksi, sisäsimulaattorit ja huoltosimulaattorit, erikoistyökalut ja testilaitteet sekä erä ampumatarvikkeita.
Puolustusministeri Carl Haglund pitää hyvänä ratkaisuna sitä, että puolustushallinnon niukkoja määrärahoja käytetään tähän kustannustehokkaaseen hankintaan.
Nykyiset puolustusvoimien Leopard 2A4 -panssarivaunut säilyvät elinkaarensa loppuun operatiivisessa käytössä ja reservin kalustona. Lisäksi niitä käytetään ajoharjoitteluun ja uudempien vaunujen varaosiksi.
Lisätietoja puolustusministeriössä antaa osastopäällikkö, ylijohtaja Jukka Juusti p. 0295 140 400 ja Maavoimien esikunnassa jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi p. 0299 410 504.
Voi olla että olen muotoillut sanomani huonosti. Rahasta ei ollut kysymys vaan valinnoista. Musti nostettiin esille vain kuvaamaan sitä ajattelua mikä vallitsi. Vaunut joihin oli 30 vuodeksi varaosia ja yli 100 vuodeksi ampumatarvikkeita (silloisella koulutuskierrolla) pantiin pataan mutta samaan aikaan ylläpidettiin raskaita sinkoja ja sinkoyksiköiden joukkotuotantoa.Nyt ylläpito ei ole rahakysymys. Mutta muutama viesti sitten T-72 kalusto stenattiin koska mustien päivitys vei rahat?
Eli hiljalleen aletaan olemaan jostain samaa mieltäkin... Ja kyllä, kuuluisat valmiusprikaatit ovat muuten ihan kivoja joukkoja, mutta ei niillä mekanisoitua vihollista vastaan pärjää ilman tukea. Porilaisilta puuttuu kyky kohtaamistaisteluun ja Karjalaisilla on liian vähän taisteluvaunuja ja panssarijääkäreitä.Kyllä, mutta jostain kumman syystä aivan sieltä noiden syntymästä lähtien on aina jaksettu pv lähteissä mainita että joutuu tukeutumaan valmiusprikaatiin tai vastaavaan.
Loistavaa jos puute on enää esim "pelkästä" it-suojasta??
Minulla ei ole missään vaiheessa ollut mitään sitä vastaan että näitä tst-osastoja kehitetään parhaaksi katsottuun suuntaan, päin vastoin olen aina liputtanut sen puolesta. Tästähän vedettiin arvon @baikal sedän kanssa aikoinaan oikeen veto Susi1:ssä että jos mikään itäkalu (ihan BMP-2 myöten) jatkaa vahvuuksissa olikohan 2015 asti niin Baikal nauttii hatullisen sitä itseään (ei tainnut sitten kumminkaan maistua)... sellainen oli kuule meninki foorumilla silloin kun vaunuja sulatettiin innoissaan ihan näppisten takanakin. Minulla ei ole usko horjunut missään vaiheessa siihen että järkevä osa kalustosta jatkaa ns. 2-portaassa joka on realistista.
Mutta 3PsPr:lle olisi täytynyt hommata kaikki hilut /järjestelmät jääk./tst-vaunuja lukuunottamatta, sehän tässä on mennyt aivan täydellisesti yli hilseen/realismin
Testin kannalta helvetin huonolla tuurilla kaksi ensimmäistä tornin kehään ja tykin asekilven saumaan joissa oli läpäistävää alle 50mm, tuonko varaan homma lasketaan ja pimeätoim.kykyvyn puute siihen päälle
Loistava esimerkki siitä, että kun yksikin osa-alue on liian pahasti jäljessä niin lopputulos on isolla riskillä todella ruma!
No jos keskitytään varsinaiseen ps-sotaan meidän oloissamme, eli -44 tapahtumiin, niin ei niillä vanhoilla mitää enää aikaan saatu. Nuo luvut tehtiin nimen omaan sillä modernilla kalustolla.
Viisaasti, ajastaan jääneet T-26 ja vastavaat siirrettiinkin jonnekkin sivustoille jv vastaan, miten kävikään BT vaunujen kanssa Viipurissa kun ns. yritettiin
No meillä ei tietenkään ollut, mutta isot pojat ottivat kilut ja kalut silloin jo omaan käyttöön.
