-sinne minne hyökkääjä hyppyyttää panssarivoimaa....siellä pitää myös puolustajan kyetä käyttämään ps-voimaa.
Mä yritän epätoivoisesti kuvitella päässäni suomalaisessa maastossa tapahtuvaa taistelua tai läpimurtoyritystä, jossa käytetään panssareita. Vaikeaa, kun en tunne aihetta.
Tästä keskustelusta olen kuitenkin saanut sen kuvan, että kaikki se muu väki ja kalusto mikä pyörii niiden panssareiden seurana on tärkeää sekä niiden panssareiden tehokkuuden mutta myös niiden selviämisen kannalta.
Sitten mietin kaiken maailman koukkaamisia, motteja, metsiä, lahtia, järviä, soita, kallioita, mäkiä, peltoja, teitä sun muita.
Sitten yritän käsittää, että jos se varsinainen läpimurtoa yrittävä kärki saadaan pysähtymään, hidastamaan, motitettua... niin mitä tapahtuu sivustoilla? Mitä sinne pyrkii, kuinka paljon ja missä tarkoituksessa? Entäs jossain kauempana?
Sitten yritän käsittää, että jos Suomella ei ole panssareita tai muuta panssaroitua kalustoa laitettavaksi kaikkialle, niin mitä se tarkoittaa jossain mihin sitä kotimaista panssaroitua kalustoa ei riitä?
Eli yritän epätoivoisesti käsittää taistelun ja voiman sekä liikkuvuuden käytön tai rajaamisen kokonaisuutta, mutta tieto ja ymmärrys ei riitä.
Se mielikuva kuitenkin tulee, että kai se on parempi yrittää pamauttaa jotain tiedustelu- tai muuta pienempää porukkaa edes sen verran kylkeen että joku niiden käyttämistä härpäkkeistä on edes hetken tientukkona ja psykologisena viestinä kuin jakaa tervetulotoivotuksia ja paikkalippuja tien poskessa.
Toinen ajatteluun liittyvä ongelma mulla on se, että en usko ollenkaan niitä premissejä Venäjän toiminnasta, joita monet tuntuvat pitävän kiistämättöminä ja itsestäänselvinä.
Venäjän pääpyrkimys Georgiassa, Moldovassa ja Ukrainassa on ollut jäätyneen konfliktin luominen, kriisin pitkittäminen ja näiden kautta noiden maiden länsi-integraation pysäyttäminen. Tämä pyrkimys on vaatinut pinta-alaltaan ja muodoltaan jossain määrin merkittävien ja väestöltään riittävien alueiden valtaamista.
Jos Venäjällä olisi Suomen suhteen samanlainen tavoite, niin se saattaisi toimia hyvin toisin kuin millaisiksi sen toiminta ja suunnitelmat mahdollisessa sodassa koko ajan selitetään.