Tässähän on menty oikeenkin fiksusti eteenpäin, luovuttu 70-luvun tekniikkaan perustuvasta kalustosta (tst-teknisesti kriittisissä portaissa) ja satsattu sopivalla mixillä moderniin. On tosi hyvässä vahvuudessa olevat ps-voimat (vielä kun rahat riittäisi koko lautan kunnossa pitämiseen), ja mukavasti modernia erilaista pst-aseistusta. Ei mitään valittamista kaluston suhteen
Vielä toistaiseksi näyttää kaikki hallituspuolueet sitoutuneen Hornettien korvaamiseen ja merivoimien korvetteihin (fregatteihin) on rahat jo myönnetty. Ja molemmat normaalin puolustusbudjetin päälle. Varmasti vielä tulee kova vääntö siitä 10 miljardista ja voi olla että summaa ruuvataan alaspäin, mutta pääosin toteutunee. Ja se luo tilaa nimenomaan maavoimien hankkeille. PV käyttää vuosittain noin 750 miljoonaa euroa materiaalihankkeisiin, ja seuraavat 10 vuotta valtaosa tästä menee maavoimille kun ilma- ja merivoimien päähankinnat rahoitetaan budjetin ulkopuolelta. Eli rahaa on kohtuullisesti käytössä.Kuka uskoo, että meillä on varaa ostaa uusia hävittäjiä, kun aika jättää Horneteista? Laatu korvaa määrän - tai jos asia on tarpeeksi tärkeä, rahat kyllä kaivetaan jostakin.
Kannattaa tarkastella mekanisoitujen joukkojen kokonaisuutta. BMP-2 ja muita itävaunuja on vanhenemassa samassa aikaikkunassa kuin Leopard 2A6. Eikä nyt edes vielä mennä maavoimien muiden osien, saati kahden muun puolustushaaran, tarpeisiin.
Looginen johtopäätös on, että mekanisoidut joukot supistuvat tulevaisuudessa. Kun mekanisoitujen taisteluosastojen ydinosien - panssarivaunukomppanioiden ja panssarijääkärikomppanioiden - vaunukalusto vanhenee osapuilleen yhtäaikaisesti, niin siinä on vahva houkutus laittaa kokoonpanot pakettiin. Jäljelle jääville kaluille löytyy kyllä ottajia muualta - pioneerivaunuja ei ole karjalaisillakaan liiaksi, Moukarit kelpaavat kaikille ja ällitälleillä voi liikutella pohjoisen jalkaväkijoukkoja, jos elinkaarta on vielä jäljellä.
Leopard 2 on läpikäynyt jo lähemmäs kymmenen virallista modernisointikierrosta. 1970-luvun suunnittelua edustavan konstruktion päivityspotentiaali alkaa väkisinkin tulla vastaan, eivät saksalaiset ja ranskalaiset huvin vuoksi kehitä uutta vaunua.
Leopard 2 on loppuunhinkattu vaunu, jonka useita keskeisiä suorituskykyjä on vaikea parantaa. Putki on vaihdettu jo kertaalleen pidempään ja ampumatarvikettakin on kehitetty hartaasti. Jos halutaan merkittävästi lisää läpäisyä, niin pääaseen vaihto isompaan väljyyteen tarkoittaa käytännössä koko tornin vaihtamista uuteen. Samaten panssarointia on jo kehitetty vuosien saatossa aika paljonkin. Jos halutaan merkittävästi lisää suojaa (ei 100 mm RHA vaan 1000 mm RHA), niin painokin kasvaa merkittävästi. Yhdessä tornin vaihdon kanssa se taas asettaa nykyisen alustan suorituskyvyn kyseenalaiseksi.
Toki jos 10 vuoden päästäkin ollaan nykytilanteessa, jossa Venäjä keskittyy lämpökameroimaan T-72:ta Armatan massamaisen palveluskäyttöönoton sijaan, niin ehkä sitten voidaan katsoa Leopard 2A6:n päivityspotentiaalia, josko tehtäisiin peruskunnostus, vaihdettaisiin sensorit uusiin ja asennettaisiin aktiivisuojajärjestelmä. Jos taas kehitys kehittyy naapurissa, niin ehkäpä katselemme kuitenkin jotakin modernimpaa.
Aikanaan kun päätöstä tehtiin Leo2A4 hankinnasta, PSPR:n esitys oli, että vaunu kannattaa hankkia jos samalla hankitaan kokonaisjärjestelmä koulutus- ja ylläpitovälineineen, ampumatarvikkeineen ja varaosineen ja jos varataan rahat vaunun päivittämiseen. Samalla olisi pidetty yllä T-72 lauttaa elinkaaren ajan, kuten sanottuna takataskussa ajatus että nekin voidaan modernisoida jos todetaan että tarve syntyy (Venäjä). Maavoimat sitten päätyi hankkimaat pelkät Leot ilman kokonaisjärjestelmää jolloin ylläpidon kanssa on kipuiltu kokoajan. Ja T-72:t pataan etuajassa. Ja sitten tuli Georgia ja Krimi ja kaikki muu....Jaha, ymmärsin väärin kommenttisi "kun aika jättää Leoista" ja aloin ajattelemaan reaalitodellisuutta A6:sta.
Laitan alle sen virallisen tiedotteen, josta käy ilmi, että A6 oli vaihtoehto uusille tankeille tai A4:n päivittämiselle. Eli pulinat pois, kyllä se nyt vain on niin, että A4 sulaa pois vahvuuksista jo lähivuosien mittaan - tällaista viestiä on foorumille tuonut myös mm. @CV9030FIN. Sitten mennään A6-fleetillä niin kauan kuin niissä virtaa piisaa ja joskus vuoden 2030 tienoilla joudutaan päättämään, miten ratkaistaan A6:n horisontissa siintävä poistuma.
Sitä paitsi juuri äsken on miehissä todettu, että ylläpidossa ja koulutuksessa on just ja just varaa niihin "pakollisiin" vaunuihin, ei mihinkään kakkosportaan vaunuihin ym. hömpötyksiin.
Muistaakseni Saksasta. Oli "hevosenkenkä" lisäpanssarielementit tornin etuosassa, puolikaaressa tykin molemmin puolin. Koeammuttiin Suomessa ja hyvin pelitti. Sitten Pääesikunnan valopäät päättivät että se suoja ei ole niin tärkeää...Mistä tämä paketti olisi ostettu ja mitä se olisi sisältänyt?
Jaha, ymmärsin väärin kommenttisi "kun aika jättää Leoista" ja aloin ajattelemaan reaalitodellisuutta A6:sta.
Laitan alle sen virallisen tiedotteen, josta käy ilmi, että A6 oli vaihtoehto uusille tankeille tai A4:n päivittämiselle. Eli pulinat pois, kyllä se nyt vain on niin, että A4 sulaa pois vahvuuksista jo lähivuosien mittaan - tällaista viestiä on foorumille tuonut myös mm. @CV9030FIN. Sitten mennään A6-fleetillä niin kauan kuin niissä virtaa piisaa ja joskus vuoden 2030 tienoilla joudutaan päättämään, miten ratkaistaan A6:n horisontissa siintävä poistuma.
Sitä paitsi juuri äsken on miehissä todettu, että ylläpidossa ja koulutuksessa on just ja just varaa niihin "pakollisiin" vaunuihin, ei mihinkään kakkosportaan vaunuihin ym. hömpötyksiin.
Tai pitää edes rivissä. Vrt tämä kiivaas keskustelu T-72 luiskalle ajosta. Ne menivät jo. Miten käy A4-lautan n. viiden vuoden päästä?Koska rahaa ei ole pitää kakkosluokan vaunuja, sekä kun on tuo Krimi niin ne A4 pitää modernisoida kärkivaunuiksi
Voimme kysyä myös miksei fregattien (2020- luvun Ilmariset ja Väinämöiset) hankintamenoa olisi voinut ohjata esim. yllä mainittuun 3. panssarilegioonaan tai kohennettuun ilmasuojaan?Mielenkiintoista on ollut lukea herrojen @Lepard ja @Ohjus-tiedustelija keskustelua vaunuista...
Keskustelussa on heitelty ilmaan ajatuksia, että 3. panssariprikaati olisi saatu varustettua ilman merkittäviä kustannuksia vanhoista vaunuista. Paljonko nämä kustannukset olisivat olleet? Aletaanpa haarukoida... (@Lepard voi täsmentää, jos menee pahasti metsään. Hinnat ovat tässä laskelmassa täysin hatusta, mutta antanevat jotain suuntaa kokonaiskustannuksista)
- Prikaatin esikuntavaunut, arviolta 8 vaunua ja hinta-arvio á 2 miljoonaa => 16 M€
- Esikuntakomppanian vaunut, arviolta 10 BMP-1 -vaunua modernisoituna á 0,2 miljoonaa => 2 M€
- Tiedustelukomppanian vaunut, 14 vaunua (BMP-2), hinta modernisoinnille 0,2 miljoonaa => 2,8 M€
- Viestiasemat, muistaakseni vanhoissa panssariprikaateissa oli n. 26 viestiasemaa, hinta-arvio 2 miljoonaa => 54 M€. Näiden osalta tekniikan kehittyminen on varmasti vaikuttanut hintoihin, YVI-2M on todennäköisesti kalliimpi kuin M18
- T-72 -vaunujen modernisointi ja uudet a-tarvikkeet, 90 vaunua á hinta-arvio 1,5 miljoonaa => 135 M€
- BMP-1 -vaunujen modernisointi, vähintään vastaava kuin BMP-2:lle tehty modernisointi, mutta tällöin aseeksi jää ainoastaan PKT. Vaunuja olisi tarvittu 14-vaunuisilla komppanioilla ja parilla komentajan vaunulla vähintään 135 kpl, modernisointi pienimmillään á 0,2 miljoonaa => 27 M€
- BMP-1TJJ -vaunut, tarve vähintään 12 vaunua, hinta-arvio á 1 miljoonaa => 12 M€
- MT-LB ja MT-LBu -vaunut, suuruusluokka prikaatissa taisi olla 110 vaunua á 0,5 miljoonaa => 55 M€
- MEKP:den IT-vaunut, esimerkiksi käytetyt Gepardit 6 kpl ja 2. PSPR:ltä puuttuvat vaunut, á 2 miljoonaa => 24 M€
- PSTOJ/MEKP ja TIEDJ/MEKP -joukkojen BMP-2 -vaunut, tarve yhteensä 24 vaunua, modernisointi 0,2 miljoonaa => 4,8 M€
- Nyt 3. PSPR:ään on käytetty BMP-2:a 38 vaunua, nämä täytynee hankkia lisää 2. PSPR:lle. 38 vaunua ja niiden modernisointi á 0,7 miljoonaa => 33,8 M€
- Panssaripioneerien siltavaunut olisi voitu kunnostaa BLG-60 -vaunuista, 8 vaunua hinta-arvio á 0,5 miljoonaa => 4 M€
- Panssaripioneerien jyrävaunut olisi voitu kunnostaa T55M-vaunuista, 8 vaunua hinta-arvio á 0,2 miljoonaa => 1,6 M€
- HInauspanssarit olisi voitu kunnostaa nykyisistä, tarve luokkaa 16 kappaletta, hinta-arvio á 0,1 miljoonaa => 1,6 M€
- Tykistö olisi todennäköisesti muodostettu 122 PSH -kalustosta. Näiden modernisoinnin kustannus taisi olla 0,1-0,2 M€ haarukassa => 3,6 M€
- Ilmatorjuntaan olisi tarvittu Crotale-patteri, jos seurataan vanhojen PSPR:ien kokoonpanoa. Jos tämä irrotetaan muusta käytöstä, tarvitaan korvaava patteri muualle. Hinta-arvio 50 miljoonaa => 50 M€
- Maastokuorma-autoja olisi prikaatille tarvittu luokkaa 500 kappaletta, hinta-arvio 0,3 miljoonaa => 150 M€
- Huollolle olisi tarvittu erilaista rompetta ja korjausajoneuvoa, lasketaan könttäsummaksi 100 miljoonaa => 100 M€
Näillä hankinnoilla kokonaiskustannus olisi ollut noin 677 miljoonaa. Listasta varmasti puuttuu paljon kaikkea, mutta suuruusluokka alkanee olla kasassa. Tämä olisi varmasti ollut tehtävissä maavoimien rahoituksen osalta esimerkiksi 10 vuoden aikana, mutta mitä oltaisiin jätetty hankkimatta nyt maavoimille hankituista materiaaleista?
Tyytyisivätkö siihen mitä meillä on antaa? Hurreilla on kaluston laatu parempi kuin meillä vaikka määrää on vähemmän.Me voitaisiin varmaan tarjota prikaatin kalustointi valmiiksi johonkin Pohjois-Suomen luolaan. Ukot sitten bonus, jos ovat tullakseen
Onkin tosi fiksua leikata 50% merivoimien iskukyvyn terävimmästä kärjestä, jotta saadaan tekohengitettyä 3. linjan panssarikalustoa... Korveteilla elinkaari jatkuu jonnekin 2050-luvun alkuun, mutta tämän 3. panssariprikaatin elinkaari olisi väkisinkin lopussa jossain 2020-luvulla.Voimme kysyä myös miksei fregattien (2020- luvun Ilmariset ja Väinämöiset) hankintamenoa olisi voinut ohjata esim. yllä mainittuun 3. panssarilegioonaan tai kohennettuun ilmasuojaan?
Tai pitää edes rivissä. Vrt tämä kiivaas keskustelu T-72 luiskalle ajosta. Ne menivät jo. Miten käy A4-lautan n. viiden vuoden päästä?